آسان ترین روش ساخت پاورپوینت پایان نامه حرفه ای

1

ساخت و تهیه پاورپوینت پایان نامه همیشه یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان بوده است. پاورپوینتی که در جلسه دفاع استفاده می کنید، باید علاوه بر اینکه قسمت های اصلی و کلیدی و مهم پایان نامه ی شما را در بر گیرد، از زیبایی و قالب و ساختار درستی هم برخوردار باشد. شاید این نکته از نظر شما چندان مهم نباشد اما باید بدانید که ظاهر و محتوای پاورپوینت دفاع پایان نامه به صورت مستقیم بر روی نمره شما تاثیر می گذارد.

 ساخت پاورپوینت پایان نامه

طراحی پاورپوینت پایان نامه

یکی از فاکتور ها برای حرفه ای تر نشان دادن شما و در نهایت موفقیت در جلسه دفاع، طراحی قالب پاورپوینت جلسه دفاع است. قالب های مخصوص دفاع معمولاً دارای یک منو در سمت راست، چپ، بالا یا پایین اسلاید می باشند.

منوی پاورپوینت دفاع شامل بخش های اصلی پاورپوینت پایان نامه بوده (که در ادامه ی این مطلب توضیح خواهیم داد) و برای این است که در هر اسلاید از پاورپوینت که هستید، خود و حضار، با نگاه کردن به منو متوجه شوید که این اسلاید و مطالب متعلق به کدام بخش از پایان نامه است. همچنین اگر منو لینک دار شده باشد، با کلیک بر روی هر قسمت از آن، به اسلاید اول بخش مربوطه منتقل می شوید. این به شما کمک خواهد کرد تا زمانی که داوران و استادان از شما سوالی می پرسند بتوانید با کلیک بر روی منو به سادگی به بخش مورد نظر دست پیدا کنید. این نکته به خصوص در زمانی که ممکن است کمی استرس داشته باشید به کمک شما می آید.

بنابراین اگر می خواهید یک دفاع حرفه ای داشته باشید، لازم است که یا خودتان یک قالب مناسب و زیبا طراحی کنید یا از قالب های آماده ای که مخصوص جلسات دفاع طراحی شده اند استفاده کنید.

یک سایت دانلود قالب پاورپوینت پایان نامه خوب و حرفه ای، راشاسایت است. برای تهیه یک پاورپوینت خوب، می توانید از مجموعه متنوع و جذاب تم و قالب پاورپوینت پایان نامه راشاسایت یا هر سایت دلخواه دیگری استفاده کنید.

چند نمونه پاورپوینت پایان نامه (قالب) این سایت را در تصویر زیر مشاهده می کنید. برای مشاهده قالب های بیشتر به وبسایتشان سر بزنید.

ساخت پاورپوینت پایان نامه

محتوای پاورپـوینت جلسه دفاع

یکی از مهم ترین نکات در مبحث ویژگی ها و مشخصات پاورپوینت پایان نامه این است که مدت زمان دفاع شما محدود است. بسته به اینکه دفاع شما برای چه مقطعی باشد، معمولا بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه فرصت دارید تا به صورت مختصر و مفید از پایان نامه تان دفاع کنید. بنابراین تعداد اسلاید ها باید بین ۲۰ تا حداکثر ۴۰ اسلاید باشد.

در اسلاید های پاورپوینت دفاع پایان نامه نباید به هیچ عنوان، مطالب را به صورت روزنامه وار و متن ها و پارگراف های طولانی بیاورید. چرا که شما قرار نیست از روی پاورپوینت روخوانی کنید. توجه کنید که پاورپوینت فقط یک ابزار کمکی است. بهتر است بیشتر مطالب به صورت اینفوگرافیک، چارت، نمودار، جدول، اسمارت آرت و همراه با تصاویر و اشکال مخنلف بوده و در واقع بیشتر جنبه بصری داشته باشد . البته در برخی قسمت ها آوردن متن های خلاصه شده اشکالی ندارد. از جمله مقدمه و بیان مسئله و یا نتیجه گیری کلی.

