چگونه از فرش خود مراقبت کنیم؟

0

در هر خانه ایرانی دست کم یک فرش روی کف خانه نقش بسته و زیبایی و اصالت را به رخ کشیده است. قالی ها در دکوراسیون و زیبایی خانه ها نقش بالایی دارند. چیدمان کف هر خانه با قالی می تواند شکل و زیبایی ظاهر آن را دو چندان کند به همین دلیل مراقبت و حفظ سلامت قالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مراقبت و تمیز نگه داشتن فرشی که روزانه صدها بار روی آن پا میگذاریم در نگاه اول شاید مسئله خیلی مهمی نباشد اما برای بیشتر شدن عمر یک فرش می بایست مراقبت های ویژه ای از آن داشته باشید. در ادامه با ما و بهترین روش شست و شو و نگهداری فرش گرانبهای خود همراه باشید.

 شست و شوی فرش | ترو تمیز شو

فرش یا قالی؟

شاید شما هم شنیده باشید که بعضی اوقات به فرش، قالی نیز می گویند و بالعکس. اما آیا فرش با قالی تفاوت دارد؟ در جواب باید گفت بله، فرش به چیزی گفته می شود که پهن کردنی باشد مانند گلیم، جاجیم، زیراندار، قالی و سایر موارد. اما به فرش هایی که دارای پرز هستند قالی گفته می شود. منظور فرشهایی است که با نخ پرزدار تولید و بافته می شوند.

قالی شویی ترو تمیز

رطوبت بالا قاتل فرش

از مهمترین دلایل پوسیدگی و از بین رفتن ظاهر فرش، رطوبت بالا می باشد. اگر از آن دسته کسانی هستید که در مناطق مرطوب زندگی می کنید بهترین راه حل عایق سازی جایی است که فرش در آن قرار دارد. از مهمترین مشکلات فرشی که در مکان مرطوب قرار دارد، بید خوردگی فرش است. بید نوعی حشره است که باعث خوردگی الیاف فرش می شود. البته غالبا فرشهای دستبافت با الیاف طبیعی پشم که نوعی پروتئین کراتین است، بافته می شود که باعث می شود حشره بید به سراغ آنها برای تغذیه برود. این حشره بیشتر در جاهای مرطوب زندگی می کند پس حتما مراقبت ویژه را در دستور کار خود قرار دهید.

وسایل سنگین و تیز روی فرش

وسایل سنگین مانند بخاری، میز، یخچال و سایر وسایل زینتی و تیز در منزل نباید روی فرش قرار گرفته شود، در گذشته به دلیل کم بودن وسایل خانه اندازه فرش تقریبا اندازه مساحت اتاق یا پذیرایی انتخاب میشد اما امروزه با توجه به تیز بودن برخی وسایل خانه اندازه فرش را کوچکتر از مساحت خانه انتخاب کنید و تا حد امکان وسایل سنگین را روی فرش قرار ندهید.

قالیشویی ترو تمیز

تمیز بودن و شست و شوی فرش

از آنجایی که فرش ها یکی از وسایلی هستند استفاده زیادی از آن می شود و احتمال کثیف شدن آن بسیار بالا می باشد. برای افزایش عمر فرش خود حتماً باید به صورت مستمر فرش خود را تمیز کنید و در صورت نیاز فرش را بشورید. شستن فرش به دو صورت می باشد. گاهی خودتان اقدام به شستن فرش می کنید که اصطلاحاً به آن شستن به صورت سنتی می گویند و گاهی فرش خود را به یک متخصص برای شستن می دهید. در ادامه هر دو را برای شما شرح خواهیم داد.

شست و شوی فرش به روش سنتی و ایرادات آن

به احتمال بسیار بالا حداقل یکبار هم که شده فرش را پهن کرده و برای خانه تکانی اقدام به شستن قالی خانه خود کرده اید. همانطور که می دانید شستن قالی کاری است طاقت فرسا و خسته کننده و روش سنتی نیز شاید به درستی نتواند قالی را تمیز کند. هدر رفتن مقدار زیاد آب و خسته شدن؛ به علاوه اگر خانه شما آپارتمانی باشد که بسیار سخت تر نیز می شود. از مشکلات دیگر روش سنتی، زرد شدن ریشه ها به دلیل استفاده نکردن از مواد مرغوب و مخصوص شست و شو، بو گرفتن قالی هنگام خشک شدن، آسیب دیدن الیاف قالی همه و همه ممکن است هنگام شست و شوی فرش، بخصوص در قالی های دستبافت خسارت جبران ناپذیری را به زینت کف خانه برساند. به همین دلیل امروزه با توجه به تعدد قالیشویی ها در سطح شهرها استفاده کردن از یک قالیشویی معتبر و قابل اعتماد خیال شما را بابت تمیز شدن فرش کاملا راحت می کند.

