میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق کیست با علت فوت و درگذشت +تصاویر

0

میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق کیست با علت فوت و درگذشت +تصاویر

میخائیل گورباچف متولد ۲ مارس ۱۹۳۱ در شوروی، سیاستمدار روسی و رهبر اتحاد جماهیر شوروی در ۳۰ آگوست ۲۰۲۲ درگذشت.  زندگینامه میخائیل گورباچف و همسر و فرزندانش با علت فوت و درگذشت میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در سن ۹۲ سلگی را ببینید:

میخائیل گورباچف درگذشت کیست

میخائیل سرگی‌یویچ گورباچُف Mikhail Gorbachev متولد ۱۱ اسفند ۱۳۰۹ در شوروی، سیاستمدار و اخرین رهبر اتحاد جامهیر شوروی بود. او به واسطه نامه امام خمینی (ره) درباره فروپاشی شوروی، به یکی از شناخته شده ترین چهره های سیاسی در اوایل انقلاب در ایران تبدیل شد. گورباچف در ۲۰۲۱، با ۹۰ سال طولانی‌ترین عمر در بین حاکمان روسیه و اتحاد شوروی در تاریخ را دارا می‌باشد.

گورباچف فارغ التحصیل دانشگاه دولتی مسکو و دارنده جایزه‌ها جایزه صلح نوبل می باشد. او دارای رگه و نژاد اوکراینی و روسی بود و در روستای پریولنوی سرزمین استاوروپول و در یک خانوادهٔ فقیر متولد شد. مادرش و نیاکان مادرش همه اوکراینی بودند و از پدری اهل شوروی پای به عرصه وجود گذاشت.

سوابق و سال های فعالیت

میخائیل گورباچف در خانواده‌ای روسی اوکراینی در روستای پریولنویه در نزدیکی استاوروپول زاده شد. در سال ۱۹۵۰ با کسب مدال نقره دوره دبیرستان را به پایان رساند. او در دانشگاه مسکو در رشتهٔ حقوق تحصیل کرد.

گورباچف در ۱۹۵۲ و در سن ۲۱ سالگی به حزب کمونیست اتحاد شوروی پیوست و در سال ۱۹۷۰ به مقام دبیر اول کشاورزی منصوب شد و سال بعد به عضویت کمیته مرکزی حزب انتخاب شد. او در سال ۱۹۷۲ او نمایندگی هیئتی از شوروی در سفر به بلژیک را به عهده گرفت و دو سال بعد در ۱۹۷۴ نمایندهٔ شورای عالی و رئیس کمیسیون ایستادهٔ مسائل جوانان شد.

در سال ۱۹۷۹ گورباچف به دفتر سیاسی پیوست و در آن‌جا از حمایت یوری آندروپوف، صدر وقت ک گ ب برخوردار بود. در همان زمان کوتاهی که آندروپوف رهبر شوروی بود گورباچف باز هم ارتقا یافت. او به عنوان یکی از مقامات حزب کمونیست سفرهای بسیاری به خارج داشت و با چهره های معروف آلمان غربی و نخست‌وزیر پیر ترودو و مارگارت تاچر نیز دیدار کرده بود.

علت فوت و درگذشت میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی

گورباچف در ۱۱ مارس ۱۹۸۵ در سن ۵۴ سالگی، به عنوان دبیرکل حزب کمونیست انتخاب شد.

اتحاد جماهیر شوروی در طول فعالیت ها و رهبری وی به پیشرفتی بسیار نائل امد. او اصلاحاتی در حزب کمونیست و اقتصاد دولتی بوجود اورد و در کنگرهٔ بیست و هفتم حزب کمونیست اتحاد شوروی در فوریه ۱۹۸۶ این اصلاحات را در سه عنوان روسیگلاسنوست (گشایش)، پرسترویکا (دوباره‌سازی)، و اسکورین (شتاب توسعهٔ اقتصادی) عرضه کرد

علت فوت و درگذشت میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی

میخائیل گورباچف در ۳۰ اوت ۲۰۲۲ در سن ۹۱ سالگی در مسکو درگذشت. گورباچف در گورستان نووودویچی مسکو در کنار همسرش رایسا که در سال ۱۹۹۹ درگذشته بود به خاک سپرده خواهد شد.

بیمارستان بالینی مرکزی مسکو اعلام کرد: میخائیل سرگیویچ گورباچف ​​بعد از یک بیماری سخت و طولانی عصر امروز درگذشت.

از جمله برجسته‌ترین اقدامات وی جلوگیری از دخالت نظامی در کشورهای عضو جماهیر شوروی و عدم اعزام نیروی نظامی برای مقابله با جنبش‌های استقلال طلب بود.

بنیاد گورباچف

گورباچف در ۱۹۹۲ بنیاد گورباچف را تأسیس کرد. او در ۱۹۹۳ صلیب سبز بین‌الملل یکی از سه حامی مالی «منشور زمین» را تأسیس کرد. او در ضمن به باشگاه رم پیوست.

میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق کیست با علت فوت و درگذشت +تصاویر

استعفا

او دسامبر ۱۹۹۱ بعد از یک کودتای داخلی موسوم به «کودتای آگوست» سرانجام استعفا داد و اتحاد جماهیر شوروی هم فروپاشید.

وی در ۲۵ نوامبر ۲۰۰۱ حزب سوسیال دموکرات روسیه را بنیان گذشت. این حزب اتحادی از چندین حزب سوسیال دموکرات در روسیه است. او در می ۲۰۰۴ پس از اختلاف با رئیس حزب در مورد موضع حزب در انتخابات دسامبر ۲۰۰۳ از سمت رهبری آن استعفا داد.

افتخارات

در سال ۲۰۰۵ گورباچف بخاطر نقشش در اتحاد مجدد آلمان‌ها جایزهٔ «پوینت آلفا» را دریافت کرد. در همین سال او دکترای افتخاری از دانشگاه مونستر نیز دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۴ پنج نماینده مجلس روسیه خواستار محاکمه وی به‌علت نقش او در فروپاشی اتحاد شوروی (به رغم همه‌پرسی صورت گرفته مبنی بر اتحاد) شدند.

نظرات