چگونه می توانیم یک پمپ آب متناسب با نیاز خود خریداری کنیم؟

0

پمپ یک ابزار بسیار ضروری و مهم برای پمپاژ کردن آب از استخر، زیر زمین و ویلا می باشد. با استفاده از پمپ می توان سرعت آب را کنترل کرد و از هدر رفت آن جلوگیری کرد. پمپ های آبپاش برای چمن، پمپ های چاه برای خانه ها، پمپ های فاضلاب در محل های ساخت و ساز، پمپ های شناور یا پمپ های آب برای رفع سیل کاربرد داشته و تمامی آن ها یک ابزار مناسب برای انتقال آب از یک مکان به مکان دیگر هستند. مکانیسم پمپ های آب به گونه ای می باشد که مایعات را با فشار بسیار زیادی جابجا می کنند و می توانند آب را به ارتفاع بالاتر و یا پایین ‌تر منتقل کنند.

اگر بخواهیم روند کاری پمپ را به طور کامل تشریح کنیم باید گفت که این وسیله از یک منبع خارجی انرژی مکانیکی را گرفته و به مایع یا سیالی که از آن در حال عبور می باشد منتقل کرده است تا سرعت انتقال این سیال افزایش پیدا کند. در حال حاضر با توجه به مشکل کمبود آب در بعضی مناطق فشار این مایع برای افراد رضایت بخش نیست. راه کاری که در این موارد توصیه می شود استفاده از یک پمپ آب با کیفیت می باشد. برای تهیه پمپ آب با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به سایت رادوکو مراجعه نمایید. با یک نگاه به سایت ما با توجه به توضیحات گفته شده در رابطه با محصولات می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 پمپ آب

پمپ آب چیست؟

پمپ آب در واقع یک ماشین الکترومکانیکی می باشد که برای افزایش فشار آب و انتقال آن از یک نقطه به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در سراسر جهان برای تامین آب به منظور مصارف شهری، صنعتی، مسکونی و کشاورزی از پمپ آب بهره می برند. حتی برای انتقال دادن آب به فاضلاب نیز در تصفیه خانه های فاضلاب از این پمپ ها استفاده می کنند. در طراحی پمپ های مدرن موتور الکتریکی را به کار گرفته اند. البته مدل های دیگری نیز هستند که منابع انرژی آن ها با توجه موتور به کار گرفته شده در ساخت شان متفاوت می باشد. در این پمپ ها از موتورهای دیزلی و بنزینی تعبیه کرده اند. نوع موتور پمپ آب و همچنین سوخت مصرفی آن بر روی قیمت پمپ آب بسیار تاثیر گذار می باشد.

کاربرد پمپ های آب

هدف اصلی از استفاده از یک سیستم پمپاژ آب جابجا نمودن آب از نقطه ای به نقطه دیگر می باشد. برای استخراج آب در سایت های ساختمانی، حفاری، تصفیه خانه های فاضلاب، دشت های سیلابی و هنگام حفاری چاه های آب و نفت نیز از پمپ های آب بهره می برند. به‌علاوه در مکان های مسکونی، تجاری و یا صنعتی برای انجام زهکشی نیز از پمپ های آب استفاده می کنند.

حتی در سیستم های گرمایشی و سرمایشی پمپ های آب کاربرد دارند. در رادیاتور ها، هواساز ها و فن کویل ها برای جریان دادن آب سرد و گرم از پمپ های آب استفاده می کنند. چرا که لوله های دستگاه باید آب سرد و گرم را جابجا کنند و برای این کار نیاز به پمپ دارند. یکی دیگر از کاربرد های بسیار مهم پمپ آب استفاده از آن برای شیر های آتش نشانی می باشد. قطعاً شما نیز شاهد خاموش کردن آتش توسط آتش نشانان چه به صورت حضوری و چه از طریق تلویزیون بوده‌ اید. زمانی که این افراد بخواهند آتش را با سرعت زیادی خاموش کنند نیاز به فشار بسیار بالای آب دارند.

