فرش آنتیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

0

اگر از علاقه‌مندان به فرش ‌های دستباف قدیمی و خاص هستید، حتماً نام فرش‌های آنتیک را شنیده‌اید. این فرش‌ها قدمت دیرینه‌ای دارند و ارزش مادی، فرهنگی و هنری آنها در مقایسه با سایر فرش‌های دستباف بیشتر است. این فرش‌ها رنگ پس زمینه مشخص و غالبی ندارند، از تمامی رنگ‌ها در ساختار آنها استفاده شده و با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند.

اگر دوست دارید با فرش‌های آنتیک و ویژگی‌های منحصر بفرد آنها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 ویژگی های فرش آنتیک

با فرش آنتیک آشنا شوید

فرش‌های آنتیک که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، به فرش‌های دستباف قدیمی گفته می‌شوند که قدمت طولانی دارند ولی هنوز زیبا، سالم و فاخر هستند. این فرش‌ها در مقایسه با سایر فرش‌های دستباف و ماشینی از ارزش مادی و هنری بالاتری برخوردار هستند و تنوع طرح و رنگ بندی آنها منحصر به فرد و تکرار نشدنی است.

طرح‌هایی از قبیل طرح درختی، ظل السلطان، طرح سراسر، لچک ترنج، گنبدی، طرح یک ‌طرفه و ترکمن از زیباترین نقشه‌ های پرطرفدار ایرانی در فرش‌های آنتیک است. این فرش ‌ها تولید شهر خاصی نیستند و در آثار اغلب شهرهای بافنده فرش دستباف مانند قم، مراغه، زنجان، کاشان، نایین، اصفهان، محلات، بختیاری، قشقایی، نهاوند، محلات، تبریز، ساروق، محلات و… دیده می‌شوند.

نکات مهم در هنگام خرید فرش آنتیک

۵ نکته مهم که باید در خرید فرش آنتیک به آنها توجه کرد

فرش‌های آنتیک به ‌دلیل ارزش مالی بالایی که دارند، باید با دقت بیشتری انتخاب و خریداری شوند. به علاوه، نکات مهمی وجود دارد که باید در هنگام خرید فرش آنتیک به آنها توجه کنید؛ نکات مهمی مانند شهر بافنده فرش، جنس الیاف فرش، قدمت آن، نوع طرح فرش و… که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح می دهیم:

۱٫      به نوع بافت و جنس الیاف در فرش های آنتیک توجه کنید

این فرش‌ها هنر دست بافندگان زبردست روستایی و عشایری هستند که در طراحی آنها از عناصر طبیعی، طبیعت، گیاهان و حتی جانوران الهام گرفته شده است. الیاف این فرش‌ها برگرفته از طبیعت و کاملاً ارگانیک هستند و بافتی نرم و لطیف دارند. حتی برای رنگرزی الیاف فرش‌های آنتیک نیز از رنگ‌های طبیعی استفاده شده است.

۲٫      تناسب طرح فرش با دکوراسیون منزل را جدی بگیرید

همان طور که در بخش قبل گفتیم، فرش های آنتیک از تنوع طرح و رنگ بندی بالایی برخوردار هستند و معمولا با هر سبک دکوراسیونی ست می‌شوند. اما دقت کنید که این طرح‌ ها با دکوراسیون‌های شلوغ و پر زرق و برق هماهنگی آنچنانی ندارند. در واقع توصیه ما استفاده از آنها در ترکیب دکورهای مینیمال، مدرن و تک رنگ یا با رنگ‌های الهام گرفته از طبیعت است.

۳٫      به برند تولید کننده و شهر بافنده فرش دقت کنید

اگر تصمیم دارید پس از خرید فرش آنتیک، آن را استفاده کنید، به برند تولید کننده فرش هم دقت داشته باشید و مشخصات آن فرش را با دقت مطالعه نمایید. به طور کلی فرش های دستباف قم، مراغه، زنجان، مشهد، تبریز، فرش‌های عشایری و بختیاری و قشقایی از کیفیت بافت، الیاف و طرح بندی خوبی برخوردار هستند.

۴٫      سایز و ابعاد فرش را متناسب با فضا انتخاب کنید

یکی از فاکتورهایی که نقش مهمی در نمایش این آثار هنری دارد، سایز و ابعاد فرش است. نباید با گستراندن فرش در مساحت مورد نظر، لبه های فرش برگردد یا بزرگ تر از کف اتاق یا پذیرایی باشد. اینکار باعث می شود با گذشت زمان گوشه های فرش بشکمد و از ارزش واقعی آن به عنوان یک فرش آنتیک کاسته شود.

