مراحل راه اندازی دستگاه تصفیه آب صنعتی

1

بعد از طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی، نصب و راه اندازی با رعایت تمام نکات لازم، می تواند تعیین کننده عملکرد آن باشد. این موضوع تا حد زیادی در روند کار سیستم تاثیر گذار می باشد و بر همین اساس باید تمام نکات را رعایت کنید. مراحل راه اندازی دستگاه های تصفیه آب صنعتی شامل دو بخش اساسی تنظیم پیش تصفیه و واحد RO می شود.
در ادامه به بررسی مهم ترین نکاتی که در صورت تمایل برای نصب و راه اندازی دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید به آنها توجه کنید می پردازیم. قبل از مطالعه ادامه مطلب، به این موضوع حتما توجه داشته باشید که مراحل و فرایند راه اندازی سیستم تصفیه آب صنعتی باید به ترتیب انجام شود. مراحل زیر را می توانید برای ظرفیت های مختلف دستگاه های تصفیه آب صنعتی به کار ببرید.

چطور پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی را راه اندازی کنیم؟

 دستگاه تصفیه آب صنعتی

موارد زیر اساسی ترین نکاتی هستند که در صورت تمایل برای راه اندازی پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی RO باید به آنها توجه کنید:
۱- در اولین مرحله باید پمپ پیش تصفیه را روشن و دوزینگ پمپ را خاموش کنید. برای خارج شدن آلودگی ها از سیستم بهتر است شیر ورودی به سیستم بسته و خروجی پیش تصفیه را باز کنید. این موضوع می تواند باعث تخلیه شدن سیال از بخش پیش تصفیه شود.
۲- برای بررسی عملکرد پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید پارامترهایی مثل SDI را اندازه گیری کنید.

چطور واحد RO دستگاه تصفـیه آب صنعتی را راه اندازی کنیم؟

دستگاه تصفیه آب صنعتی

نکاتی را هم که باید برای راه اندازی واحد RO در دستگاه های تصفیه آب صنعتی رعایت کنید در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم:
۱- اطمینان از تنظیم تمام شیرآلات مطابق با نظر کارشناسان اهمیت زیادی دارد. شیر کنترل فشار بعد از پمپ و شیر ریکاوری بعد از پرشروسل را باز کنید.
۲- برای شروع به کار سیستم باید شیر ورودی به پرشروسل ها را باز کرد. انجام این کار در خارج شدن هوای موجود در پرشروسل ها هم تاثیر گذار است. نکته دیگر این که می توانید از ایجاد شوک هیدرولیکی به ممبران ها جلوگیری کنید.
۳- دوزینگ پمپ را روشن کنید.
۴- حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که در مراحل راه اندازی دستگاه های تصفیه آب صنعتی، سیال باید با فشار کم در سیستم جریان داشته باشد. به این دلیل که ورود سیال با فشار بالا می تواند باعث وارد شدن نیروی بیش از حد به فیلترهای ممبران و پرشروسل شود.
۵- مطمئن شوید که هیچ گونه نشتی در اتصالات و قطعات سیستم وجود نداشته باشد.
۶- بعد از حدودا ۳۰ دقیقه کار کردن سیستم، شیر کنترل فشار آب ورودی باید بسته شود.
۷- در این مرحله باید باز بودن شیر خروجی از پرشروسل ها را مورد بررسی قرار دهید.
۸- شیر کنترل آب ورودی به دستگاه را باز کرده و در این حالت باید توجه کنید که فشار داخل سیستم از ۴ بار بیشتر نشود.
۹- پمپ فشار را روشن کرده و برای افزایش فشار سیال در سیستم شیر کنترل ورودی را باز کنید.
۱۰- قبل از راه اندازی باید مشخصات لازم را از شرکت طراح سیستم دریافت کنید. در این مرحله نیاز به تنظیم سیستم با توجه به اطلاعات اعلام شده می باشد.
۱۱- بررسی کنید که جریان پساب مستقیما وارد فاضلاب سیستم شود.
۱۲- حتما فشار سیال را به صورت تدریجی افزایش دهید تا هیچ گونه آسیبی به ساختار فیلترهای ممبران و پرشروسل ها وارد نشود.
۱۳- برای نزدیک شدن به عددی که برای نسبت جریان آب تصفیه شده به پساب در نظر گرفته شده است باید شیر پساب را به صورت تدریجی ببندید.
۱۴- فشار را در سیستم برای اطمینان از عدم بروز مشکل در ساختار آن مرتبا بررسی کنید.

روش تنظیم دستگاه تصفـیه آب صنعـتی RO

دستگاه تصفیه آب صنعتی

همان طور که گفته شد تنظیم دستگاه تصفیه آب صنعتی باید مطابق با اطلاعات عنوان شده توسط طراح سیستم انجام شود. بنابراین ابتدا این اطلاعات را دریافت کرده و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:
بررسی کنید که عملکرد سیستم مطابق با اعداد عنوان شده در اطلاعات آن باشد.
ریکاوری سیستم را می توانید با استفاده از فلومتر محاسبه کرده و اعداد را مقایسه کنید.
میزان PH سیال را در نظر گرفته و در ادامه پارامترهایی مثل PH، هدایت الکتریکی، سختی کل، میزان قلیائیت و… در پساب را اندازه گیری کنید.
باید تاریخ و تمام اطلاعات اندازه گیری شده را ثبت کنید. نگهداری اطلاعات می تواند کار سرویس دهی را برای افراد متخصص راحت تر کند.
بررسی کنید که دستگاه تصفیه آب صنعتی به اندازه ۲۴ تا ۴۸ ساعت به صورت مداوم کار کند و عملکرد آن کاملا با اطلاعات عنوان شده مطابقت داشته باشد.
***در صورتی که دانش و مهارت کافی را برای نصب و راه اندازی دستگاه های تصفیه آب صنعتی ندارید، کمک گرفتن از افراد متخصص بهترین راهکار می باشد. با رعایت این نکته می توان از بروز مشکل در سیستم جلوگیری کرد.

1 دیدگاه در “مراحل راه اندازی دستگاه تصفیه آب صنعتی

  1. رضا امین خواه گفت:

    کامل ترین مطلب بود که در رابطه با نحوه راه اندازی دستگاه تصفیه آب صنعتی مطالعه کردم. خسته نباشید

نظرات