همه چیز درباره مخزن سه جداره و فرمانتور استیل

0

همه چیز درباره مخزن سه جداره و فرمانتور استیل

مخزن استیل ویژه ذخیره سازی و یا پردازش و فرآوری در صنایع و بخشهای مختلفی اعم از فرآوری مواد غذایی و لبنیات، آرایشی و بهداشتی، دارویی، مهندسی بیولوژیکی و … مورد تقاضا می باشد و علت آن مزایای بهره وری بالا و عملکرد راحت این دسته از مخازن می باشد. از اینرو لازم دانستیم جهت آگاهی بیشتر مشتریان و کاربران مقاله ای اختصاصی در ارتباط با انواع مخازن استیل سه جداره (مخازن پروسس) منتشر کنیم.

مخازن استیل سه جداره (مخازن فرآیندی)

مخزن استیل سه جداره جزو مخازن فلزی بهداشتی مورد استفاده برای پردازش مواد غذایی است که از فرآیندهای فرآوری، پخت، تخمیر، سرمایش و گرمایش استفاده می کنند و اساسا  از جنس استنلس استیل گرید ۳۰۴ و ۳۱۶  هستند و برای پردازش کارآمد مواد لبنی و یا سایر مواد غذایی به طور کامل مجهز به موتور و پروانه همزن بوده و جداره ها بعنوان عایق گرما و سرما نقش ایفا می کنند. لایه میانی این دسته از مخازن دارای یک ژلکت شانه تخم مرغی می باشد.کف مخزن معمولاً برای تخلیه کامل سیال شیب دار طراحی می گردد و می توان آن را به آسانی بصورت دستی تمیز و شستشو نمود. مخازن پروسس تانک در ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لیتر قابل تولید می باشد و بسته به ویسکوزیته محصول به انواع همزن ها برای اختلاط با سرعت کم یا برش بالا مجهز می گردند. ساخت و ساز قوی، پرداخت عالی، عملکرد بهینه، طراحی سفارشی، قدرت کششی بسیار زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی مهمترین علت تقاضای این دسته از مخازن می باشد.

فرمانتور استیل

مشخصات مخزن استیل سه جداره

  • مخزن پروسس گروه صنعتی سازآب شامل یک مخزن داخلی است که توسط یک لفاف بیرونی پیچیده شده است و مواد حفظ کننده حرارت در شکاف بین مخزن داخلی و لفاف بیرونی پر می شوند.
  • مجهز به درب های لولایی یا درب مهر و موم شده برای مخازن استیل تحت فشار
  • جداره خارجی و داخلی مخزن از جنس ۳۰۴ یا ۳۱۶ قوی می باشد که بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی و زنگ زدگی است.
  • برای ساخت پروسس تانک از استنلس استیل فود گرید استفاده شده است.
  • انواع ژلکتهای عایق برای تولید مخزن استیل سه جداره عبارتند از: ژلکت معمولی، ژلکت نیم لوله، ژاکت توخالی (رول داخلی) یا شانه تخم مرغی.
  • انواع میکسرهای تعبیه شونده بر روی مخازن استیل سه جداره عبارتند از: پدالی، توربینی، پروانه، اسکراپر و … .
  • طراحی شده با ساختار و عملیات ساده.
  • منطقه انتقال مخزن به شکل قوسی طراحی شده است که حداکثر کارایی بهداشتی را تضمین می کند.

اجزاء و لوازم جانبی مخزن استیل سه جداره

  • گیج اندازه گیری سطح سیال.
  • مواد عایق (فوم پلی اورتان)
  • صفحه نمایش دماسنج.
  • سنسور دمای ترموول.
  • منحرف کننده.
  • تابلو برق.
  • توپ اسپری CIP.
  • شیر نمونه برداری.
  • دریچه ها.
  • خروجی هوا
  • پایه های قابل تنظیم
  • نردبان‌های بازرسی
  • صفحه ضدگرداب (ضد جریان).
  • لودسل
  • سایدگلاس

اتصالات را می توان با فلنج یا گیره های بهداشتی وصل کرد.

