انواع خورشت ایرانی لعابدار با طعم بی نظیر خانگی

0

حتما شما نیز انواع خورشت ایرانی با طعم بی نظیر خانگی را می‌شناسید؛ در این مطلب با چهار نمونه از پرطرفدارترین خورشت‌های ایرانی آشنا می‌شوید.

 خورشت ایرانی

آشپزی ایرانی از قدیم با کباب‌ها و خورشت‌هایش شناخته می‌شده است. در واقع خورشت‌ها همواره در منوی غذاهای ایرانی رقیبی جدی برای کباب‌های ایرانی محسوب می‌شوند اما هریک از ما تا چه حد با این خورشت‌ها آشنایی داریم. در یادداشت پیش رو تعدادی از معروف‌ترین انواع خورشت ایرانی با طعم بی‌نظیر خانگی به شما معرفی می‌شود که می‌توانید هریک از آنها را در فهرست غذای هفتگی خود بگنجانیم.

خورشت ایرانی

خورشت قورمه سبزی

بی شک یکی از معروف‌ترین و خوش‌عطر و طعم‌ترین خورشت‌های ایرانی خورشت قورمه‌سبزی است که گویا قدمتی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساله در فرهنگ غذایی ایران قدمت دارد. این خورشت تقریبا در تمامی نقاط کشور طبخ می‌شود و تاریخچه و خاستگاه چندان مشخصی را آن وجود ندارد.

این غذا ترکیبی حبوبات، گوشت و سبزی‌ها است. در ترکیب خورشت قورمه‌سبزی از سبزی‌های معطر، لوبیا و گوشت قرمز با عصاره و طعم لیمو عمانی استفاده می‌شود و عمده آن را سبزی قرمه، لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز و گوشت تشکیل داده است.

خورشت قورمه‌سبزی معمولا به همراه برنج سرو می‌شود و برای پخت مطلوب به حرارت ملایم نیاز دارد. در کنار خورشت قورمه سبزی معمولا مخلفاتی مانند سبزی خوردن، ماست، سالاد شیرازی و پیاز سرو می‌شود.

خورشت ایرانی

خورشت قیمه

خورش قیمه هم یکی دیگر از محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی است که در نذری‌ها و مراسم مذهبی نیز بسیار طبخ می‌شود. خورش قیمه معمولا به عنوان یک غذای مخصوص نذری و مراسم رسمی و مذهبی می‌‌شناسند. طرز تهیه قیمه در شهرهای مختلف با استفاده از مواد اولیه مختلف و به شکل‌های متفاوت است اما به طور کلی مبنای آن بر موادی مثل گوشت، لپه، سیب‌زمینی و لیمو عمانی استوار است.

در گذشته سرو خورش قیمه همراه با پلو در بسیاری از مراسمات ایرانی معمول بوده است که البته در سال‌های اخیر جای خود را به غذاهای کبابی داده است. با این حال قیمه همچنان از محبوب‌ترین خورش‌های ایرانی است که نام آن در منوی اکثر رستوران‌ها وجود دارد. رب گوجه فرنگی، زعفران، گلاب و دارچین از طعم‌دهنده‌های مرسوم مورد استفاده در این غذاست. خورشت قیمه علاوه بر ایران در کشورهایی مثل مثل عراق هم پخته می‌شود و طرفدارات زیادی دارد. خورشت قیمه مانند اکثر خورشت‌های ایرانی با برنج سرو می‌شود و معمولا در منوی بسیاری از رستوران‌های ایرانی می‌توان نام آن را یافت.

غذاهایی مانند خورشت بادمجان را نیز می‌‌توان از نظر روش طبخ و طعم، از زیرمجموعه‌های خورشت قیمه دانست که دستور پخت آن نیز در مجله اسنپ اکسپرس وجود دارد.

خورشت ایرانی

خورشت فسنجان

خورشت فسنجان ذاتا غذایی متعلق به نواحی شمالی ایران است. در این غذا که پخت آن هم با گوشت و هم مرغ انجام می‌شود استفاده از گردو و رب انار مرغوب بسیار تاثیرگذار است. خورشت فسنجان که معمولا با برنج سرو می‌شود یک غذای چرب است که طرفداران زیادی را در بین مردم دارد و پخت آن با سه طعم ترش، شیرین و ملس متداول است.

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ را نیز می‌توانید در مجله اسنپ اکسپرس بیابید و از طبخ آن لذت ببرید.

خورشت کرفس

خورشت کرفس همان‌طور که از نام آن پیداشت یک غذا بر پایه سبزی کرفس است که از این جهت می‌توان آن را یک غذای مورد توصیه متخصصان رژیم‌درمانی دانست. ترکیب این خورش با جایگزینی کرفس به جای سبزی قورمه شباهت بسیاری با خورشت قورمه‌سبزی دارد ب با لوبیا یا بدون آن طبخ می‌شود. سلیقه‌ها در مورد خورشت کرفس بسیار متفاوت است و به همین دلیل معمولا در رستوران‌های عمومی و معمولی در منوی غذایی قرار ندارد و یک خورش خانگی به حساب می‌آید.

طرز تهیه خورشت کرفس مانند قورمه‌سبزی ریزه‌کاری‌ها‌ی بسیار دارد و تجربه بالا می‌طلبد. شما می‌توانید طرز تهیه خورشت کرفس را نیز در مجله اسنپ اکسپرس مطالعه کنید.

خورشت ایرانی

همه خورشت‌های ایرانی

آنچه در این مطلب به آن اشاره شد تنها نگاهی به چهار نوع از انواع خورشت‌های ایرانی بود. اما در فرهنگ ما خورشت‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توان دستور پخت آنها را در مجله اسنپ اکسپرس یافت.

نظرات