خواص و مضرات استفاده از دارچین

0

خواص و مضرات استفاده از دارچین

دارچین چیست؟

درختچه دارچین درختی است کوچک، همیشه سبز، که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود. گلهای آن در فاصله ماههای بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود. برگ این درخت سبز سیر و دارای گلهایی به رنگ سفید است. دارچین بومی سریلانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن بعنوان ادویه بکار میرود. در قرون وسطی از دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می‌شد. تحقیقات جدید نیز بر خواص و فواید پزشکی دارچین تاکید دارند.
دارچین جزو گیاهانی است که در بسیاری از غذاهای ما کاربرد دارد، همچنین در چای طعم بسیار عالی را ایجاد می کند. اما در طب سنتی این خوراکی فقط ادویه نبوده و خواص و فواید درمانی نیز دارد.

دارچین

ارزش غذایی دارچین

۱۰ گرم دارچیـن حاوی:  ۲۴/۷ کیلوکالری انرژی – ۰/۱۲ گرم چربی – ۸/۰۶ گرم کربوهیدرات –  ۰/۴ گرم پروتئین می باشد.

انواع دارچین

کاسیا: که به آن دارچیـن معمولی می‌گویند و نوعی است که بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند.
سیلان: که به آن دارچیـن واقعی می‌گویند و طعمی سبُک‌تر داشته و تلخی‌اش نیز کمتر است.

خواص دارچین

۱ – برطبق تحقیقات جدید ثبت شده در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا، دارچیـن برای درمان گرفتگی عضلات، استفراغ، اسهال، عفونت، سرماخوردگی، بی‌اشتهایی و اختلال نعوظ استفاده می‌شود. همچنین به گفته مرکز دیابت انگلستان، دارچیـن می‌تواند قندخون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ کاهش دهد، هرچند که تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است.

۲ – اثر دارچیـن بر کاهش وزن : افرادی که مخلوط عسل و دارچیـن را نوشیده‌اند اظهار کم‌اشتهایی و بی‌ میلی نسبت به کربوهیدرات‌ها را تجربه کرده‌اند. اضافه‌کردن عسل و دارچیـن به رژیم غذایی می‌تواند راهی دلپذیر برای کنترل این عارضه و کمک خوبی برای کاهش وزن باشد. نصف این چای را قبل از خواب و باقیمانده آن را صبح بنوشید. از آنجایی که ممکن است این چای باعث کاهش قند خون شود، بهتر است بیماران در مورد مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

۳ – دارچیـن رمز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت جوان نگه می دارد .

۴ – دارچیـن برای زیاد شدن و بازیافتن نیروی جنسی نیز بکار می رود کلیه را گرم می کند و ضعف کمر و پاها راازبین می برد و کم خونی را درمان می کند .

۵ – آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب های اکسایشی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آنتی اکسیدان موجود در دارچین جزء آنتی اکسیدان های قوی مانند پلی فنول ها است. در واقع این آنتی اکسیدان آن چنان قوی است که می توان از دارچیـن به عنوان یکی از مواد طبیعی نگهدارنده مواد غذایی استفاده کرد.

۶ – دارچیـن می تواند در مقابله با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند. پاشیدن مخلوطی از روغن دارچیـن، میخک، اکالیپتوس، لیمو و رزماری ۹۹درصد باکتری های موجود در فضا را از بین می برد.

۷ – قبل از دوش گرفتن مخلوطی از مقداری روغن زیتون داغ،یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق پودر دارچیـن را به مدت ۵ تا ١۵ دقیقه روی سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.

۸ – دیابت: دارچیـن می‌تواند سطح قند و چربی را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد. محققان معتقدند مصرف روزانه ۶ گرم دارچیـن می‌تواند به کاهش گلوکوز سرمی، تری‌گلیسیرید و کلسترول خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک نماید. وجود دارچیـن در رژیم غذایی افراد دیابتی می‌تواند به کاهش اثرات جانبی دیابت و بیماریهای قلبی کمک نماید.

۹ – بیماری آلزایمر: برطبق تحقیقات جدید، مواد موجود در دارچین می‌تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کرده و یا سرعت پیشرفت این بیماری را کم نماید.

۱۰ – درمان سرماخوردگی : به مدت ٣ روز از مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچیـن استفاده کنید.این روش برای درمان سرفه مزمن و سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.

۱۱ – کاهش اثرات منفی غذاهای پرچرب. رژیم غذایی پر دارچیـن می تواند اثرات منفی خوراکیهای پرچربی را کاهش دهد.
دارچیـن، به جز درمان اختلال های گوارشی، خاصیت آرامش بخشی دارد.

۱۲ – به گفته محققان استشمام و نوشیدن چای نعناع و دارچیـن برای ایجاد آرامش اعصاب و جلوگیری از به خواب رفتن رانندگانی که به مدت طولانی می رانند موثر است و به افزایش تمرکز کمک کرده و از وقایع و حوادث رانندگی می کاهد و اسانس آن ضدعفونی کننده ملایمی است.

 

دارچین

مضرات دارچین

عوارض جانبی :

معمولا دارچیـن اثرات جانبی خاصی ندارد. مصرف دارچین در بعضی از افراد باعث واکنش های آلرژیکی می‌شود. همچنین مالیدن دارچین برروی پوست می‌تواند باعث سرخی و التهاب پوست شود.

خطرات دارچین :

مصرف بیش از حد دارچیـن سنا (چینی) ممکن است، برای همه بخصوص افرادیکه مشکلات کبدی دارند، مسموم کننده باشد. از آنجاییکه دارچیـن قندخون را کاهش می‌دهد، افراد دیابتی که دارو مصرف می‌کنند ممکن است دچار افت شدید قند خون شوند. افرادیکه مبتلا به سرطان‌های هورمونی از جمله سرطان پستان هستند، نباید دارچین مصرف کنند. از آنجاییکه تحقیقات زیادی در مورد خطرات دارچیـن وجود ندارد، این ماده غذایی برای کودکان و زنان شیرده توصیه نمی‌شود. دارچین در بعضی از افراد خطر آسیب های کبدی را افزایش می‌دهد.

میزان مصرف توصیه شده دارچین

بعضی از محققان مصرف روزانه ۲ تا ۴ گرم پودر دارچیـن را توصیه می‌نمایند و بعضی دیگر معتقدند این مقدار باید بین ۱ تا ۶ گرم دارچین باشد، با اینحال توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه دارچیـن می‌تواند مسموم کننده باشد.

دمنوش دارچین

مواد لازم : چوب دارچین خردشده دو قاشق غذاخوری، عسل دو قاشق مرباخوری به ازای هر لیوان، آب جوش ۳ لیوان.
طرز تهیه : دارچیـن را بشویید و سپس به همراه آب جوش در قوری چینی بریزید و روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت دم کنید. سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید، عسل را به آن بیفزایید و هم بزنید تا کاملاً حل شود و به آرامی آن را میل کنید.
این نوشیدنی برای ناراحتی های گوارشی، دیابت، دردهای استخوانی و سردی بدن بسیار مفید است.

ملاحظات

دارچین پودرشده در ظرف پلاستیکی نگهداری نشود.
هرچه پوست دارچیـن کهنه‌تر باشد اسانس کمتری خواهد داشت.

نظرات