شهید حسین فهمیده کیست بیوگرافی و ماجرای شهادت محمدحسین فهمیده + خانواده

0

شهید محمدحسین فهمیده کیست؟ در ادامه به معرفی و بیوگرافی شهید محمدحسین فهمیده با عکس و سوابق خانوادگی و خانواده شهید محمدحسین فهمیده ویکی پدیا از تولد تا ماجرای شهادت در ۱۳ سالگی در جبهه و خانواده اش کجاست در زندگینامه شهید محمد حسین فهمیده برای انشا و مدرسه و تحقیق و روز نوجوان و بسیج دانش اموزی می پردازیم. با ما همراه باشید.

زندگینامه شهید محمدحسین فهمیده کیست

بیوگرافی و زندگینامه شهید محمدحسین فهمیده

محمد حسین فهمیده :  متولد ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۶ در قم ، بسیجی نوجوان و دانش اموز مقطع راهنمایی در قم بود که در ۸ آبان ۱۳۵۹ در حالیکه ۱۳ سال داشت در جبهه جنگ ایران و عراق به شهادت رسید، سالروز شهادت محمدحسین فهمیده به نام روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نامگذاری شه است. پدر و مادر شهید فهمیده هر دو از دنیا رفتند و فوت کردند.

شهید حسین فهمیده کیست بیوگرافی و ماجرای شهادت محمدحسین فهمیده + خانواده

خانواده

محمدحسین فهمیده فرزند محمدتقی و فاطمه کریمی در سال ۱۳۴۶ در محله پامنار شهر قم در خانواده ای مذهبی به دنیا امد.او دو خواهر دارد. یکی از خواهرانش به نام فرشته و یک برادر به نام داوود دارد. برادرش داود ۳ سال پس از محمدحسین در جبهه جنگ به شهادت رسید و مادرش نیز در اسفند ۹۸ درگذشت و پدرش نیز در سال ۹۹ به علت بیماری دارفانی را وداع گفت.

حسین فهمیده تحصیلات ابتدایی را در مدرسه روحانی قم (دبستان کریمی قدیم) سپری کرد، اما دوران تحصیلی راهنمایی را در کرج گذراند. او یکی از ۳۶ هزار دانش آموز شهید جبهه های جنگ است.

عکس جدید خانواده شهید حسین فهمیده

 

فعالیت‌های سیاسی و انقلابی محمد حسین فهمیده

حسین از همان دوران کودکی انقلاب را درک کرد و وقتی به سن نوجوانی رسید، فعالیت های سیاسی خود را با پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) آغاز کرد. اوج فعالیت های انقلابی او در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ بود که در تظاهرات انقلاب اسلامی علیه رژیم پهلوی شرکت می کرد.

دوران جنگ ایران و عراق

در بیوگرافی شهید محمدحسین فهمیده با پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹ به همراه نیروی مقاومت بسیج برای دفاع از ایران و اسلام روانه جبهه جنگ ایران و عراق در خرمشهر شد.

یک روز که به بهانه خرید نان از منزل خارج شده بود، مبلغ ۵۰ تومان را به دوستش می‌دهد و از او می‌خواهد که نان را بخرد و به منزل آن ها ببرد و تصمیم خود را برای رفتن به خوزستان به او می‌گوید و از وی می‌خواهد که تا سه روز به خانواده‌اش خبر ندهد تا مانع رفتن او نشوند و سپس آن‌ها را مطلع کند. در تهران یکی از پاسداران کمیته متوجه تصمیم او شده و با وی صحبت و سعی می‌کند او را از تصمیم خویش منصرف نماید، اما موفق نمی شود.

سوابق محمدحسین فهمیده + خانواده

شهید فهمیده که در عزم خود راسخ بود، خود را به شهرهای جنوب کشور می رساند و هرچه تلاش می کند که همراه گروه یا دسته ای که عازم خطوط مقدم جبهه هستند، برود ، موفق نمی شود. تا با گروهی از دانشجویان انقلابی دانشکده افسری برخورد کرده و به نزد فرمانده آنان می رود واز او می خواهد که وی را با خود ببرند. فرمانده امتناع می کند، اما شهید فهمیده ، آن قدر اصرار می کند تا فرمانده را متقاعد می کند که برای یک هفته اورا همراه خود به خرمشهر ببرد. دراین مدت کوتاه هر کاری که پیش می‌آید حسین پیشقدم شده و استعداد و قابلیت خود را درهمه کارها نشان می دهد. در همین مدت کوتاه حضور در خرمشهر با دوستش به نام محمد رضا شمس، مجروح می شوند و آن دو را به بیمارستان منتقل می‌کنند و علی رغم مخالفت فرمانده آن گروه و با حالت مجروحیت، دوباره به خطوط مقدم در خرمشهر برمی‌گردد.

