راهنمای جامع و کامل انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱

0

انتخاب رشته کنکور یکی از انتخاب های سرنوشت ساز است که باید با دقت و توجه زیادی انجام شود. هر ساله در نیمه دوم تابستان، افرادی که در کنکور شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده اند، دغدغه انتخاب رشته صحیح را دارند.

در این میان افرادی که در گروه آزمایشی علوم انسانی در کنکور سراسری شرکت کرده اند، از جمله افرادی هستند که استرس بیشتری را تحمل می کنند؛ زیرا تعداد شرکت کنندگان در این گروه آزمایشی نسبتا زیاد است؛ بنابراین بهتر است که همه داوطلبان با آگاهی کافی و دریافت مشاوره های درست و اصولی اقدام به انتخاب رشته کنند.

 انتخاب رشته کنکور انسانی

توجه کافی به کارنامه اولیه

بعد از برگزاری کنکور سراسری، برای تمامی شرکت کنندگان کنکور از جمله افرادی که در گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون داده اند، یک کارنامه اولیه صادر می شود که داوطلبان در زمان اعلام نتایج اولیه باید این کارنامه را از سایت سازمان سنجش آموزش کشور دریافت کنند.

در کارنامه اولیه اطلاعات مهمی درج شده است که داوطلب باید با توجه به این اطلاعات، انتخاب رشته کند. از جمله اطلاعات درج شده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رتبه و تراز علمی داوطلب
  • وضعیت مجاز شدن یا نشدن داوطلب به انتخاب رشته

و…

افرادی که با توجه به این کارنامه مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف؛ روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان شده اند، باید تمامی فاکتورهای موردنظر خود را مدنظر قرار داده و بعد اقدام به انتخاب رشته کنند.

از جمله مهم ترین فاکتورها برای انتخاب رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علاقه به رشته انتخابی
  • توانایی و استعداد برای موفقیت در رشته
  • موقعیت شغلی رشته انتخابی
  • مسافت دانشگاه انتخابی تا محل سکونت
  • وضعیت خوابگاه و سایر خدمات رفاهی دانشگاه
  • شهریه (دانشگاه های نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان)
  • رتبه و جایگاه علمی دانشگاه

و…

داوطلب بعد از بررسی این فاکتورها، باید رشته های انتخابی را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته استخراج کرده و بعد آنها را بر اساس اولویت در فرم انتخاب رشته وارد کند.

داوطلبان کنکور سراسری علوم انسانی ۱۴۰۱، می توانند تا ۱۵۰ کد رشته را در فرم انتخاب رشته بنویسند. این نحوه چینش در قبولی داوطلب بسیار تاثیر داشته و بسیار مهم است.

تحلیل کارنامه انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱

کارنامه داوطلبان، نشان دهنده عملکرد آن ها بوده و تحلیل درست آن به داوطلب کمک می کند تا یک انتخاب رشته درست داشته باشد. در این کارنامه ۳ بخش بسیار مهم وجود دارد.

  • اطلاعات ثبت نامی و آزمونی
  • وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف

مجاز بودن داوطلب در هر یک از دوره ها به رتبه و ترازی که داوطلب در هر دوره کسب کرده است، بستگی دارد؛ بنابراین داوطلب باید کارنامه را از این لحاظ بررسی کند؛ زیرا در هر دوره ای که مجاز باشد، فقط می تواند در همان دوره انتخاب رشته کند.

انتخاب رشته کنکور انسانی

برخی از افرادی که در کنکور انسانی شرکت می کنند، می خواهند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند؛ زیرا تحصیل در دانشگاه تربیت معلم و فرهنگیان مزایای زیادی دارد و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها از طرف آموزش و پرورش استخدام رسمی می شوند؛ معمولا افرادی که تراز بالای ۶۵۰۰ دارند، مجاز به انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱ دانشگاه فرهنگیان هستند.

  • درصدها و نمرات آزمون

مورد بعدی که بسیار مهم است، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری است. رتبه ای که در کارنامه درج شده، رتبه در سهمیه است . هر کدام از شرکت کنندگان دارای سهمیه های مناطق، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان و… هستند.

وقتی صحبت از رتبه در سهمیه به میان می آید؛ منظور این است که داوطلب با افرادی که دارای سهمیه مشترک با او هستند، رقابت می کند. منظور از رتبه کشوری نیز این است که رتبه داوطلب با تمامی افرادی که در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کرده اند، سنجیده می شود.

مورد بعدی رتبه در زیر گروه است. گروه آزمایشی علوم انسانی دارای ۵ زیر گروه است که هر کدام دارای رشته های متعددی است. در هر زیر گروه ضرایب دروس با سایر زیرگروه ها متفاوت است. داوطلب می تواند با توجه به رتبه خود در هر زیرگروه رشته های مناسب را انتخاب کند.

