نحوه اعتراض به اجراییه مالیاتی

0

از جمله برگه‌های مالیاتی می‌توان به برگه اجراییه مالیاتی اشاره کرد که بعد از صادر شدن برگه قطعی مالیاتی صادر می‌گردد. به کمک این برگه می‌توان اموال و یا دارایی‌های فردی که به‌عنوان مودی مالیاتی شناخته می‌شود را توقیف کرد.

وکیل دعاوی مالیاتی

باید بدانید که اعتراض به اجراییه مالیاتی کاملاً قابل انجام است. البته شاید این اعتراض منجر به جلوگیری از روند و پروسه اجرایی‌شدن آن نشود. ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا به‌صورت کامل در خصوص اعتراض به اجراییه مالیاتی و نحوه و دلایل آن صحبت کنیم.

امکان توقیف دارایی‌های فرد به‌وسیله برگه اجراییه مالیاتی

اعتراض به اجراییه مالیاتی

برگه اجراییه مالیاتی از جمله برگه‌های مالیاتی بوده که پس از صادر شدن برگه قطعی مالیاتی صادر می‌شود. به‌وسیله این برگه می‌توان تمامی اموال و دارایی‌های مودی مالیاتی را توقیف کرده و از او سلب کرد. در پاره‌ای از مواقع که مشخص شود این حکم برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران صادر شده است، می‌توان نسبت به صدور آن اعتراض کرد. اعتراض به اجراییه مالیاتی امکان‌پذیر بوده اما نمی‌تواند به‌طورقطع از ادامه پروسه اجرایی‌شدن آن جلوگیری کند.

درصورتی‌که فرد بداند به کدام یک از مراجع قانونی برای اعتراض به اجراییه مالیاتی مراجعه کند، می‌تواند درخواست ابطال این برگه را طلب کند. برگه قطعی مالیاتی می‌تواند در پی اینکه فرد اعتراضی به رگه مالیاتی نکرده باشد، صادر شود؛ ازاین‌رو اداره مالیات می‌تواند بعد از صدور چنین برگه‌ای، درخواست اجراییه مالیاتی را پیگیری کند. البته برای افراد شرایطی مهیا شده است تا اعتراض خود را به این اجراییه وارد کنند.

وکیل مالیات

برگه اجراییه مالیاتی باید دارای شرایط به خصوصی باشد

آشنایی با شرایط برگه اجراییه مالیاتی

یک برگه اجراییه مالیاتی برای اینکه به‌صورت قانونی قابلیت اجرا داشته باشد، نیازمند شرایطی است. درصورتی‌که مودی مالیاتی بتواند اثبات کند که برگه اجراییه چنین شرایطی را نداشته است، می‌تواند اعتراض به اجراییه مالیاتی را پیگیری کند. این شرایط عبارت خواهند بود از:

  • داشتن قطعیت لازم برای صدور

درصورتی‌که مودی مالیاتی بعد از دریافت برگه ابلاغ مالیاتی، مالیات خودش را پرداخت کند و یا به هر نحوی با اداره مالیاتی به توافق دست پیدا کند، صدور برگه اجراییه مالیاتی لزومی نخواهد داشت.

  • ابلاغ قانونی و صریح

برگه اجراییه مالیاتی مانند تمامی اوراق مالیاتی باید به‌صورت کاملاً قانونی و دقیق به مودی مالیاتی ابلاغ شود. در غیر این صورت امکان اعتراض به اجراییه مالیاتی وجود خواهد داشت.

  • اشاره به نوع مالیات

در این برگه باید به‌دقت و کامل در خصوص نوع مالیاتی که فرد موظف به پرداخت آن است، ذکر شده باشد. از دیگر شرایط برگه اجراییه مالیاتی که نیاز به اشاره مشتقیم دارند و در صورت نبود آن‌ها امکان اعتراض به اجراییه مالیاتی وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشاره به سال مالیاتی
  • اشاره به مبلغ مالیات
  • اشاره به پیوست
  • اشاره به‌تمامی مبالغی که مودی مالیاتی پرداخت کرده است
  • اشاره به جرایم مالیاتی مرتکب شده
  • سایر نسخ برگ اجرایی مالیاتی

موسسه حقوقی

امکان توقف عملیات اجرایی وصول مالیات وجود دارد

علت توقف عملیات اجرایی وصول مالیات

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، امکان توقف عملیات اجرایی وصول مالیات وجود دارد؛ ازاین‌رو اگر قصد دارید تا با اعتراض به اجراییه مالیاتی جلوی اجرایی‌شدن وصول مالیاتی را بگیرید، موارد زیر به‌عنوان عملیات آن اهمیت پیدا می‌کنند.

  • پرداخت مالیات

برخی از اعتراض به اجراییه مالیاتی از سوی مودی مالیاتی به این دلیل رخ می‌دهد که فرد عنوان دارد که مالیات موردنظر را پرداخت کرده است. در این صورت اگر فرد مالیات مشخص شده را پرداخت کند، امکان توقیف عملیات اجرایی وصول مالیات وجود دارد. در این حالت هیات حل اختلاف مالیاتی مدارک مودی مالیاتی را مورد بررسی قرار می‌دهد. درصورتی‌که اسناد و مدارک کافی وجود داشته باشد، عملیات اجرایی‌شدن وصول متوقف می‌شود.