موارد استفاده از مخزن استیل سه جداره

مخزن استیل سه لایه با قابلیت سرمایش و گرمایش سیال را می توان به عنوان مخزن ضد عفونی، مخزن مایع مخلوط، مخزن ذخیره موقت و مخزن مایع مخلوط و غیره استفاده کرد. مهمترین موارد کاربرد مخزن پروسس تانک (process tank) در صنایع فرآوری مواد غذایی، لبنیات، آب میوه و نوشیدنی، داروسازی، مهندسی شیمی، صنایع بیولوژیکی، پتروشیمی و غیره است.

فرمانتور استیل

مخازن استیل  فرآوری مواد غذایی

مخازن فرآوری مواد غذایی، مخازن بهداشتی ساخته شده از ورق استنلس استیل گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ با اندازه صنعتی هستند که برای نگهداری موقت محصولات غذایی، حفظ کیفیت و ایمنی محصول استفاده می شوند. این مخازن همچنین فرآیندهای میانی از جمله اختلاط، سرمایش و گرمایش را انجام می دهند و برای عملیات پردازش مداوم مواد غذایی حیاتی هستند. مخازن استیل فرآوری موا  غذایی بصورت افقی، عمودی و چند محفظه ای تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. پروسس تانک ها جهت فرآوری گوشت، میوه ها و سبزیجات، غذاهای میان وعده، لبنیات، سوپ ها، سس ها، کنسروها، صنایع تولید آبجو و سایر کاربردها استفاده می‌شود و به این دسته از مخازن سه جداره، واحد پاستوریزاتور یا تخمیر نیز گفته می‌شود.

فرمانتور (Fermentor steel)

فرمانتور استیل خود نوعی مخزن پردازش سیالات می‌باشد که تحت فشار و با استفاده از فرآیند تخمیر به تولید سیالاتی می پردازد که از مخمرها استفاده می کنند. فرمانتور به غلط در برخی از وب سایتها معادل با بیورآکتور در نظر گرفته شده است. فرمانتورها و بیوراکتورها نوآورانه گروه صنعتی سازآب محصولات شما را بهبود می بخشند. فرمانتور استیل برای بسیاری از شرکت ها جزو تجهیزات حیاتی هستند، به ویژه با توجه به افزایش تقاضا برای تجهیزات و محصولات بیوتکنولوژیکی. ما با بالاترین کیفیت انواع فرمانتوردر ظرفیتهای مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهیم. مهندسان ما در تولید فرمانتور استیل با بالاترین کیفیت و تکنولوژی و کارایی مهارت دارند. ما یکی از بزرگترین تولید کنندگان آسیایی در زمینه طراحی و تولید مخازن پروسس تانک اعم فرمانتور و بیوراکتور، پاستوریزاتور و … هستیم که مشتریان زیادی جهت تجهیز پروژه های صنعتی خود به تیم متخصص ما تکیه کرده اند. فرمانتور استیل نوعی مخزن استیل تحت فشار می باشد که در صنایع داروسازی ، مواد غذایی و لبنیات، و بیوتکنولوژی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخازن سه جداره استیل ریپنین

ریپنین تانک (Ripening-tank) یا همان مخازن بلوغ یکی از معروفترین انواع مخازن سه جداره استیل می باشد که برای عمل آوری اقلام لبنی در ظرفیتهای ۱۰ تا ۱۰۰ متر مکعب موجود است و هسته اصلی فرآیند شما برای بلوغ شیر، خامه، مخلوط بستنی، ماست و پنیر تازه است. این دسته از مخازن کاملا عایق هستند، در جای خود قابل تمیز کردن هستند و بسته به دستور العمل های شما به صورت اختیاری ژاکت می شوند. با توجه به سیستم هم زدن، ما طیف گسترده ای از روشهای نوین را به شما پیشنهاد می کنیم تا این دسته از مخازن نیازهای فرآیند شما را برآورده کند:

  • پروانه سه تیغه ای HTPG4 دیواری برای بلوغ شیرهای پنیر
  • پروانه سه تیغه HTPG4 نصب شده در بالا برای اکثر کاربردهای باقی مانده

همزن‌های سرعت کم را می‌توان با تیغه‌های مجاور روی آستر و پایین ترکیب کرد. با ترکیبی از پروانه سه تیغه ای HTPG4 و هلیکوئیدها، برش و اختلاط بهینه کشک را در عین حفظ ساختار رئولوژیکی تضمین می کند. مخازن عمل آوری سه جداره ویژه خامه و پنیر و ماست و بستنی را می توان به یک دریچه بسیار تمیز مجهز کرد تا محصول را در طول فرآیند بلوغ تحت هوای فیلتر شده استریل نگه دارد.

