عکس/ نقشه جدید مسیر پیاده روی اربعین ۱۴۰۱ با عکس و راهنمای کامل (جدید)

0

جدیدترین نقشه پیاده روی اربعین ۱۴۰۱ با عکس و راهنمای مسیر

نقشه مسیر پیاده روی اربعین ۱۴۰۱ با عکس و راهنمای کامل و نشانی مسیرهای زمینی پیاده روی اربعین ۱۴۰۱ با جزئیات نشانی و آدرس مسیر پیاده روی اربعین چند کیلومتر است؟ و راهنمای نقشه پیاده روی اربعین در سال ۱۴۰۱ با نکات مهم و جدید در اختیار شما زائران اربعین حسینی و سفر به عراق در سال ۱۴۰۱ قرار می گیرد

نقشه مسیر پیاده روی اربعین 1401

عکس نقشه راهنمای مسیر پیاده روی اربعین ۱۴۰۱

پیاده روی اربعین امسال (۱۴۰۱) از شهریور ماه آ؛از می شود و زائران حسینی برای زیارت عتبات به عراق سفر می کند تا در اربعین امام حسین علیه السلام در کربلا حضور داشته باشند و برای این سفر نیاز به نقشه مسیر و راهنمای مسیر های منتهی به نجف و کربلا دارند. مسافران پیاده عمدتا از مرزهای مهران و چذابه عبور می کنند. پس از عبور از مرز با استفاده از ماشین های گذری که زیاد هستند، خود را به شهر نجف برسانید.

زائران پیاده روی با آغاز ماه صفر اقدام به شروع پیاده روی اربعین می کنند، اما بطور رسمی تاریخ شروع پیاده روی اربعین امسال ۱۴۰۱ از ۷ شهریور می باشد. برای آن که در پیاده روی اربعین شرکت کنید، ابتدا باید به شهر نجف بروید که می توانید به صورت هوایی و زمینی این سفر را طی کنید.برای سفر زمینی به نجف، می توانید از پایانه های مرزی مهران، شلمچه، چذابه و خسروی عبور کنید.

آدرس مسیرهای پیاده روی اربعین ۱۴۰۱

مرزهای مشترک ایران و عراق شهرهای مهران و شلمچه و چذابه و خسروی می باشد و حتما قبل از حرمت از بازگشایی مرزها مطمئن شوید

  • مرز مهران: مهم ترین و شلوغ ترین مرز است که در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود ۴ تا ۶ ساعت راه در پیش دارید.
  • مرز شلمچه: در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف ۵ تا ۸ ساعت راه پیش روی شماست.
  • مرز چذابه: این مرز نیز در استان خوزستان قرار گرفته و با شهر نجف فاصله ای ۴ تا ۷ ساعته دارد.
  • مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه است و با نجف فاصله ای ۵ تا ۷ ساعته دارد.

ساعت و زمان شروع پیاده روی اربعین

با توجه به گرمای هوا و قرار گرفتن محرم و صفر در فصل تابستان شروع پیاده روی از ساعت ۴ و ۵ صبح و پایان آن قبل از غروب آفتاب بود و تا دچار گرما زدگی نشوید. فاصله میان نجف و کربلا، فضایی کویری دارد و در نتیجه از سال گذشته برای آن که زائران از گرمای زیاد در طول روز فرار کنند، زمان پیاده روی را تغییر داده اند.

به این صورت که پیاده روی را از غروب آفتاب آغاز می کنند و نماز صبح برای استراحت و خواب توقف می کنند. البته اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، توجه داشته باشید که شب ها هوا خنک تر است و لباس های لازم را همراه خود داشته باشید.

جدیدترین نقشه پیاده روی اربعین 1401 با عکس و راهنمای مسیر

نشانی عمودها در پیاده روی اربعین ۱۴۰۱

عمودها برای محاسبه مسیر طی شده و آدرس دادن بسیار مهم هستند. به طور مثال برای پیدا کردن یک موکب خاص و یا برای قرار گذاشتن از عمودها استفاده می کنند. توجه داشته باشید که در فواصل عمود ۱۱۰۰ تا عمود ۱۳۹۰ به علت باریک شدن راه عبوری، تعداد موکب ها کم تر می شوند. بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که این فاصله را در شب طی نکنید و برای یافتن محل خواب دچار مشکل نشوید.

