۸ عامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۱

0

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که شرکت‌های بیمه مختلفی آن را ارائه می‌دهند. احتمالا برای شما پیش آمده که در هنگام استعلام قیمت این بیمه‌نامه با نرخ‌های متفاوتی مواجه شده‌اید. اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت های مختلف علل زیادی دارد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی علل این تفاوت قیمت‌ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث مهم‌ترین بیمه‌ای است که هر وسیله نقلیه موتوری باید داشته باشد. در قرارداد آن آمده که بیمه‌گر در ازای دریافت حق‌بیمه خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی به شخص ثالث را جبران می‌کند. منظور از خسارت، هرگونه خسارت مالی و جانی تا سقف قرارداد بیمه‌نامه است. پوشش‌های بیمه شخص ثالث به شرح زیر است:

  • جبران خسارت‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی
  • جبران خسارت‌های جانی اعم از نقص عضو و فوت اشخاص ثالث در سوانح رانندگی

راهنمای کامل بیمه شخص ثالث را در اینجا بخوانید

بررسی علل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت های مختلف

بیمه شخص ثالث یکی از پرفروش‌ترین بیمه‌ها در صنعت بیمه کشور ما است. ازاین‌روی، شرکت‌های زیادی آن را به فروش می‌رسانند. اگر در اینترنت یا کارگزاری‌های بیمه، قیمت این بیمه‌نامه خودرو  را جستجو کنید؛ ممکن است با نرخ‌های بعضا متعددی روبرو ‌شوید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به بررسی علل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت های مختلف بپردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث چیست؟

عوامل زیادی در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث نقش دارد. برخی از این عوامل به صورت عمومی از طرف سازمان بیمه مرکزی ابلاغ می‌شود. بعضی دیگر هم به سیاست‌های داخلی و طرح‌های تبلیغاتی و فروش شرکت‌های بیمه‌گر برمی‌گردد. ۸ عامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث به اختصار شامل موارد زیر می‌شود:

  1. حق‌بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی
  2. تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
  3. تخفیفات شرکت بیمه
  4. جریمه دیرکرد در بیمه شخص ثالث
  5. جریمه دریافت خسارت
  6. کاربری خودرو
  7. مشخصات خودرو
  8. اعتبار بیمه‌نامه

بیمه شخص ثالث

اصلی‌ترین دلیل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت های مختلف است

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

رانندگانی که در طول اعتبار قرارداد بیمه‌نامه از آن استفاده نکنند این تخفیف شامل حالشان می‌شود. جدول تخفیف عدم خسارت به قرار زیر است:

تخفیفات شرکت بیمه

در توضیح علل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالـث مذکور به تخفیفات شرکت بیمه می‌رسیم. این مورد اصلی‌ترین دلیل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت های مختلف است. این مورد اصلی‌ترین دلیل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالـث در شرکت های مختلف است. هر شرکتی بر اساس سیاست‌های داخلی خود این تخفیف را لحاظ می‌کند. اما طبق توافقی که شرکت‌های بیمه در سال ۹۵ داشته‌اند معمولا پرداخت نقدی مبلغ بیمه‌نامه شامل ۲.۵ درصد تخفیف می‌شود. البته این شرکت‌ها ممکن است در جشنواره‌های مختلف و مناسبت‌های گوناگون برای بیمه‌گزاران خود تخفیف‌های دیگری هم در نظر بگیرند. برخی از آنها هم در جهت تشویق مشتریان خود برای خرید آنلاین درصدی تخفیف می‌گذارند. اگر شرکتی بخواهد افزون‌بر ۲.۵ درصد به مشتریان خود تخفیف بدهد باید از سازمان بیمه مرکزی مجوز دریافت کند.

جریمه دیرکرد در بیمه شخص ثالث

بیمه‌گزاری که در موعد مقرر برای تمدید بیمه‌نامه خود اقدام نکند؛ این جریمه شامل حالش می‌شود. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالـث بر اساس نوع خودرو و کاربری آن به صورت روزشمار تعیین می‌شود. مقدار این جریمه در سال ۱۴۰۱ مطابق جدول زیر است:

جریمه دریافت خسارت:

بیمه‌گزارانی که در طول اعتبار بیمه‌نامه از بیمه‌گر خسارت دریافت کنند مشمول پرداخت جریمه می‌شوند. درصد این جریمه‌ها بسته به نوع خسارت مالی وجانی متفاوت است. جدول دریافت خسارت به شرح زیر است:

کاربری خودرو

کاربری خودرو با میزان ریسک دریافت خسارت رابطه دارد. ازاین‌روی در برخی کاربری‌ها مثل وسایل نقلیه عمومی مبلغ بیمه شخص ثالـث بیشتر تعیین می‌شود.

مشخصات خودرو

مشخصات زیر در تعیین مبلغ بیمه‌نامه نقش دارد:

  • نوع خودرو
  • تعداد سیلندر
  • مدل خودرو
  • سال ساخت خودرو

یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالـث در شرکت های مختلف به دسته‌بندی خودروها برمی‌گردد. مثلا برخی شرکت‌ها خودرو تیبا را در دسته ۴ سیلندر قرار می‌دهند اما بعضی دیگر آن را در دسته پراید و پیکان طبقه‌بندی می‌کنند.

همچنین بیمه شخص ثالـث کامیون با خودروهای شخصی با توجه به تغییر نوع و کاربری هم متفاوت است.

بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه‌نامه به صورت روزشمار و درصدی از مبلغ سالانه آن تعیین می‌شود

مدت اعتبار بیمه‌نامه

بیمه‌نامه مذکور در شرکت‌های بیمه به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت به فروش می‌رسد. در صورت خرید بیمه‌نامه کوتاه‌مدت، قیمت بیمه‌نامه به صورت روزشمار و درصدی از مبلغ سالانه آن تعیین می‌شود. مقدار این درصد به سیاست‌های داخلی شرکت‌ها وابسته است. درنتیجه می‌تواند دلیل دیگری برای اختلاف قیمت بیمه شخص ثالـث در شرکت های مختلف باشد.

بیمه شخص ثالث را از کجا بخریم؟

بیمه دات کام یکی از معتبرترین کارگزاری‌های آنلاین استعلام قیمت و خرید انواع بیمه‌ها است. اگر قصد خرید بیمه شخص ثالث را دارید به صفحه محصولات سایت بروید. اطلاعاتی چون مدل خودرو، سال ساخت، سابقه بیمه‌نامه و… را وارد کنید. پلتفرم بیمه دات کام به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان از معتبرترین شرکت‌های بیمه کشور با رتبه توانگری یک استعلام بگیرید. در این سامانه می‌توانید شرایط خرید نقدی و اقساطی شرکت‌ها را ببینید. سپس با مطالعه شرایط هر شرکت بنابه نیازی که دارید؛ مناسب‌ترین بیمه‌نامه را انتخاب نمایید.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com/)

نظرات