راهنمای خرید سنسور اکسیژن

0

خودرو از قطعات مختلفی تشکیل‌شده که نحوه صحیح عملکرد هرکدام از آن‌ها بر کارکرد درست خودرو تاثیر می‌گذارد. در خودرو‌های مختلف، سنسورهای گوناگونی وجود دارد که نقش مهمی نیز بر عهده دارند. سنسور اکسیژن یکی از انواع مختلف حسگرهای خودرو است که در تمام اتومبیل‌ها وجود دارد.

درصورتی‌که سنسور خودرو خراب شود ممکن است میزان مصرف سوخت در خودرو افزایش پیدا کند. به همین دلیل بهتر است زمان را از دست نداده و نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با راهنمای خرید سنسور اکسیژن خودرو آشنا کنیم، پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

در ضمن چنانچه قصد خرید لوازم یدکی خودرو هایی نظیر لوازم یدکی تویوتا، لوازم یدکی پژو، لوازم یدکی لکسوس و سایر برندها را داشتید، می توانید از سایت infoyadak.ir استفاده نمایید.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن به چه قطعه‌ای در خودرو گفته می‌شود؟

همان‌گونه که در بخش بالایی اشاره کردیم، یکی از قطعات مهم و مشترک در بین خودروهای مختلف سنسور اکسیژن است. این قطعه به نام‌های مختلفی از جمله سنسور لامبدا نیز شناخته می‌شود. سنسور اکسیژن یکی از قطعات مهم در خودروی شما است که در صورت عملکرد نادرست آن نه‌تنها به خودرو آسیب رسانده بلکه سبب آلودگی محیط‌زیست نیز خواهد شد.

از وظایف مهم سنسور اکسیژن می‌توان به اندازه‌گیری میزان جریان هوای ورودی به سوخت خودرو اشاره کرد. درصورتی‌که این دو مقدار باهم متفاوت باشند، سنسور اکسیژن وظیفه دارد مقدار آن‌ها را با یکدیگر برابر کند. با توجه به این موارد گفته‌شده در صورت خرابی سنسور اکسیژن، میزان مصرف سوخت در اتومبیل افزایش پیدا می‌کند، سوخت خودرو به‌صورت خام سوخته و این دلایل همگی باعث آلودگی و آسیب‌رسانی به محیط‌زیست خواهند شد. یکی از سوالات نیز این است که آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است ؟ روی لینک کلیک کنید تا پاسخ این سوال را بیابید.

خرابی سنسور اکسیژن خودرو چه علائمی دارد؟

سنسور اکسیژن هنگام خراب شدن علائمی نشان می‌دهد که شما با دقت به این نشانه‌ها می‌توانید نسبت به تعویض به‌موقع این قطعه اقدام کنید. از جمله این علائم می‌توان به ریپ زدن خودرو، افزایش دود خروجی از اگزوز، افزایش میزان مصرف سوخت در خودرو، خروج گازهای نامطبوع از اگزوز و مشخص‌ترین نشانه آن روشن شدن چراغ چک در خودرو اشاره کرد. در ادامه این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

ریپ زدن خودرو

ریپ زدن خودرو ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و تنها مربوط به خرابی سنسور اکسیژن نباشد. خودرو درصورتی‌که به قسمت‌های مختلف آن از جمله شمع، وایر و کوئل آسیب واردشده باشد، نیز ریپ خواهد زد. بعد از بررسی این عوامل و مطمئن شدن از سلامت آن‌ها به سراغ سنسور اکسیژن بروید.

افزایش دود خروجی از اگزوز

افزایش دود خروجی از اگزوز دلایل مختلفی دارد که از آن می‌توان به خرابی کاسه‌نمد، سوختن واشر، خرابی سر سیلندر و شاید مهم‌ترین دلیل آن خرابی سنسور خودرو اشاره کرد. درصورتی‌که میزان گازهای خروجی از اگزوز به نسبت قبل بیشتر شود، می‌توانید به‌سرعت سراغ تست سلامت سنسور اکسیژن اتومبیل بروید.

افزایش میزان مصرف سوخت در خودرو

افزایش میزان مصرف سوخت در خودرو ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما یکی از علل مهم آن خرابی سنسور اکسیژن است. درصورتی‌که فکر می‌کنید اتومبیل شما به‌ میزان سوخت بیشتری نیاز دارد، بهتر است ابتدا به سراغ بررسی سنسور لامبدا بروید.

خروج گازهای نامطبوع از اگزوز

علت خروج گازهای نامطبوع از اگزوز، سوختن ناقص بنزین و گاز در خودرو است. اگر متوجه این مشکل در اتومبیل خود شدید، بهتر است نگاهی به سنسور اکسیژن خودرو داشته باشید و آن را تعمیر یا تعویض کنید.

روشن شدن چراغ چک اتومبیل

یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن در خودرو، روشن شدن چراغ چک آن است. روشی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید از خرابی این قطعه مطمئن شوید، بهتر است بعد از اتمام بنزین در خودرو، بنزین سوپر در داخل باک بنزین اتومبیل بریزید. اگر مشکل مربوط به خرابی سنسور اکسیژن باشد، با این کار چراغ چک اتومبیل سریعا خاموش می‌شود.

چه عواملی سبب خرابی سنسور اکسیژن در خودرو می‌شوند؟

عوامل مختلفی در خرابی سنسور اکسیژن خودرو نقش دارد. از این عوامل می‌توان به استفاده از سوخت و بنزین با کیفیت پایین، خرابی شمع خودرو که تاثیر مستقیمی بر سـنسور اکسیژن در خودرو دارد و ضربه خوردن سنسور اکسیژن اشاره کرد.