مسیر ۸۰ کیلومتری جاده نجف تا کربلا را در روزهای منتهی به اربعین حسینی می‌توان آسمانی‌ترین مسیر این کره خاکی دانست. در این مسیر موکب‌های بسیاری به زائران به صورت شبانه روزی خدمت‌رسانی می‌کنند

شروع مسیر پیاده روی از نجف

برای آن که خود را به شروع مسیر پیاده روی از نجف برسانید، از درِ باب الساعه حرم امام علی (ع) خارج شوید و مستقیم در کناره خیابان امام زین العابدین و یا خیابان امام جعفر صادق (ع) حرکت کنید.

شرایط جدید پیاده روی اربعین ۱۴۰۱

شرایط جدید که برای ثبت نام پیاده روی اربعین ۱۴۰۱ در زیر ذکر شده که شامل موارد زیر می شوند:

– در ابتدا متقاضیان باید استعلام های لازم در مورد سلامت خود و هم چنین تزریق شدن هر دو دوز واکسن کرونا را از وزارت بهداشت دریافت کرده و ارائه دهند.

– نتیجه منفی تست PCR هر متقاضی باید تا ۷۲ ساعت قبل از اعزام آماده و ارائه داده شود.
– متقاضیان باید با مراجعه به سامانه سماح نسبت به انجام پیش ثبت نام پیاده روی اربعین حسینی اقدام نمایند. اما ثبت نام نهایی بعد از موافقت قطعی دولت عراق انجام خواهد شد.
– انجام پیش ثبت نام تنها به صورت غیرحضوری انجام شده و نیاز به مراجعه به هیچ یک از شعب سازمان حج و زیارت کشور وجود نخواهد داشت.
– بعد از تکمیل ثبت نام توسط متقاضیان و بررسی شرایط هر یک از آن ها، اسامی پذیرفته شدگان از طریق سامانه سماح اعلام شده و هم چنین به شماره آن ها پیامک خواهد شد.
– افرادی که شرایط ان ها مورد تایید قرار نگیرد نخواهند توانست نسبت به اعزام به کشور عراق اقدام کنند.
– داشتن گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار از دیگر شرایط ثبت نام پیاده روی اربعین است.
– زنان باردار، سالمندان بالای ۶۰ سال و افرادی که دارای شرایط یا بیماری های خاص هستند بهتر است از ثبت نام خودداری نمایند.

عکس نقشه پیاده روی اربعین 1401

نشانی موکب های مسیر پیاده روی اربعین ۱۴۰۱

موکب ها انواع مختلفی دارد و اغلب عراقی و لبنانی و اردنی و … هستند، اما چند سالی است که موکب های ایرانی نیز از سوی شهرداری و ارگان ها در مسیر پیاده روی اربعین مشغول فعالیت هستند. در تمام مسیر ۸۵ کیلومتری دو شهر نجف تا کربلا، خانه ها، اقامتگاه ها و حسینیه هایی به چشم می خورد که برای استراحت زائران ساخته شده و به نام «موکِب» شناخته می شود. ممکن است تنها یک چادر عشایری باشد و یا حسینیه ای وسیع با گنجایش بیش از هزار نفر. ممکن است یک خانه چندین طبقه باشد و یا خانه ای کوچک با شمایلی روستایی.

در اغلب موکب ها پتوهای تمیز و گلبافتی را می بینید که شاید اصلا انتظارش را نداشته باشید! و البته اگر چندین پتو احتیاج داشته باشید، موکب داران با مهربانی در اختیار تان خواهند گذاشت.