طرز کار پروسس تانک

پروسس تانک به تنهایی قادر به خنک سازی یا گرمایش محصول و مواد غذایی مورد نیاز نمی باشد. این تجهیزات در کنار برج خنک کننده و بویلرها قرار می گیرد تا بتواند سیال مورد نظر را به دمای جوش یا سرمایش لازم برسانند. عناصر گرمایشی مخازن استیل سه جداره (پروسس تانک) شامل گرمایش الکتریکی ژاکتی، گرمایش کویلی، گرمایش مادون قرمز دور، بویلر و سایر اشکال است و عناصر خنک کننده شامل خنک کننده کویل، خنک کننده آب اسپری (برج خنک کننده)، خنک کننده کندانسور و اشکال دیگر است. از آنجایی که سیال درون مخزن پروسس تانک در تماس مستقیم با شعله آتش قرار نمی گیرد، ته گرفتگی سیال درون مخزن رخ نمی دهد. سیال در داخل مخزن ریخته شده و توسط میکسر هم زده می‌شود تا سیال بطور یکنواخت تحت سرمایش و گرمایش قرار گیرد و لختگی در هیچ قسمتی از سیال اتفاق نیفتد و ترمومتر موجود بر روی پروسس تانک همیشه دمای سیال را در یک نقطه معین نگه می دارد.

مخازن استیل سه جداره در صنایع شیمیایی

مواد شیمیایی دارای میزان خورندگی بالایی با سطح جداره داخلی مخزن دارند از اینرو برای تولید مخازن پروسس تانک مواد شیمیایی باید از ورق استنلس استیل گرید ۳۱۶l برای جداره داخلی استفاده نمود. محدود دمایی پروسس تانک مواد شیمیایی بین ۳۰- درجه تا ۳۶۰ درجه سانتیگراد در نظر گرفته می‌شود.

مخزن استیل سه جداره فرآوری مواد دارویی

یکی دیگر از موارد استفاده پروسس تانک در بخش داروسازی می باشد. حساسیت طراحی پروسس تانک مواد دارویی بسیار بالاتر از سایر مخازن می باشد. تمام نقاط اتصال جداره داخلی و خارجی مخزن بایستی با الزامات ویژه پولیشکاری، عایقکاری و مهر و موم گردد تا از رخ دادن تغییرات فیزیکی و شیمیایی مابین فلز استیل با فرمولاسیون های دارویی جلوگیری شود.

قیمت پروسس تانک

فرمانتور استیل

تعداد جداره و ضخامت ورق استیل لایه های مختلف مخزن، تعداد تجهیزات و آپشن ها، گرید مواد اولیه مورد استفاده در ساخت بدنه و سایر قطعات، بالا و پایین شدن نرخ ارز، ظرفیت مخزن، نوع الکتروموتور، نوع عایق میانی و… بر قیمت پروسس تانک تاثیر خواهد گذارد. گروه صنعتی سازآب در تولید مخازن پردازش خود از بهترین قطعات استفاده می کند. تکنولوژی ساخت مخزن یکی از مهمترین مراحل تولید یک مخزن آب بند و ایمن می باشد. ایمنی دستگاه مهم است چرا که این تجهیزات جزو مخازن تحت فشار است و سهل انگاری در مراحل تولید ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. ما از فناوری و تکنولوژی روز دنیا در خطوط تولید انواع مخازن خود استفاده می کنیم. کاهش و افزایش تجهیزات جانبی و قطعات بر قیمت مخزن استیل سه جداره تاثیر خواهد گذارد. قیمت مخزن استیل سه جداره واضحا گرانتر و بیشتر از مخازن استیل تکجداره و دوجداره می باشد. اگر قصد خرید مخزن استیل سه جداره در ظرفیتهای استاندارد و یا سفارشی را دارید؛ می توانید با همکاران ما در گروه صنعتی سازآب تماس برقرار نمایید و با ارایه دیتاهای محیطی و سیال خود بهترین و کارآمدترین پیشنهادات و کاتالوگ حاوی مشخصات فنی و قیمت  را از این عزیزان دریافت نمایید. محصولات ما دارای ۱۰ سال خدمات پس از فروش و ۱۸ ماه گارانتی تعویض دارند.

