بالا بردن امنیت خانه و جلوگیری از سرقت

0

بالا بردن امنیت خانه و جلوگیری از سرقت

خانه باید یک مکان امن و جایی برای احساس شادی و امنیت توسط اعضای خانواده باشد. بنابراین اگر به این قانون نانوشته پایبند هستید؛ تنها با چند مرحله ساده‌ای که در ادامه این مقاله معرفی می‌کنیم می‌توانید تفاوت‌های زیادی در سطح ایمنی محل زندگی خود ایجاد کنید. این اقدامات علاوه بر محافظت از جان و اموال شما، در ایجاد آرامش ذهنی نیز نقش دارند.

 بالا بردن امنیت خانه

چطور امنیت خانه را ارتقا دهیم؟

با انجام موارد زیر، می‌توانید تا حد زیادی کار ورود به ساختمان را برای سارقین دشوار کنید.

استفاده از دوربین‌های مدار بسته امنیتی

با وجود طیف وسیعی از دوربین‌های امنیتی در بازار، می‌توانید آنچه را که در داخل و خارج از خانه اتفاق می‌افتد را به وضوح ببینید و بشنوید. حتی اگر آن سر دنیا باشید. دوربین‌های امنیتی هوشمند و جدید، کاربری بسیار ساده‌ای دارند و می‌توانند با اتصال به تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه امکان مشاهده فضای اطراف خانه را حتی از دورترین نقاط جهان برای شما فراهم کنند. هنگام انتخاب این دوربین‌ها به ویژگی‌های فنی خاص مانند دارا بودن سنسورهای حرکتی، قابلیت دید در شب و مادون قرمز و قابلیت ارتباط صوتی دو طرفه توجه کنید.

بالا بردن امنیت خانه

روشن نگه داشتن فضای جلوی درب حیاط

بیشتر سارقین ترجیح می‌دهند زمانی که در حال تلاش برای باز کردن درب هستند؛ هوا تاریک باشد تا از نظرها پنهان بمانند. بنابراین شما می‌توانید با نصب یک پروژکتور یا لامپ قوی، درست در سردر حیاط، کار پنهان شدن را برای سارقین دشوار کنید. ضمن اینکه، وجود نور کافی در این فضا به دوربین‌ها امکان ضبط و ارسال تصاویر واضح‌تر را می‌دهد. بهترین و موثرترین گزینه، استفاده از لامپ‌هایی است که مجهز به سنسور حرکتی هستند و به محض فعال شدن حسگرشان، روشن می‌شوند. به این ترتیب در مصرف برق نیز صرفه‌جویی می‌شود.

نصب دزدگیر

یکی از بهترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای ارتقا سطح امنیت ساختمان‌های مختلف، به خصوص ساختمان‌های اداری و تجاری، نصب دزدگیرهای صوتی است که بسته به برند و نوع سیستم به کار رفته در آنها، قادرند تحرکات خطرساز را تشخیص داده و از طریق به صدا درآوردن آلارم مخصوصی، این موضوع را به صاحب‌خانه اطلاع دهند. برخی از دزدگیرهای مدرن، قابلیت تماس با پلیس و تماس با شماره‌های ثبت شده در حافظه داخلی‌شان را نیز دارند.

استفاده از قفل‌های هوشمند و دیجیتال

با خرید قفل هوشمند برای خانه خود دیگر باید با گذاشتن کلید یدکی زیر گلدان و پادری برای دیگر اعضای خانواده خداحافظی کنید. قفل‌های هوشمند، روشی خلاقانه برای رفع این مشکل ارائه می‌دهند. ضمن اینکه بدنه آنها نسبت به قفل‌های قدیمی مستحکم‌تر است و در برابر ضربه، دوام بیشتری دارند. با نصب این قفل‌ها، بسته به عملکرد تعبیه شده برای سیستم آنها، می‌توانید کد دسترسی‌های متنوعی برای اعضای خانواده تعریف کنید. بهترین نمونه از بین این محصولات، قفل‌های اثر انگشتی هستند که از طریق شناسایی اثر انگشت، مجوز دسترسی صادر می‌کنند. بنابراین کافیست که اثر انگشت همه اعضای خانواده را در سیستم آن ثبت کرده تا دیگر نیازی نباشد که کلید بین یکدیگر رد و بدل کنید. به این ترتیب، هر کدام از اعضای خانواده، کلیدی در اختیار دارد که اگر خودش هم بخواهد نمی‌تواند آن را گم کرده یا فراموش کند. در نگاه اول ممکن است قیمت قفل الکترونیکی شما را از انجام این اقدام پیشگیرانه منصرف کند؛ اما مطمئن باشید امنیتی که با نصب این قفل‌ها ایجاد می‌شود ارزشش را دارد.

