سفر به استانبول یا تایلند؟

0

سفر به استانبول یا تایلند؟

هنگامی که از تورهای خارجی سخن به میان می‌آید، تور استانبول و تور تایلند در صدر تمامی انتخاب‌ها هستند. ترکیه و تایلند هر دو کشورهای کاملاً متفاوت و مستقل از هم هستند اما در میان تورها بیشترین طرفداران را به خود اختصاص داده‌اند. هر دو این کشورها برای سفر مناسب هستند و می‌توانند سفری بسیار خاطره انگیز برای شما به وجود بیاورند. هر دو این مقاصد جاذبه‎های گردشگری زیادی دارند و امکانات رفاهی و تفریحی آن‌ها بسیار خوب است. با این حال در برخی از ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند.

 سفر به استانبول یا تایلند

انتخاب کشوری مناسب برای سفر از میان کشورهای توریستی یک چالش سخت و وقت‌گیر است. به خصوص با افزایش قیمت تورهای خارجی و نرخ ارز، افراد به دنبال پیدا کردن مناسب‌ترین مکان جهت سفر هستند. اگر قصد دارید به یکی از دو کشور خارجی ترکیه یا تایلند سفر کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی استانبول ترکیه و کشور تایلند می‌پردازیم.

استانبول ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است که جاذبه‌های گردشگری زیادی در خود جای داده است. از گنبدهای بی‌نظیر استانبول گرفته تا خرابه‌های رومی، سواحل منحصربفرد، بناهای تاریخی و دیگر موارد، همگی بسیار دیدنی هستند. استانبول یکی از مشهورترین شهرهای کشور ترکیه است که تلفیقی از مدرنیته و سنتی محسوب می‌شود. دسترسی به استانبول راحت است و تورهای گردشگری متنوعی به این شهر برگزار می‌شود.

استانبول پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است که تاریخی ۲۵۰۰ ساله دارد و در جهان باستان با نام قسطنطنیه نیز شناخته می‌شود. این شهر مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود و دلیل آن هم وجود جاذبه‌های تاریخی، بناهای مدرن و مساجد زیبای عثمانی است. یکی از نکاتی که سبب محبوبیت استانبول شده است، این است که بخشی از آن در آسیا و بخشی دیگر از آن در اروپا واقع شده است. این دو بخش توسط پل بسفر به هم متصل شده‌اند.

استانبول در سال ۲۰۱۵ میلادی توانست پذیرای بیش از ۱۳ میلیون گردشگر باشد به همین دلیل لقب پایتخت فرهنگی اروپا را از آن خود کرد و در میان محبوب‌ترین شهرهای گردشگری جای گرفت.

برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا نخواهید داشت. زبان رسمی مردمان استانبول ترکی و پول رایج آن‌ها لیر است. بیشتر جمعیت ترکیه را مسلمانان تشکیل داده‌اند که اغلب آن‌ها سنی یا شیعه هستند.

قهوه، شیرینی، باقلوا، پوشاک، زیورآلات و ادویه از سوغاتی‌های این شهر است. آب و غذای استانبول از لحاظ بهداشتی در وضعیت خوبی قرار دارد و گزارش‌های بسیار کمی در خصوص بیماری ناشی از آب یا غذای آلوده ثبت شده است. با این حال برای تضمین سلامتی خود بهتر است از غذاهای خیابانی استفاده نکنید.

استانبول شهر پرتوریست و شلوغی است به همین دلیل جرم و دزدی در آن صورت می‌گیرد است. اما اگر بخواهیم با شهر شلوغی همچون تهران مقایسه کنیم، باید بگوییم که آمار آن تنها قدری از تهران کمتر است.

استانبول سه فرودگاه بزرگ دارد و سفر هوایی راحت‌ترین نوع سفر به این شهر بزرگ است. همچنین در شهر نیز می‌توانید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود.

سفر به استانبول یا تایلند

 

بهترین زمان سفر به استانبول

استانبول در بهار شب‌های خنک و ملایمی دارد و گهگاهی باران بهاری نیز می‌بارد. میانگین دمای روزها معادل ۱۸ الی ۲۷ درجه است. در تابستان نیز استانبول آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و میانگین آن به ۲۸ الی ۲۰ درجه می‌رسد. همچنین تابستان‌های استانبول بسیار شلوغ است. پاییز استانبول خنک است و هوا تقریباً ۲۰ الی ۲۲ درجه است. البته وضعیت آب و هوایی در پاییز ناپایدار است و ممکن است برخی روزها گرم و خشک باشد. در زمستان استانبول آب و هوایی سرد دارد و برف ملایمی در آن می‌بارد. بنابراین بهترین زمان سفر و خرید بلیط رفت و برگشت استانبول از نظر آب و هوایی فصل بهار است.

