معرفی و خرید بهترین تین کلاینت و زیروکلاینت برای شرکت‌ها و سازمان‌ها

0

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت یک سخت افزار کوچک از انواع مینی کامپیوترهاست که به عنوان جایگزین کیس‌های بزرگ سنتی شناخته می‌شود و دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به PC هاست و به همین دلیل بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است و یک کاربری با همان شکل و شمایل کیس‌های سنتی و با همان احساس و تجربه کار با یک دسکتاپ کامپیوتر را برای کاربران فراهم می‌کند.

تین کلاینت‌ها همچون یک کیس با توجه به کانفیگ خود قادر به اجرای انواع سیستم عامل‌ها نظیر ویندوز و لینوکس و … و انواع نرم افزارها نظیر آفیس، فتوشاپ، حسابداری و … نیز برای ترید و پیاده سازی انواع زبان‌های برنامه نویسی و …مناسب می‌باشند.

زیروکلاینت چیست؟

امروزه بسیاری از شرکت‌های پیشرو و سازمان‌های علاقه مند به پیشرفت با توجه به بالارفتن نرخ قیمت‌ها به جهت پایین آوردن هزینه‌‌های مربوط به کامپیوتر و تجهیزات آی تی  تمایل دارند که از سیستم‌هایی استفاده کنند که در کنار افزایش امنیت شبکه، بار کاری پرسنل پشتیبانی کننده را کاهش دهند.

با توجه به این که مفاهیمی همچون مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization) یا به اختصار VDI، در سرورهای مبتنی بر زیروکلاینت عمومیت پیدا کرده است اکثر مدیران آی تی در سازمان‌ها به دنبال روشی هستند تا از این تکنولوژی در سازمان خود بهره مند شوند.

زیروکلاینت یک کامپیوتر کوچک فاقد سیستم عامل است و با یک سخت افزار حداقلی می‌تواند به سرور متصل شود و از منابع سخت افزاری و نرم افزاری سرور در شبکه استفاده نماید.

وظیفه زیرو کلاینت به عنوان یک رابط یا پایانه اتصال به کیس مرکزی از طریق شبکه است و سایر لوازم جانبی مانند مانیتور، ماوس و کیبورد از طریق پورت‌های موجود (USB,PS2) به آن وصل می‌شوند.

 تین کلاینت و زیروکلاینت

خرید زیرو کلاینت برای چه افرادی مناسب است؟

کاربرانی که از کامپیوتر تحت شبکه و سرور برای انجام امور اداری و دفتری استفاده می‌کنند. مانند: سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و … .

به طور کلی خرید زیروکلاینت به تمامی کاربری‌هایی که در یک شبکه تحت سرور نیاز به خرید کلاینتی با امکان پشتیبانی راحت‌تر، سرعت بیشتر و قیمت پایین‌تری را دارند پیشنهاد می‌شود.

خرید زیروکلاینت (Zero Client) و تین کلاینت (Thin Client) چه مزایایی دارد؟

پشتیبانی راحت تر در تین کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌ها

اغلب مدیران آی تی در ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی تمایل زیادی به خرید و استفاده از مینی کامپیوترها دارند و به شدت از این مینی کامپیوترها استقبال می‌کنند، چرا که علاوه بر نصب و راه اندازی آسان، به راحتی امکان کنترل اطلاعات وروردی و خروجی را برای مدیران فراهم می‌سازد. از آنجا که زیروکلاینت ها فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات ندارند، مدیران شبکه هیچگونه نگرانی از بابت از دست رفتن و آسیب دیدن اطلاعات کلاینت‌ها ندارند، لذا از این جهت با توجه به این که کلیه نرم افزارها، سیستم عامل و آنتی ویروس بر روی کیس مرکزی نصب می‌شود، به لحاظ حجم کاری می‌توان بهره وری نیروی انسانی و پرسنل و کارشناسان را افزایش دهد.

کاهش هزینه‌ها در تین کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌ها

اغلب تین کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌ها سیستم‌های فن لس هستند و در واقع فن ندارند. حال سوالی که مطرح می‌شود این موضوع است که سیستم داخلی یک تین کلاینت چطور خنک می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تین کلاینت‌های بدون فن به دلیل عدم استفاده از قطعات متحرک مثل هارد دیسک و … گرمای کم‌تری تولید می‌کنند و البته از یک تکنولوژی جدید به نام هیت سینک و یا هیت پایپ جهت خنک شدن دمای داخلی دستگاه بهره می‌برند که همین امر موجب کاهش حداقلی انرژی و حرارت دستگاه می‌شود. لذا یک تین کلاینت برای انجام امور به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته بسیار بهینه است و نسبت به پی سی حرارت کم‌تری تولید می‌کند. همچنین با توجه به مصرف برق پایین این دستگاه‌ها (حدود ۱۰ تا ۶۵ وات) خرید و راه اندازی و نصب یک تین کلاینت در محیط‍‌های گرم و صنعتی بسیار مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد.