نصب آیفون تصویری هوشمند

آیفون تصویری هوشمند به شما این امکان را می‌دهد حتی زمانی که در خانه نیستید؛ تصویر افرادی که زنگ خانه شما را به صدا در می‌آورند را ببینید؛ به صدای آنها گوش دهید و با آنها صحبت کنید. بنابراین با نصب این آیفون‌ها، نه تنها می‌توانید به مامور تحویل مرسولات پستی بگویید که بسته شما را کجا قرار دهد؛ بلکه وقتی می‌خواهید از خانه خارج شوید؛ ببینید که چه کسی پشت درب و در کوچه در حال عبور است. برخی از آیفون‌های هوشمند، قابلیت تشخیص حرکات را دارند. به این ترتیب حتی اگر فردی که پشت درب است زنگ را به صدا درنیاورد ولی بدنش حرکت داشته باشد؛ این مدل آیفون می‌تواند از طریق ارسال اعلانی خاص به تلفن همراه‌تان این موضوع را به شما اطلاع دهد.

بالا بردن امنیت خانه

ایمن‌سازی ساختمان از بیرون

ساختمان‌های ویلایی و خانه‌های کلنگی، ایده‌آل‌ترین مکان برای ورود سارقین هستند. این ساختمان‌ها معمولا مجهز به ابزارهای ایمنی نیستند و از درب و پنجره‌های قدیمی و بسیار ناایمن در ساخت آنها استفاده شده است. بنابراین اگر از درب‌های ایمن مانند درب ضد سرقت یا حتی حفاظ‌های آکاردئونی برای ورودی ساختمان استفاده کنید؛ می‌توانید از بابت امنیت خاطر جمع باشید. از پنجره‌ها نیز قافل نشوید و برای آنها حفاظ‌های فلزی محکمی در نظر بگیرید. اگر مسیر ورودی دیگری به ساختمان وجود دارد؛ اقدامات امنیتی کافی برای مسدود کردن آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر دیوارهای دور خانه کوتاه هستند؛ روی آنها حفاظ‌های فلزی شاخ گوزنی نصب کنید و به این ترتیب دور تا دور خانه را ایمن کنید. هر چقدر ارتفاع این حفاظ‌ها بیشتر باشد؛ ورود به ساختمان دشوارتر می‌شود.

انتخاب کفپوش مناسب برای حیاط

اگر خانه ویلایی بزرگی دارید و به فکر ایمن‌سازی بیشتر فضای آن هستید؛ باید کفپوش مناسبی برای حیاط در نظر بگیرید. گرچه سرامیک و سنگ، زیبایی زیادی دارند و از نظر دوام، مصالح ساختمانی فوق‌العاده‌ای برای پوشش کف ساختمان محسوب می‌شوند؛ اما هیچ کفپوشی به اندازه سنگ ریزه امنیت ندارد. راه رفتن روی این سنگ‌ها، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند. بنابراین سارقین نمی‌توانند بدون تولید صدا و جلب توجه وارد ساختمان اصلی شوند.

محافظت از اموال و اشیاء قیمتی

همیشه باید یک فضای ایمن برای نگهداری از اموال و اشیاء قیمتی در خانه داشته باشید. اگر قرار است به یک سفر طولانی بروید؛ هرگز پول، طلا، جواهرات و سایر اشیائی که سارقین را مجاب به دستبرد زدن به خانه شما می‌کنند را در معرض دید قرار ندهید. بهترین گزینه برای دور از دید نگه داشتن این وسایل، استفاده از گاوصندوق است. در حال حاضر، تنوع این محصول در بازار به شدت بالاست. بنابراین سعی کنید گاوصندوقی را برای خانه خود انتخاب کنید که ایمنی بالایی داشته باشد. گاوصندوق‌های دیجیتال و هوشمند، دقیقا مانند قفل‌های الکترونیکی، می‌توانند عملکردهای ایمنی بالایی داشته باشند و به محض دست‌کاری شدن قفل‌شان، این موضوع را از طریق ارسال پیام به گوشی هوشمندتان، به شما اطلاع دهند. بنابراین هر کجا که باشید؛ می‌توانید از دست‌کاری قفل گاوصندوق هوشمند خود مطلع شوید و در صورت لزوم پلیس را در جریان بگذارید.

مخفی کردن کلیدها

معمولا ما جاکلیدی را در نزدیکی درب ورودی نصب کرده و کلیدهای یدک را روی آن آویزان می‌کنیم. یکی از شگردهای سارقین برای دسترسی به این کلیدها و ورود بدون دردسر به داخل ساختمان، استفاده از آهنربایی است که از طریق دریچه‌های روی درب که مخصوص انداختن نامه به داخل هستند؛ به ساختمان وارد شده است. این ابزار ساده در واقع یک میله بلند و نازک است که نوک آن یک آهنربای قوی نصب شده است. با هدایت این آهنربا به سمت محل آویزان شدن کلیدها، دسترسی به کلید یدک تسهیل شده و سارق یا سارقین می‌توانند بدون زحمت درب را باز کنند. بنابراین وقتی به سفر می‌روید؛ کلیدهای یدک را از نزدیک درب دور کرده و یا در گاوصندوق بگذارید. ضمنا اتومبیل‌های مجهز به سیستم ورود بدون کلید را می‌توان با استفاده از یک فرستنده و تقویت‌کننده خاص به سرقت برد. پس اگر خودروی شما این قابلیت را دارد؛ ریموت آن را در یک جعبه فلزی قرار دهید تا از سیگنال‌های ارسالی توسط این فرستنده در امان بماند. این روش، یکی از جدیدترین روش‌های سرقت خودروهایی است که مجهز به سیستم ورود بدون کلید هستند.

