کمک های که مخلوط بردوفیکس به گیاهان می کند

0

مخلوط بردوفیکس که نوعی سم است که خاصیت باکتری کشی و قارچ کشی دارد و این حفاظت را به صورت تماسی به گیاه می دهد یعنی برای استفاده از مخلوط بردوفیکس باید آن را به سطح گیاه و درخت بمالید.

 سطل بردوفیکس

یگی از ماده های اصلی برای تولید این مخلوط بسیار مفید برای درختان سولفات مس صنعتی است که بدون این ماده تولید مخلوط بردوفیکس امکان پذیر نیست.

در درختان میوه دار، درختان میوه های با هسته و انواع مختلفی از گیاهان این مخلوط استفاده دارد که هم میتوان برای کنترل بیماری و هم برای درمان بیماری خای که منشا آنها قارچ ها و یا باکتری ها هستند استفاده کرد.

مخلوط بردوفیکس در حالت محلول دارای بافتی توده ای به هم چسبیده است که در آن بافت کریستالی وجود ندارد که برای نشستن این مخلوط بر روی گیاهان ویژگی ایده آلی است.

موارد استفاده از بردوفیکس

همانطور که در سطر بالا به آن اشاره شد برای بیماری هایی که منشا قارچی دارند برای درمان این بیماری ها از این مخلوط استفاده می شود در ادامه چند نوع از بیماری های قارچی گیاهان را برای شما بین خواهیم کرد.

درخت گردو به شانکر، آنتراکنوز،بلایت و پوسیدگی ریشه مبتلا می شود.
درخت مرکبات به پوسیدگی ریشه، لکه سیاه و آتشک مبتلا می شود.
درخت پسته به لکه برگی، خشکیدگی شاخه و شانکر مبتلا می شود.

این نوع بیماری ها را می توان معمولا با استفاده از مخلوط بردوفیکس کنترل و درمان کرد.

ویژگی ها جانبی مخلوط بردوفیکس

یکی از ویژگی هایی که این مخلوط دارد این است که یکی از سالمترین سم های موجود در بازار است همچنین این مخلوط در جلوگیری از سرما زدن به درختان و نابود شدن میوه های آن ها بسیار تاثیر گذار است زیرا با آغشته کردن بدنه درختان به این ماده از به وجود آمدن کریستال های یخ جلوگیری می کنید.

یکی دیگر از ویژگی های این مخلوط این است که دفع کننده حشرات است از جمله حلزون هاست.

نکته مثبت دیگری که این مخلوط داراست این است به خاطر اینکه دانه های ریز با چسبندگی بالا تشکیل دهنده این مخلوط هستند بعد از حتی بارش های طولانی نیز این ماده از روی درخت پاک نمی شود.

مردی در حال هم زدن سطل بردوفیکس

نحوه ساخت مخلوط بردوفیکس

نحوه استاندارد ساخت مخلوط بردوفیکس به این صورت است که آهک و سولفات مس را با هم ترکیب می کنند.
برای ساخت ابتدا باید ۱ کیلوگرم آهک را با ۵ لیتر آب مخلوط کنید. بهتر است که دمای آب ولرم باشد و مخلوط را از الک رد کنید تا تکه های آهکی که باقی مانده است از آن جدا شود.
سپس ۱ کیلوگرم سولفات مس را در ۵ لیتر آب ولرم مخلوط کنید و این دو ترکیب به دست آمده را در ۹۰ لیتر آب ترکیب کنید.
از این ترکیب می توانید برای سم پاشی استفاده کنید و اگر خواهان این هستید که با غلظت بیشتر برای استفاده سطحی در گیاهان می توانید میزان آب را کم تر کنید.

خیلی از کشاورزان، خود مخلوط بردوفیکس مورد نیاز خود را تهیه می کنند که کارخانه های تولید سولفات مس یکی از اهداف خود را فروش سولفات مس به کشاورزان قرار می دهند و سعی می کنند که بهترین کیفیت و خدمات را ارائه دهند.

نحوه استفاده از مخلوط بردوفیکس

شما در نحوه استفاده از مخلوط بردوفیکس می توانید به ۴ صورت عمل کنید و متناسب با نیاز خود از روش خاص خود استفاده کنید.

درختان پوشیده شده با بردوفیکس

۱٫  روش رنگ آمیزی تنه

در این روش برای جلوگیری از سرما زدگی و همچنین دفع حشرات با استفاده از قلموی مناسب مخلوط بردوفیکس را بر روی تنه درخت می کشیم.

۲٫  استفاده به صورت محلول پاشی

همانطور که از اسم این روش مشخص است این روش متداول ترین روش استفاده از سموم است برای دفع حشرات و کنترل و درمان بیماری های گیاهان، در این روش بعد از تهیه مخلوط بردوفیکس آنرا در دستگاه سم پاش ریخته و بر روی درخت و برگ های آن میریزیم.

۳٫  روش محلول در آب

در این روش ممکن است بسته به شرایط محیطی خود مخلوط بردوفیکس را و یا با کمی رقیق کردن بر روی خاک و یا زیر درختان میریزیم تا هم خاک ضد عفونی شود و هم حشرات مزاحم را دفع می کند.

۴٫  استفاده به صورت خمیر

از این روش برای ترمیم قسمت آسیب دیده گیاه استفاده می شود به این صورت که ابتدا آن قسمت را جدا می کنیم سپس محل هرس شده را با خمیر بردو میپوشانیم تا از آسیب محافظت شود.

برای ساخت خمیر بردو ابتدا یک بسته ۴ کیلویی بردوفیکس را با ۲ کیلو سولفات مس در ۸ لیتر آب حل کرده. در ظرفی جدا ۲ کیلو هیدروکسی کلسیم را در ۴ لیتر آب حل می کنیم و دو محلول را با هم ترکیب می کنیم تا خمیر بردو به دست بیاید.

 

کلام آخر

حال ما برای نیاز خود به مخلوط بردوفیکس می توانید هم مخلوط بردوفیکس را به صورت آماده تهیه کنید و هم می توانید خودتان به توجه به استفاده خودتان مخلوط خودتان را تهیه کنید.
کارخانه آپادانا پارسه زنجان یکی از بهترین تولید کنندگان سولفات مس در ایران و خاورمیانه است که می توانید برای تهیه  سولفات مس مورد نیاز خود به آنها اعتماد کنید.
شماره های تماس آپادانا پارسه زنجان = ۰۲۴۳۲۳۸۵۰۳۳ / ۰۲۴۳۲۳۸۵۰۳۶

نظرات