استخدام فرزندان ایثارگران و جانبازان در آموزش و پرورش

0

در همه آزمون‌های استخدامی در هر ارگان و سازمانی، سهمیه مشخصی برای فرزندان و دیگر اعضای درجه یک خانواده ایثارگران و جانبازان در نظر گرفته می‌شود. در آموزش و‌ پرورش نیز به همین منوال، این سهمیه برای فرزندان و خانواده ایثارگران عزیز در نظر گرفته شده است. مدت زمان ایثارگری و میزان درصد جانبازی در تعیین نوع سهمیه تا حدود زیادی تأثیرگذار است.

 استخدام فرزندان ایثارگران و جانبازان

به این صورت است که برای فرزندان جانباز با درصد بالاتر، شانس پذیرفته شدن نیز در آزمون بیشتر خواهد بود. در مورد ایثارگران همچنین، هر چه مدت زمان ایثارگری آن‌ها طولانی‌تر باشد، به مراتب شانس بیشتری برای قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خواهند داشت. برای این که با جزئیات سهمیه ایثارگری و جانبازی در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش بیشتر آشنا شوید؛ در این مقاله به بررسی شرایط و ضوابط آن پرداخته‌ شده است. بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید؛ این‌ مقاله را تا پایان دنبال کنید.

سهمیه فرزندان ایثارگر و جانبازان

طبق خبرگزاری ایلنا، جامعه ایثارگران، آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد به بالا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش دارای سهمیه ۲۵ درصدی هستند. با در نظر گرفتن این سهمیه چون یک‌ مقدار حداقلی است، سازمان سنجش و گزینش آموزش و پرورش آزاد است تا سقف مجاز آن را اجرا کند. یعنی به ازای هر ده هزار نفر، ظرفیت استخدام در آموزش و پرورش، ۲۵۰۰ نفر متعلق به ایثارگران و جانبازان است.

استخدام فرزندان ایثارگران و جانبازان

در واقع این داوطلبان نیازی به حضور در جلسه آزمون ندارند و تنها با ثبت نام در آزمون، به مصاحبه حضوری دعوت خواهند شد و همزمان با دیگر پذیرفته‌شدگان در آزمون، مصاحبه با آن‌ها صورت می‌گیرد. مدرک تحصیلی این گروه از داوطلبان ایثارگر و جانباز باید حداقل کاردانی باشد که بتوانند در هنرستان‌ها مشغول به کار شوند.

با توجه به ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگری، فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد و رزمندگانی که بالای ۶ ماه حضور در جبهه‌های جنگ داشته‌اند، از سهمیه ۵ درصدی برخوردار هستند. به این صورت که این افراد در آزمون شرکت می‌کنند و بعد از کسب نمره قبولی به میزان ۵ درصد بیشتر از دیگر قبول‌شدگان، شانس استخدام شدن دارند. در واقع تعداد کل سهمیه‌ ویژه رزمندگان، جانبازان، ایثارگران و آزادگان به ۱۷۵۰ نفر خواهد رسید.

تقسیم سهمیه ایثارگری

به طور کلی ایثارگران به دو دسته ۲۵ درصد و ۵ درصد تقسيم می‌شوند. افراد با توجه به این که در هر کدام از این دسته‌ها قرار می‌گیرند مشمول سهمیه ایثارگری ذکر شده در بالا خواهند شد. ایثارگران ۲۵ درصد شامل جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان جانباز ۲۵ درصد به بالا، همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال اسارت و بالاتر، پدر، مادر، خواهر و برادر شهید است.

ایثارگران ۵ درصد نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور در جبهه‌های جنگ، فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و نیز فرزندان آزادگان کمتر از یک سال اسارت تعلق می‌گیرد.

 

نحوه پر کردن فرم ثبت‌نام آزمون استخدامی توسط داوطلبان ایثارگر و جانباز

استخدام فرزندان ایثارگران و جانبازان

داوطلبان گرامی ایثارگر و جانباز لازم است ابتدا دفترچه راهنمای استخدامی آموزش و پرورش را به دقت مطالعه کرده و از کلیه تبصره و ماده‌های مربوط به سهمیه ویژه ایثارگران مطلع شوند. به این صورت که این داوطلبان باید تمام شرایط احراز مشاغل در رشته‌های مختلف را دارا باشند تا بتوانند در آزمون استخدامی پذیرفته شوند. در واقع این داوطلبان باید تبصره‌های مربوط به جانبازان و ایثارگران را در نظر گرفته و با توجه به مطالب و نکات قید شده در آن‌ها، اقدام به ثبت‌نام کنند.

داوطلبان فرزندان ایثارگران و جانبازان ۷۰ درصد به بالا نیز باید دفترچه ویژه استخدامی مربوط به جانبازی هفتاد درصدی را از طریق درگاه سازمان سنجش کشور دریافت کرده و توضیحات لازم را از طریق آن به دست آورند.

ضرایب ایثارگران در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

ضرایب نمره در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، برای فرزندان شهید، شخص جانباز و آزاده دارای ضریب ۷ است. فرزندان جانباز ۷۰ درصد، ضریب ۵، فرزندان جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد، ضریب ۳، فرزندان جانباز ۲۵ تا ۴۹ درصد نیز در آزمون ضریب ۲ می‌خورند.

