۱۰ علت بار ندادن درختان گردو چیست؟

0

درختان گردو یکی از پربارترین و پرسودترین ارقام درختان میوه به حساب میایند. این درختان در سن ۳ تا ۵ سالگی باردهی خود را آغاز نموده و این باردهی بین ۷۰ تا ۲۰۰ سال ادامه خواهد یافت. البته برخی از باغداران گردو اذعان میکنند؛ باغ‌های گردوی آنها پس از مدتی باردهی حداکثری خود را از دست داده و یا حتی باردهی درختان متوقف شده است. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین دلایل عدم باردهی درختان گردو را بررسی نماییم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

درخت گردو

علت های بار ندادن درختان گردو چیست؟

درختان گردو جزو درختان با سوددهی بالا به حساب میایند. این درختان به علت باردهی سریع و زیاد و همچنین میوه‌های گران قیمتی که دارند؛ بسیار مورد توجه باغداران قرار گرفته اند. عمر اقتصادی بالا نیز از دیگر دلایل باغداران برای خرید نهال گردو به حساب میاید. البته در مواردی مشاهده میشود؛ باردهی درختان گردو در برخی از باغ‌ها به شدت افت نموده و یا حتی متوقف میشود. در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل بارندادن درختان گردو میپردازیم.

  1. مدیریت نادرست باغ : مدیریت درست باغ یکی از مهم ترین اقدامات هر باغداری به حساب میاید. تنش‌های آبی (خشکی شدید و یا رطوبت زیاد) میتواند موجب تغییر رنگ پوسته و یا انقباض هسته در گردو شود. فشار شدید آب در اواخر فصل تابستان میتواند تا ۷۰ درصد به میوه‌های باغ خسارت وارد نماید.

آفتاب سوختگی درخت در کیفیت مغز گردو تاثیرگذار است. درختانی که دچار آفتاب سوختگی میشوند؛ دارای مغز تیره و یا خرد شده هستند. همچنین آفتاب سوختگی در طولانی مدت باعث توقف باردهی درختان نیز خواهد شد.

  1. کاهش سطح فتوسنتز : همانطور که میدانید درختان با استفاده از نور خورشید و از طریق برگ‌ها؛ عملیات فتوسنتز و تولید انرژی را انجام میدهند. درخت گردو به طور متوسط باید ۸ ساعت از طول روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. کاهش سطح فتوسنتز و یا کربوهیدرات متحرک باعث تغییر رنگ برگ‌ها و یا حتی توقف باردهی درختان گردو میشود. از دلایل کاهش سطح فتوسنتز میتوان به کاهش برگ‌ها؛ تنش آبی و یا قرار گیری درخت در محلی که کمتر نور خورشید را دریافت میکند اشاره نمود.
  2. بیماری گال باکتری : این بیماری توسط باکتری Agrobacterium Tumefacience تولید میشود. مهم ترین میزبان این باکتری درختان جوان گردو هستند. ایجاد تومور روی ریشه در زیر و یا روی خط خاک، از مهم ترین علائم این بیماری به حساب میاید. این بیماری باعث اختلال در حرکت آب و مواد مغذی از ریشه به اندام درختان میشود. به این ترتیب درخت ضعیف شده و محصول دهی آن کاهش میابد. با گسترش بیماری در درخت، توقف محصول دهی را شاهد خواهیم بود. این باکتری تا سالها در خاک زنده میماند.
  3. بیماری سوختگی درخت گردو : این بیماری توسط باکتری Xanthomonas Juglandis به وجود میاید. و علاوه بر میوه درخت، برروی شاخه و برگ‌ها نیز خسارت جدی وارد میکند. شرایط مرطوب در فصل بهار؛ زمینه مناسب برای ابتلای درخت به این بیماری را فراهم میسازد. از علائم ظاهری بیماری سوختگی درخت گردو میتوان به کوچک شدن هسته؛ پژمردگی و مومیایی و تغییر رنگ میوه اشاره نمود. شاخه‌های جوان آلوده به طور کلی از بین میروند. و باعث بارندادن درخت گردو خواهد شد. در زمان بیماری، بارندگی میتواند احتمال شیوع بیماری را افزایش دهد.
  4. بیماری آنتراکتوز پنومونیا لپتوستیلا : عامل اصلی بیماری نوعی قارچ است. که باعث ایجاد ضایعات قهوه ای تا سیاه رنگ برروی برگ‌ها و دمبرگ و شاخه‌ها و پوسته میوه میشود. این لکه‌ها به سمت مرکز محو شده و توسط ‌هاله ای کلروتیک احاطه میشوند. برخی لکه‌ها با یکدیگر ادغام شده و لکه نکروزه بزرگی را تشکیل میدهند. این بیماری در موارد شدید تر میتواند باعث کاهش و یا توقف باردهی درختان گردو بشود.
  5. بیماری قارچ ریشه ای : عامل بیماری Armillaria Mellea نوعی قارچ است. که باعث ایجاد برگ‌های کوچک و بیرنگ در درختان میشود. این برگ‌ها به همراه شاخه و تمام گیاه پس از مدتی به طور کامل میمیرند. همچنین در پایه گیاه، خوشه‌های عسلی رنگ جوانه میزند. متاسفانه وجود این قارچ در درختان میتواند باعث از بین رفتن محصول و بارندادن درخت گردو بشود. این قارچ در خاک زنده میماند.
  6. بیماری کپک پودری : این بیماری ویروسی باعث ایجاد لکه‌های پودری کوچکی برروی برگ‌ها و میوه میشود. با گسترش بیماری، لکه تمامی سطح برگ را میپوشاند. روی آن اجزای کوچک سیاه رنگ قارچی بوجود میاید. برگچه‌های جوان نیز چروکیده میشوند. این بیماری گردش مواد غذایی در اندام‌های درخت را با کندی مواجه میکند. در نتیجه درخت گردو ضعیف شده و ممکن است باردهی خود را از دست بدهد.
  7. بیماری ریشه و پوسیدگی تاج فیتوفتورا Phytophthora spp: کاهش قدرت رشد درختان و زرد و پژمرده شدن برگ‌ها از مهم ترین علائم ظاهری این بیماری به حساب میاید. شاخه درختان خشک شده و میمیرند. همچنین با انتقال بیماری به تنه و یا تاج درخت به طور کامل میمیرد. این بیماری در فصل رشد درخت باعث عدم باردهی درختان خواهد شد.
  8. بی توجهی به آبیاری درختان : درختان برای رشد مناسب نیاز به دریافت مقدار کافی آب دارند. آبیاری ناکافی و از روش ناصحیح در اوایل زمان کاشت، میتواند باعث عدم باردهی در درختان گردو بشود. همچنین آبیاری ناصحیح باعث ایجاد رنگ پریدگی در برگ‌ها شده که این مورد میزان فتوسنتز را در برگ‌ها کاهش میدهد.
  9. هرس غیر حرفه ای : هرس درختان به افزایش باردهی و بهبود رشد درختان و همچنین فرم گیری درخت کمک میکند. در مقابل هرس درخت اگر به صورت غیر حرفه ای انجام شود؛ با حذف اندام‌های بارده؛ به کاهش و یا توقف محصول دهی درخت منجر خواهد شد.

