خواص استفاده از ظروف و صنایع دستی سنگی سنتی

0

توصیه‌های زیادی در خصوص استفاده از ظروف سنگی برای آشپزی از جانب متخصصان طب سنتی بیان می‌شود. ظروف سنگی در میان ابزارآلات آشپزی جایگاهی ویژه و منحصر به فرد دارند. این ظروف با طراحی ظریف و سنتی علاوه بر ظاهری استثنایی از خواص قابل توجهی برای حفظ سلامت خوراک برخوردار هستند. تنوع ظروفی که در آشپزخانه برای آشپزی از آن‌ها استفاده می‌شود بسیار زیاد است اما ظروف سنگی نیز در میان سایر اثاثیه آشپزخانه جایگاهی ممتاز دارند. در ادامه این مقاله شما را با فواید و خواص استفاده از ظروف سنگی و آشپزی آشنا کرده و نکات استفاده از این ظروف را یاد آوری خواهیم کرد.

مزایای ظروف و صنایع دستی سنگی سنتی

ظروف سنگی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب از جنس سنگ سرپانتین هستند. این سنگ ساختاری نرم دارد، اما مقاومت بالایی در مقابل حرارت بالا نشان می‌دهد. این سنگ طبیعی به عنوان متریال اصلی در تولید ظروف سنگی آشپزخانه به کار رفته و سلامت پخت غذا را تضمین می‌کند. به این ترتیب است که سالم‌ترین و مناسب‌ترین ظروف آشپزی در میان سایر ظروف آشپز خانه را ظروف سنگی در نظر می‌گیرند. درادامه چندی از مهمترین خواص استفاده از ظوف سنگی را بیان می‌کنیم:

ظروف سنگی از مواد ویژه‌ای تشکیل شده و دارای قدرتی استثنایی برای جذب حرارت هستند. در پخت غذا به وسیله این نوع ظروف می‌توان با در اختیار داشتن انرژی اندک، به پخت تدریجی مواد غذایی اقدام نمود. این موضوع سبب می‌شود تبخیر آب مواد غذایی با سرعت کمتری صورت گرفته و مواد معدنی موجود در غذا‌های مختلف به میزان بیشتر حفظ شوند.

 صنایع دستی سنگی سنتی

از جمله مهمترین خواص و فواید ظروف سنگی و سنتی آشپزخانه که در آموزه‌های طب سنتی نیز به آن تاکید شده است ویژگی این نوع ظروف برای جلوگیری از بروز بیماری‌های گوناگون است. به عنوان مثال استفاده ازظروف سنگی در آشپزخانه برای آشپزی علاوه بر بهبود عملکرد کبد و کلیه از تشکیل سنگ کلیه ممانعت کرده و تنش‌های عصبی را کاهش می‌دهد. پختن غذا در ظروف سنگی باعث می‌شود پس از مصرف این نوع غذا‌ها خواب بهتری داشته و سطح انرژی بدن شما در محدوده مناسب حفظ شود. توقف حمله‌های حاد آسمی و کاهش نیاز به دریافت انسولین در بیماران مبتلا به دیابت از دیگر نتایج پخت غذا در ظروف سنگی به حساب می‌آید.

در تولید ظروف سنگی و سنتی آشپزخانه از هیچ نوع مواد شیمیایی و غیر طبیعی جهت پوشش سطح ظروف استفاده نمی‌شود و از این رو سطح قابلمه‌ها یا دیگ‌های سنگی در نتیجه فرایند آشپزی دچار خدشه نشده و مواد غیر طبیعی در هنگام مصرف غذا وارد بدن افراد نمی‌شود.

املاح مهمی که در ساختار سنگ ظروف سنتی وجود دارند به تدریج وارد مواد غذایی شده و ضمن خوش طعم کردن خوراکی‌های مختلف، تامین مواد مورد نیاز بدن را به بهترین شکل صورت می‌دهد.

خاصیت مقناطیسی موجود در ساختار سنگ ظروف سنگی در تامین آهن مورد نیاز بدن نقش موثری دارد و می‌توان از خواص آن برای دریافت مواد معدنی و عناصر مهم استفاده نمود.

ظروف سنگی سلامت آشپزی را ارتقا داده و برای استفاده خردسالان و کهنسالان مناسب است.

