غذاهای مفید برای افراد مبتلا به دیابت

0

مواد غذایی و میوه های مفید برای افراد دیابتی

غذاهای مفید برای افراد مبتلا به دیابت : متاسفانه امروزه بسیاری از افراد بیشتر به دلیل مشغله کاری که بزرگترین توجیه برای فراموش کردن ورزش و یا رعایت نکردن تغذیه مناسب است دچار بسیاری از بیماریهای خاموش میشوند که بعد از چند سال خود را نشان میدهند. یکی از این بیماریها دیابت است.

دیابت

دیابت چیست؟

دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است.

پیشگیری از دیابت

همه میدانند که پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از این نوع بیماری بهترین راه جلوگیری از اضافه وزن است که با ورزش کردن و تغذیه سالم می توان این کار را انجام داد .
ما در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه برای شما مواد غذایی و میوه هایی که برای این نوع بیماری مفید است را به شما معرفی میکنیم.

مواد غذایی مفید برای افراد دیابتی

از مهمترین مواد غذایی که میتوان برای افراد دیابتی نام برد عبارتند از :

۱- ماهی

ماهی یکی از سالم ترین پروتئین های موجود است و به عنوان عاملی مهم و حیاتی باید حتما در رژیم غذایی افراد دیابتیک وجود داشته باشد.
ماهی سرشار از امگا سه است و ریسک ابتلا به انواع بیماری ها از جمله دیابت را کاهش می دهد. سعی کنید ماهی را سرخ نکنید و آن را به صورت کباب شده میل کنید.

۲- روغن زیتون

روغن زیتون طلای مایع نامیده می شود زیرا حاوی ترکیبات ضدالتهابی و قوی است که محققان آن را با آسپیرین مقایسه می کنند.
افرادی که رژیم مدیترانه ای دارند و روغن زیتون، میوه و سبزی ها، غلات و گوشت کم چرب می خورند کمتر به دیابت و ناراحتی های قلبی و عروقی دچار می شوند.
هر دوی این بیماری ها در پی التهاب در بدن به وجود می آیند. برخلاف کره، چربی خوب روغن زیتون سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین نشده و حتی این مقاومت را کاهش می دهد.

۳- انواع آجیل و تخمه ها

به طور کلی آجیل ها و تخمه ها از جمله مواد مغذی و مناسب در پیشگیری از دیابت هستند، زیرا هر یک از انواع آنها حاوی میزان مناسبی از چربی های مفید غیر اشباع مانند امگا سه هستند و در بین آنها بادام از لحاظ تغذیه ای جایگاه ویژه ای دارد.
این چربی ها کنترل قند خون را بهبود می بخشند و چون کربوهیدرات کمی دارند میزان قند خون را در سطح مناسب و متعادل نگه داشته و مانع از افزایش آن می شوند.
فقط به خاطر داشته باشید که در خوردن آنها زیاده روی نکنید و روزانه مقدار مشخصی منطبق بر رژیم کم کالری خود میل کنید.

۴- جو

می توان جو را جایگزین برنج سفید کرد تا میزان قند خون بعد از صرف غذا حدود ۷۰ درصد کاهش یابد و تا ساعت ها ثابت بماند.
زیرا فیبرهای محلول جو، هضم را کند کرده و سبب جذب تدریجی قند می شوند.
جوی دو سر نیز همین خاصیت را دارد به طوری که مصرف آن باعث می شود بین آنزیم های هضم کننده در معده و ترکیبات کربوهیدراتی غذا یک سد چسبناک به وجود بیاید. در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدریج وارد خون می شوند.

۵- لوبیا و نخود

انواع لوبیا مانند: لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید و لوبیا چیتی و همچنین نخود سرشار از پروتئین و فیبر هستند که این دو ماده غذایی بخش مهمی از رژیم غذایی یک فرد دیابتیک را تشکیل می دهند .
گنجاندن آنها در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت و مصرف منظم آنها به صورت هفتگی می تواند در تنظیم سطح گلوکز خون بسیار کمک کننده باشد. البته ناگفته نماند که به دلیل میزان کربوهیدرات بالایی که دارند نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.

