ویزای هنرمندان کانادا

0

کانادا کشوری است که سالیانه پذیرای مهاجران زیادی است. امروزه، کشور کانادا جایگاه ویژه‌ای در بین هنرمندان و فعالیت‌های هنری دارد. بسیاری از هنرمندان ایرانی، کانادا را برای مهاجرت انتخاب می­‌کنند. اما چگونه می‌توان ویزای هنرمندان کانادا را گرفت؟ چه مدارکی برای اخذ ویزای هنرمندان کانادا نیاز است؟ هزینه‌­های اخذ ویزای هنرمندان کانادا چیست؟ و … همگی سوالاتی هستند که هنرمندان متقاضی مهاجرت به کانادا با آن رو­برو هستند.

ویزای هنرمندان کانادا

انواع ویزای هنرمندان کانادا

کشور کانادا، برنامه­‌های مهاجرتی متنوعی برای پذیرش متقاضیان دارد که افراد بسته به مهارت و شغل خود، می‌توانند از یکی از برنامه­‌ها استفاده کنند. در بین روش‌­های مختلف، یکی از ساده‌­ترین و سریع‌­ترین راه‌­های اخذ ویزای کار هنرمندان کانادا، روش خوداشتغالی است.

تعریف خوداشتغالی از دیدگاه کانادایی­‌ها یعنی فرد خویش فرما با سابقه و دانش کافی در زمینه شغلی که با داشتن برنامه‌­ای مشخص و قابل اجرا وارد خاک کانادا شود و بتواند بدون نیاز به کارفرما یا حمایت دولت در زمینه هنری فعالیت کند و علاوه بر تامین هزینه­‌های زندگی خود و خانواده­‌اش برای هنر کانادا نیز مفید باشد.طبق قوانین مهاجرتی کانادا، هنرمند خویش فرما باید بتواند طی ۵ سال پیش از ارسال درخواست ویزای هنرمندان کانادا، یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

  • هنرمند متقاضی ویزای هنرمندی کانادا، باید حداقل ۲ سال، سابقه فعالیت در رشته‌ی هنری، در کشور خود را داشته باشد.
  • هنرمند متقاضی مهاجرت به کانادا، باید حداقل ۲ سال، سابقه فعالیت در زمینه‌ی هنری خود، در سطح بین‌المللی را داشته باشد.
  • هنرمند متقاضی ویزای هنرمندان کانادا، باید حداقل یک سال سابقه فعالیت در زمینه‌ی هنری در کشور خود و یک سال در سطح بین‌المللی را داشته باشد(در مجموع دو سال).

درباره ویزای خود اشتغالی کانادا بخوانید.

روش ‌های گرفتن ویزای هنرمندان کانادا به روش خوداشتغالی

مهاجرت هنرمندان از طریق خود اشتغالی، به دو روش زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. مهاجرت به کانادا ویژه هنرمندان از طریق خوداشتغالی فدرال
  2. مهاجرت به کانادا ویژه هنرمندان از طریق خوداشتغالی استان کبک

با وجود اینکه ماهیت هر دو روش اخذ ویزای کانادا یکسان است، اما استان کبک کانادا شرایط خاص خود را برای پذیرش هنرمندان مهاجران دارد. از آنجا که روش فدرال، روشی عمومی‌­تر است و افراد بیشتری می‌­توانند از آن بهره ببرند، به بررسی روش فدرال خوداشتغالی در کانادا می‌­پردازیم.

شرایط اخذ ویزای هنرمندان کانادا به روش خوداشتغالی

  • متقاضی دریافت ویزای هنرمندان کانادا از طریق خوداشتغالی، باید فعالیت هنری خود را به اثبات برساند.
  • متقاضی باید بتواند علاقمندی و هدف خود برای ادامه فعالیت هنری در کانادا را به اثبات برساند.
  • کسب حداقل ۳۵ امتیاز از جدول امتیازبندی ویزای خوداشتغالی، برای متقاضی ضروری است.
  • متقاضی براساس سایر شرایط عمومی مهاجرت به کانادا، منعی برای ورود به کشور کانادا نداشته باشد.

ویزای هنرمندان کانادا

نحوه امتیاز­دهی متقاضیان اخذ ویزای هنرمندی کانادا به روش خوداشتغالی

روش خود­اشتغالی نیز مانند بسیاری دیگر از روش­‌های مهاجرتی، براساس روش امتیاز­دهی به پارامتر­های مختلفی بستگی دارد. نحوه‌ی امتیاز­دهی به متقاضیان خوداشتغالی برای گرفتن ویزای کار هنرمندان کانادا، بر اساس معیار­هایی انجام می‌­شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌­پردازیم:

میزان سابقه خوداشتغالی متقاضی ویزای هنرمندی، می‌­تواند حداکثر ۳۵ امتیاز برای او به همراه داشته باشد. چنانچه متقاضی دارای ۵ سال سابقه خوداشتغالی یا بیشتر باشد، میتواند ۳۵ امتیاز را کسب کند و به ازای هر یک سال کمتر از ۵ سال، ۵ امتیاز کاسته خواهد شد. حداقل میزان سابقه خوداشتغالی ۲ سال است.