خواص انواع مواد موجود در ساختار ظروف سنگی

در ادامه به بررسی خواث انواع مواد موجود در ظروف سنگی می‌پردازیم:

آهن

در ساختار سنگ به کار برده شده در ظروف سنگی آشپزخانه مقادیر بالایی از آهن وجود دارد که جذب تدریجی آن در مواد غذایی سبب افزایش رشد بدن و مقاومت بالای سیستم ایمنی در برابر انواع عوامل بیماری زا می‌شود. با خرید از معتبرترین فروشگاه صنایع دستی ایران، می‌توانید این محصولات را با بهترین کیفت و قیمت خریداری کنید. جهت خرید انواع ظروف سنتی اعم از دیگ، قابلمه، و یا خرید هاون سنگی، حتما به فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه نمایید.

صنایع دستی سنگی سنتی

وجود آهن کافی در بدن از بروز کم خونی ممانعت کرده و سلامت بدن را به شیوه مناسب خفظ می‌کند لذا می‌توان از ظروف سنگی به عنوان منابع تامین آهن استفاده نمود.

منیزیم

وجود منیزیم در بدن به سلامت عمومی جسم افراد کمک کرده و خلق و خوی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

عنصر منیزیم در عملکرد سریع مغز و در بهبود شرایط اعصاب اثر دارد.

منیزیم موجود در ظروف سنکی به تقویت حافظه و کاهش نشانه‌های سردرد‌های میگرنی کمک می‌کند.

آزاد شدن منیزیم موجود در ساختار سنگی ظروف سنتی به کاهش سطح فشار خون کمک کرده و مانع از بروز نارسایی‌های قلبی و حملات قلبی و عروقی می‌شود.

اهمیت تغذیه‌ای ظروف سنگی و سنتی در طب سنتی همواره مورد توجه بوده است. لذا طب سنتی این ظروف را بهترین نوع ظروف برای آشپزی و پخت و پز می‌داند.

برای پخت انواع  خوراک‌های ایرانی یا غذا‌های خارجی و همچنین دمنوش‌های گوناگون می‌توان از ظروف سنگی سفالی بهره گرفت. استفاده از این ظروف با حفظ رطوبت مواد غذایی و ممانعت از افزایش تبخیر به حفظ کیفیت غذا کمک می‌کند. از جمله مهمترین ظروف سنگی که برای پخت و تهیه انواع غذا‌ها و دمنوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به دیگ سنگی، ماهیتابه سنگی، قوری سنگی، فنجان و نعلبکی سنگی، لیوان سنگی و لیوان دمنوش سنگی اشاره نمود.

صنایع دستی سنگی سنتی

اهمیت استفاده از ظروف سنگی در احادیث و روایات

بسیاری از ائمه استفاده از ظروف سنگی برای پخت غذا را سفارش کرده و خواص و فواید آن‌ها را بر شمرده اند. استفاده از این ظروف فواید فراوانی دارد که همگی از لحاظ علمی به اثبات رسیده اند و از همین رو دیگ‌ها و قابلمه‌های سنگی را بهترین و سالم‌ترین انواع ظروف برای پخت و طبخ غذا می‌دانند.

خرید ظروف سنگی و صنایع دستی در طرح فروش صنایع دستی ارومیه

در طرح فروش صنایع دستی ارومیه، می‌توانید به راحتی انواع ظروف سنگی و همین طور دیگر صنایع دستی سنگی را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

استفاده از ظروف مناسب برای پخت غذا یکی از اصلی‌ترین و مهمترین اصولی است که به حفظ سلامت جسمانی مصرف کنندگان کمک می‌کند. توصیه‌های زیادی مبنی بر استفاده از ظروف سنگی و سفالی که جز صنایع دستی ویژه به شمار می‌آیند از جانب متخصصان طب سنتی وجود دارد. انواع مختلفی از ظروف سنتی و سنگی به شکل کاملا طبیعی تهیه شده و برای افزایش سلامت و امنیت طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان از خواص و فواید این نوع ظروف برای افزایش کیفیت مواد غذایی و تامین املاح و مواد معدنی مورد نیاز در روند پخت و پز و آشپزی استفاده نمود.

نظرات