مقدار ارز برای اربعین + میزان و قیمت ارز زائران اربعین ۹۷

2

مقدار ارز برای اربعین + میزان و قیمت ارز زائران اربعین

مقدار ارز برای اربعین : دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: بانک مرکزی ارز همراه زائران اربعین را به صورت دینار پرداخت می‌کند.

ارز برای اربعین

خبر جدید : (۹۷/۷/۲۸)

به منظور تسریع در زیارت حضرت اباعبداله الحسین (ع) در ایام اربعین حسینی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک ملی ایران تمهیداتی را فراهم کرده تا زائران بتوانند مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال خریداری کرده و با پرداخت معادل ریالی آن اسکناس دینار را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و در ۳ نقطه مرزی مهران، چذابه و شلمچه (۵۰ نقطه در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند.

متعاقب اعلام بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز دینار عراق به زائران اربعین حسینی، روابط عمومی بانک ملی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، زائران اربعین حسینی که مراحل دریافت ویزای خود را از طریق سامانه سماح به آدرس Https://Samah.haj.ir انجام داده‌اند، می‌توانند نسبت به خرید ارز دینار از طریق پیام رسان بله و دریافت آن در کشور عراق اقدام کنند.

 

بر اساس این گزارش زائران اربعین حسینی لازم است پس از نصب پیام رسان بله و استفاده از بات (بازوی)  dinarpaybot نسبت به انجام فرآیند خرید ارز خود اقدام کنند.

قابل ذکر است زائران اربعین حسینی پس از تکمیل فرآیند خرید ارز خود در بات مربوطه در پیام رسان بله و پرداخت معادل ریالی در نظر گرفته شده یک شناسه و رسید دریافت می‌کنند که می‌توانند با در دست داشتن این رسید پس از عبور از مبادی ورودی کشور عراق در مرز مهران،‌ شلمچه، چذابه به کارگزاری‌های بانک ملی ایران در این مناطق و شهرهای نجف،‌ کربلا و کاظمین مراجعه کرده و نسبت به دریافت ارز خریداری شده (دینار عراق)، اقدام کنند.

برای خرید ارز باید مشخصات دقیق زائر اعم از کد ملی و شماره گذرنامه ثبت شود و ارز خریداری شده صرفا به فرد زائر تحویل داده خواهد شد.

برای تحویل گرفتن ارز ارائه رسید،‌ اصل گذرنامه و حضور شخص زائر ضروری است و هر زائر تنها یک بار قادر به خرید ارز از این طریق خواهد بود.


شهریار حیدری در گفت‌‎و گو با خبرنگار میزان درباره ارز مسافرتی تخصیص یافته به زائران اربعین حسینی از طریق بانک مرکزی گفت: طبق درخواست ستاد اربعین از بانک مرکزی برای تامین ارز همراه زائران اربعین که زائران در سفر برای تردد و انجام سایر امور به مشکل نخورند، توافق شد این ارز همراه دینار باشد .

وی با اعلام اینکه هنوز مقدار ارز تخصیص یافته به زائران اربعین نهایی نشده است، افزود : البته هنوز سازوکار پرداخت این ارز و میزان آن مشخص نشده است و با توجه به اعزام زائران تا دو روز آینده مقدار نهایی ارز تخصیص یافته شده اعلام خواهد شد.

همچنین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، باتوجه به اهمیت برگزاری پرشور مراسم اربعین حسینی و در راستای تأمین رفاه حال زائران محترم، به اطلاع هموطنان می رساند، بانک مرکزی در حال برنامه ریزی و انجام هماهنگی های لازم با سایر دستگاه ها به منظور تأمین به موقع ارز همراه زائران محترم است تا زائران به هنگام حضور در کشور عراق از این بابت دغدغه ای نداشته باشند و این مراسم به نحو احسن برگزار شود.