هنگام خرید سنسور اکسیژن به این نکات دقت کنید:

سنـسور اکسیژن از جمله قطعات مهمی است که باید نسبت به عملکرد صحیح آن توجه کنید. درصورتی‌که هر یک از علائم ذکرشده را مشاهده کردید، سـنسور اکسیژن در خودرو را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعویض کنید. همچنین برای سلامت خودرو توصیه ما این است که اتومبیل پس از طی کردن حدود ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر بهتر است سنـسور اکسیژن آن تعویض شود؛ اما برای خرید این قطعه مهم باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد.

–     اگر می‌خواهید خودروی شما دارای بهترین سرعت و شتاب باشد، بهتر است جنس اصلی و باکیفیت سنـسور اکسیژن را برای خودرو خود تهیه کنید.

–     سعی کنید برای تهیه سنـسور اکسیژن حتما به برند آن توجه کنید. از برندهای معروف در زمینه ساخت سنـسور اکسیژن می‌توان به بوش، ساژم، ان تی کی و… اشاره کرد.

–     اگر کیفیت این محصول برای شما مهم است، پس سنـسور اکسیژن گارانتی دار خریداری کنید و با خیالی راحت مدت‌زمان بیشتری را از آن استفاده کنید.

–     هنگام خرید سنـسور اکسیژن به پلمپ بودن محصول توسط کارخانه سازنده دقت داشته باشید.

برندهای موجود سنسور اکسیژن در بازار

اگر دقت کرده باشید سنسور اکسیژن با نام برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که هرکدام دارای کیفیت مختلفی است. اگر تمایل دارید سنـسور اکسیژن با کیفیت بالا خریداری کنید، پس بهتر است به برند تولیدکننده آن دقت کافی داشته باشید. از برندهای تولیدکننده سنـسور اکسیژن که در تولید قطعه موردنظر خود بسیار موفق عمل کرده‌اند، می‌توان به بوش، ساژم، ان تی کی، اس اس ای تی، زنیت، ماد پارت و… اشاره کرد.

سنسور اکسیژن برند بوش

برند بوش ساخت کشور آلمان بوده و در تولید سـنسور اکسیژن توانسته این قطعه را در مدل‌های مختلف و با بالاترین کیفیت ممکن به بازار عرضه کند. هرکدام از این مدل‌ها برای خودروهای مختلفی قابل‌استفاده است. مدل‌ LS 6027، ME 17، ۰۱، ۰۹۲۰۹۰۰۳۱۰، ۷۳۴۲ و… از جمله نمونه‌های عرضه‌شده از برند بوش در بازار است.

سنسور اکسیژن برند ساژم

برند ساژم یکی دیگر از برندهای معروف و معتبر در تولید سنـسور اکسیژن است. این برند در تولید قطعات خود تنوع زیادی داشته و مدل‌های زیادی را به بازار روانه کرده است. از مدل‌های مختلف ساژم می‌توان به ۰۱۱۵، ۴۰۸۸ و موارد دیگری اشاره کرد.

سنسور اکسیژن برند ان تی کی

اگر به دنبال یک برند معتبر در زمینه خرید سنـسور اکسیژن باشید، ما به شما برند معروف ان تی کی را معرفی می‌کنیم. این برند معروف توسط کشور ژاپن ساخته‌شده است. برند ان تی کی در تولید محصولات خود محصولات مختلفی از جمله مدل ۱۸۵۲، ۴۱۰ MM، ۰۲، ۲۲۰۶۰ و… را تولید کرده است.

سنسور اکسیژن برند اس اس ای تی

اس اس ای تی یکی دیگر از برندهای معروف در ساخت سنـسور اکسیژن بوده که در کشور چین قرار دارد. از مدل‌های معروف تولیدشده توسط این برند می‌توان به کد ۴۶۲، ۰۴۹۰۰۰۰، ۶۰۲۶ و موارد دیگری اشاره کرد.

سنسور اکسیژن برند زنیت

زنیت یکی دیگر از برندهای تولیدکننده سـنسور اکسیژن در کشور چین است. این برند توانسته در تولید قطعات خود با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب بسیار موفق عمل کند. از مدل‌های تولیدشده برند زنیت که برای خودروهای مختلفی قابل‌استفاده بوده می‌توان به OZA517- K4، YG 20240114، OZA 659- EE 8 و… اشاره کرد.

ماد پارت

ماد پارت محصول کشور ایران بوده که بهترین نمونه‌های تولیدی در زمینه سنـسور اکسیژن در کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین این برند محصولات خود را با بالاترین کیفیت ممکن و قیمتی مناسب به بازار عرضه کرده است. از مدل‌های مختلف تولیدشده سنسور اکسیژن برند ماد پارت می‌توان به ۴۷۷۶، ۴۱۳۴، ۴۷۲۲ و موارد دیگری اشاره کرد.

کلام آخر

قطعات مختلفی در خودرو وجود دارد که عملکرد صحیح آن بر کارکرد درست خودرو تاثیر زیادی می‌گذارد. یکی از این قطعات مهم سنـسور اکسیژن است. سلامت این قطعه علاوه بر اینکه باعث کارکرد درست خودرو می‌شود، همچنین از میزان ورود آلاینده‌ها به هوا می‌کاهد. برندهای مختلفی از این قطعه در بازار وجود دارد که شما با توجه به بودجه در نظر گرفته می‌توانید یکی از انواع آن را تهیه کنید. در این مطلب شما را با راهنمای خرید سنـسور اکسیژن خودرو آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.

نظرات