از این رو، خرید تین کلاینت برای سازمان‌هایی که تعداد زیادی سیستم دارند، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

وضعیت امنیت زیروکلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها

  • در یک زیرو کلاینت سرقت اطلاعات تقریبا ممکن نیست چرا که عملا داده‌ای روی آن ذخیره نمی‌شود و مدیر شبکه نیز امکان دسترسی به اطلاعات را کنترل و فراهم می‌کند. بدین ترتیب هیچ‌گونه ویروس و یا برنامه مخربی نمی‌تواند به شبکه وارد شود.
  • در یک تین کلاینت نیز از طریق قرار دادن یک قفل هارد امکان کنترل ورود و خروج اطلاعات فراهم شده است.

ارتقا نرم‌افزاری در زیروکلاینت‌ها

پس از خرید زیروکلاینت نیازی به ارتقا نیست. با توجه به این که کلیه اطلاعات بر روی یک سرور مرکزی قدرتمند ذخیره می‌شود و یک زیروکلاینت از کلیه منابع سرور استفاده می‌کند، با ارتقا سرور و سخت افزارها و نرم افزارهای آن، کلیه نرم افزارهای قابل دسترسی از طریق زیروکلاینت (zero client) از جمله سیستم عامل، آفیس، فتوشاپ و … هم ارتقا پیدا می‌کنند.

و البته یک نکته مهم و یکی از مزایای زیروکلاینت‌ها در این امر این است که در طولانی مدت هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهند، زیرا با استقرار سرور جدید، به روز و قدرتمند، زیروکلاینت‌ها هم به‌نوعی قدرتمندتر می‌شوند، در نتیجه قیمت زیروکلاینت چه در هنگام خرید، چه در هنگام ارتقا بسیار مقرون به صرفه است.

میزان برق مصرفی در زیرو کلاینت و تین کلاینت

یکی از ابعاد مهم در کاهش هزینه‌های جاری در یک سازمان در هنگام خرید تین کلاینت و زیروکلاینت، عدم استفاده و به کارگیری هرگونه قطعه مکانیکی است که بدین ترتیب توان پردازشی یک مینی کامپیوتر و مصرف برق به شدت کاهش می‌یابد.

کاربری تین کلاینت و زیروکلاینت

یکی از نکات مهم در هنگام خرید تین کلاینت و زیروکلاینت توجه به کاربری است. نکته جالب توجه این که این مینی کامپیوترها برای انواع کاربری‌ها مناسب هستند. کاربران هتل‌ها و رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، آژانس‌های مسافرتی، بانک‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها، دفاتر پیشخوان، مشاورین املاک، کافی نت و … می‌توانند از تین کلاینت به جای PC با صرف هزینه بالا استفاده نمایند.

تین کلاینت و زیروکلاینت

معرفی ۳ تین کلاینت و زیروکلاینت از برند معتبر Dell

تین کلاینت Dell Wyse 5060

تین کلاینت Dell Wyse 5060 از جمله مینی کامپیوترهای پرچم دار محصولات کمپانی Dell است. این تینکلاینت مجهز به پردازنده چهار هسته‌ای مدل GX-424 ساخت شرکت AMD می‌باشد. همچنین تین کلاینت۵۰۶۰Dell Wyse دارای دو اسلات حافظه رم و قابلیت پشتیبانی تا ۱۶ گیگابایت است و از حافظه HDD و SSD نیز پشتیبانی می کند و قابل ارتقاست.

تین کلاینت دل وایز ۵۰۶۰ یک مینی کامپیوتر فاقد فن و قطعات متحرک می باشدکه امکان کارکرد ۲۴ ساعته شبانه روز در ۷ روز هفته را برای کاربران فراهم می‌کند.

Dell Wyse 5060 یک مینی کامپیوتر انعطاف پذیر است که می‌تواند هم به صورت تین کلاینت و هم به صورت زیروکلاینت مورد استفاده قرار بگیرد. کاربران می‌توانند در صورت لزوم سیستم عامل مدنظر خود را نصب کنند. در حالت زیروکلاینت سیستم عامل پیش فرض نصب شده بر روی زیروکلاینت۵۰۶۰  Dell Wyse، فریمور thin OS می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های این تینکلاینت پشتیبانی از انواع پروتکل‌های اتصال جهت اتصال به سرور است.

این تین کلاینت یکی از پرفروش‌ترین محصولات مینی کامپیوتر در ایران است که با توجه به قابلیت‌های آن با قیمت بسیار مقرونه به صرفه ارائه گردیده است.

تین کلاینت Dell Wyse 7020

تین کلاینت و زیروکلاینت

Dell Wyse 7020 یکی دیگر از محصولات کمپانی Dell می‌باشد که قابلیت تغییر کاربری و  استفاده هم به صورت تین کلاینت و هم به صورت زیروکلاینت را داراست که مجهز به پردازنده AMD چهار هسته‌ای با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز می‌باشد.

این تینکلاینت دارای دو اسلات حافظه رم و قابلیت پشتبانی تا ۱۶ گیگ از نوع DDr3l است. تین کلاینت Dell Wyse 7020 قابلیت پشتیبانی از حافظه داخلی SATA SSD,SATA HDD را دارد.