دلایل استفاده از روش مکانیزه در شست و شوی فرش

پیشرفت فناوری و امکانات قالیشویی به خوبی توانسته جای روش خسته کننده و نامطمئن سنتی را بگیرد. در شست و شوی قالی کیفیت و تمیز شدن قالی بدون هیچ گونه آسیب در اولویت کار قرار دارد. استفاده از بهترین و با کیفیت ترین مواد شوینده، دستگاه های مخصوص جهت از بین بردن غبار و گرد و خاک و پرز گیری فـرش، صرفه جویی در مصرف آب، صرفه جویی در وقت و هزینه، خشک کردن فـرش توسط گرمخزنه های مجهز و پیشرفته، جا به جایی فـرش توسط نوارهای نقاله و جلوگیری از پاره شدن فـرش، لوله کردن فـرش و قرار دادن آن در کاور و جلوگیری از آلودگی فـرش و بسیار موارد دیگر از مزیت های استفاده از قالیشویی به روش مدرن و مکانیزه می باشد. البته در انتخاب قالیشویی نیز باید دقت بسیار زیادی به عمل آورید و حتما به قالیشویی هایی مطمئن و دارای مجوز فعالیت فـرش خود را بدهید. بسیار اتفاق افتاده است قالیشویی های نامعتبر فـرش را دزدیده و یا آسیب های جبران ناپذیری را وارد کرده اند. برای پیدا کردن یک قالیشویی معتبر ابتدا در گوگل قالیشویی را به همراه شهر خود وارد کنید. برای مثال قالیشویی در اصفهان یا قالیشویی اصفهان، سپس سایت هایی که برای شما پیدا شده است را وارد آن شوید و به مجوز هایی که در سایت قرارداده اند دقت کنید.

رفو فرش | tarotamizshoo.ir

ترمیم فـرش

اگر بخشی از فـرش یا قالی شما دچار آسیب شده است بهترین راه ترمیم آن است. چرا که دیر اقدام کردن ممکن است قالی را دچار فرسودگی و پارگی کند و خسارت وارده می تواند جبران ناپذیر باشد. در این شرایط بهتر است به سرعت قالی را به خدمات قالیشویی سپرده تا با روشهای ترمیم مانند، قلم زنی، و رفو کردن قالی ایراد را برطرف کنند. رفو کردن فـرش یکی از بهترین و البته سخت ترین روش برای ترمیم قالی می باشد. رفو کردن قالی توسط فردی خبره انجام میگیرد چرا که یک رفوکار همانند یک بافنده فـرش باید متخصص باشد. در مرمت قالی از ابزارهای قالی بافی مانند قلاب و چاقو سوزن برای ترمیم استفاده می شود.

روش های تمیز کردن فـرش در خانه

برخی مواقع نیازی نیست که برای کثیف شدن های جزئی به سراغ قالیشویی رفت و در خانه با روشهای زیر می توان بخش کثیف شده را پاک کرد.

پاک کردن لکه آدامس و امثالهم

اگر آدامس روی قالی شما چسبیده باشد و کندن آن با دست امکان پذیر نبود می توانید از چند روش استفاده کنید، ابتدا چند قطعه یخ را درون یک نایلون قرار داده و روی آدامس قرار دهید. بعد از ۵ الی ده دقیقه آدامس سفت شده و با قاشق میتونید آن را جدا کنید. روش بعدی نیز استفاده از روغن می باشد به نحوی که روغن زیتون را بروی دستمالی آغشته کرده و به آدامس بچسبانید و سپس به آهستگی متوجه می شوید که آدامس به خوبی کنده می شود. از مایع ظرفشویی و نمک و همچنین حرارت دادت نیز می توانید آن را پاک کنید.

نظرات