بیوگرافی کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی و همسرش اسدالله بابایی + زندگی و درگذشت

1

بیوگرافی کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی و همسرش اسدالله بابایی + زندگی و درگذشت

کونیکو یامامورا با نام ایرانی سبا بابایی متولد سال ۱۳۱۷ در ژاپن، مادر شهید محمد بابایی است که در ۱۰ تیر ۱۴۰۱ درگذشت. او از سن ۲۰ سالگی از دین بودا به دین اسلام مشرف شد و مسلمان گشت. وی از فعالان فرهنگی اصالتا ژاپنی و مقیم ایران بود.

مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان روز یکشنبه  ۱۲ تیرماه از ساعت ۱۰ صبح از مقابل مسجد انصار الحسین(ع) در خیابان پنجم نیرو هوایی برگزار می‌شود و در قطعه ۴۵ بهشت زهرا (ص) به خاک سپرده می‌شود.

بیوگرافی کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی و همسرش اسدالله بابایی + عکس و داستان زندگی و درگذشت

بیوگرافی کونیکو یامامورا و همسرش

کونیکو یامامورا با نام ایرانی سبا بابایی متولد سال ۱۳۱۷ در ژاپن، مادر شهید محمد بابایی است. دین او قبل از مشرف شدن به اسلام، بودایی بود که پس از آشنایی و ازدواج با یک تاجر ایرانی اهل یزد به نام اسدالله بابایی، در بیست سالگی به ایران مهاجرت کرد و از آن زمان در ایران اقامت داشت. فرزند او محمد بابایی در جبهه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شهید شد و از آن پس کونیکو یامامورا را به عنوان “تنها مادر شهید ژاپنی” میشناسند.

عده‌ای او را پس از مسلمان شدن «سبا» و برخی نیز مریم صدا می کنند. اما خودش می‌گوید: نام من پس از ایمان آوردن به اسلام تغییری نکرده، کونیکو ماند و در شناسنامه ایرانی ام کونیکو بابایی ثبت شده است.

بیوگرافی کونیکو یامامورا و همسرش

سوابق سال های فعالیت

خانم کونیکو یامامورا پس از مهاجرت به ایران به عنووان مترجم زبان ژاپنی مشغول بکار شد و در ترجمه کتابهای فارسی به ژاپنی و ترجمه کارتونهای ژاپنی به فارسی نیز با صدا و سیما همکاری داشت. او همچنین از فعالان موزه صلح تهران تهران بود و چند سال به عنوان مادر موزه صلح در این موزه فعالیت داشت

کونیکو یامامورا، زنی مسلمان، حج رفته و مادر شهید است که هم سابقه مبارزات انقلابی دارد و در سال‌های ابتدایی راه اندازی رادیو ژاپنی، فعالانه در پایه‌ گذاری این رسانه نقش‌ آفرینی کرد و پس از آن تاکنون به عنوان کارشناس با این رادیو همراه بوده است.

بیوگرافی کونیکو یامامورا مار شهید محمد بابایی

انتشار کتاب مهاجر سرزمین آفتاب

در سال ۱۳۹۹ کتابی به نام مهاجر سرزمین آفتاب که زندگینامه و خاطرات کونیکو یامامورا را روایت میکند در ایران منتشر شد.

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» که به قلم حمید حسام و مسعود امیرخانی نوشته شده، داستان زندگی کونیکو یامامورا، تنها مادر شهید جنگ تحمیلی است که از دوران کودکی او در ژاپن تا شهادت فرزندش در فکه را روایت می‌کند.

کونیکو یامامورا سبا بابایی مادر شخبد محمد بابایی کیست

مستندی به نام “کونیکو یامامورا” نیز درباره زندگی و فعالیتهای او از شبکه خبر پخش شده است.

کونیکو یامامورا سبا بابایی مادر شخبد محمد بابایی کیست

اسدالله بابایی همسر کونیکو یامامورا کیست

قبل از انقلاب با همسرم در دانشگاه آشنا شدم، او مسلمان و ایرانی بود و من از سرزمین آفتاب و پیرو فرقه بودا بودم، اکنون خوشحالم که نسب ایرانی و مسلک اسلام را برگزیده‌ام.

وی می‌گوید: «همسرم تاجر مسلمانی بود که مرتب به ژاپن سفر می‌کرد، من هم کم‌کم پس از انتخاب او برای زندگی با دین اسلام آشنا شدم و با تحقیق آن را حق یافتم.» کونیکو یامامورا که پوشش کاملا اسلامی یعنی چادر را انتخاب کرده است اظهار می‌کند: «ابتدا انتخاب حجاب برتر خیلی برایم سخت بود اما با شناخت بیشتر و قبول آن به عنوان یک اصل در زندگی مسیر آرام آرام سهل شد

عکس های جوانی کونیکو یامامورا

فرزندان کونیکو یامامورا

در خیابان پنجم نیروی هوایی خانه‏‌ای خریدیم؛ خانه‏ باغچه‌‏ ای مفرح و نشاط‏‌ آور. پسرم سلمان در دبیرستان درس می‏‌خواند، دخترم بلقیس در دوره راهنمایی، و محمد در مقطع ابتدایی. بلقیس در کنار درس مونس من بود و بیشتر با کارهای دستی و هنری ژاپنی، که به او آموخته بودم، خودش را سرگرم می‏‌کرد.