گمراه کردن سارقین

بهترین طعمه برای دزدها، خانه‌ای است که سکنه ندارد. پس حتی اگر خانه نیستید؛ سعی کنید با استفاده از ترفندهای خاص طوری وانمود کنید که انگار کسی در خانه است. شما می‌توانید سارقان فرصت طلب را با روشن و خاموش کردن لامپ‌ها یا روشن کردن تلویزیون فریب داده و به آنها این تصور را بدهید که در خانه هستید. سیستم‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که وقتی خانه نیستید؛ فضا را به کمک تلفن همراه خود کنترل کنید. اگر از عهده هزینه مورد نیاز برای نصب این سیستم بر نمی‌آید؛ از تایمرهای قابل برنامه‌ریزی برای کنترل وسایل برقی استفاده کنید تا به طور خودکار روشن و خاموش شوند.

بالا بردن امنیت خانه

علامت‌گذاری بر روی اموال با ارزش

از اشیای با ارزش خود مانند لپ تاپ عکس بگیرید و روی آن علامت خاصی بگذارید. نوشتن کدپستی روی یک برچسب و نصب آن روی قسمتی از این اشیاء که به سادگی قابل روئیت نیست؛ می‌تواند به پلیس کمک کند تا اقلام مسروقه شما را زودتر شناسایی کرده و شانس شما برای بازپس‌گیری آنها در صورت گم شدن یا سرقت افزایش یابد. اگر وسایل خانه خود را بیمه کرده باشید؛ تصاویر این اشیاء به شما کمک می‌کند که سریع‌تر از شرکت بیمه خسارت خود را دریافت کنید.

نکات امنیتی دیگر

به غیر از موارد بالا، چند توصیه ایمنی دیگر نیز وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید شانس طعمه شدن ساختمان خود را کاهش داده و کمتر در معرض خسارت ناشی از سرقت قرار بگیرید:

  • اگر قصد دارید تلویزیون یا سایر لوازم صوتی را طوری تنظیم کنید که با روشن شدن آن سارقین را فریب دهید؛ مراقبت زمانی که برای این تنظیم در نظر می‌گیرید باشید. تلویزیونی که نصف شب روشن می‌شود؛ نه تنها نمی‌تواند ابزاری برای فریب باشد؛ بلکه به سارقان نشان می‌دهد که این یک ترفند برای گول زدن آنهاست. بنابراین سیستم صوتی خانه را طوری تنظیم کنید که غروب چند ساعت روشن شده و اواخر شب به صورت اتوماتیک خاموش شود.
  • هرگز در مورد سفرهای برنامه‌ریزی شده خود با افراد غریبه صحبت نکنید و اطلاعات سفر خود را در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک نگذارید. این کار موجب می‌شود که سارقین زمان دقیق ترک منزل و زمان بازگشت شما را بدانند و با خیال راحت به ساختمان دستبرد بزنند.
  • برای رفتن به فرودگاه، سعی کنید تا جای ممکن از اتومبیل شخصی خود استفاده کنید. متاسفانه دیده شده که برخی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، با هدف شناسایی خانه‌های خالی، در این حرفه مشغول هستند و با سارقان همکاری می‌کنند. آنها با شناسایی خانه‌هایی که همه سکنه آن به سفر رفته‌اند و گزارش آدرس آنها به سارقین، راه دزدی را هموار می‌کنند.
  • دوربین، قفل، گاوصندوق و وسایل هوشمندی از این دست را حتما از شرکت‌های معتبر که دارای نمایندگی هستند تهیه کنید تا از ایمنی کدهای ورود در دسترس خود مطمئن شوید. البته بهتر است کد امنیتی این دستگاه‌ها را بعد از نصب تعویض کرده و از کد کارخانه به مدت طولانی استفاده نکنید.

نکاتی که در این مقاله مطرح شده‌اند؛ تنها بخشی از روش‌هایی هستند که به کمک آنها می‌توانید امنیت ساختمان خود را در زمان عدم حضورتان ارتقا دهید. توصیه می‌کنیم که اگر از بین این روش‌ها، روش‌هایی مانند نصب قفل‌های دیجیتال و ابزارهای ایمنی دیگر را انتخاب کرده‌اید؛ حتما برای خرید و نصب، یک فروشنده مطمئن را انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید بهترین محصولی که برای ایمنی ساختمان‌ها طراحی شده است را خریداری کرده و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

نظرات