با مدیریت صحیح باغ و کوددهی کافی و مبارزه با بیماری‌ها و افات؛ از کاهش و توقف باردهی درختان گردو پیشگیری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره درباره بیماری درختان گردو، شما باغداران عزیز میتوانید با متخصصین گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز در ارتباط باشید.

نهال گردو

نتیجه گیری

در این مطلب مهم ترین دلایل بارندادن درختان گردو را با یکدیگر بررسی نمودیم. لازم است بدانید با خرید ارقام نهال گردو مناسب و سازگار با شرایط آب وهوایی منطقه و همچنین دارای مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها و آفات؛ و به دنبال آن با رسیدگی صحیح به باغ گردو و آبیاری کافی درختان؛ از ریسک‌های باغداری و عدم باردهی درختان گردو کاسته میشود. شما میتوانید بهترین نهال گردو را از ما در نهالستان پالیز بخواهید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال گردو در شمال غربی کشورمان است. این مرکز بهترین نهال گردو با مقاومت بالا را برای کاشت در کلیه شهرهای کشورمان تولید و عرضه مینماید. نهالستان پالیز دارای مدارک رسمی و معتبر از موسسه ثبت بذر و نهال و همچنین شناسنامه معتبر؛ تاییدیه از جهاد کشاورزی و گواهی رسمی میباشد.

کلیه نهال‌های گردو در نهالستان تخصصی پالیز تحت نظر کارشناسان باغداری و کشاورزی تولید و عرضه میشوند. به همراه کلیه آنها کارت سلامت؛ شناسنامه معتبر، کارت گارانتی ۲ ساله معتبر و گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه ارائه میشود.

برای خرید نهال گردو و یا دریافت مشاوره رایگان همه روزه میتوانید با مشاوران ما به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مبارزه با بیماری و آفات و مدیریت باغ گردو سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

برای خرید عمده نهال گردو شناسنامه دار و ثبت سفارش می توانید به وبسایت نهالستان پالیز به آدرس https://paliznahal.ir/ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ارتباط با مشاوران ما به صورت رایگان و همه روزه میتوانید از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

نظرات