پروفیل استیل دکوراتیو، پر سود و بی ضرر

0

از دیرباز بشر از آهن برای ساخت اشیاء و ابزار مورد نیاز خود استفاده می کرده است، به مرور زمان و با پیشرفت علم، برای بهبود خواص این فلز بی نظیر انواع ناخالصی ها به ترکیبات آن افزوده شد تا با تولید ماده ی جدیدی به نام آلیاژ تمامی نقاط ضعف آن اصلاح شود. آلیاژهای آهن بسیار متنوع هستند. استیل بین تمامی انواع آن ها جز بهترین و کاربردی ترین نمونه ها است. شاید بتوان گفت مهم ترین ویژگی استیل مقاومت بالا آن در برابر زنگ زدگی است چرا که بزرگ ترین نقطه ضعف آهن و آلیاژهای دیگر آن سرعت بالای واکنش آن ها با اکسیژن یا به عبارت بهتر اکسایش است. آهن در واکنش با اکسیژن هوا تولید اکسید آهن می کند. ادامه ی این روند به سرعت باعث خوردگی و از بین رفتن محصول فلزی می شود. اصلاح این ویژگی در استیل باعث شده این آلیاژ بی نظیر بیشتر به این ویژگی مثبت شهرت داشته باشد. خوب یا بد بودن خواص یک محصول بستگی به کاربرد آن دارد اما بعضی از ویژگی ها در هر شرایطی نقطه ی قوت بزرگی برای محصول تولیدی به حساب می آیند. در ادامه چهار مورد از ویژگی های پروفیل استیل دکوراتیو را توضیح خواهیم داد که در هر شرایطی مثبت و مناسب هستند.

 پروفیل استیل دکوراتیو

ضدزنگ:

نه فقط اکسایش بلکه خاک و نور خورشید نیز به بدنه ی محصولات فولادی صدمه وارد می کند اما بیشترین اثر تخریبی مربوط به اکسایش است. استیل تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده است گرچه ۱۰۰% در برابر زنگ زدگی مقاوم نیست اما مقاومت قابل قبولی در برابر این اثر تخریبی دارد. برای ایجاد این مقاومت به این آلیاژ حدود ۱۰٫۵% وزن کل آلیاژ، کروم افزوده می شود. کروم با اکسیژن هوا واکنش می دهد و کروم اکسید تولید می کند که بر روی سطح قرار می گیرد، علاوه بر رنگ نقره ای زیبایی که دارد از لایه های زیرین در برابر خوردگی و اکسایش هم محافظت می کند.

ارزشمند:

به دو دلیل استیل آلیاژی ارزشمند است. اول ویژگی های خوب و دوم قیمت. همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم خوب یا بد بودن ویژگی های یک محصول کاملا نسبی و وابسته به کاربرد آن می باشد. پروفیل استیل دکوراتیو بهره مند از تمامی خواص و ویژگی های خوب مورد نیاز یک مقطع فولادی است. پروفیل استیل دکوراتیو، زیبا، ضد زنگ، فرآیند پذیر و با ابعاد و اندازه های دقیق است.

در مورد قیمت، کروم فلزی گران قیمت است بدیهی است که افزودن ماده ای گران قیمت به آلیاژ باعث بالا رفتن قیمت نهایی تولید آن می شود. همین عامل باعث شده قیمت مقاطع استیل، چون قیمت لوله استیل بیشتر از قیمت پروفیل سنگین و یا حتی سبک باشد که از ورق های فولادی ساخته شده اند. شاید در هنگام خرید این اختلاف قیمت از جانب خریدار زیاد و بی دلیل به نظر برسد اما در واقع به نسبت دوام این محصول و طول عمر زیاد آن، قیمت زیادی ندارد به عبارت بهتر قیمت اولیه ی زیاد طی زمان و عمر مفید طولانی آن جبران می شود.

زیبا:

همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم لایه ی کروم اکسید سطح، نقره ای رنگ، براق و زیبا است به همین خاطر جلوه ای خاص در قطعه ی تولیدی ایجاد می کند. تا جایی که از پروفیل استیل دکوراتیو به شکل خام حتی برای تولید انواع محصولات دکوراتیو استفاده می شود. علاوه بر آن ضد زنگ بودن این آلیاژ باعث می شود تا سطح زیبای خود را برای مدت طولانی حفظ کند.

پروفیل استیل دکوراتیو

سازگار با محیط زیست:

صدمات صنعت فولاد به واسطه ی آلاینده هایی که تولید میکند، انرژی و آب زیادی که مصرف می کند، برای طبیعت بسیار زیاد است. به همین خاطر هر عاملی که بتواند میزان این صدمات را کاهش بدهد مفید است. استیل از دو جهت سازگار با محیط زیست است. اول آن که عمر مفید طولانی آن باعث می شود برای مدت زمان طولانی قابل استفاده باشد و دوم این که استیل ۱۰۰% قابل بازیافت است.

نتیجه گیری:

این چهار مورد به علاوه ی چندین ویژگی مثبت دیگر باعث شده پروفیل استیل دکوراتیو کاربرد های صنعتی و تجاری زیادی داشته باشد. شاید قیمت پروفیل سبک باعث بشود که گاهی از آن به عنوان جایگزین مقرون به صرفه ی پروفیل استیل استفاده بشود اما در واقع پروفیل سبک حتی با انواع آبکاری هم نمی تواند مقاومتی برابر با پروفیل استیل داشته باشد.

نظرات