انواع پمپ آب بر اساس ساختار

پمپ های دینامیکی

ساختار این پمپ ها به گونه ای طراحی شده است که آن ها انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و با استفاده از نیرو تولید شده فشار آب و یا سایر سیالات را افزایش می دهند. از آنجایی که این پمپ ها می توانند به طور دائم در حال فعالیت باشند پس دارای طرفدار بیشتری در صنایع مختلف می باشند. این پمپ ها دارای دو نوع سانتریفیوژی و خطی هستند. پمپ های سانتریفیوژی همان پمپ های گریز از مرکز می باشند. یکی از انواع این پمپ ها پمپ طبقاتی می باشد. از مزایای پمپ طبقاتی می توان به مقرون به صرفه بودن، ابعاد کوچک، هزینه پایین تعمیر و نگهداری پمپ و تنوع بسیار بالا در جنس پروانه اشاره کرد. این مدل پمپ ها بیشتر برای انتقال آب در صنایع پتروشیمی، سیستم های تهویه، افزایش جریان آب در آتش نشانی ها و صنایع تولید برق کارایی دارند.

پمپ با جابجایی مثبت

این مدل پمپ آب بر خلاف پمپ های سانتریفیوژی به طور دائم کار نمی کند. بلکه این پمپ ها به صورت دوره ای فعالیت می کنند. به همین دلیل میزان انتقال مایعات به وسیله پمپ هایی با جابجایی مثبت کمتر از پمپ های دینامیکی می باشد. طراحان و مهندسین این پمپ ها را به گونه ای طراحی کرده اند که زمانی که جریان آب و سایر مایعات کم شود آن ها را با یک فشار ثابت به مقصد مورد نظر منتقل کنند. اگر می خواهید سیالاتی را منتقل کنید که دارای ویسکوزیته بالایی هستند باید از پمپ های جابجایی مثبت بهره ببرید. پمپ روتاری و رفت و برگشتی از انواع پمپ ها با جابجایی مثبت می باشند.

انواع پمپ های آب بر اساس ساختار

پمپ گریز از مرکز

این مدل پمپ ها از طریق یک پروانه کار می کنند. به این شکل که مایع توسط پروانه چرخان وارد شده و با نیروی گریز از مرکز به کار برده شده در پمپ از یک پروانه خارج می گردد. در واقع این فرآیندی است که باعث افزایش سرعت و فشار سیال مورد نظر می گردد و آن را به سمت خروجی پمپ هدایت می نماید. پمپ های شناور یکی از انواع پمپ های گریز از مرکز هستند. که در کشاورزی نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. آب مورد نیاز برای کشاورزی معمولا از برکه ها، چاه ها، نهر ها و رودخانه ها تامین می شود.

حال برای آن که آب را از این منابع برای کشاورزی به مکان مورد نظر برسانیم پمپ آب موثر ترین وسیله می باشد. پمپ آب پنتاکس با توجه به ساختاری که دارد به راحتی می تواند برای آبیاری زمین ها و باغ های کشاورزی با آب رسانی پر فشار بهترین کمک را به کشاورزان عزیز کند. برای آن که بتوانید پمپ مورد نظر خود را انتخاب نمایید باید به هد و دبی پمپ دقت نمایید. البته کارایی دیگر پمپ گریز از مرکز در تصفیه خانه های فاضلاب نیز می باشد. چرا که این پمپ ها را می توان بدون هیچ مشکلی در مخازن و چاله آب نصب کرد و به راحتی آب فاضلاب و مواد معلق در آن را با استفاده از پمپ منتقل کرد.

پمپ های رفت و برگشتی

یکی دیگر از پمپ های آب که توسط رادوکو عرضه می گردد پمپ های رفت و برگشتی می باشد. این پمپ ها در دسته پمپ هایی با جابجایی مثبت قرار می گیرند. در قسمت مکش دستگاه یک حفره در حال گسترش و در قسمت فشار دستگاه یک حفره کاهشی وجود دارد. پمپ با پر کردن متناوب حفره ها و جابجایی مایعات با حجم ثابت در هر چرخه بدون توجه به فشار موجود کار می کند. اگر می خواهید مایعاتی را با ویسکوزیته بالا مثل روغن، رنگ، رزین و مواد غذایی جابجا کنید از پمپ های رفت و برگشتی باید استفاده کنید. در صنایعی که برای جابجایی آب و سایر مایعات به دوز دقیق و یا توزیع با فشار بالا نیاز دارند استفاده از پمپ های رفت و برگشتی توصیه می شود.