مهاجرت به ایران

«پس از ازدواج با مرحوم همسرم باید به ایران مهاجرت می‌کردم و به همین منظور پدر و مادرم با ازدواج با یک خارجی مخالفت می‌کردند و با رفتن من از ژاپن مخالف بودند اما با دین اسلام و مسلمان بودن اسدالله بابایی مخالفتی نداشتند، در ژاپن تاکیدی بر مذهب و دین خاصی نیست؛ درباره اسلام و مسلمانی آموزه‌های چندانی در ژاپن در دسترس نیست.»

شاید همین امر آقای بابایی را ترغیب کرد که در بین ژاپنی‌ها به‌دنبال همسر آینده خود باشد. اما بعد که ازدواج کردیم من هیچ‌وقت حتی یک‌بار آن تعظیم معروف زنان ژاپنی را هم در مقابل او بجا نیاوردم و این مسئله گذشت تا روزی که همسرم با من در میان گذاشت که چرا شبیه دیگر زنان ژاپنی نیستی؟! و من قاطعانه پاسخ دادم وقتی اسلام به ما می‌گوید تنها در برابر خدا تعظیم کنید، چطور می‌شود این اصل را به شوهران خود نیز تسری بخشیم؟»

انتخاب همسرم بخاطر اسلام نبود

انتخاب همسرم بخاطر اسلام نبود بلکه از او اسلام را شناختم، انسانیت و منش بابایی مرا جذب اسلام کرد و شخصیت او مرا به این کیش نزدیک کرد. رفته رفته پس از ازدواج و دو سال بعد از آنکه به ایران مهاجرت کردم اسلام را شناختم.

درگذشت کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی

شهید محمد بابایی

شهید محمد بابایی متولد سال ۱۳۴۲ در تهران دانشجوی کارشناسی در رشته ریاضی بود و بعنوان بسیجی در جهبه حق علیه باطل حضور یافت. وی در بیست و دوم فروردین ماه ۶۲ در کرمانشاه بر اثر اصابت ترکش توسط نیروهای عراقی شهید شد. مادرش می‌گوید: «محمد برای بار اول در سن ۱۸ سالگی به جبهه رفت و در عملیات مسلم بن عقیل شرکت کرد، محمد هنگام شهادت ۱۹ ساله بود.

وی ادامه می‌دهد: پسر بزرگم تازه وارد دانشگاه شده بود که از طریق جهاد دانشگاهی وارد جبهه شد. سلمان از ناحیه فک مجروح شده بود، او که برگشت محمد که در رشته مهندسی دانشگاه علم صنعت قبول شده بود، در جبهه حاضر شد.»

همسنگرش می‌گفت که آنجا سنگری نبود فقط یک بیابان بود، حتی نتوانسته بودند سنگری بسازند. شهید احمد نصراللهی برای من تعریف کرد که محمد در عملیات والفجر شهید شد. محمد با یک ترکش خمپاره شهید شد که به سرش اصابت کرده بود.»

خانم کونیکو یامامورا (سبا بابایی) تنها مادر شهید ژاپنی جنگ تحمیلی است

کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی کیست

درگذشت کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی

کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی ظهر جمعه دهم تیرماه ۱۴۰۱ به علت بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء بستری شده بود، درگذشت.

سبا بابایی که از چندی قبل به علت ضایعه تنفسی در بیمارستان خاتم الانبیا بستری بود، امروز جمعه دار فانی را وداع گفت.

پیکر کونیکو یامامورا مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» روز یکشنبه ۱۲ تیر از مقابل مسجد انصار خیابان پنجم نیروهوایی تهران تشییع می‌شود.

آئین وداع با پیکر صبا بابایی (کونیکو یامامورا) مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» عصر شنبه ۱۱ تیرماه از ساعت ۱۸ در معراج الشهدای تهران و همچنین مراسم تشییع پیکر این مادر شهید روز یکشنبه  ۱۲ تیرماه از ساعت ۱۰ صبح از مقابل مسجد انصار الحسین(ع) در خیابان پنجم نیرو هوایی برگزار می‌شود. سپس پیکر این بانوی ماجده و مومنه پس از تشییع، در قطعه ۴۵ بهشت زهرا (ص) به خاک سپرده می‌شود.

 

1 دیدگاه در “بیوگرافی کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی و همسرش اسدالله بابایی + زندگی و درگذشت

  1. اکبر گفت:
    9
    5

    خدایش بیامرزد. اگر اسلام بدرستی عمل و بیان بشود این چنین تحولی شگرفی در فکر و جان مومن ایجاد که تا سن بالای هشتاد سالگی همه نوع فعالیت آیثاری و جهادی انجام و نمونه بی بدیلی برای زنان و دختران محور مقاومت خواهد شد. انشاءالله به روح و راه مرحومه سبا بابایی صلواة

نظرات