چند و چون رعایت بهداشت در سفر جاده ای!

0

آیا دوست دارید به سفر بروید و می‌خواهید نکات بهداشتی را با اصول صحیحی رعایت کنید؟ در سفر باید مواردی را بیش از منزل شخصی تحت‌نظر داشته باشید. اگر اقدام به خرید اینترنتی بلیط اتوبوس کرده‌اید و قرار است سفری در آینده داشته باشید، بهتر است این‌مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

 بهداشت در سفر جاده ای

شیوع بیماری کرونا باعث شد تا بسیاری از افراد دقت بیشتری به رعایت بهداشت داشته باشند. محدودیت در سفر‌ها و احتمال دچار به بیماری این‌موضوع را برای سفر‌ها هم امری حیاتی کرده است. جدای از بیماری کرونا رعایت بهداشت و توجه به توصیه‌های مهم در سفر است.

هیچ‌کس دوست ندارد سفر خود را با مراجعه به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های شهر مقصد خراب کند. رعایت بهداشت باید در همه جنبه‌های آن عملی شود و در همه موارد اصول صحیحی را رعایت کنیم. هنگامی که در اتوبوس یا وسیله‌ای عمومی سفر می‌کنیم این‌موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مسمومیت‌های غذایی بسیاری در سفر‌ها رخ می‌دهد که با رعایت برخی اصول بهداشتی به‌خوبی قابل‌کنترل هستند و درد‌سری در سفر شما ایجاد نمی‌کند. اگر دوست دارید همه چیز را درباره رعایت اصول بهداشتی در سفر جاده‌ای بدانید بهتر است این‌مطلب را به‌صورت کامل و دقیق مطالعه کنید.

بهداشت فردی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رعایت بهداشت این است که هر‌فردی با‌توجه‌به اصول اولیه فردی اقدام به رعایت اصول بهداشتی کند. این یک وظیفه همگانی و مسئولیت اجتماعی است و بهتر است توسط والدین به کودکان نیز یاد داده شود. رعایت اصول بهداشت فردی برای حفظ سلامت خود فرد و جامعه لازم هستند.

بهداشت در سفر جاده ای

اگر هر‌فردی این‌اصول را رعایت کند و در رعایت آن‌ها کوتاهی نکند، بخش بزرگی از مشکلات بهداشتی حل خواهند شد. در سفر‌های جاده‌ای گاه ممکن است رعایت برخی موارد سخت باشد؛ اما این نباید دلیلی برای کوتاهی افراد باشد. در سفر خود حتما سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • شستشوی دست‌ها با آب و صابون طبق دستور‌العمل استاندارد شستن دست‌ها، اگر از مکان‌های عمومی برای دستشویی و مانند آن استفاده می‌‎کنید، حتما دست‌ها را دقیق و کامل بشویید. ترجیحا آبی به‌همراه داشته باشید و دست‌ها را قبل از خوردن خوراکی‌ها نیز ضد‌عفونی کنید. اگر با خرید بلیط اتوبوس اقدام به سفر کرده‌اید، ژل ضد‌عفونی دست و الکل به‌همراه داشته باشید و در مواقع مورد‌نیاز دست‌ها را ضد‌عفونی کنید.
  • وسایل شخصی لازم مانند لیوان، حوله، قاشق، بشقاب و وسایلی مانند این‌ها را با خود به سفر ببرید. تاحدامکان از وسایل شخصی خود استفاده کنید. سعی کنید در مراکز مذهبی و مساجد نیز از مهر و سجاده شخصی استفاده کنید.
  • هنگام عطسه از دستمال استفاده کنید.
  • لباس‌های مناسبی با‌توجه‌به فصل و شرایط آب‌وهوایی شهر مقصد داشته باشید تا سرما نخورید.
  • لباس‌ها و جوراب‌های خود را در فرصت‌های لازم بشویید.
  • زباله‌های خود را در جاده و کنار خیابان‌ها نریزید و حتما از سطل‌های زباله استفاده کنید.
  • اگر دارو یا وسایل بهداشتی به همراه دارید، از آن‌ها در موقع مناسب استفاده کنید.

بهداشت مواد غذایی

شما در سفر باید غذا مصرف کنید. برخی اوقات شما غذا را در رستوران‌ها یا هتل‌ها میل می‌کنید و برخی اوقات نیز خودتان غذا‌هایی را درست می‌کنید. در هر دو مورد باید اصول بهداشتی خاصی را رعایت کنید. غذا یکی از مهم‌ترین مواردی است که روی سلامتی شما در سفر تاثیر می‌گذارد. پس روی انتخاب و نوع مصرف آن دقت زیادی داشته باشید. در ادامه نکاتی درباره رعایت بهداشت غذایی بیان شده است:

  • هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ تولید و انقضا آن‌ها توجه کنید. بهتر است نوع نگهداری موادی که می‌خرید را نیز مطالعه کنید. شما در سفر و جاده امکان استفاده از یخچال را ندارید. پس سعی کنید موادی را تهیه کنید که با شرایط نگهداری شما سالم بمانند.
  • سعی کنید در سفر از غذا‌های ساده و سبک استفاده کنید. مخصوصا در جاده استفاده از غذا‌های سنگین و چرب توصیه نمی‌شود.
  • سعی کنید برای تهیه مواد غذایی به مراکز معتبر مراجعه کنید. خرید از فروشند‌ه‌های خیابانی یا دوره‌گرد‌ها ریسک سالم نبودن غذای شما را افزایش می‌دهد.
  • همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، حتما قبل از صرف غذا، دست‌های خود را ضد‌عفونی کنید.
  • در سفر شرایط برای نگهداری غذا مناسب نیست. بهتر است غذا را فقط به‌اندازه مصرف یک وعده بپزید تا چیزی باقی نماند.
  • از مصرف غذا‌های نیم‌پز خودداری کنید. بهتر است از غذا‌هایی استفاده کنید که کامل پخته شده‌اند. اگر کبابی در رستوران دیدید که درون آن گوشت خام وجود دارد و فقط اطراف آن پخته شده، احتمال ابتلای شما به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. پس بهتر است در رستوران‌های معتبر توقف کنید و از کیفیت غذا مطمئن شوید.

دیگر توصیه‌های بهداشتی در سفر

اگر برای سفر بعدی خود اقدام به خرید بلیط اتوبوس کرده‌اید و آماده سفر هستید، بهتر است درباره توصیه‌های بهداشتی سفر مطالعه کنید. ما در بالا توصیه‌هایی را برای رعایت بهداشت فردی و بهداشت غذایی مطرح کردیم.

شما باید مانند این‌ها را در همه موارد بسط داده و رعایت کنید. در سفر سعی کنید میوه‌ها و سبزی‌هایی که خریداری می‌کنید را به‌خوبی ضد‌عفونی کرده و بعد میل کنید.

در هتل‌ها و بسیاری از مراکز عمومی احتمالا توصیه‌هایی برای رعایت بهداشت عنوان شده است؛ حتما سعی کنید آن‌ها را به‌دقت مطالعه کرده و با هم‌سفران خود درباره آن‌ها صحبت کنید. حتما به توصیه‌های پزشکی برای مصرف برخی مواد نیز دقت کنید. اگر برای سن شما مصرف برخی مواد مناسب نیست، سفر را نیز روز‌های جدایی از زندیگی خود ندانید و با رعایت نکات سفر بهتری را در کنار دوستان و خانواده تجربه کنید.

نظرات