۴ مطلب و انشا درباره روز عرفه با مقدمه و نتیجه برای کودکان و دانش آموزان

0

انشا روز عرفه : در این مطلب انشا در مورد روز عرفه برای مقاطع تحصیلی ابتدایی تا راهنمایی و دبیرستان و انشا کودکانه درباره روز عرفه چیست و انشا و داستان درباره روز عرفه برای کودکان و دانش آموزان تا تحقیق و مقاله در مورد روز عرفه را برای شما گرد آوری کردیم. با ما همراه باشید.

انشا درباره روز عرفه

۴ مطلب و انشا درباره روز عرفه با مقدمه و نتیجه برای کودکان و دانش آموزان

انشا در مورد روز عرفه

مقدمه :

روز عرفه روزی است که توبه ی انسانها پذیرفته شده و حاجاتشان برآورده می شود. روز عرفه روز نهم ذیحجه است که با ارزش این روز با شب قدر برابری می کند.

بدنه :

مهم ترین دلیل اهمیت روز عرفه این است که در آن امام حسین علیه السلام حرکت خود را بسوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد.این روز اعمال خاصی دارد که بهتر است همه ی ما این اعمال را انجام دهیم تا از برکات این روز محروم نشویم. این اعمال عبارتند از : غسل کردن ، خواندن نماز ، خواندن دعای امام حسین (ع) ، خواندن دعای ام داود ، ذکر صلواتی خاص از حضرت صادق علیه السلام و …. علت نام گذاری این روز به عرفه این است که در آن جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم میآموخت، چون به عرفه رسید به او گفت عرفت؟و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.

اعمال روز عرفه

نیز گفته اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف میکنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی میدانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی عرف صبر و شکیبایی و تحمل است.در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند. سپس حجاج به‌سمت سرزمین مشعر الحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

اهمیت روز عرفه

نتیجه گیری :

سعی کنید در این روز دعا بخوانیم و اعمال این روز عزیز را انجام دهیم.

نقاشی روز عرفه

 

*** همچنین بخوانید: انواع نقاشی روز عرفه برای رنگ آمیزی کودکان با کیفیت بالا دانلود کنید ***

تحقیق درباره روز عرفه

مقدمه :

روز عرفه هرچند بعنوان روز عید معروف نیست اما مانند عید است. چون خداوند در این روز ضیافت عام دارد و بندگان را به ستایش و ثناگویی خود فراخوانده و نوید بخشش و آمرزش عمومی و برآورده شدن حاجات را داده است. چنین روزی قطعا از ایام برگزیده‌ الهی است.

بدنه :

دعا و تضرع به درگاه خداوند از مهمترین اعمال این روز است. دعای عرفه آنقدر اهمیت دارد که در وصفش آمده: «روزه‌ داری در روز عرفه با تمام فضیلت کم‌نظیری که دارد، اگر موجب ضعف یا بی‌حالی در دعا گردد، کراهت دارد و بعضی آن را جایز نمی‌دانند.» اهمّیت دعا در این روز به قدری است که سید بن طاووس در اقبال، حدیثی از امام باقر(ع) نقل فرموده مبنی بر اینکه چنانچه روزه داری در این روز سبب ضعف از دعا شود باید این روز را افطار کرد. در روایات ائمه معصومین دو عامل برای جلب رحمت پروردگار ذکر شده است و آن عمل و دعاست. اهل عمل از باب عدل خدا وارد شده و به اجر خود می‌رسند، اما اهل دعا از باب فضل وارد شده و مشمول رحمت حق می‌شوند. دعا، باب وسیعی است که به سبب رحمت و کرم نامتناهی پروردگار به روی بندگان باز شده است.

عرفه چه روزی است

اگر انسان دریابد که وجودش تماما فقر است و همواره نیازمند خداست، هرآنچه دارد و ندارد را از خدا می‌داند و می‌خواهد. آنگاه به سوی او حرکت می‌کند و دعا و عرض نیاز را شعار خود قرار می‌دهد. اما اگر معتقد نباشد که وجودش نیازمند خداست، متکبر است و تکبر او را از عبادت بازمی‌دارد. خداوند هم متکبران را وعده‌ی دوزخ داده است. «پروردگار شما گفت: بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، براستی کسانی که در عبادت من تکبر نمایند، بزودی با خواری و ذلت وارد جهنم خواهند شد.»

نتیجه گیری :

در قرآن کریم، دعا بعنوان معیار ارزش انسان و ملاک توجه خداوند به او بیان شده است. «بگو اگر دعایتان نبود، پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نداشت.» [فرقان/۷۷] از دیدگاه قرآن، سرپیچی از دعا استکبار است و دعای همراه با تضرع و فروتنی، بیانگر مراتب بندگی به پیشگاه خداوند است.

فراز مهمی از قران در روز عرفه

موضوع انشا : روز عرفه چیست

مقدمه :

عرفه روز قبل عید قربان است اگرچه این روز را عید نمی دانند اما همچون عید گرامی داشته اند.

بدنه :

روز عرفه، روزی است که خداوند توبه داوود و آدم (ع) را قبول فرمود. در عظمت و بزرگی روز عرفه و قبولی توبه در آن، همین روایت بس که امام صادق(ع) فرمود: من لم یغفر له فی شهر رمضان لم یغفر له الی قابل الّا ان یشهد عرفه؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، برای او بخششی، (در مواقع دیگر سال) نخواهد بود جز اینکه در عرفه حاضر باشد. روایتی از رسول خدا(ص) آمده است که فرمودند در ذی الحجه شبی است که آن سیّد شبهاست و در این شب خدای تعالی توبه داوود را قبول کرد و آن شب عرفه است. هر که در این شب عملی از عبادات و… انجام دهد، مزد صد و هفتاد سال عبادت به او می دهند و دعایش را مستجاب کنند.

نماز حضرت علی

یکی از فرصت های مهم در روز عرفه، که بسیار مورد تأکید ائمه معصومین و بزرگان دین قرار گرفته است، فرصت دعا و مسئلت از خداوند است. بنا به فرموده امام سجاد(ع) این روز روزی است که در آن درهای رحمت الهی باز بوده و خداوند عطای خود را بر مردم گسترانیده و بر همگان تفضّل فرموده است، به همین خاطر توبه در آن مقبول و دعا به اجابت خواهد رسید.

غسل روز عرفه

در روایتی آمده است که امام سجاد(ع) در روز عرفه مردان و زنانی را دید که گدایی می کنند فرمود «هؤلاء شرار خلق اللّه، الناس مقبلون علی اللّه و هم مقبلون علی النّاس» اینها بدترین خلق خدا هستند (زیرا رحمت خداوند در این روز را نادیده گرفتند همانا) مردم به خدا روی می آورند و آنها روی به مردم می آورند.

تحقیق درباره روز عرفه

نتیجه گیری :

به خاطر اهمیت دادن به دعاست که در این روز دعاهای بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت وارد شده است که همگی نشان از جلب رضایت و مغفرت پروردگار و طلب توبه از درگاه ذات کبریایی او دارند.

عکس نوشته روز عرفه

همراه ما باشید

نظرات