۳ ماده شیمیایی که روزانه با آن سر و کار داریم

0

امروزه مواد شیمیایی جز جدایی ناپذیر زندگی ما شده است و زندگی ما بدون آنها عملا دچار مشکل می شود برای همین لازم است تا با انواع محصولات شیمیایی که به صورت روزانه در تعامل هستیم آشنا شویم تا بتوانیم بهترین بهره را از آن ببریم.

 مواد شیمیایی

با گسترش صنعت، تنوع مواد شیمیایی نیز افزایش یافته است زیرا این مواد شیمیایی بعنوان کاتالیزگر باعث افزایش سرعت و فرآیند تولید می شود. تنوع زیاد محصولات شیمیایی باعث ایجاد سردرگمی می شود برای تنها مواردی که ضروری است را باید بدانیم.

در این مقاله قصد داریم با سه انواع مواد شیمیایی که در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، دارویی، شوینده ها، تصفیه آب و … استفاده می شوند آشنا شویم پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

۱-متانول و کاربردهای آن در زندگی

مواد شیمیایی

متانول اولین و پرکاربردترین مماده شیمیایی است که بصورت روزانه با آن سر و کار داریم. این ماده شیمیایی در تولید انواع ظروف و تجهیزات آشپزخانه استفاده می شود. قیمت خرید متانول برای صنعت گران بسیار مقرون به صرفه تر می باشد برای همین در تولید انواع ظروف از این ماده استفاده می کنند.

متانول نوعی الکل غیر مصرفی است که بیشتر به عنوان حلال و ضد یخ به کار می رود. مصرف این ماده شیمیایی برای انسان بسیار سمی بوده و حتی ممکن است باعث مرگ شود. مقدار کم متانول بصورت طبیعی در برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

در گذشته های خیلی دور مصریان از این ماده برای مومیایی کردن اجساد خود از آن استفاده می کردند. در آن زمان متانول بصورت امروزه وجود نداشت برای همین مصریان این ماده را بر اثر تجزیه و تحلیل چوب به دست می آوردند. این ماده به مرور زمان و توسط شیمی دانان فرانسوی شناخته شد.

متانول دارای کاربردهای بسیاری می باشد و از آن در صنعت دارو سازی، عطاری برای ساختن عطر، رنگرزها و … استفاده می شود. همچنین در برخی از تصفیه خانه های فاضلاب شهری از مقدار کمی متانول استفاده می شود. علت استفاده از متانول، ضدعفونی کردن منبع غذایی کربن است. در این فرآیند نیترات ها به نیتروژن تبدیل می شوند.

۲-کاربرد ادتا ۴ سدیم در زندگی

مواد شیمیایی

ادتا ۴ سدیم یکی از اصلی ترین مواد شیمیایی برای تولید شویندها و تصفیه آب می باشد. اکثر تولید کنندگان مواد شوینده برای خرید ادتا ۴ سدیم به شرکت شیمی فرنو مراجعه می کنند.

جالب است که بدانید این ماده به عنوان یکی از مهمترین داروها در بهداشت جهانی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که فردی دچار مسمومیت توسط سرب و جیوه می شود برای درمان آن از ادتا ۴ سدیم استفاده می کنند.

کاربرد دیگر ادتا در دندانپزشکی است که برای حذف باقیمانده های موجود در کانال ریشه و آماده کردن آن برای ترمیم استفاده می شود. اکثر مواد غذایی که در فروشگاه ها به فروش می رسد دارای نگهدارنده می باشد زیرا بدون نگهدارنده خیلی زود فاسد می شوند. ماده ای که به عنوان نگه دارند در این محصولات به کار می رود ادتا ۴ سدیم می باشد.

۳-کاربرد زایلن در زندگی روزمره

مواد شیمیایی

زایلن یکی از مشتقات نفتی می باشد که در انواع پتروشیمی ها تولید می شود این ماده شاید بطور مستقیم در زندگی روزمره ما کاربرد نداشته باشد اما اثر آن روی زندگی ما بسیار زیاد می باشد. مثلا از این ماده در تولید استون بسیار استفاده می شود.

زایلین یکی از موادی است که توسط بازرگانی شیمی فرنو به فروش می رسد و اکثر تولیدکنندگان برای خرید عمده زایلین به شرکت شیمی فرنو مراجعه می کنند.

زایلین دارای مشتقات بسیاری می باشد و دارای انواع مختلفی است که همه آنها در صنعت کاربردهای ویژه ای دارند. زایلن تنها ماده ای است که با داشتن یک فرمول خاص دارای انواع مختلفی است. این ماده دارای بوی شیرین و معطر می باشد که بسیار سمهی بوده و برای انسان ضرر دارد.

این ماده در دمای زیر ۱۷ درجه سانتی گراد توانایی بالایی برا مشتعل شدن دارد و ممکن است منفجر شود بنابراین باید در یک مکان سرپوشیده با دمان اتاق مناسب نگهداری شود.

علت سمی بودن زایلن به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص آن می باشد که نه تنها برای انسان بلکه برای محیط نیز بسیار مضر می باشد و قرار گرفتن در معرض بخار آن می تواند به دستگاه تنفسی ما آسیب وارد کند و باعث تخریب ریه ها ما گردد.

در این مقاله سعی کردیم ۳ مورد از مهمترین مواد شیمیایی پرکاربرد در زندگی روزمره را خدمتتان توضیح دهیم تا بتوانیم با کارکردهای آنها آشنا شوید.

اکثر مواد شیمیایی گفته شود توسط شرکت شیمی فرنو به فروش می رسد. این شرکت با داشتن بیش از ۱۵ سال سابقه فروش انواع مواد شیمیایی و با به کارگیری متخصصان این حوزه سعی بر انتخاب بهترین مواد شیمیایی و رساندن آن به دست مصرف کنندگان دارد. شما نیز می توانید برای تهیه مواد شیمیایی خود به وب سایت شیمی فرنو به نشانی اینترنتی www.shimifarno.com مراجعه کرد یا با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۳۳۵۷۹۷۵۲ – ۰۹۱۲۰۲۲۶۰۵۷ – ۰۹۱۲۱۹۵۰۷۹۱

نظرات