۶- مارچوبه

مارچوبه از گیاهان پرخاصیت و مفید است و به تنهایی می تواند ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع دو را کاهش دهد. مصرف مارچوبه همچنین می تواند تولید انسولین را در بدن افزایش دهد.

۷- دارچین

از بهترین خواص دارچین این است که به عنوان یک چاشنی طعم دهنده و طراوت بخش جانشین خوبی برای شکر است و نیز باعث کاهش اشتها می شود.
علاوه بر این می تواند سطح قند خون را پایین آورده و از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. دارچین را می توانید با چای دم کرده و میل کنید.

دیابت

میوه های مفید برای افراد دیابتی

از مهمترین میوه ها و سبزیجاتی که میتوان برای افراد دیابتی نام برد عبارتند از :

۱- توت فرنگی

این میوه خوش رنگ با شاخص گلوکز ۴۰ سبب می شه مدت زمان بیشتری سیر بمونین و سطح قند خونتون ثابت بمونه و در عین حال انرژی بدنتون زیاد بشه.
توت فرنگی نه تنها برای دیابتی ها مفیده بلکه برای افرادی که بیماری فشار خون دارن هم مفید بوده و کلسترول بد رو در اونها کاهش و کلسترول خوب رو افزایش می دهد.

۲- سیــب

سیب‌های شیرین و آب‌دار می‌توانند برای دیابت مفید باشند. سیب‌ها سرشار از فیبرهای محلول، ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان هستند.
همچنین شامل پکتین (پلیمری به‌دست آمده از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه‌ها و سبزیجات) هستند که به سم‌زدایی بدن و حذف مواد مضر کمک می‌کند و نیازهای بدن به انسولین را هم تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.
علاوه بر همه‌ی اینها، سیب به جلوگیری از حملات قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و جلوگیری از بیماری‌های چشم در افراد دیابتی کمک زیادی خواهد کرد. شاخص گلوکز سیب بین ۳۰ تا ۵۰ است.

۳- گلابی

گلابی دارای ویتامین های B1، B2 ،A و E و همچنین فیبر بالایی که دارد سبب تنظیم قند خون، کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت دستگاه گوارشی نیز می شود.

۴- گیلاس

گیلاس در بین میوه‌ها یکی از کم‌ترین شاخص‌های گلوکز را دارد. شاخص گلوکز این میوه ۲۲ است. گیلاس شامل آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، آهن، فیبر و ویتامین B9 است.

۵- گردو

گردو حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده و قند موجود در آن به آهستگی جذب می شود. می توانید روزانه دو عدد از این مغز را در وعده های غذایی تان در طول روز میل کنید.

۶- اسفناج

از جمله سبزیجات برگ سبزی است که بسیار برای سلامت بدن مفید است اما برای افراد مبتلا به دیابت مزایای بیشتری دارد.
به طور کلی این دسته از سبزیجات از جمله بهترین مواد غذایی هستند که مصرف آنها همواره به افراد دیابتیک توصیه می شود.

۷- انواع کلم و به ویژه بروکلی

کلم ها علاوه بر کربوهیدرات پایینی که دارند، ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش داده و در افراد مبتلا به دیابت نوع یک نیز سطح قند خون را به تعادل می رسانند و همچنین حاوی انواع آنتی اکسیدان و ترکیبات مغذی مفید دیگر برای بدن هستند.
بروکلی نیز گیاهی مفید از خانواده کلم ها است که دارای ترکیباتی خاص است که باعث کنترل سطح قند خون و مانع از ابتلا و تشدید دیابت می شود.
مصرف بروکلی حتی می تواند از قلب در برابر بیماری های قلبی حمایت کند. مصرف یک وعده بروکلی در روز ویتامین سی بدن را نیز تامین می کند.

با آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان و کاربران محترم مجله اینترنتی حرف تازه

نظرات