همه چیز در مورد رفرنس نویسی

0

رفرنس نویسی و یادگیری آن برای دانشجویان که باید در دوران تحصیل خود مقاله و پایان نامه بنویسند لازم است. اما این کار قواعد و شیوه های متفاوتی دارد که آشنایی درباره آنها ضروری است. زیرا گاهی برای یک متن یک شیوه از مرتب کردن مراجع لازم است و در یک متن دیگر شیوه دیگر کارآمد خواهد بود. اما در نهایت امکان برون سپاری آن به افراد متخصص نیز وجود دارد. چنین افرادی را می توانید در ایران تایپیست بیابید.

 رفرنس نویسی

رفرنس نویسی

دلیل این همه اهمیت و توجه به رفرنس نویسی برای چیست؟

رفرنس نویسی اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از برجسته ترین ویژگی های استفاده از مراجع در متن بخشیدن اعتبار به آن است. در واقع، با آوردن مراجع در متن مقاله و پایان نامه به مخاطب اعلام می شود که از چه مراجع و کتاب هایی برای استناد بر تحقیق استفاده شده است. با هر رفرنسی که در متن ارجاع داده می شود به مخاطب اعلام می کنیم که پاراگراف یا جمله آورده شده از چه کتابی به متن اضافه شده است. حتی برای او اطلاعات بیشتری از جمله نویسنده و مترجم و همچنین این که متن از کجای کتاب انتخاب شده و آدرس نیز آورده می شود. آوردن ارجاعات نویسنده متن را از اتهام سرقت ادبی مبرا می کند.

رفرنس نویسی برای کارهای نوشته های تحقیقاتی نیز الزامی است. زیرا در این متن ها محقق برای اثبات فرضیه خود به استناد به کتاب های دیگر نیاز دارد. ارجاعات می توانند شکل های مختلفی داشته باشند. ممکن است دانشجو موظف باشد در زمان نوشتن ارجاعات آنها را مطابق با خواست دانشگاه انجام دهد.

روش های پرکاربرد رفرنس نویسی

رفرنس نویسی شیوه های متفاوتی دارد که در کل به هم شبیه هستند و در جزئیات با هم تفاوت دارند. از جمله این روش ها می توان به ای پی ای (APA) اشاره کرد. از این روش بیشتر در تحقیقات استفاده می شود. در این شیوه، بخشی از اطلاعات منبع در متن و بخش دیگر و کامل تر آن در انتها آورده می شود. روش دیگر ام ال ای (MLA) است که برای متن های ادبیات و علوم انسانی کاربرد دارد. در این روش هم بخشی از آن در بطن متن آورده می شود و بخش دیگر به انتهای آن منتقل می شود. روشی که برای متون پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد ای ام ای (AMA) است. هر ارجاعی در این شیوه یک شماره در متن دارد که همان شماره در بخش ارجاعات هم آورده می شود.

روش شیکاگو (Chicago) را هم می توان یکی از پرکاربردترین ها دانست. این روش در هر متنی قابل استفاده است و در انتهای هر متن و نوشته اقتباس شده می توان آن را به کار برد. توضیحات در پی نوشت هم می توانند آورده شوند و در این صورت دیگر نیازی به توضیح در فهرست منابع آخر متن نیست. شیوه مکینتاش (The Turabian St) مشابه روش سی ام اس (CMS) است، با این تفاوت که مناسب و استاندارد برای انتشار متون نیست. IEEE (IEEE Documentation Style)، Iso 690 و هاروارد (Harvard) هم از روش های دیگر رفرنس نویسی هستند که در جایگاه خودشان کاربرد دارند. در ایران تایپیست می توانید افراد متخصصی را بیابید که با همه این شیوه ها آشنایی دارند و در صورت نیاز بهترین را به شما معرفی می کنند.

رفرنس دهی به صورت دستی

رفرنس دهی به صورت دستی

معایب ارجاع دهی و رفرنس دهی به صورت دستی

رفرنس نویسی به دو صورت دستی و با نرم افزارهای مختلف انجام می شود. به طور قطع در شیوه دستی اشتباهاتی ممکن است پیش بیاید که در کار با نرم افزارها این اتفاق ها کمتر می افتد. نرم افزارهای تخصصی دقیق هستند و در زمان کار با آنها کمتر امکان اشتباه وجود دارد. یکی دیگر از مزایای کار با نرم افزارهای حرفه ای سرعت آنها است. در روش دستی فرد مجبور است با سرعت کم همه ارجاعات را به شکل دقیق در کنار هم قرار دهد. اما نرم افزارها امکانات بسیار خوبی برای سرعت بخشیدن به این کار دارند.

نرم افزارها امکانات متفاوتی دارند. اگر نمی دانید از چه روشی برای ارجاع دهی متن خود استفاده کنید، می توانید از مشاوران ایران تایپیست کمک بگیرید. آنها در صورت نیاز در انتخاب شیوه مناسب و نرم افزار مناسب به شما کمک خواهند کرد.

آیا رفرنس نویسی مقالات برای همه ژورنال های ISI یکسان است؟

رفرنس نویسی برای همه مقاله ها به یک شکل نیست. برخی از ژورنال ها و مجله ها قواعد خاص خودشان را برای این کار دارند. در زمان ارسال مقاله باید درباره شیوه ارجاع دهی از آنها سؤال شود و این که چه شیوه ای از نظر آنها استاندارد محسوب می شود. هر مجله ای روش خاصی را مد نظرش دارد. ممکن است یک مقاله به دلیل مورد قبول نبودن شیوه ارجاع دهی پذیرش نشود. به همین دلیل، خوب است که برای جلوگیری از اتلاف وقت از همان ابتدا درباره آن سؤال شود. مهم است که این کار بدون هیچ اشکال و اشتباهی صورت گیرد تا به خاطر آن هم مقاله برگشت داده نشود. هر بار که یک مقاله پذیرفته نمی شود، وقت و انرژی زیادی از نویسنده آن گرفته خواهد شد. از همان ابتدا باید به همه موارد مهم از جمله ارجاع دهی اهمیت داده شود.

رفرنس نویسی مقالات

رفرنس نویسی مقالات

بهترین مرکز برای ثبت سفارش انواع رفJرنس نویسی از نظر کاربران

رفرنس نویسی برای این که بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد و در کمترین زمان ممکن انجام گیرد باید به دست افراد متخصص این کار سپرده شود. افرادی که سابقه زیادی در مرتب کردن ارجاع ها دارند و یاد گرفته اند چطور در کمترین زمان آنها را در بین متن شکل دهند. یکی از مراکز معتبر و مطمئن که می توانید به آن اعتماد کنید ایران تایپیست است. دانشجویان زیادی با این مرکز همکاری دارند و تجربه زیادی در روش های مختلف ارجاع نویسی دارند.

برای ثبت سفارش ارجاع نویسی می توانید به نشانی https://irantypist.com مراجعه کنید. پیش از ثبت سفارش باید در وب سایت ثبت نام کنید. لازم است اطلاعات کافی درباره فایل در اختیار وب سایت قرار گیرد تا هزینه به طور دقیق به شما اعلام شود. بعد از اعلام قیمت و تأیید فاکتور، رفرنس نویسی در سریع ترین زمان شروع خواهد شد.

نظرات