زمان دقیق تغییر ساعت شهریور ۱۴۰۱ + عقب کشیدن ساعت در شهریور ۱۴۰۱

0

زمان دقیق تغییر ساعت رسمی شهریور ۱۴۰۱ + زمان عقب کشیدن ساعت ها در شهریور ۱۴۰۱ بر اساس آخرین وضعیت تغییر ساعت رسمی در سال ۱۴۰۱ در ساعت ۲۴ امشب چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ یک ساعت به عقب کشیده خواهد شد. جزئیات خبر را بخوانید

عقب کشیدن ساعت شهریور 1401

زمان دقیق تغییر ساعت شهریور ۱۴۰۱ و عقب کشیدن ساعت در شهریور ۱۴۰۱

ساعت رسمی کشور از ساعت ۲۴ امشب ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ یک ساعت به عقب کشیده میشود. این آخرین تغییر ساعت رسمی در ایران است و از سال های جدید (۱۴۰۲) جلو و عقب کشیدن ساعت لغو خواهد شد.

بر اساس مصوبه پیشین مجلس در سال ۱۳۸۶، ساعت رسمی ایران روز اول فروردین هر سال، یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در پایان شهریور نیز به حالت اول بازمی‌گردد. هدف اصلی این طرح استفاده بیشتر از انرژی است اما حالا، نمایندگان مجلس انقلابی می‌خواهند طرح تغییر ساعت رسمی را لغو کنند

لغو قانون جلو و عقب کشیدن ساعت از سال ۱۴۰۲

ابوالفضل ابوترابی که از ماه‌ها پیش لغو تغییر ساعت رسمی در مجلس را دنبال می‌کرد، گفت: «قانون تغییر ساعت رسمی کشور بر اساس طرح فرانسوی‌ها تصویب شد. در آن زمان، فرانسوی‌ها با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه‌جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند. برخی از کشورهای اروپایی هم معتقد بودند زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.»

این نماینده مجلس در ادامه مدعی شد: «مطالعات اروپایی‌ها نشان داد نه‌تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی آن‌ها نشده بلکه تبعات فرهنگی، اجتماعی و فیزیولوژی داشته است. به همین دلیل، قانون تغییر ساعت رسمی سال ۲۰۱۹ در اروپا منسوخ شد.»

ابوالفضل ابوترابی، افزود: «ما هم در مطالعات خود به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به‌ هم خوردن سیستم بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد. برای همین، باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.»

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور درباره مطالعاتی که مدعی انجام آن است، توضیح بیشتری نداد اما شواهد نشان می‌دهد که تغییر ساعت رسمی ایران همچون دفعه‌های پیش به دلایل شرعی لغو می‌شود.

در حال حاضر، بیش از ۷۰ کشور جهان با هدف استفاده بیشتر از انرژی و بالا بردن میزان بهره‌وری، ساعت رسمی خود را در برخی ماه‌های سال تغییر می‌دهند. ساعت رسمی ایران نیز نخستین بار قبل از انقلاب تغییر کرد. این طرح بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷، به دلایل شرعی منسوخ شد.

نظرات