زمان صبحانه و ناهار و شام

در پیاده روی اربعین تمام وعده ها به رایگان و با رویی باز در اختیار شما گذاشته می شود. ایستگاه های غذا به قدری زیاد و متنوع هستند که از ساندویچ فلافل تا پلو ماهی را میانشان می توان دید. در طول پیاده روی مرتب عراقی ها را می بینید که از شما خواهش می کنند مهمانشان شوید و شما نمی دانید از کدام غذا انتخاب کنید. منتها به ساعات غذا توجه داشته باشید، گرچه در تمام ساعات روز در همه موکب ها پذیرایی خواهید شد، اما وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام تنها در همان ساعات خودشان، یافت می شوند. به طور مثال صبحانه را بعد از نماز صبح تا ساعات اولیه روز مانند ۷ تا ۸ و ناهار را از ۱۲ تا ساعات ۱ و ۲ می توانید صرف کنید. اما ساعات سرو شام بیشتر است و از غروب آفتاب تا ساعت ۱۰ شب نیز می توانید در موکب ها شاهد توزیع غذا باشید. به این ترتیب در ساعت هر یک از وعده ها کافیست به یکی از موکب ها مراجعه کنید و غذای خود را بگیرید. جالب آن که اگر در موکبی در حال استراحت باشید، خادمان و مسئولان موکب، غذا را برای شما می‌آورند.

نوشیدنی ها از اول تا انتهای مسیر، ایستگاه های چای و قهوه عربی را به وفور خواهید دید که اغلب در استکان های کمر باریک و نعلبکی سرو می شوند. البته در سال های اخیر استفاده از لیوان یک بار مصرف باب شده است. اگر دغدغه بهداشت و محیط زیستی دارید، توصیه می کنیم لیوان خودتان را همراه داشته باشید.

برای نوشیدن آب هم نگران نباشید، در اغلب مسیر می توانید بطری های آب معدنی را به رایگان تهیه کنید.

میان وعده ها خوراکی ها، تنها محدود به وعده های اصلی نمی شود و شما در تمام روز می توانید از پذیرایی موکب داران عراقی و ایرانی بهره ببرید. سینی های بزرگ خرما که با ارده و کنجد تزئین شده اند، به وفور به چشم می خورند که برای پیاده روی نیز بسیار مقوی و مفید هستند. همچنین بارها با افراد متفاوتی برمی خورید که انواع میوه ها را در میان زائران حسینی توزیع می کنند.

شماره های ضروری

  • اورژانس: ۱۰۴
  • افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱
  • احکام شرعی: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳
  • اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

وسایل لازم برای سفر و پیاده روی در اربعین (شخصی – بهداشتی)

حتما به یاد داشته باشید که در کوله پشتی خود لوازم شخصی و بهداشتی مورد نیاز را تهیه کنید.انتخاب وسایلِ درست برای این پیاده روی چند روزه بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که اگر هر کدام از این موارد نباشند، سختی زیادی را برای شما رقم می زند و موارد زیر و وسایل توصیه شده را همراه داشته باشید:

  • کفش مناسب
  • نقشه مسیر
  • کوله پشتی و وسایل لازم
  • سیم کارت موقت عراقی: پس از عبور از مرز می توانید سیمکارت های عراقی را بخرید.
  • دینار عراقی
  • ماسک
  • عینک آفتابی
  • کرم ضدآفتاب
  • کلاه آفتابگیر
  • اسپری ضد عرق
  • لوازم بهداشتی مثل پد روزانه، دستمال مرطوب، دستمال الکلی، دستمال آنتی باکتریال
  • مایع دستشویی: بهتر است مایع دستشویی را در ظرفی کوچک با خود ببرید.
  • شامپو: شامپو را هم در ظرف کوچکی بریزید تا در کوله پشتی جای زیادی نگیرد.
  • شارژر موبایل
  • پاوربانک
  • سه راهی و سیم سیار
  • پماد زینک اکساید و یا پودر بچه: برای جلوگیری از عرق سوز شدن و یا درمان آسیب های پوستی
  • دستمال کشی، تعدادی قرص سرماخوردگی

نظرات