پمپ های شناور

پمپ های شناور را با نام های دیگری مانند پمپ آبیاری و یا پمپ چاه نیز معرفی می کنند. در این مدل پمپ برای آن که موتور آن توسط آب خنک شود آن را در پایین پمپ تعبیه می کنند. پمپ های شناور را در دو نوع یکپارچه و یا دو تکه می سازند. اگر پمپ شناوری را تهیه کنید که یکپارچه است مکش آن از انتهای پمپ اتفاق می ‌افتد. اما اگر پمپ شناوری را انتخاب کنید که دو تکه است قسمت مکش آن در بین پمپ و الکتروموتور قرار دارد.

پمپ آب

برای خرید پمپ آب به چه نکاتی توجه کنیم؟

پروانه پمپ

پروانه پمپ های مختلف را با توجه به نوع مایعی که قرار است انتقال دهند در سه مدل می سازند. اگر پمپ قرار است سیالی که دارای آلودگی می باشد را انتقال دهد باید پروانه باز داشته باشد. اما برای انتقال دادن سیال های تمیز که دارای یک سری ذرات جامد می باشند می توان از پمپی استفاده کرد که دارای پروانه بسته یا نیمه باز می باشد.

جنس بدنه و قطعات

پمپ ها قرار است مایعاتی را انتقال دهند که یا خورنده هستند و یا خنثی. پس با توجه به این موضوع به طور کلی بدنه و قطعات پمپ را از متریال برنز، چودن و یا استیل می سازند.

توان پمپ

قبل از اینکه اقدام به خرید پمپ آب کنید باید بدانید که با توجه به نیازتان به چه پمپی با چه توانی نیاز دارید. عدد توان در واقع گویای عملکرد پمپ مورد نظر و میزان مصرف سوخت آن می باشد. معمولا توان پمپ را با اسب بخار و یا کیلووات بیان می کنند.

هد و دبی پمپ

زمانی که شما کاتالوگ محصول مورد نظر را چک نمایید متوجه یک نمودار می‌ شوید. که این نمودار بیانگر میزان هد و دبی پمپ آب است. معنی هد حداکثر ارتفاعی می باشد که پمپ می تواند آب را انتقال دهد. دبی نیز بیانگر مقدار آبدهی پمپ مورد نظر است.

میزان صدای پمپ

مهم ترین موردی که افراد در هنگام خرید پمپ مخصوصاً پمپ های خانگی به آن دقت می ‌کنند میزان صدایی می باشد که پمپ در حین کار از خود تولید می کند. اما بهتر است که بدانید هیچ پمپی نیست که بدون صدا کار کند. البته که پمپ ها با کیفیت بالاتر دارای آلودگی صوتی کمتری هستند. به عنوان مثال پمپ آب پنتاکس که تولید کشور ایتالیا می باشد به گونه ای طراحی شده است که صدای کمتری را از خود تولید نماید. برای تامین فشار آب در مناطق مسکونی و آپارتمان ها به دلیل همین حجم صدای پایین از پمپ آب پنتاکس استفاده می کنند.

به چه نوع پمپ آبی نیاز داریم؟

زمانی که شما با توجه به نیازتان به دنبال پمپ مناسب خود هستید باید در ابتدا به مکان استفاده از پمپ، اندازه و مسافتی که می خواهید با استفاده از پمپ آب را انتقال دهید خوب دقت نمایید. این ها مواردی می باشند که تعیین می‌کنند شما به چه سیستم پمپاژ آب نیاز دارید. سیستم های پمپ آب معمولاً دارای طول شلنگ های مختلفی هستند. پس شما باید مطمئن شوید که مسافت مورد نظر برای انتقال آب به چه میزان است تا در هنگام تخلیه چاه و یا انجام کار زهکشی به مشکل بر نخورید.

پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید برای مسافت های طولانی پمپ آب خریداری کنید بهتر است از پمپ هایی که دارای هد بالایی هستند بهره ببرید. اگر نیاز دارید که آب را به ارتفاعات بالاتر یا پایین تر انتقال دهید بهتر است از پمپ های شناور استفاده کنید. حتی برای انتخاب پمپ برای مناطق مسکونی از آنجایی که با محدودیت های صوتی مواجه هستیم بهتر است از پمپ آبی استفاده کنید که عایق صدا داشته باشد.