۵٫      ایرادات احتمالی را در نظر بگیرید

با توجه به اینکه فرش‌های دستباف آنتیک قبلا ممکن است استفاده شده باشند، باید در زمان خرید به ایرادات جزئی و احتمالی آنها هم دقت داشته باشیم. وجود این ایرادات جزئی چندان هم دور از انتظار نیست، ولی معمولا به سادگی قابل رفع هستند و چیزی از ارزش فرش کم نمی کنند.

ویژگیهای منحصر به‌ فرد فرشهای دستباف آنتیک

ویژگی‌های منحصر به‌ فرد فرش‌های دستباف آنتیک

حالا که با فرش‌ های اصیل آنتیک آشنا شدید، نوبت آن رسیده که با هم مروری داشته باشیم بر ویژگی‌هایی که فقط در فرش‌های دستباف قدیمی و آنتیک می‌توان آنها را دید. این ویژگی‌ها عبارتند از:

·         بافت لطیف و انعطاف‌پذیری پرزهای فرش

الیاف فرش های آنتیک طبیعی، ظریف و نرم هستند و علاوه بر ارگانیک بودن از رنگ های طبیعی برای رنگرزی آنها استفاده شده است. به همین دلیل پرزهای این فرش‌ها هم کاملاً نرم و لطیف هستند و برای پوست‌های حساس یا افراد دارای آلرژی و حتی کودکان، حساسیت ایجاد نمی کنند.

·         استفاده از الیاف مواد طبیعی در بافت فرش

برای بافت همه‌ی فرش های دستباف و به ویژه فرش‌های آنتیک از پشم، نخ‌هایی با الیاف طبیعی و پنبه استفاده می‌شود. مزیت استفاده از الیاف طبیعی در ساختار این فرش ها، حفظ زیبایی و درخشندگی پایدار آنها در گذر زمان و افزایش دوام و ماندگاری فرش است.

·         الیاف رنگ طبیعی و درخشنده

با توجه به اینکه فرش‌ های دستباف آنتیک، قدیمی هستند و برای رنگ کردن آنها از رنگ‌های طبیعی مانند حنا، کهربا، پوست گردو و… استفاده شده، به هیچ وجه دارای مواد شیمیایی نیستند و رنگ پس نمی دهند. این موضوع باعث افزایش دوام فرش‌‌ها و عدم رنگ پس دادن آنها شده است.

·         خرید و فروش آسان فرش‌های آنتیک

فرش های آنتیک ارزش ریالی بالایی دارند، از نظر طرح و رنگ، خاص و غیر قابل تکرار هستند، به همین دلیل خرید و فروش فرش دستباف هیچ وقت از رونق نمی افتد و همواره طرفداران خاص خود را دارد. مخصوصا در میان افرادی که دوستدار اجناس قدیمی و عتیقه هستند.

 

قیمت فرش آنتیک چقدر است؟

بسته به اینکه فرش آنتیکی که انتخاب کرده‌اید، در حد نو یا کارکرده است و براساس مقدار کارکرد، ریز یا درشت بودن بافت فرش، رنگ بندی و نقشه‌ی فرش، جنس پود و پشمی یا ابریشمی بودن فرش، قیمت فروش این فرش‌ها متفاوت است.

ولی به طور کلی قیمت خرید و فروش فرش‌های آنتیک قدیمی در مقایسه با فرش‌های نو، تا حدودی بالاتر است. به علاوه، سایز و ابعاد فرش و اینکه هنرِ دست بافندگان کدام شهر هستند نیز در قیمت نهایی تاثیر گذار خواهد بود و احتمالا باید مبالغ متفاوتی را پرداخت کنید.

 

فرش آنتیک از کجا بخریم؟

همان طور که می‌دانید فرش‌های آنتیک از ارزش بالایی برخوردار هستند و باید آنها را فروشنده‌های معتبر و قابل اعتماد خریداری کرد. اگر به خرید و فروش فرش ‌های قدیمی علاقه دارید، پیشنهاد ما فروشگاه آنلاین آریاس است. این مجموعه گلچینی از بهترین و زیباترین فرش‌های دستباف آنتیک است.

فروشگاه اینترنتی آریاس به نشانی http://arias.ir/ مجموعه‌ای متنوعی از فرش های آنتیک با نقشه‌های پرطرفدار ایرانی از جمله طرح ظل السلطان، لچک ترنج، گنبدی، یک ‌طرفه، طرح درختی، طرح سراسر، ترکمن و بافت شهرهای مختلفی مانند کاشان، نایین، تبریز، اردبیل، همدان، کاشمر، کرمان، ساوه، بلوچستان، سنقر، خراسان و… است و تنوع بسیار بالایی دارد.

نظرات