تاریخ عید قربان در سال ۱۴۰۱ چه روزی و چند شنبه است + روز عید قربان سال ۱۴۰۱

0

تاریخ عید قربان در سال ۱۴۰۱ چه روزی و چند شنبه است + روز عید قربان سال ۱۴۰۱

تاریخ دقیق عید قربان در سال ۱۴۰۱ چه روزی و چند شنبه است؟, روز عید قربان کی است ۱۴۰۱, عید قربان ۱۴۰۱ در ایران کی هست در ادامه تاریخ و روز دقیق عید قربان در تقویم سال ۱۴۰۱ به شمسی و میلادی و هجری قمری همراه با فضلیت های عید قربان و تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ را در ادامه میخوانید

عید قربان در سال ۱۴۰۱

با توجه به نزدیک شدن به عید سعید قربان و حلول ماه ذی الحجه سال ۱۴۰۱، تاریخ و روز عید قربان را برای شما در این بخش قرار دادیم

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ در تقویم شمسی در ایران برابر با یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ است که در تقویم میلادی برابر است با ۱۰ ماه جولای سال ۲۰۲۲ و در تقوم هجری قمری برابر با ۱۰ ذی الحجه سال ۱۴۴۳ که بد نیست بدانید عید قربان امسال برابر با یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ است که نماز عید قربان برگزار میشود.

در دو سالی که کرونا در جهان شیوع پیدا کرده بود و در ایران نیز همه گیر شده بود، نماز عید قربان و نمازهای اعیاد مذهبی برگزار نمی شد که حالا با تمام شدن کرونا، نماز عید قربان مانند همه ساله در مصلای تهران برگزار خواهد شد.

تقویم عید قربان در سال ۱۴۰۱

  • یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱
  • ١٠ ذوالحجه ١٤٤٣
  • Sunday, July 10, 2022

فضیلت ها

عید قربان یکی از اعیاد مهم مذهبی مسلمانان است که اعمال خاصی در آن برگزار می شود که از جمله نماز و دعاها و اذکار و ادعیه های مجرب و قربانی کردن گوسفند توسط کسانی که توان مالی خوبی دارند

حجایان در عید قربان در منا گوسفند قربانی می کند تا اعمال حج انها تکمیل شود

واژه عید در لغت به معنی بازگشتن می باشد و دراصطلاح، به معنی بازگشت به سوی خداوند سبحان است. در این روز، عطا و بخشش های خداوند متعال همراه با رحمت، بر بندگان مؤمن نازل می گردد

همچنین بخوانید: اعمال ماه ذی الحجه + دعاها و اعمال مشترک دهه اول ماه ذی الحجه

عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، اعمال و آدابی دارد از جمله آن سنت پیامبر (ص) در این عید بزرگ است؛ رسول خدا (ص) روز عید فطر و قربان، وقتی براى نماز عید خارج مى ‏شد، صدایش را به تکبیر بلند مى ‏کرد.

«همانگونه گفته شد قربانی کردند برای کسانی که در حج حضور ندارند، مستحب است، اما از سوی ائمه اطهار (ع) و پیامبر اکرم (ص) بسیار سفارش شده است و در روایتی آمده که امّ سلمه نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: ‌ای رسول خدا (ص)، عید اضحى فرا می‌رسد، و من قیمت قربانى را در اختیار ندارم، پس آیا قرض کنم و قربانى کنم؟ فرمود: قرض بگیر؛ زیرا که آن قرضى ادا شده است.

در روایات آمده است که رسول خدا (ص) دو قوچ قربانى کرد، که یکى از آن‌ها را به دست خودش ذبح کرد، بعد عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از اهل بیتم که قربانی نکردند، و بعد دیگری را ذبح کرد و عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از اُمتم که قربانی نکردند.»

عید سعید قربان فرصت بسیار خوبی است تا مؤمنان، با انجام عبادات (ضمن بهره وری از فیوضات الهی)، به پروردگار خویش تقرّب یابند.

در کتاب های ادعیه اعمال بسیاری مخصوص این روز ذکر کرده اند. از جمله اعمال مستحب در این روز، غسل کردن است که بسیار بر آن تأکید شده، همچنین برگزاری نماز عید است که بهتر است زیر آسمان (مکان بدون سقف) خوانده شود.

نظرات