فرمانتور استیل فود گرید ۳۰۴

شرکت سازآب به مفهوم مشتری مداری پایبند است. یادگیری، اشتراک گذاری، قدردانی، صداقت، احترام و مسئولیت را به عنوان ارزش های شرکتی در نظر می گیرد. تجهیزات پیشرفته، مدیریت استاندارد علمی، سیستم تضمین کیفیت دقیق و تیم متخصص اصلی ترین عناصر رقابتی این شرکت با سایر تولید کنندگان مخازن استیل از جمله فرمانتور استیل است. فرمانتور استیل اتیل استات مخروطی، دستگاههای تخمیر مواد غذایی مورد استفاده در هتل ها، کارخانه های غذا و نوشیدنی، فروشگاه های مواد غذایی و نوشیدنی، مخازن استیل ایزوباریک مواد غذایی درجه ۳۰۴، مخازن استیل تقطیر، مخازن تخمیر ترانس استور و… همه جزو فرمانتور استیل ۳۰۴ محسوب می گردند.

PSI فرمانتور استیل چقدر است؟

تمام مخازن فرمانتور استیل مجهز به یک مخزن استوانه ای با کف مخروطی ۶۰ درجه است. تمام فرمانتورهای صنعتی و آزمایشگاهی تولیدی گروه صنعتی سازآب با فشار کاری و عملیاتی تا ۱۴٫۷ PSI رتبه بندی شده اند و با فشار ۳۰ PSI تست شده و دارای استاندارد با ۲۵٪ حجم کار بالا، بازوهای قفسه چرخان و ضمانت ۱ ساله می باشند. فرمانتورها برای بهبود کیفیت آبجو و مواد نوشیدنی صنعتی و دارویی و رشد مخمر ایده آل هستند. مخازن فرمانتور فرآوری مواد غذایی به تجهیزاتی اطلاق می‌شود که برای تولید یا فرآوری انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

فرمانتور استیل ۲۰۰۰ لیتری

دیواره های داخلی و خارجی فرمانتور ۲۰۰ لیتری از ورق استنلس استیل ۳۰۴ با استاندارد کیفیت بهداشتی بین المللی ساخته شده است. لوله های ورودی و خروجی در قسمت پایین مخزن به شکل مخروطی نصب می شوند. مخزن مجهز به سیستم CIP، لوله تخلیه، دستگاه باد، گیج سطح مایع، شیر نمونه برداری، سنسور دما و غیره می باشد. ورق استنلس استیل مغناطیسی سری ۴۰۰ اصلا گزینه مناسب برای مخازن فرمانتور نمی باشد. بهترین گزینه برای تولید فرمانتور استیل استیل سری ۳۰۰ می باشد که غیر مغناطیسی است.

فرمانتور استیل آسپتیک

مخازن آسپتیک مخازنی هستند که مخزن حاوی سیال محکم، مقاوم در برابر خوردگی و به خوبی مهر و موم شده است و فرآیند درون مخازن آسپتیک کاملا بی هوازی بوده و بدین ترتیب محیط خوبی را برای تخمیر محتویات مخزن فراهم می گردد. تخمیر و فرآوری لبنیات و الکل یک فرآیند استریل و بدون آلودگی است که از آلودگی میکروبی موجود در هوا جلوگیری می کند. فرمانتور استیل آسپتیک نیز از ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ طراحی و تولید می گردد. هنوز Stainless Stainless گرید ۳۰۴ همه کاره ترین و پرمصرف ترین آلیاژ فولادی ضد زنگ است که در تولید انواع مخازن بهداشتی و فود گرید موجود؛ مورد استفاده قرار می گیرد.