برای سطح تحصیلات و مدرک تحصیلی متقاضی اخذ ویزای خوداشتغالی کانادا، ۲۵ امتیاز اختصاص یافته است. هرچه دانش و سطح تحصیلات متقاضی، بیشتر باشد امتیاز بیشتری کسب خواهد کرد. داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر ۲۵ امتیاز و داشتن مدرک دیپلم ۵ امتیاز برای متقاضی به همراه خواهد داشت. امتیاز مدارک تحصیلی دیگر به طور میانگین محاسبه خواهد شد.

میزان تسلط متقاضی اخذ ویزای هنرمندان کانادا به یکی از دو زبان رسمی کشور کانادا، انگلیسی و فرانسه نیز می‌تواند حداکثر ۲۴ امتیاز، برای متقاضی به همراه داشته­ باشد. تسلط به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه ۲۴ امتیاز و تسلط به یکی از زبان‌ها ۱۶ امتیاز به همراه دارد که البته کسب امتیاز کامل به میزان تسلط زبانی متقاضی هم بستگی دارد.

سن متقاضی اخذ ویزای هنرمندان کانادا از طریق خود­اشتغالی، حداکثر ۱۰ امتیاز دارد. مناسب­‌ترین سن بین ۲۱ تا ۴۹ سالگی است تا امتیاز به طور کامل دریافت شود و با هر یک سال کمتر از ۲۱ یا بیشتر از۴۹ سال، ۲ نمره از نمره نهایی کم می‌شود.

آخرین پارامتر امتیاز دهی برای اخذ ویزای هنرمندی کانادا به روش خود اشتغالی، میزان سازگاری متقاضیان با جامعه و فرهنگ کاناداست که ۶ امتیاز دارد. داشتن خواهر، برادر، یا والدین در کانادا، داشتن سابقه تحصیلی متقاضی یا همسر در کانادا به مدت حداقل دو سال و سابقه کار یک ساله متقاضی یا همسر در کانادا می‌تواند ۶ امتیاز به همراه داشته باشد. همچنین میزان تحصیلات همسر متقاضی، ۳ تا ۵ امتیاز دارد.

مجموع امتیازات بالای ۱۰۰ است که متقاضی  برای ورود به مرحله ارزیابی مدارک در اداره مهاجرت کانادا، باید حداقل ۳۵ امتیاز از این ۱۰۰ امتیاز را کسب کرد. در غیر اینصورت درخواست متقاضی برای دریافت دایم اقامت کانادا از طریق ویزای هنرمندان کانادا رد می­‌شود. اما رد درخواست اخذ ویزای هنرمندی کانادا به معنی پایان شانس گرفتن ویزای کانادا نیست بلکه شخص می‌­تواند سال بعد با امتیازی بالاتر و پرونده‌­ای قوی‌­تر، دوباره برای ویزای هنرمندی کانادا درخواست دهد.

هزینه اخذ ویزای هنرمندان کانادا

برآورد هزینه­‌های مهاجرت هنرمندان به کانادا کار آسانی نیست زیرا به عوامل مختلفی از جمله: زمینه‌‌ی فعالیت متقاضی، هزینه­‌های مربوط به انجام کسب‌ ­و ­کار در کانادا، تعداد اعضای خانواده، قیمت دلار کانادا و… بستگی دارد. اما آنچه حائز اهمیت است این است که شخص متقاضی ویزای هنرمندان کانادا، باید بتواند اداره مهاجرت کانادا را مجاب کند که از پس هزینه­‌های مربوط به چند ماه اول زندگی و همچنین هزینه­‌های لازم برای راه­‌اندازی کسب ­و ­کار خود در کانادا بر­می‌­آید.

مراحل اخذ ویزای هنرمندان کانادا

در مرحله اول، متقاضی درخواست خود را برای گرفتن ویزای کانادا ویژه هـنرمندان به اداره مرکزی مهاجرت کانادا یا CIO ارسال می­‌کند. مدارک و درخواست متقاضی در این اداره بررسی می­‌شود. اگر که درخواست شما برای اخذ ویزای هنرمندی کانادا پذیرفته شود، مدارک شما از این اداره به نزدیک‌­ترین دفتر ویزای خارج از کشور کانادا و از آنجا به محل زندگی شما ارسال می­‌شود.

دفتر ویزای خارج از کشور کانادا نیز مدارک شما را ارزیابی می­‌کند. اگر این دفتر با درخواست ویزای هنرمندان شما موافقت کند، می‌­توانید بار سفر خود را به مقصد کانادا ببندید.

