دستگاه تصفیه هوای خانگی، یکی از ملزومات پایتخت نشین ها

0

متأسفانه هر ساله آلودگی هوا در تهران و شهرهایی مانند اهواز، اراک و… باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل تعطیلی مدارس و ادارات و همچنین تاثیرات منفی در تنفس افراد می‌گردد. همانطور که می‌دانید، آلودگی هوا می‌تواند برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، آسم و… هستند بسیار خطر آفرین باشد. آلودگی هوا حتی برای افراد سالم نیز ممکن است موجب بروز بیماری هایی همچون تنگی نفس، سکته قلبی، سکته مغزی و… شود.
ارگان های مربوطه همگی دائماً در خصوص پیشگیری و کنترل آلودگی هوا تلاش می‌کنند. بطور مثال: سازمان راهنمایی و رانندگی، محدودیت هایی را برای تردد وسایل نقلیه اعمال می‌نماید. و همچنین سازمان هواشناسی، وضعیت آب و هوا را پیش بینی کرده و اطلاع رسانی می‌کند و…، اما همچنان شاهد هستیم که سالیانه افراد زیادی در اثر آلودگی هوا و مشکلات تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.
یکی از راهکارهایی که جهت بهبود کیفیت هوای تنفس توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌شود، استفاده از دستگاه های تصفیه‌ هوا در محیط های کاری و محل سکونت است.
دستگاه تصفیه هوای خانگی، یکی از ملزومات پایتخت نشین ها و شهرهای بزرگ و صنعتی که آلودگی هوا وجود دارد می‌باشد. در این مقاله به نحوه عملکرد دستگاه تصفیه هوای خانگی و فواید استفاده از آن پرداخته شده است، همچنین در ادامه دلایل لزوم بکارگیری این تجهیز، شرح داده خواهد شد، لطفاً با ما همراه باشد.

 دستگاه تصفیه هوای خانگی

دستگاه تصفیه هوای خانگی چیست؟

تصفیه هوای خانگی دستگاهیست که به منظور جذب ذرات معلق در هوا و رفع آلودگی در محیط خانه یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دستگاه تصفیه هوا می‌تواند ذراتی مانند، گرد و غبار، موی حیوانات، کرک فرش و موکت و… را که در هوا پراکنده می‌شوند جمع آوری کند. همچنین دستگاه تصفیه هوا قادر است بوهای نامطبوع نظیر دود سیگار، اسپری ها، بوی منتشر شده هنگام پخت و پز و… را از محیط زدوده و باعث پاکیزگی هوا شود.

نکته: این مطلب درباره دستگاه های تصفیه هوای خانگی و اداری است، ضمن اینکه برند های مختلف دستگاه تصفیه هوا برای فضا های بسته مانند محیط خانه کاربرد دارند و تنها یک دستگاه تصفیه هوای شهری و مناسب فضای باز در دنیا ساخته شده‌ است که  بصورت سمبلیک در شهر شی‌آن چین قرار گرفته‌ است. این برج شهری تصفیه هوا ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و خروجی آن روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب هوای پاک در محیط باز شهری است!

عملکرد دستگاه تصفیه هوای خانگی چگونه است؟

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه هوای خانگی به این صورت است که، هوای محیط را به درون خود مکش می‌کند، و بعد ازعبور هوای ورودی از چند نوع فیلترمختلف جهت رفع آلودگی و ذرات معلق در هوا مانند گاز دی اکسید کربن(CO2)، گازهای سمی و مضّرمانند O3،SO2 ،NO2 ،CO، ذرات معلق کوچکتراز۲٫۵ میکرون، باکتری ها، ویروس ها و… دوباره هوای تازه را به محیط  بازمی‌گرداند. دستگاه تصفیه هوا همچنین از رشد قارچ ها و کپک ها جلوگیری کرده و موجب کاهش چشمگیر حملات آسمی و آلرژی می گردد.
دستگاه تصفیه هوای خانگی معمولاً برای به دام انداختن انواع ذرات معلق موجود در هوا از فیلترهای مختلف (شامل دانه ها یا یک حجم یکپارچه و یا الیاف) استفاده و برای ضدعفونی کردن هوا نیز از اشعه ماوراء بنفش یا لامپ های UV استفاده می نماید.