مخازن استیل اختلاط نیز جزو مخازن آسپتیک می باشد. می توانید از فرمانتور تحت فشار اختلاط برای مخلوط کردن مایعات، جامدات و سایر مواد در دما و فشار معینی برای گسترش واکنش های شیمیایی استفاده کنند. فرمانتور مخلوط کن به طور گسترده ای در تهیه و تولید انواع فرآورده های دارویی استفاده می‌شود. مخزن دوزینگ که می‌تواند ترکیب، حل کردن، گرم کردن مواد دارویی را انجام دهد مجهز به یک مخزن تد سیم پیچ گرید ۳۰۴ با درپوش TC 8 اینچی است که به طور یکپارچه به درگاه بالایی بریتنک متصل می‌شود. یک ژاکت نئوپرن سفارشی، درجه حرارت را در تانک بریت ثابت نگه می دارد.

فرمانتور استیل بی هوازی خطی (فرمانتور آزمایشگاهی) تا ظرفیت ۶۰۰ لیتر

فرمانتور استیل بی هوازی خطی از تخمیر استریل شده طیف وسیعی از محصولات پشتیبانی می کند. به راحتی با واحد UHT ادغام می‌شود تا امکان عقیم سازی در محل (SIP) فراهم شود. پس از استریل کردن، مخزن تخمیر به طور مداوم با محیط های استریل از واحد UHT تغذیه می‌شود. هنگامی که این مخزن پر شد، می‌توان تخمیر را طوری برنامه‌ریزی کرد که به طور مستقل در مشخصات دما و زمان مورد نیاز کار کند و تمام نقاط کنترل بحرانی (CCP) به دقت نظارت و ثبت شوند. مخزن فرمانتور را می توان در پایان فرآیند تخلیه کرد یا فرآیندهای اضافی مانند ساختار و خنک سازی را انجام داد.

سیستم از طریق رابط ماشین انسانی (HMI) کنترل می‌شود. این تجهیز با میکسرهای مختلف موجود است. ترکیب این سیستم با یک واحد خنک کننده یا ساختاری به شما امکان می دهد تا تغییرات ساختاری را بر اساس تغییرات فشار یا صافی بررسی کنید. سایر افزودنی‌های بالقوه شامل یک قیف مواد تشکیل دهنده دستی و دریچه‌هایی برای نمونه‌برداری از محصول و رهاسازی گاز در مخزن است. فرمانتور استیل تحت فشار جامع ترین واحد موجود برای تخمیر در مقیاس آزمایشگاهی است که امکان افزایش آسان مقیاس را فراهم می کند.

نگهداری و تعمیر فرمانتور استیل

  1. اگر لوله ورودی هوا و محل اتصال لوله خروجی آب نشتی داشته باشد، زمانی که سفت کردن اتصال مشکل نشتی را حل نمی کند، باید پرکننده اضافه یا جایگزین شود.
  2. گیج فشار و شیر اطمینان باید مرتب چک شود و در صورت وجود ایراد به موقع تعویض یا تعمیر شود.
  3. هنگام تمیز کردن فرمانتور، لطفا از یک برس نرم برای شستشو استفاده کنید، با ابزار زبر و خشن سطح مخزن را خراش ندهید، تا به سطح مخزن تخمیر آسیب نرسانید.
  4. ابزار نگهدارنده باید سالی یک بار کالیبره شود تا از استفاده عادی اطمینان حاصل شود.
  5. تجهیزات الکتریکی، ابزار، سنسورها و سایر تجهیزات الکتریکی برای جلوگیری از رطوبت اکیداً تماس مستقیم با آب و بخار نداشته باشند.
  6. هنگامی که تجهیزات خارج از استفاده هستند، باید به موقع تمیز شوند تا آب باقیمانده در مخزن فرمانتور و هر خط لوله تخلیه شود؛ پوشش مخزن استیل تخمیر و پیچ های سوراخ دستی را باز کنید تا از تغییر شکل دائمی حلقه آب بندی جلوگیری شود.
  7. تجهیزات فولاد کربنی مانند سکوی عملیاتی و مخزن آب با دمای ثابت باید به طور مرتب (یک بار در سال) رنگ آمیزی شوند تا از خوردگی جلوگیری شود.
  8. همیشه سطح روغن کاهنده را بررسی کنید، اگر روغن روان کننده کافی نیست، باید به موقع آن را افزایش دهید.
  9. روغن روان کننده کاهنده را به طور مرتب تعویض کنید تا عمر مفید آن طولانی شود.
  10. در صورت عدم استفاده موقت از فرمانتور، تخلیه مخزن و تخلیه آب باقیمانده در مخزن و در هر خط لوله ضروری است.