سفر به استانبول یا تایلند

 

جاذبه‌های گردشگری استانبول

  • ایا صوفیه استانبول
  • کاخ توپکاپی استانبول
  • مسجد سلطان احمد
  • باسیلیکا سیسترن
  • کاخ دلمه باغچه استانبول
  • کشتی سواری در بسفر استانبول
  • بازار بزرگ استانبول
  • برج گالاتا
  • شهربازی ویالند
  • مرکز خرید فروم استانبول

سفر به استانبول یا تایلند

 

تایلند

تایلند کشوری در جنوب شرقی آسیا است که از نطر گردشگری و توریستی در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است. این کشور در شبه جزیره هندوچین واقع شده است. زبان رسمی مردم این کشور تایلندی و مذهب بیشتر مردمان آن بودایی است. واحد پول این کشور بات است و مساحتی معادل ۵۱۳ هزار کیلومتر مربع دارد.

از نظر فرهنگی شما می‌توانید آداب و رسوم مختلفی را در این کشور مشاهده کنید که بیشتر آن‌ها به قرن‌ها پیش مربوط می‌شود. البته نکته مهم در فرهنگ مردم تایلند این است که آداب و رسوم آن‌ها کاملاً با مذهب بودایی گره خورده است.

فرهنگ غذایی مردمان تایلند با ایرانیان کاملاً تفاوت دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به سراغ غذاهای خیابانی و محلی تایلند نروید زیرا در اغلب مواقع با ذائقه ایرانیان سازگار نیست. این غذاها به وفور در بازارهای شبانه تایلند به چشم می‌خورند.

تایلند شهرهای توریستی بسیار زیادی همچون بانکوک، پاتایا، پوکت و دیگر موارد دارد. تور تایلند نه تنها در ایران بلکه در میان بیشتر مردم جهان بسیار محبوب است. تایلند کشوری است که خود مقاصد گردشگری و متنوعی دارد و با هرسلیقه‌ای که داشته باشید، می‌توانید به این کشور سفر کنید. در حال حاضر محبوب‌ترین شهر تایلند بانکوک است که پایتخت باشکوه این کشور محسوب می‌شود. جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بانکوک پایانی ندارد. در این شهر می‌توانید از پارک آبی مهیج استفاده کنید و در مراکز خرید لوکس به خرید سوغاتی بپردازید. این شهر معابد زیبا، موزه‌های دیدنی، گالری‌های هنری و مکان‌های دیگری جهت بازدید دارد. البته لازم به ذکر است که دیگر شهرهای تایلند نیز به اندازه بانکوک جذاب هستند. تایلند سواحلی زیبا، جزایر دیدنی، هتل‌های ساحلی بزرگ و جذابی دارد.

ایرانیان برای سفر به تایلند و ورود به این کشور باید از طریق سفارت به دریافت ویزا اقدام کنند. ویزای تایلند به دو صورت توریستی و تجاری صادر خواهد شد. البته شرکت‌های برگزارکننده تور برای شما ویزا اخذ می‌کنند.

ظروف مخصوص تایلندی، ظرف چانگ لون، ظرف هوی چو، شیرینی خائو لام، ابریشم و کتان، ادویه تایلندی و میوه‌های عجیب و غریب استوایی از مشهورترین سوغاتی‌های این کشور هستند.

تایلند از نظر وضعیت آب و غذایی و بهداشت، پایین‌تر از برخی دیگر از شهرهای اطراف آن است. دلیل آن هم فرهنگ غذایی و تنوع زیاد غذاهای خیابانی است. به همین دلیل بهتر است برای تضمین سلامتی خود در سفر از رستوران‌های زنجیره و معتبر استفاده کنید.

سفر به استانبول یا تایلند

بهترین زمان سفر به تایلند

تایلند آب و هوایی گرمسیری دارد. البته از شمال تا جنوب این کشور الگوهای آب و هوایی مختلفی دارد. می‌توان گفت تایلند براساس الگوی گردشگری در واقع سه فصل دارد. زمستان‌ها (از نوامبر تا فوریه معادل آبان تا اسفند) اوج سفر گردشگری به این کشور است. در این بازه زمانی تایلند آب و هوایی معتدل دارد و میزان رطوبت آن کم شده است. دما در این فصل معادل ۱۸ الی ۲۳ درجه است. تایلند در این فصل بیشترین تعداد گردشگران را به خود جذب می‌کند. شرایط جوی و آب و هوایی در زمستان تایلند سبب می‌شود تا این فصل به بهترین فصل کشور تایلند تبدیل شود.

اواسط شهریور تا اواسط آبان فصل بارش‌های پراکنده در تایلند است و برای گردشگری چندان مناسب نیست. با اینکه دما و رطوبت در این فصل کاهش پیدا می‌کند اما بارش‌های ناگهانی مانع گردشگری شما می‌شوند.