اولویت بندی انتخاب ها

بعد از اینکه داوطلب کارنامه خود را از نظر درصدها، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری و زیرگروه ها تجزیه و تحلیل کرد، باید از آخرین رتبه های قبولی مشابه با رتبه خود در کد رشته محل های مختلف مطلع شده و با توجه به شانس قبولی خود، رشته های انتخاب را بچیند.

دراولویت بندی انتخاب رشته انسانی کنکور ۱۴۰۱ باید به موارد زیر توجه شود.

  • در بین ۱۵۰ انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱، ۳۰ انتخاب اول انتخاب هایی باشند که داوطلب به آنها علاقه دارد؛ هر چند شانس قبولی کمی دارد.
  • ۵۰ انتخاب دوم، انتخاب هایی هستند که نسبتا شانس قبولی داوطلب در آنها بیشتر است.
  • ۵۰ انتخاب سوم، انتخاب هایی هستند که داوطلب شانس بسیار زیادی برای قبولی در آنها دارد.
  • ۲۰ انتخاب آخر باید رشته هایی باشند که داوطلب حتما در آنها قبول خواهد شد.

بومی گزینی در انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۱

در گروه آزمایشی علوم انسانی، بسیاری از رشته ها گزینش کشوری دارند؛ اما رشته هایی هم هستند که رشته های پرطرفداری بوده و بر اساس سهمیه بومی گزینی پذیرش دانشجو دارند. رشته هایی مانند روانشناسی، حقوق، حسابداری و مدیریت از جمله رشته هایی هستند که جزو سهمیه های بومی گزینی بوده و ۸۰ درصد ظرفیت پذیرش داوطلب در این رشته ها به داوطلب بومی استانی و ۲۰ درصد به داوطلب آزاد اختصاص دارد.

ناحیه ۱

البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی

ناحیه ۲

آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل

ناحیه ۳

اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد

ناحیه ۴

سیستان و بلوچستان، کرمان

ناحیه ۵

بوشهر، فارس، کهگیلویه و بریر احمد، هرمزگان

ناحیه ۶

کردستان، کرمانشاه، همدان

ناحیه ۷

ایلام، خوزستان، لرستان

ناحیه ۸

خراسان رضوی، خراسان شمالی، حراسان جنوبی

ناحیه ۹

گلستان، گیلان، مازندران

زمان انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۱

زمان انتخاب رشته این گروه آزمایشی نیز مانند سایر گروه های آزمایشی در مرداد ماه (۱۷تا ۲۲ مرداد) و بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور است. بعد از اعلام نتایج اولیه، تمامی داوطلبان کنکور که مجاز به انتخاب رشته شده اند، در این بازه زمانی اقدام به دانلود دفترچه انتخاب رشته و انجام آن می کنند.

انتخاب رشته کنکور انسانی

نحوه انتخاب رشته انسانی کنکور ۱۴۰۱

داوطلبان برای انجام انتخاب رشته باید متناسب با دوره ای که در آن مجاز به انتخاب رشته شده اند. (روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان) رشته های موردنظر را استخراج کرده و انتخاب رشته کنند. مراحل انتخاب رشته به صورت زیر است.

  • ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی org
  • انتخاب گزینه «سراسری» از منوی رنگی سمت راست
  • دانلود و دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی ۱۴۰۱
  • بررسی دفترچه راهنما و استخراج ۱۵۰ کد رشته محل
  • بازگشت مجدد به سایت سازمان سنجش و ورود به لینک انتخاب رشته
  • تکمیل اطلاعات و درج رشته محل های انتخابی استخراج شده طبق اولویت ها

نحوه دسترسی به فرم انتخاب رشته انسانی

داوطلبان برای دسترسی به فرم انتخاب رشته می توانند به یکی از روش های زیر اقدام کنند.

  • استفاده از سریال ثبت نام + شماره شناسنامه
  • شماره پرونده + کد ملی + سریال شناسنامه
  • شماره رهگیری + کد ملی

اهمیت دریافت مشاوره در انتخاب رشته انسانی کنکور ۱۴۰۱

انتخاب رشته یک مرحله بسیار تخصصی و مهم است و ممکن است که داوطلب دچار استرس و هیجانات زیادی شده و یا تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد؛ بنابراین انتخاب درستی نداشته باشد.

دریافت مشاوره می تواند از استرس های داوطلب کاسته و بر آگاهی های او بیافزاید. مشاور به داوطلب کمک می کند تا اطلاعات کافی کسب کرده، به علایق و استعدادهای خود واقف شود؛ همچنین بتواند آخرین رتبه قبولی در کد رشته محل انتخابی خود را از سال گذشته پیدا کرده و با رتبه خود مقایسه کند.

نظرات