اقدامات احتیاطی برای استفاده از فرمانتور استیل

  1. قبل از استریل کردن مخزن، حتما سطح مایع در مخزن را بررسی کنید و لازم است که تمام الکترودها زیر سطح مایع نباشند.
  2. قبل از روشن کردن برق دستگاه فرمانتور، حتما بررسی کنید که آیا آب خنک کننده روشن است و آیا پروب دما در مخزن قرار گرفته است یا خیر، در غیر این صورت مدار گرمایش سوخته است.
  3.  در طول فرآیند تخمیر، میز کار باید تمیز نگه داشته شود، بطری های کشت استفاده شده و سایر اقلام باید به موقع تمیز شوند، و هر مایع اسید-باز یا آب ریخته شده باید بلافاصله خشک شود.
  4. هنگام نصب، جداسازی و استریل کردن الکترود pH و قطعات ظریف و گران قیمت مخزن باید دقت ویژه ای داشت.

ساختار فرمانتور استیل (مخزن تخمیر)

فرمانتورها (FERMENTOR) به طور گسترده ای در صنایع نوشیدنی، شیمیایی، غذایی، لبنیات، چاشنی، آبجو، داروسازی و سایر صنایع استفاده می‌شود و در تخمیر نقش دارند. اجزای مخزن فرمنتور عبارتند از:

  •  بدنه مخزن استیل عمدتاً برای کشت و تخمیر باکتری های مختلف استفاده می‌شود و آب بندی آن بهتر است (برای جلوگیری از آلوده شدن باکتری)
  •  وجود دوغاب همزن در مخزن برای هم زدن مداوم در طول تخمیر
  •  ونت خروجی هوا و گازها که در قسمت پایین مخزن است.
  •  Sparger برای معرفی هوا یا اکسیژن مورد نیاز برای رشد باکتری ها استفاده می‌شود.
  •  سنسورهای کنترلی در صفحه بالایی مخزن وجود دارد.
  • الکترودهای pH و الکترودهای DO برای نظارت بر روی مخزن استفاده می‌شود.
  • کنترل کننده برای نمایش و کنترل شرایط تخمیر استفاده می‌شود.

با توجه به تجهیزات فرمانتورها به دو دسته زیر تقسیم می گردند:

  1. مخازن تخمیر همزن دار و دارای تهویه مکانیکی
  2. مخازن تخمیر همزن دار و تهویه غیر مکانیکی

و بر اساس رشد و متابولیسم میکروارگانیسم ها به انواع زیر تقسیم می گردند:

  1. فرمانتور استیل هوازی
  2. و بی هوازی

قیمت فرمانتور استیل

فرمانتور استیل

قیمت فرمانتور استیل ۳۰۴ ارزانتر از فرمانتور استیل ۳۱۶ می باشد. ضخامت بدنه داخلی و جداره خارجی، فشار بار قابل تحمل توسط جداره داخلی، توان عملیاتی مخزن، نوع و ضخامت ژاکت میانی، نرخ ارز، تعداد و ارتفاع پایه ها، توان و دور الکترموتور همزن اختلاط، تعداد متعلقات استاندارد تعبیه شده بر دستگاه و… جزو پارامترهای اصلی متاثر در قیمت فرمانتور می باشد. قیمت فرمانتور استیل ۳۰۴ دوجداره از ۱۰۰ میلیون تومان برای ظرفیت ۲۰۰ لیتر آغاز و تا بیش از ۱ میلیارد تومان برای ظرفیتهای بیش از ۳۰۰۰ لیتر ادامه دارد. قیمت فرمانتور استیل ۳۱۶ تقریبا ۳۰ درصد بیش از گرید۳۰۴ می باشد. جهت استعلام قیمت فرمانتور استیل و دریافت کاتالوگ مشخصات فنی با مشاورین فنی شرکت سازاب تماس برقرار نمایید.

نظرات