برای انتخاب یک پمپ آب مناسب به این نکات دقت کنید

فشار مورد نیازتان را بررسی کنید

مهم ترین فاکتوری که در هنگام خرید پمپ باید به آن دقت کنید این است که به چه فشاری با توجه به نیازی که دارید احتیاج پیدا می کنید. با اندازه گرفتن دقیق سایز پمپ می توانید میزان فشار آن را تعیین کنید. مواردی که بر میزان فشار اثر گذار می باشند سه عامل هستند. هد استاتیک، هد سایشی و یا اصطکاک و هد فشار مواردی می باشند که با اندازه گیری دقیق آن ها می توانید میزان فشار تولیدی توسط پمپ را به دست آورید.

هزینه کارکرد پمپ را محاسبه کنید

علاوه بر توجه به قیمت پمپ آب در هنگام خرید باید به هزینه هایی که پمپ در حین کار کردن ایجاد می‌کند نیز دقت کرد. به طور کل پمپ دارای ۳ هزینه ثابت سالانه، هزینه های کارکرد و هزینه اولیه می باشد. که تمام این هزینه ها بر روی یکدیگر اثر گذار هستند. به عنوان مثال هزینه اولیه به عواملی مانند سایز پمپ مورد نظر، نوع آن و لوله های پمپ بستگی دارد.

پس نتیجه می گیریم پمپ هایی که برای کار کردن نیاز به لوله کشی طولانی‌تری دارند هزینه بیشتری را نیز در بر می گیرند. مورد دیگری که بر هزینه کارکرد و هزینه ثابت سالانه اثر می گذارد هزینه تعمیر پمپ آب می باشد. البته شما می توانید این هزینه را با خرید یک پمپ آب با کیفیت و مرغوب کاهش دهید. برای آن که بتوانید پمپی با راندمان بالا را انتخاب کنید باید به مواردی مانند اصطکاک، فرسایش، هد، مکش پمپ، فاکتور های اقتصادی و منبع قدرت پمپ دقت داشته باشید.

پمپ قرار است چه سیالی را انتقال دهد

قبل از خرید پمپ باید مشخص کنید که این سیستم قرار است چه مایع و یا سیالی را منتقل کند. مهم ترین خصوصیت مایع مورد نظر میزان ویسکوزیته، غلظت، مشخصات فیزیکی و دمای آن می باشد. نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود ویژگی شیمیایی سیال مورد نظر است. قطعاً نوع پمپی که قرار است آب و یا اسید را منتقل کند با یک دیگر متفاوت است. چرا که ویژگی های شیمیایی اسید باعث خورندگی پمپ با بدنه نامناسب خواهد شد.

تعیین اینکه آیا قرار است سیال با مواد جامد از پمپ منتقل شود و یا خیر؟

اگر نیاز است که مایعی که از پمپ عبور می کند مواد جامدی را نیز به همراه خود داشته باشد پس باید پمپی را انتخاب کنید که پروانه مناسب داشته و نشت بند هایی برای آن در نظر گرفته شده باشد.

مواد اولیه به کار برده شده در ساخت پمپ باید درجه یک باشد

پمپ دستگاهی است که در سیستم پمپاژ نقش بسیار مهمی را دارد پس نباید تعمیر پمپ آب به دلیل بی کیفیت بودن آن باعث کاهش عملکرد بهینه آن شود. دقت کنید پمپی را که خریداری می کنید از یک شرکت معتبر باشد و مشتریان آن از این شرکت رضایت داشته باشند.

نکاتی برای نگهداری پمپ آب

فکر کردن به این موضوع که پمپ آب هیچ وقت خراب نمی شود و هزینه ای بابت تعمیر پمپ آب نخواهیم پرداخت عملاً غیر ممکن است. پمپ ها از قطعات مختلفی طراحی شده اند که تمامی قطعات مصرفی بوده و به مرور زمان به دلیل استفاده از آن ها دچار فرسودگی خواهند شد. اگر قطعات پمپ در طول مدت زمان مشخصی تعویض نکنیم قطعاً عملکرد پمپ با مشکلات بسیار بزرگی روبرو می شود. اما برای آن که بتوانید از خرابی پمپ آب جلو گیری کنید و طول عمر آن را افزایش دهید می توانید مواردی را رعایت کرده و به این شکل هزینه های تعمیر و نگهداری پمپ را کاهش دهید.