ساختار پایان نامه در رشته های مختلف کمی متفاوت است. برای مثال ممکن است ساختار و ترتیب محتوایی رشته های گروه مهندسی یا آماری با رشته های حقوقی یا معارف تفاوت داشته باشد. بنابراین ترتیب مطالب در پاورپوینت و همچنین عناوین داخل منوها هم باید تا حد زیادی بر اساس ساختار پایان نامه خودتان باشد.

ساخت پاورپوینت پایان نامه

به طور کلی، ساختار و ترتیب پاورپوینت پایان نامه در اغلب موارد به صورت زیر است:

اسلاید ابتدایی پاورپوینت دفاع باید یک صفحه نسبتا ساده شامل بسم الله الرحمن الرحیم باشد.

اسلاید عنوان پایان نامه یا شناسنامه: این اسلاید باید شامل عنوان اصلی پایان نامه، نام استاد راهنما، استاد مشاور، نام دانشجو و  همچنین نام و لوگوی دانشگاه باشد. می توانید تاریخ دفاع را هم بنویسید. بقیه موارد اختیاری است. همچنین در صورت خواست و صلاحدید خودتان می توانید بسم الله را هم در همین اسلاید بیاورید و کاملا اختیاری است.

  1. مقدمه و کلیات: این بخش شامل مقدمه ای کوتاه (در حد یک اسلاید)، سپس بیان مسئله، ضرورت انجام تحقیق، اهداف، سوالات و فرضیات تحقیق می باشد. می توانید یک اسلاید نیز به جنبه نوآوری تحقیق اختصاص دهید.
  1. مبانی و پیشینه: به علت محدودیت زمان، معمولا این بخش از پایان نامه به صورت خیلی مختصر و کوتاه آورده می شود. در پاورپوینت پایان نامه، از بیان تعاریف و تئوری صرف نظر کنید. مگر در مواردی که در پایان نام شما از اصطلاحاتی استفاده شده که برای حضار و داوران ممکن است ایجاد ابهام کند. برای بخش پیشینه تحقیق هم تنها ذکر چند نمونه مهم تر از تاریخچه و  پیشینه داخلی و خارجی به صورت بسیار کوتاه و مختصر کفایت می کند.
  2. روش شناسی: در این قسمت نیز به صورت خلاصه و مفید به نوع روش تحقیق، مواد و ابزار، روش های جمع آوری مطالب یا تجزیه و تحلیل و غیره بپردازید. اما از ارائه توضیحات اضافه و به خصوص نوشتن آن در اسلاید ها خودداری کنید.
  3. تجزیه و تحلیل و بیان نتایج: اصلی ترین قسمت پاورپوینت پایان نامه، بخش یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آن ها است. تمام نتایجی که از تحقیق به دست آمده در این بخش از پاورپوینت قرار داده می شود. اما در این بخش نیز از نوشتن متن های زیاد و روزنامه وار به صورت جدی خودداری کنید. بهتر است نتایج به صورت نموداری، جدولی یا اینفوگرافیک بیان شوند.
  4. نتیجه گیری کلی: نتیجه گیری پایانی به صورت بسیار خلاصه و مختصر و مفید در این بخش آورده می شود. می توانید رد یا قبول فرضیات فصل اول پایان نامه را نیز در این قسمت تحلیل نمایید. پاسخ به پرسش های ابتدای پایان نامه نیز یکی از مباحثی است که معمولا در این بخش قرار داده می شود.
  5. پیشنهادات: پیشنهادات فصل آخر پایان نامه تان را به صورت مختصر در یک یا دو اسلاید بنویسید. در صورتی که متن پیشنهادات پایان نامه شما کم است، می توانید به صورت کامل آن بخش را کپی کرده و در پاورپوینت قرار دهید.

اسلاید پایانی : در پایان یک اسلاید برای تشکر از استادان و داوران و حضار  قرار دهید.

امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید و راهگشا واقع شده باشد.

1 دیدگاه در “آسان ترین روش ساخت پاورپوینت پایان نامه حرفه ای

  1. معلم گفت:

    راشاسایت قالب های پاورپوینت پایان نامه خیلی خوبی داره و پشتیبانی محترمی هم داشت

نظرات