  • اعتراض به اجراییه مالیاتی

در پاره‌ای از مواقع نیز ممکن است مودی مالیاتی چنین اذعان کند که مالیات مشخص شده، وجه قانونی ندارد. در این موارد هیات حل اختلاف مالیاتی اسناد و مدارک مودی مالیاتی را به‌دقت بررسی می‌کنند. اگر این اسناد قوی و دارای اعتبار باشند، امکان توقف عملیات اجرایی وصول مالیات وجود دارد.

  • فوت و یا حجر

همچنین درصورتی‌که مودی مالیاتی در زمان اجرایی‌شدن حکم، فوت کند، پروسه اجرایی تا زمانی که برای فرد مذکور یک قیم قانونی مشخص شود و ورثه به‌صورت دقیق مشخص شوند، متوقف می‌شود.

 

نحوه شکایت از آراي توقف بر عملیات اجرایی

درصورتی‌که می‌خواهید به آرای توقف بر عملیات اجرایی (ماده ۲۱۶ ق.م.م) اعتراض کنید، نباید به هیات حل اختلاف مالیاتی مراجعه کنید. شکایت از آرای توقف بر عملیات اجرایی در پروسه اعتراض به اجـراییه مالیاتی در شورای‌عالی مالیاتی بررسی خواهد شد. این شورا بر طبق قانون به‌صورت کامل پرونده رو مورد بررسی قرار خواهد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید از وب سایت جامع موسسه حقوقی دادیستا به آدرس زیر استفاده کنید:

https://www.dadista.org

وکیل حقوقی

به کمک یک وکیل مالیاتی مناسب، اعتراض به اجراییه مالیاتی خود را ثبت کنید

روش‌های ثبت اعتراض به اجراییه مالیاتی

در پروسه اعتراض به اجـراییه مالیاتی، آشنایی با روش‌های ثبت اعتراض، اهمیت زیادی دارد. درصورتی‌که با روش‌های ثبت اعتراض به اجـراییه مالیاتی آشنا نباشید، راه به جایی نخواهید برد. اگر شما هم می‌خواهید اعتراض به اجـراییه مالیاتی را انجام دهید، یکی از روش‌های زیر را برگزینید:

  • خودتان اعتراض را ثبت کنید

در این صورت فرد باید تمامی مدارکی را که نشان‌دهنده نقض قانون و یا پرداخت مالیات قبل از صدور حکم قطعی بوده است را جمع‌آوری کند. سپس در پروسه اعتراض به اجـراییه مالیاتی تمامی این موارد را به هیات حل اختلاف مالیاتی برده و منتظر رسیدگی به پرونده شود.

  • انتخاب وکیل مالیاتی مناسب

یکی از بهترین روش‌های ثبت اعتراض به اجـراییه مالیاتی، کمک‌گرفتن از یک وکیل مالیاتی خبره است. این وکیل حقوقی می‌تواند به‌دقت شما را در مسیر ثبت اعتراض کمک کرده و نکات قانونی مهمی را به شما گوشزد کند. به یاد داشته باشید که موفقیت در پرونده مالیاتی، نیاز به تخصص و دانش بالا در زمینه قوانین مالیاتی دارد.

نتیجه‌گیری

درصورتی‌که مودی مالیاتی اسناد و مدارک محکمی بر علیه حکم اجـراییه مالیاتی داشته باشد، می‌تواند اعتراض به اجـراییه مالیاتی را پیگیری کند در این صورت اگر فرد مالیات خودش را پرداخت کند، اعتراض به جایی داشته باشد یا فوت کند، امکان توقف عملیات اجرایی مالیات وجود دارد. یکی از بهترین روش‌های ثبت اعتراض به اجـراییه مالیاتی، کمک‌گرفتن از یک وکیل مالیاتی مناسب است.

سؤالات متداول

در این قسمت از مقاله اعتراض به اجـراییه مالیاتی قصد داریم تا به مهم‌ترین و متداول‌ترین سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم:

۱-    آیا امکان اعتراض به اجـراییه مالیاتی وجود دارد؟

بله؛ اگر مودی مالیاتی اسناد محکم و قوی داشته باشد، می‌تواند شکایت و اعتراض خودش را ثبت کند.

۲-    علت توقف عملیات اجرایی وصول مالیات چیست؟

پرداخت مالیات، اعتراض به اجـراییه مالیاتی و فوت مودی مالیاتی از مهم‌ترین دلایل توقف عملیات اجرایی وصول مالیات است.

۳-    مرجع رسیدگی به شکایت از آرای توقف بر عملیات اجرایی کجاست؟

شورای‌عالی مالیاتی مرجع قانونی و رسمی رسیدگی به شکایت از آرای توقف بر عملیات اجرایی است.

نظرات