در بازه های زمانی مشخص پمپ را بررسی کنید

حتی اگر خود برای بررسی پمپ یک فرد متخصص نیستید می توانید از افرادی که در این زمینه مهارت دارند کمک بخواهید. چرا که بررسی پمپ یک کار تخصصی و فنی می باشد و هر کسی تجربه انجام این کار را ندارد. با توجه به مدت زمان فعالیت نیاز است که حداقل سالی دوبار پمپ توسط یک کارشناس مورد بررسی قرار گیرد.

قطعات پمپ آب را مورد بررسی قرار دهید

مهم ترین قطعات یک پمپ پروانه، عقربه ‌ها و فیلتر آن می باشند. این قطعات باید به محض خرابی تعویض شوند. از آنجایی که آب همیشه دارای املاح و شن می باشد ممکن است این مواد جامد در دراز مدت در قسمتی از پمپ به یک توده تبدیل شده و بر روی عملکرد آن تاثیر منفی بگذارند.

دستگاه را روغن کاری کنید

روغن کاری باعث روان تر شدن پمپ و قطعات آن می گردد. قطعاتی که در پمپ همیشه می چرخند مانند موتور بیشتر از قطعات دیگر در اولویت روغن کاری هستند. البته که نباید برای روغن کاری دستگاه زیاده روی کنید. در کاتالوگ پمپ معمولاً مقدار لازم روغن کاری و بازه زمانی برای این کار ذکر شده است. دقت داشته باشید که حتما طبق دفترچه پمپ عمل کنید.

پمپ را در مکانی مناسب قرار دهید

برای آن که به توان تا حدودی از آلودگی صوتی تولید شده توسط پمپ جلوگیری کرد بهتر است که یک محل مناسب برای نصب آن پیدا کنید. اگر پمپ در مکانی قرار گیرد که در حین فعالیت دچار لغزش شود علاوه بر آن که سر و صدای زیادی را تولید می کند ساختار فیزیکی پمپ دچار آسیب می شود.

پمپ و اطراف آن را تمیز کنید

اکثر افراد به مسئله نظافت پمپ توجه نمی کنند. در صورتی که باید اطراف پمپ و بدنه آن در فواصل زمانی مشخص و کوتاه مدت پاک شود. وجود هرگونه گرد و خاک در دراز مدت می‌تواند آسیب جدی به دستگاه وارد نماید. اگر در محلی که از پمپ استفاده می کنید گرد و خاک زیادی وجود ندارد بهتر است که ماهانه به نظافت آن بپردازید. اما در صورتی که پمپ در محلی است که دائماً گرد و خاک در آن وجود دارد بهتر است که هر روز به نظافت آن بپردازید.

پمپ آب

جمع بندی

پمپ آب می تواند به تنهایی باعث تصفیه آب، افزایش فشار آب و لجن زدایی آب می شود. با توجه به مرتفع شدن هرروز ساختمان ها و همچنین گسترش پیدا کردن صنایع مختلف حتماً باید برای تامین آب از این دستگاه بهره برد. در صورت عدم استفاده از پمپ آب اکثر صنایع و آپارتمان ها با مشکل کمبود آب و یا فشار پایین آن مواجه خواهند شد.

حال که از فواید و مزایای نصب یک پمپ آب با کیفیت آگاه شدید و می دانید که داشتن یک پمپ آب چگونه می تواند زندگی روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس بهتر است که هر چه سریع تر برای خرید این دستگاه اقدام نمایید. شرکت رادوکو به عنوان یکی از وارد کنندگان اصلی پمپ های آب در انواع مختلف با برند های معتبر می تواند بهترین پمپ ها را در اختیار شما قرار دهد. برای خرید و اطلاع از آخرین قیمت از انواع پمپ های آب می توانید از سایت رادوکو دیدن نمایید و در صورت داشتن هرگونه سوال با مشاوران ما تماس بگیرید.

نظرات