فصل کم‌گردشگر این کشور از اواسط فروردین آغاز می‌شود و تا پایان مهر ادامه دارد. در این بازه زمانی هوا بسیار گرم و شرجی است و خیابان‌ها به خاطر بارش شدید باران مملو از آب می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری تایلند

  • آبشارهای اراوان
  • شهر ساحلی آئو نانگ
  • بازارهای شناور بانکوک
  • ساحل هواهین
  • پارک ملی خوایای
  • پارک ملی موکوانگ تونگ
  • پارک تاریخی سوخوتای
  • جزیره کونانگ بوآن
  • جزایر فی‌فی
  • بازار شبانه چیانگ مای
  • جزیره کولیپ
  • بازار چاتوچاک
  • پارک ملی خائوسوک
  • جزایر سیمیلان
  • راه آهن مرگ قطار تایلند-برم
  • خلیج فانگ نگا

سفر به استانبول یا تایلند

تایلند یا استانبول

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تور تایلند و تور استانبول هر دو بسیار پرطرفدار هستند. این دو منطقه جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارند و برای تمامی سلیقه‌ها مناسب هستند. با این حال این دو منطقه گردشگری تفاوت‌هایی نیز باهم دارند که ممکن است برای گردشگران مهم باشد. اگر قصد دارید با خرید بلیط هواپیما از اینجا، به یک کشور خارجی سفر کنید، تایلند و ترکیه پیشنهاد خوبی است اما انتخاب میان این دو کشور کمی دشوار است. در ادامه به تفاوت‌ها و مقایسه میان این دو کشر خواهیم پرداخت:

مسافت

ترکیه کشوری نزدیک به ایران است و از نظر مسافت در این رقابت پیروز می‌شود. بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند به کشور خارجی نزدیک به ایران سفر کنند. زیرا این کار سبب کاهش هزینه بلیط هواپیما و دیگر خدمات گردشگری می‌شود.

ویزا

ایرانیان برای سفر به ترکیه و استانبول نیاز به دریافت ویزا ندارند و این منطقه جز کشورهایی است که برای گردشگران ایرانی شرایط سخت ویزا در نظر نگرفته است. البته اگر اقامت گردشگران کمتر از ۹۰ روز باشد. در صورتی که برای سفر به تایلند حتی در زمان‌های کوتاه به ویزای گردشگری نیاز خواهید داشت.

جاذبه‌های گردشگری

جاذبه‌های طبیعی تایلند بسیار بیشتر از جاذبه‌های طبیعی استانبول است. در نتیجه اگر به طبیعت علاقه‌مند هستید، سفر به تایلند به شما پیشنهاد می‌شود. تایلند مجموعه‌ای از تپه‌های سرسبز، پارک‌های ملی، سواحلی چشم‌نواز و جزیره‌های بکر است. در صورتیکه استانبول جاذبه‌های تاریخی بیشتری دارد. در نتیجه اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، استانبول به شما پیشنهاد می‌شود. استانبول بناهای تاریخی، مساجد قدیمی، موزه‌های دیدنی و معماری‌های خاص و زیبایی دارد که برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جذاب است.

آب و هوا

یکی از مهمترین نکاتی که سبب تفاوت میان این دو منطقه گردشگری می‌شود، آب و هوا است. تایلند دو بخش آب و هوایی گرم و خشک یا گرم و مرطوب دارد. به طور کلی میزان رطوبت هوا در تایلند بیشتر از استانبول است. در همه فصل‌ها می‌توان به تایلند و استانبول سفر کرد اما بازه زمانی که برای سفر به تایلند مناسب است، وسیع‌تر است.

فرهنگ

ترکیه به دلیل اینکه در همسایگی ایران قرار گرفته است و بیشتر مردمان آن مسلمان هستند، فرهنگی شبیه به ایران دارد. این فرهنگ شامل آداب و رسوم، عادت‌های غذایی و دیگر موارد می‌شود. به عنوان مثال در ترکیه می‌توانید انواع غذاهای محلی و سنتی را امتحان کنید و احتمالاً اغلب آن‌ها با ذائقه شما سازگار است. اما فرهنگ مردمان تایلند کمی با مردمان استانبول تفاوت دارد. تایلندی‌ها بودایی هستند و فرهنگ و رسوم خاصی دارند. همچنین عادت غذایی آن‌ها به ایرانیان شباهت ندارد به همین دلیل اغلب گردشگران ایرانی از رستوران‌های بین‌المللی در تایلند استفاده می‌کنند.

جاذبه‌های تفریحی

تایلند جاذبه‌های تفریحی تمام نشدنی دارد. از تفریحات آبی گرفته تا قایق‌سواری، شهربازی، رفتینگ، سافاری، خانه وحشت و دیگر موارد در تایلند وجود دارد. اما جاذبه‌های تفریحی استانبول کمی محدودتر است. اگر هدف شما از سفر کردن تفریح کردن است، تایلند گزینه مناسب‌تری است. اما اگر قصد شما خرید از جشنواره‌های فروش است، استانبول بسیار مناسب‌تر است.

هزینه سفر

در شرایط یکسان در های‌سیزن هردو کشور، تور استانبول از تور تایلند کمی ارزان‌تر است. این موضوع دلایل مختلفی دارد اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها مسافت ترکیه و تایلند نسبت به ایران است. هرچه کشور مقصد به ایران نزدیک‌تر باشد قیمت بلیط هواپیما نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین تورهای استانبول در مدت زمان کوتاه‌تر نیز برگزار می‌شود که قیمت‌های مناسبی دارند اما تورهای تایلند اغلب طولانی‌تر هستند.

نظرات