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوای خانگی

تعداد فیلتر های دستگاه تصفیه هوا می‌تواند وابسته به برند و مدل تولیدی آن متفاوت باشد اما، یک دستگاه تصفیه هوای کامل حداقل از ۷ نوع فیلتر جداگانه بهره می‌برد. انواع فیلتر های دستگاه تصفیه هوای خانگی عبارتند از:

  • پیش فیلتر: پیش فیلتر دستگاه تصفیه هوا قابل شست و شو بوده و در صورت قرارگیری در دستگاه تصفیه هوا، ذرات ریز و درشت تر نظیر پرز، موی حیوانات، ذرات معلق و ذرات آلرژی زا را جذب می نماید.
  • فیلتر پلاسما: فیلتر پلاسما در دستگاه تصفیه هوا با خاصیت بار الکتریکی (الکتریسیته ساکن) جذب کننده ذرات معلق در هوا می‌باشد.
  • فیلتر کربن فعال: فیلتر کربن فعال (اکتیو) با سطح تماس بسیار بالا گازهای مضر نظیر فرم آلئید و H2S و NH3، انواع بوها و آلاینده های شیمیایی نظیر دود و بوی سیگار، بوی مواد شیمیایی و اسپری ها را جذب می نماید.
  • فیلتر هپا: این فیلتر با قابلیت جذب موثر باکتری، میکروب و ذرات تا ۰٫۲ میکرون و همچنین کارایی تصفیه بیش از ۰٫۹۷، معروف ترین فیلتر در کاربردهای بیمارستانی، اتاق عمل و اتاق های تمیز نیز به حساب می آید.
  • لامپ مولد اشعه ماوراء بنفش (UV): لامپ UV با تابش اشعه ماوراء بنفش با خاصیت ضد عفونی کنندگی بالا از بین برنده میکرو ارگانیسم های موجود در هوا نظیر باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می باشد.
  • فیلتر هگا: این فیلتر از ماده نیمه رسانای دی اکسید تیتانیوم ساخته شده است و به همراه لامپ UV از آخرین و پیشرفته ترین فیلترهای موجود در دنیا بوده که بهترین جاذب آلاینده های گازی شکل و بخارات شیمیایی نظیر بنزین و آلاینده های گازی شکل ناشی از خودروها و مانع از فعال شدن ویروس می باشد.
  • یون منفی: وجود فیلتر مولد یون منفی در دستگاه های تصفیه هوا خانگی موجب تلطیف هوا می گردد.

نکته: برخی انواع دستگاه های تصفیه هوای خانگی به جای فیلتر های هپا و هگا، دارای فیلتر های نانو پلاسما هستند که به گفته تولید کنندگان آنها معمولا نیازی به تعویض ندارند.

آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوای خانگی الزامی است؟

همانطور که گفته شد متاسفانه هرساله میلیون ها نفر درجهان به دلیل عوارض آلودگی هوا دچار مرگ زودرس شده و جان خود را از دست می‌دهند. با توجه به تحقیقات جامعی که در این خصوص صورت گرفته است (مجله های علمی داخلی و بین الملل، سایت سازمان ملل و…)، دستگاه های تصفیه هوای خانگی تاثیرات مثبتی را در بهبود کیفیت هوای محیط خانه یا محل کار ایجاد می‌کنند.
امروزه با توجه به انواع آلودگی ها درهوای شهرهای بزرگ، مخصوصاً شهرهایی مانند تهران و اهواز که هرساله با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند استفاده از دستگاه تصفیه هوا در کلیه منازل و ادارات یکی از ضروری ترین ملزومات زندگی شهری محسوب می شود.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب فوق وطبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت، می‌توان نتیجه گرفت که دستگاه های تصفیه هوای کامل، برای محیط های بسته در شهرهایی با هوای آلوده بسیار تاثیرگذار بوده و امروزه که هوای اکثر کلانشهر ها و شهر های در حال توسعه روز به روز در معرض آلایندگی های بسیاری است، استفاده از دستگاه تصفیه هوا بخصوص برای افرادی که از مشکلات قلبی و تنگی نفس رنج می‌برند امری ضروری به حساب می‌آید. از نمونه برند ها میتوان  به دستگاه تصفیه هوا پارس خزر ، شیائومی، جی پلاس، آلماپرایم، نئوتک، نوجان، ایستکول، هیوندای، پاناسونیک و… اشاره کرد.

دماتجهیز

دمـاتجهیــز؛ بهترین قیمت ها و برند های تجهیزات تاسیسات ساختمان   

راهنمای خرید دستگاه تصـفیه هـوای خانگی

امیدواریم مطالب مفیدی را جهت آشنایی با دستگاه تصفیه هوای خانگی ارائه کرده باشیم. اکنون ممکن است سوالاتی وجود داشته باشد مانند، دستگاه تصفیه هوای خانگی را ازکجا خریداری کنیم که مطمئن و معتبر باشد؟ چه برندی را انتخاب کنیم؟ کالای فیک تحویل میگیریم یا اصل؟ ممکن است بالاتر از قیمت واقعی هزینه پرداخت کنیم و…
قابل توجه خریداران دستگاه تصفیه هوای خانگی، می‌توانید با مراجعه به سایت مجموعه تخصصی دماتجهیز(اولین و معتبرترین مرجع خرید تجهیزات تأسیسات ساختمان و کلیه دستگاه های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر)، برای بررسی محصولات، مقایسه برند ها و قیمت ها، مشاوره رایگان و خرید دستگاه تصفیه ، اقدام نمایید.

نظرات