خرید دینار عراق برای اربعین

خیابان فردوسی با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی شاهد افزایش خرید و فروش دینار عراق در صرافی هاست.

بسیاری از مردم که قصد سفر به عتبات را دارند این روزها راهی این خیابان شده اند تا دینار عراق را خریداری کرده و در ایام اربعین مشکل ارز نداشته باشند.

همین موضوع موجب شده تا خیابان فردوسی هم این روزها بجای آنکه شاهد خرید و فروش ارزهایی چون دلار و یورو باشد، نظاره گر خرید و فروش دینار عراق باشد.

تعدادی از صرافی ها هم به دلیل افزایش تقاضا برای خرید دینار عراق نرخ سایر ارزها را از روی تابلوهای خود پاک کرده و فقط قیمت دینار عراق را درج کرده اند.

صرافی ها هر دینار عراق را ۱۳ تومان به مسافران کربلا می فروشند.


هشدار هواشناسی به زائران اربعین

اداره کل هواشناسی ایلام به زائران اربعین در خصوص بارش باران و سردی هوا هشدار داد.

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام روز جمعه اظهار داشت: ورود سامانه بارشی به ایلام موجب سردی هوا و لغزندگی و آبگرفتگی معابر و جاده‌ها می‌شود.

مجتبی میهن پرست گفت: سامانه بارشی از روز شنبه تقویت و تا ساعاتی از روز دوشنبه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: همراه داشتن لباس گرم، تجهیز وسایل نقلیه خودرو به موارد ایمنی، عدم توقف در مسیر رودخانه‌ها و اتراق و استراحت در اینگونه مناطق به زائران اربعین توصیه می‌شود.


آمادگی استان برای اسکان اضظراری

معاون عمرانی استاندار ایلام نیز اظهار داشت: تمهیدات لازم برای بارش باران طی ایام اربعین در استان ایلام اندیشده شده و تمامی امکانات در این زمینه برای اسکان اضطراری فراهم شده است.

احمد کرمی گفت: دستگاه های امدادی و خدمات رسان استان ایلام با توجه به در پیش بودن بارش ها در روز های آتی تمهیدات لازم را برای ارائه خدمات به زوار در دستور کار قرار داده اند.

امروز بیش از ۵۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند.


اختصاص ۱۰۰ هزار دینار به زائرین اربعین

دبیر کمیته سیاسی کنسولی ستاد اربعین گفت: منابع لازم برای پرداخت ۱۰۰ هزار دینار به زائرین اربعین اختصاص یافت.

مجتبی کریمی رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امورخارجه عصر امروز جمعه در گفتگو با رادیو اربعین تصریح کرد: پرداخت این مبلغ با همکاری بانک مرکزی و بانک ملی از روز یکشنبه مقدرور است.

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امورخارجه در خصوص ساز و کار پرداخت این مبلغ خاطر نشان کرد: ارز اختصاص یافته در خاک عراق و از طریق بانک هایی که اعلام می شود به زوار پرداخت می شود.

وی ادامه داد: پرداخت ریالی ارز مزبور در ایران خواهد بود و زوار از طریق کد اختصاصی ارز خویش را در شهرهای عراق و مبادی ورودی عراق می توانند دریافت کنند.

دبیر کمیته سیاسی کنسولی ستاد اربعین تاکید کرد: این ارز برای تمام زائران زمینی و هوایی ایرانی که از طریق سامانه سماح ثبت نام کرده اند اختصاص می یابد.

مجتبی کریمی ابراز امیدواری کرد بانک مرکزی راهکاری برای پرداخت ارز اربعین به زائرینی که خارج از سامانه سماح اخذ روادید کرده اند نیز بیاندیشد.

شایان ذکر است نرخ این ارز مابین نرخ آزاد و دولتی قیمت دینار عراقی خواهد بود.