هیچ کدام از همسر و فرزندان آزاده یک سال اسارت، همسران جانبازان ۲۵ درصد، خواهر و برادران شهید ۲۵ درصد شامل ضریب اختصاصی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش نخواهند شد. داوطلبان عزیز دقت نمایید که تمامی اطلاعات در مورد سهمیه جانبازان و ایثارگران در دفترچه آزمون استخدامی سازمان سنجش قابل مشاهده است.

شرایط استفاده از سهمیه جانبازی و ایثارگری برای داوطلبان

استخدام فرزندان ایثارگران و جانبازان

برای استفاده از سهمیه‌های جانبازی و ایثارگری یک سری شرایط در آزمون باید وجود داشته باشد تا بتوان از این سهمیه‌ها استفاده کرد. برخی از مهم‌ترین شرايط به شرح زیر است:

  • مشمولان سهمیه ۵ و ۲۵ درصدی باید حداقل ۸۰ درصد نمره کسب شده مربوط به آخرین فرد قبول شده در آزمون را به دست آورده باشند.
  • با در نظر گرفتن سهمیه ویژه جانبازان، خانواده‌های شهدا و رزمندگان، آزادگان و فرزندان آن‌ها، کلیه شرایط و قوانین مربوط به شرط سنی در مورد آن‌ها لغو خواهد شد.
  • یکی دیگر از شرایط استفاده از سهمیه‌های رزمندگان ، ایثارگران و جانبازان، عدم واگذاری سهمیه مذکور به شخص دیگر خواهد بود.
  • داوطلبان ایثارگر شرکت کننده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، همچنین باید از قبل، تمامی اطلاعات مربوط به سوابق ایثارگری،‌ جانبازی و اسارت خود یا اطلاعات شخص ایثارگر فامیل درجه یک خود را در سامانه سجایا ثبت کرده باشند.
  • این نوع سهمیه کاملاً جدا از دیگر سهمیه‌های موجود در آزمون استخدامی است. بنابراین کسانی که استفاده از این سهمیه‌ را انتخاب کرده‌اند؛ نمی‌توانند از دیگر سهمیه‌های بومی و … استفاده کنند.
  • اولویت پذیرش سهمیه‌داران به ترتیب شامل جانبازان، آزادگان، فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر (براساس درصد جانبازی) و فرزندان آزادگان دارای یک سال اسارت است.
  • اگر داوطلب، با توجه به مفاد مقررات وضع شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران، مشمول استفاده از این نوع سهمیه نباشد، امکان انتخاب رشته شغلی ویژه سهمیه‌داران بنیاد شهید برای وی، وجود نخواد داشت.

نکات لازم در هنگام ثبت‌نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

استخدام فرزندان ایثارگران و جانبازان

داوطلبان در هنگام ثبت‌نام در این آزمون، بعد از این که وجه ثبت‌نام را پرداخت کردند لازم است سهمیه مورد نظر خود را انتخاب کرده و جزئیات مربوط به سهمیه را در فرم استخدامی ثبت نمایند.‌ به طور قطع داوطلبانی که مشمول سهمیه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش هستند نسبت به دیگر داوطلبان، آسان‌تر قبول می‌شوند. گاهی اوقات نیز در آزمون استخدامی آموزش و‌ پرورش، ظرفیت در بعضی از شغل‌های محل دستگاه‌های اجرایی، تکمیل نمی‌شود. در این صورت شانس پذیرفته شدن برای داوطلبان با سهمیه‌ ایثارگری و نیز متقاضیان در محل ذخیره، بیشتر خواهد شد. توصیه می شود که حتما برای آمادگی در آزمون، سوالات ادوار گذشته مطالعه شود. برای دسترسی به اصل سوالات دوره های گذشته میتوانید به بخش سوالات استخدامی آموزش و پرورش در فروشگاه اینترنتی ایران عرضه مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

همان طور که گفته شد؛ در همه آزمون‌های استخدامی بخشی از ظرفیت پذیرش مربوط به سهمیه‌ داوطلبان خانواده ایثارگران، جانبازان و رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس و آزادگان است‌. درجه‌بندی این سهمیه بر اساس میزان جانبازی و طول دوران اسارت فرد آزاده مشخص خواهد شد.

برای کسانی که مجاز به استفاده از این سهمیه هستند؛ امکان استفاده از دیگر سهمیه‌های موجود در آزمون استخدامی آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت. به منظور استفاده از این سهمیه، حتماً دقت کنید در هنگام ثبت نام در بخش مربوط به سهمیه‌ها، این قسمت را تیک زده باشید. در زمان پر کردن فرم ثبت‌نام همچنین لازم است نوع سهمیه خود را بر حسب مشمول بودن در گروه‌های مختلف ایثارگری مشخص کنید. جهت مطلع شدن از آخرین اخبار استخدامی سازمان آموزش و پرورش می توانید پیگیر اخبار در شبکه های اجتماعی سایت ایران عرضه باشید.

نظرات