نحوه شهادت حسین فهمیده

نحوه شهادت محمدحسین فهمیده

محمد حسین در ۲۷ مهرماه دوباره توسط نیروهای دشمن زخمی شد و پس از مدتی حضور در جببه در نهایت در ۸ آبان ماه، در حالیکه پنج تانک عراقی، رزمندگان ایران را محاصره کرده بودند، نارنجک به کمر خود بست و به زیر تانک رفت و به شهادت رسید.

حسین سیزده ساله، نارنجکها را به خود بست و به سمت تانکها حرکت کرد. در همین فاصله، تیری به پای حسین خورد اما او کوتاه نیامد. با همان پای زخمی، کشان کشان خودش را به اولین تانک رساند و ضامن نارنجکها را کشید.

با صدای انفجار تانک جلویی، چهار تانک دیگر ، با این خیال که رزمندگان اسلام حمله کرده اند، فرار را برقرار ترجیح دادند. بقیه رزمنده ها تازه متوجه نقشه دشمن برای محاصره شان شدند. آنها با فکر اینکه نیروی کمکی آمده، جان تازه ای گرفتند و چهار تانک درحال فرار را هم نابود کردند. مدتی بعد، نیروهای کمکی به خط مقدم رسیدند و آن قسمت را، از لوث وجود متجاوزان بعثی پاک کردند.

حسین فهمیده در ۸ آبان ۱۳۵۹ به شهادت رسید.

محمدحسین فهمیده کیست

واکنش ها

امام خمینی (ره) در دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی عنوان کردند: «رهبر ما آن طفل سیزده‌ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

عکس جدید خواهر شهید فهمیده

تاریخ روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی

نامگذاری روز نوجوان و بسیج دانش آموزی

پس از شهادت محمد حسین فهمیده در ۸ آبان، این روز به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نامگذاری شد. پس از آن سازمان بسیج دانش آموزی زیر نظر بسیج مستضعفین تشکیل شد. این سازمان موفق شد با همکاری با وزارت آموزش و پرورش ایران در بسیاری از مدارس، واحدهای مقاومت بسیج را ایجاد کند.

در ۵ مهر ۱۳۶۸ به ۵۴ نفر از فرماندهان ارتش، سپاه و جهاد سازندگی نشان فتح اهدا شد و نشان شهید فهمیده به یکی از افراد خانواده وی تحویل داده شد.

متن وصیت نامه شهید فهمیده

متن وصیت نامه شهید محمدحسین فهمیده

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

مَن طَلَبَنی وَجَدَنی وَ مَن وَجَدَنی عَرَفَنی وَ مَن عَرَفَنی عَشَقَنی وَ مَن عَشَقَنی عَشَقتُهُ وَ مَن عَشَقتُهُ قَتَلتُهُ وَ مَن قَتَلتُهُ فَعَلی دِیَتُه وَ مَن عَلی دِیَتُه وَ اَنَا دِیَتُه

هرکس من را طلب می‌کند می‌یابد مرا، و کسی که مرا یافت می‌شناسد مرا، و کسی که من را دوست داشت، عاشق من می‌شود و کسی که عاشق من می‌شود، من عاشق او می‌شوم و کسی که من عاشق او بشوم، او را می‌کشم و کسی که من او را بکشم، خون بهایش بر من واجب است، پس خون بهای او من هستم.

هدف من از رفتن به جبهه این است که، اولاً به ندای “هل من ناصر ینصرنی” لبیک گفته باشم و امام عزیز و اسلام را یاری کنم و آن وظیفه‌ای را که امام عزیزمان بارها در پیام‌ها تکرار کرده، که هرکس که قدرت دارد واجب است که به جبهه برود، و من می‌روم که تا به پیام امام لبیک گفته باشم. آرزوی من پیروزی اسلام و ترویج آن در تمام جهان است و امیدوارم که روزی به یاری رزمندگان، تمام ملت‌های زیر سلطه آزاد شوند و صدام بداند که اگر هزاران هزار کشور به او کمک کند او نمی‌تواند در مقابل نیروی اسلام مقاومت کند. من به جبهه می‌روم و امید آن دارم که پدر و مادرم ناراحت نباشند، حتی اگر شهید شدم، چون من هدف خود را و راه خود را تعیین کرده‌ام و امیدوارم که پیروز هم بشوم. پدر و مادر مهربان من! از زحمات چندین ساله شما متشکرم. من عاشق خدا و امام زمان گشته‌ام و این عشق هرگز با هیچ مانعی از قلب من بیرون نمی‌رود، تا اینکه به معشوق خود یعنی «الله» برسم. و بحق که ما می‌رویم که این حسین زمان و خمینی بت شکن را یاری کنیم و بحق که خداوند به کسانی که در راه او پیکار می‌کنند پاداش عظیم می‌بخشد. من برای خدا از مادیات گذشتم و به معنویات فکر کردم، از مال و اموال و پدر و مادر و برادر و خواهر چشم پوشیدم، فقط برای هدفم یعنی الله»

خلاصه بیوگرافی شهید محمدحسین فهمیده + زندگینامه

نظرات