کرایه حمل و نقل زائران اربعین ۹۷

زائران اربعین در سال گذشته می‌توانستند با پرداخت ۵۰ هزار تومان (پول ایرانی) از مرز مهران به نجف مشرف شوند، خاطر نشان کرد: امسال با توجه به کاهش ارزش ریال در برابر دینار عراق، عراقی‌ها چندان تمایلی به گرفتن ریال ندارند، بنابراین بهتر است زائران پیش از سفر به عتبات، دینار تهیه کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف درباره هزینه‌های حمل و نقل امسال در مرز عراق، گفت: کرایه ماشین ون از مرز مهران تا شهر مقدس نجف ۱۷ هزار دینار است که به پول ما حدود ۲۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود؛ البته ممکن است در مرز دینار به قیمت بیشتری عرضه شود، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که زائران به ویژه افرادی که قصد زیارت سامرا و کاظمین را دارند، در ایران ارز مورد نیاز خود یعنی دینار را تهیه و به همراه داشته باشند.

فداکار با بیان اینکه کرایه ون از مهران تا نجف ۱۷ هزار دینار و کرایه سواری چهار نفره برای هر نفر ۲۵ هزار دینار است که از مرز مهران تا کربلا نیز همین میزان کرایه پیش‌بینی شده است، افزود: از شهر نجف تا کربلا که عمدتا پیاده مشرف می‌شوند، کرایه اتوبوس و ون ۳ هزار و ۵۰۰ دینار و سواری چهار نفره، برای هر نفر ۶ هزار دینار است.

وی با اشاره به هزینه‌های حمل و نقل از نجف به کاظمین، خاطر نشان کرد: هزینه کرایه‌ها از نجف تا کاظمین با ون و اتوبوس‌ها ۹ هزار دینار و با سواری چهار نفره برای هر نفر ۱۴ هزار دینار می‌شود. همچنین از کربلا تا کاظمین با اتوبوس‌های حرم امام حسین (ع) رفت و برگشت به همراه زیارت دو طفلان مسلم ۷ هزار دینار و با سواری چهار نفره فقط رفت ۱۰ هزار دینار است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف با بیان اینکه عراقی‌ها هزینه کرایه‌ها را افزایش نداده‌اند بلکه ارزش پولی ملی ما کاهش یافته است، افزود: هزینه کرایه‌ها از کربلا به سامرا با اتوبوس‌های حرم امام حسین (ع) رفت و برگشت همرا با زیارت کاظمین و طفلان مسلم ۱۲ هزار دینار و از کاظمین به سامرا با سواری چهار نفره برای هر نفر ۱۰ هزار دینار است. همچنین از کربلا به مدائن مرقد سلمان فارسی با اتوبوس‌های حرم امام حسین (ع) رفت و برگشت ۸ هزار دینار تخمین زده شده است.

وی با اشاره به هزینه‌های بازگشت به مرز مهران نیز، گفت: از شهر مقدس کربلا تا مهران با اتوبوس‌های حرم امام حسین (ع) ۱۵ هزار دینار است که تمامی مبالغ کرایه‌ها بر اساس دینار، با توجه به افزایش دلار و دینار عراقی به نرخ امروز شنبه ۲۱ مهرماه به ازای هر ۱۰۰۰ دینار برابر با ۱۳ هزار تومان است.


همچنین ببینید : آموزش ثبت نام اربعین سامانه سماح

2 دیدگاه در “مقدار ارز برای اربعین + میزان و قیمت ارز زائران اربعین ۹۷

  1. رویا گفت:

    نوشتید از مرز مهران تا نجف ۱۷هزار دینار معادل ۲۲۰هزار تومان، هر دینار ۱۳هزار تومان، ۱۷هزار دینار که خیلی میشه
    درست نوشتید؟؟؟

    1. حرف تازه گفت:

      هر دینار تقریبا ۱۳ تومان است نه ۱۳ هزار تومان و هر ۱۰۰۰ دینار برابر با ۱۳ هزار تومان است.

نظرات