تاریخ و روز دقیق عید غدیر خم و عید قربان ۱۴۰۱ در سال ۱۴۰۱ مشخص شد

0

تاریخ و روز دقیق عید غدیر خم و عید قربان ۱۴۰۱ در سال ۱۴۰۱ مشخص شد

بر اساس روزشمار تقویم رسمی در ایران تاریخ عید سعید قربان در سال ۱۴۰۱، یکشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۱ بوده و عید غدیر در روز دوشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ می باشد و تعطیل رسمی در ایران است. روزشمار عید غدیر خم و عید قربان ۱۴۰۱ در سال ۱۴۰۱

عید غدیر خم و عید قربان ۱۴۰۱

اما تاریخ عید قربان و عید سعید اضحی در تقویم قمری در روز دهم ذیحجه است و عید غدیر و عید سعید غدر خم نیز هجدهم ذی الحجه است که در تقویم شمسی در ایران متغیر بوده و حدود ۱۰ الی ۱۱ روز همیشه در تقویم تغییر می کند و جلوتر است.

تاریخ عید قربان و عید غدیر ۱۴۰۱

عید قربان سال ۱۴۰۱ در تقویم شمسی با یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ و ١٠ ذی‌ الحجه ۱۴۴۳ و دهم جولای ۲۰۲۲ برابر است.

همانطور که می دانیم عید قربان یکی از تعطیلات رسمی در تقویم اسلامی است که در کشورهای اسلامی از یک روز تا یک هفته به مناسب این عید بزرگ تعطیل و مراسم‌ها و جشن‌های باشکوهی در این کشورها برگزار می‌شود، در جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید قربان یک روز تعطیل رسمی است.

عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، اعمال و آدابی دارد از جمله آن سنت پیامبر (ص) در این عید بزرگ است؛ روایت شده که رسول خدا (ص) در عید فطر و قربان هر اندازه هوا سرد و یا گرم بود، بُرد می‌پوشید و عمامه به سر می‌نهاد. همچنین رسول خدا (ص) روز عید فطر و قربان، وقتی برای نماز عید خارج می‌شد، صدایش را به تکبیر بلند می‌کرد.

اهمیت اعیاد مذهبی

همچنین عید غدیر خم یکی دیکر اعیاد مذهبی بزرگ ما مسلمانان است که رسول خدا (ص) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.»

سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»

در مورد عید قربان نیز طبق روایات، در این روز خدا به ابراهیم خلیل فرمان داد تا فرزندش اسماعیل را قربانی کند. او اسماعیل را به قربانگاه برد، ولی جبرئیل همراه با «قوچی» نازل شد و ابراهیم آن را به جای اسماعیل قربانی کرد. سنّت قربانی در روز عید قربان در سرزمین منا به یاد آن رخداد است. مسلمانانی که برای حج، به زیارت خانه خدا می‌روند، طبق شروطی وظیفه دارند در منا قربانی کنند.

نظرات