مراحل اخذ ویزای هنرمندان از طریق خوداشتغالی پیچیدگی‌­های مخصوص خود را دارد. اما جای نگرانی نیست زیرا وکلای با­ تجربه و حرفه­‌ای ما در تراست، به تمامی روش‌­های قانونی و پیچ­ و­خم­‌های این روش اشراف کامل دارند و در تمامی مراحل انجام فرآیند اخذ ویزای هنرمندان کانادا در کنار شما خواهند­ بود.

 

زمان اخذ ویزای هنرمندان کانادا

زمان بررسی و ارزیابی درخواست و مدارک ویزای هـنرمندان به عواملی مانند: امتیاز، میزان تکمیل بودن مدارک، میزان توانمندی و سایر سیاست‌های اداره مهاجرت کانادا بستگی دارد. حداقل مدت زمان گرفتن ویزای هنـرمندان کانادا ۹ و حداکثر ۲ سال است.

مشاغل واجد شرایط اخذ ویزای هنرمندان کانادا

فعالیت­‌های هنری و فرهنگی برای اخذ ویزای کار هنرمندان کانادا۲۰۲۰، گستره وسعی دارند. بسیاری از مشاغل از دیدگاه اداره کار کانادا و طبقه­‌بندی مشاغل در کانادا (NOC) در زمره‌ی فعالیت‌های هنری و فرهنگی دسته­بندی و کدگذاری می­‌شوند که در زیر به تعدادی از آن‌ها به همراه کد اشاره می­‌کنیم.

  • ۵۲۲۱    عکاسان
  • ۵۱۱۲    محافظان و مجریان
  • ۵۲۱۱    کتابداران و تکنسین‌های بایگانی عمومی
  • ۵۱۳۳    نوازندگان و خوانندگان
  • ۵۱۱۳    بایگانی
  • ۵۱۲۳    روزنامه‌نگاران
  • ۵۲۲۳    تکنسین‌های گرافیک
  • ۵۲۲۵    تکنسین‌های ضبط صدا و فیلم
  • ۵۲۲۶    سایر مشاغل فنی و انیماتور، پخش و هنرهای نمایشی
  • ۵۲۲۴    تکنسین­‌های پخش
  • ۵۲۱۲    مشاغل فنی مربوط به موزه‌ها و گالری‌های هنری
  • ۵۲۲۷    داشتن سابقه و دانش در انیمیشن، پخش، عکاسی و هنرهای نمایشی
  • ۵۲۳۱    گوینده‌ها
  • ۵۲۳۲    سایر نوازندگان
  • ۵۲۴۱    طراحان گرافیک و تصویرگران
  • ۵۲۴۲    طراحان داخلی و تزئینات داخلی
  • ۵۲۴۳    تئاتر، مُد، نمایشگاه و سایر طراحان خلاق
  • ۵۲۴۴    صنعتگران
  • ۵۱۲۱    نویسندگان
  • ۵۱۲۲    ویراستاران
  • ۵۱۲۵    مترجمان، مفسران
  • ۵۱۳۱    تهیه‌کنندگان، کارگردانان، طراحان رقص و مشاغل مرتبط
  • ۵۱۳۲    آهنگسازان
  • ۵۱۳۵    بازیگران و طنزپردازان
  • ۵۱۳۶    نقاشان، مجسمه‌سازان و سایر هنرمندان تجسمی
  • ۵۲۲۲    اپراتورهای دوربین فیلمبرداری
  • ۵۲۴۵    طراحان پارچه، چرم و محصولات خز

سایر روش ­های اخذ ویزای هـنرمندان کانادا

علاوه بر روش خوداشتغالی برای گرفتن ویزای هنرمندی کانادا، روش­‌های دیگری نیز هست که در شرایط خاصی به­‌کار می­‌آیند همچون زمانی که هنرمندان واجد شرایط دریافت ویزای کانادا از طریق خوداشتغالی نیستند. از جمله این روش­‌ها، ویزای هنرمندان کانادا از طریق سرمایه­‌گذاری، ویزای هنرمندان کانادا از طریق کارآفرینی و همچنین ویزای هنرمندان کانادا از روش اکسپرس اینتری است.

جمع بندی

مهاجرت هنرمندان در سال­های اخیر بسیار رواج داشته است. این مسئله که دلایل بسیاری دارد به شدت مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است. در این مقاله تلاش کردیم پاسخ مناسبی به سوالات بسیار هنرمندان کشورمان پیرامون مهاجرت هنرمندان به کانادا و چگونگی اخذ ویزای هنرمندان کانادا بدهیم. همانطور که پیش از این نیز مفصلا به این موضوع پرداخته ­شد یکی از سریع‌­ترین و آسان­‌ترین راه‌­های گرفتن اقامت دائم کانادا برای هنرمندان، استفاده از ویزای خوداشتغالی است. علاوه ­بر این، روش‌­های دیگری هم مانند مهاجرت هنرمندان به کانادا از طریق سرمایه‌­گذاری و کارآفرینی برای اخذ ویزای هنرمندی کانادا وجود دارد.

نظرات