از دیگر مزایای این تینکلاینت می‌توان به فول پورت بودن آن نیز اشاره کرد. ۷۰۲۰ Dell Wyse در حالت زیروکلاینت از انواع پروتکل‌های ارتباطی پشتیبانی می‌کند. زیروکلاینت ۷۰۲۰ Wyse همچنین دارای یک فریمور بر پایه لینوکس مخصوص شرکتDell  با نام Thin OS  است که مزایای زیادی را برای سازمان ها و شرکت‌های خصوصی به دنبال دارد.

در حال حاضر زیروکلاینت دل وایز ۷۰۲۰ با قیمت بسیار مناسبی عرضه می‌شود که سرعت، پشتیبانی، دوام و بهره وری بالاتری را به همراه دارد.

تین کلاینت Dell Wyse 7010

یکی دیگر از محصولات بسیار پرطرفدار و ارزان قیمت در بازار تین کلاینت و زیروکلاینت ۷۰۱۰ Wyse می‌باشد. این مینی کامپیوتر نیز قابلیت انعطاف پذیری و استفاده هم به صورت تین کلاینت و هم به صورت زیروکلاینت را دارد.

بورد داخلی این تینکلاینت به پردازنده دو هسته ای مدل G-Series S-T56N ساخت شرکت AMD مجهز شده و دارای دو اسلات حافظه رم و قابلیت پشتیبانی تا ۱۶ گیگابایت است و می تواند از انواع حافظه HDD و SSD پشتیبانی کند.

از دیگر مزایای تین کلاینت Dell Wyse 7010 علاوه بر قیمت پایین می توان به فول پورت بودن آن نیز اشاره کرد.

زیروکلاینت Dell Wyse 7010 می‌تواند به عنوان یه محصول کارآمد در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی به راحتی جایگزین کیس‌های بزرگ و جاگیر شود.

جمع بندی نهایی

با توجه به آنچه گفته شد مینی کامپیوترها دارای مزایای بسیار زیادی هستند که به طور مختصر به برخی از مزایای خرید زیروکلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • درصد خرابی زیروکلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها نسبت به کیس‌های سنتی بزرگ به دلیل عدم وجود قطعات متحرک از جمله فن و هارددیسک و … بسیار پایین‌تر و کم‌تر است.
  • با توجه به این که مینی کامپیوترها فن ندارند، خرید زیروکلاینت و تین کلاینت برای افرادی که نیاز به کارکرد مداوم ۲۴ ساعته در ۷ روز هته دارند بسیار توصیه می شود.
  • زیروکلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها به دلیل کوچک بودن فضای کمتری را اشغال می‌کنند و برای مکان‌هایی که فضای محدودی دارند یا می‌خواهند از حداقل فضا به نحو احسن استفاده نمایند، بسیار مناسبند.
  • نصب، استقرار و راه اندازی زیرو کلاینت می‌تواند هزینه را برای پشتیبانی زیروکلاینت نیز تجهیز شبکه یک سازمان در حد بسیار زیادی کاهش دهد.
  • خرید زیرو کلاینت می‌تواند امنیت بسیار بالایی را برای کاربران به ارمغان آورد، زیرا هیچگونه داده‌ای سمت کاربر ذخیره نمی‌شود.
  • مصرف برق تین کلاینت و زیروکلاینت در حدود ۱۰ الی ۶۵وات است و میزان انرژی مصرفی آن بسیار کم می‌باشد.
  • سرعت پردازش زیروکلاینت به دلیل انجام کلیه پردازش‌ها توسط پردازنده قدرتمند سروربسیار بالاست، در نتیجه با خرید زیروکلاینت عملاً کاربر سرعت بسیار بالایی را در مقایسه با کیس‌های سنتی تجربه خواهد کرد.
  • با خرید زیرو کلاینت می‌توان میزان فرآیندهای کاری پرسنل و نیروی فنی جهت پشتیبانی زیرو کلاینت را به حداقل رساند چون در یک شبکه مبتنی بر زیروکلاینت تنها نیاز به یک نیروی پشتیبان در سمت سرور وجود دارد.
  • با خرید زیروکلاینت برای یک سازمان، برای اضافه کردن یک کلاینت جدید، نیازی به نصب مجدد نرم افزارها نیست و به راحتی در کمترین زمان ممکن می‌توان تنها با ورود نام کاربری و رمز عبور به زیروکلاینت جدید (کاربر جدید) دسترسی‌های لازم را داد.

برای خرید زیروکلاینت و تین کلاینت لازم است حتماً چند فاکتور مهم را درنظر بگیرید: اصالت کالا، پشتیبانی ۲۴ ساعته، گارانتی خدمات، تیم متخصص حرفه‌ای، بهترین قیمت ممکن، مشاوره رایگان، که تمامی این شاخص‌ها را می‌توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاه اینترنتی کامپیوتر مال که سال هاست به طور فنی و تخصصی در زمینه ی  در ارائه ی زیروکلاینت و تین کلاینت مشغول به فعالیت است، با مراجعه به لینک ComputerMal.com بیابید.

نظرات