آموزش منابع انسانی – صفر تا صد آموزش های مدیریتی + معرفی منابع آموزشی

0

از مهم‌ترین مسائلی که باید در یک سازمان به آن توجه داشت منابع انسانی می‌باشد. همانطور که یک ساعت از چرخ دنده‌ها تشکیل شده است، یک سازمان نیز از منابع انسانی ایجاد شده است. کارکنان یک سازمان چرخ دهنده‌های سیستم بوده و در صورت ایجاد مشکل برای هر یک از آن‌ها، عملکرد سازمان با مشکل مواجه خواهد شد. تک تک اعضای یک سازمان باید به درستی به وظایف خود عمل کرده و آموزش داده شوند. ما در این مقاله قصد داریم به یکی از مهم‌ترین موضوعات سازمان، یعنی آموزش منابع انسانی بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

می دانید که افراد و کارکنان برای یک سازمان مهم‌ترین سرمایه هستند. عملکرد مثبت و یا منفی این کارکنان می‌تواند باعث سود یا ضرر سازمان شود. بنابراین موضوع منابع انسانی از مهم‌ترین موضوعات مدیریت است. یک مدیر حرفه‌ای باید دانش کافی را درباره مدیریت کارکنان داشته باشد که البته این دانش نیازمند آموزش منابع انسانی است. مدیریت منابع انسانی در واقع به معنای انتخاب کارکنان مناسب و کارآمد، ایجاد یک فضای مناسب برای کارکنان و برخورد درست با اعضای سازمان برای رسیدن به بیشترین بازدهی می‌باشد. در صورتی که یک سازمان به اهمیت مدیریت منابع انسانی پی ببرد، می‌تواند بیشترین سود را تجربه کند.

همانطور که گفته شد این مدیریت نیازمند آموزش است. در صورتی که علاقمند به مدیریت هستید می‌توانید به فرادرس به عنوان یک منبع معتبر آموزشی مراجعه نمایید. فرادرس دارای انواع آموزش‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت منابع انسانی می‌باشد.

تاثیرات مدیریت منابع انسانی بر کسب و کار

یک مدیر موفق برای کنترل سازمان خود باید با موضوع آموزش منابع انسانی آشنایی کامل داشته باشد و به شکلی درست به مدیریت منابع انسانی خود بپردازد. در سازمان‌های کوچک شاید یک واحد مجزا برای مدیریت منابع انسانی وجود نداشته باشد، اما یک سازمان بزرگ و گسترده باید مدیریت منابع انسانی داشته باشد. این بخش می‌تواند تأثیر بسیاری در عملکرد سازمان داشته باشد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • با به رسمیت شناختن کارمند، دادن آزادی عمل، پاداش دادن و غیره رابطه میان کارمند با محیط کار را بهبود بخشیده و باعث حفظ کیفیت زندگی کاری او می‌شود.
  • زمانی که شما به مدیریت منابع انسانی بپردازید می‌توانید کیفیت و کمیت کار کارکنان را تضمین کرده و باعث سود بیشتر سازمان شوید.
  • با آموزش کارکنان باعث منعطف شدن و سازگار شدن آن‌ها با تغییرات می‌شود.
  • با اخراج و استخدام کارکنان باعث ایجاد تعادل می‌شود.
  • با ایجاد انگیزه در کارکنان آن‌ها را حفظ کرده و باعث دستیابی سازمان به اهداف می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین وظایفی که مدیر منابع انسانی دارد تشخیص میزان شایستگی کارکنان می‌باشد.
  • اختلافات و تعارضات بین منابع انسانی را برطرف می‌کند.
  • باعث حفظ کسب و کار در بازار رقابتی می‌شود.
  • هر کسب و کاری در بازار یک وجهه عمومی دارد. مدیریت درست منابع انسانی یک تصویر خوب از کسب و کار، در ذهن افراد جامعه ایجاد می‌کند.
  • با ایجاد حس تعلق و روحیه تیمی در کارمند، سازمان را به اهداف مورد نظر می‌رساند.

آموزش منابع انسانی

مراحل مدیریت و آموزش منابع انسانی

زمانی که یک مدیر به آموزش منابع انسانی می‌پردازد باید مراحل آن را یک به یک به درستی انجام دهد. مراحل مدیریت منابع انسانی به شرح زیر هستند:

نگرش در آموزش منابع انسانی

اولین و مهم‌ترین مرحله نگرش می‌باشد. نگرش در واقع نظری است که از احساس شما نسبت به موضوعی منعکس می‌شود. نگرش نوعی قضاوت و ارزیابی شخصی درباره موضوع مورد نظر شما می‌باشد. در مدیریت انسانی نگرش‌ها باید در جهت اهداف سازمان مدیریت و جهت دهی شوند. در ادامه به توضیح دو نگرش غلط معمول مدیران خواهیم پرداخت:

  1. نگرش مدیران درباره هزینه‌ها: بسیاری از مدیران بر این باورند که بیشترین هزینه در سازمان هزینه حقوق و دستمزد کارکنان است، در صورتی که این نگرش کاملاً اشتباه است. مدیریت منابع انسانی به شما آموزش می‌دهد که اگر نتوانید کارکنان را به خوبی مدیریت کنید ممکن است هزینه‌های بیشتری را متحمل شوید. اشتباهات کارکنان می‌تواند هزینه‌هایی مانند خرابی تجهیزات و یا ابزار آلات، هزینه آموزش، فراموش کاری‌ها و فرصت‌های از دست رفته را برای سازمان ایجاد کند.
  2. جایگاه استراتژی منابع انسانی: مدیرانی که آموزش منابع انسانی را دنبال نکرده باشند از جایگاه استراتژی منابع انسانی آگاهی ندارند. زمانی که یک سازمان به تعیین استراتژی کسب و کار خود می‌پردازد ابتدا استراتژی‌های کلان و سپس استراتژی‌های عملیاتی مشخص می‌شود که در واقع منابع انسانی قسمتی از این استراتژی هستند.

منش مرحله دوم مدیریت منابع انسانی

بر اساس هِرم مزلو انسان‌ها به طور طبیعی بعد از برطرف کردن نیازهای فزیولوژیکی خود به دنبال کسب احترام و رفع نیازهای خودشکوفایی هستند. در دنیای امروز نیازهای ارتباطی و احترامی حتی از نیازهای اساسی انسان نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و بسیاری از افراد در تلاشند تا به برطرف کردن این نیازها بپردازند. بنابراین در آموزش منابع انسانی مدیران یاد می‌گیرند که چه منش و رفتاری با کارکنان خود داشته باشند. در حوزه مدیریت منابع انسانی باید توجه داشته باشید که شما با یک انسان روبرو هستید و با کارکنان خود مانند یک ماشین برخورد نکنید. دو رویکرد درباره منش در مدیریت منابع انسانی به شرح زیر هستند:

  1. اولین رویکرد در منش مدیران با منابع انسانی این است که آن‌ها شریک تجاری خود در نظر بگیرید. اگر این رویکرد را در نظر داشته باشید می‌توانید برای حفظ، آموزش و رشد کارکنان تلاش بیشتری داشته و باعث به هدف رسیدن سازمان شوید. زیرا شرکای تجاری برای یک هدف تلاش کرده و می‌دانند به ثمر رسیدن تنها با اتحاد و همفکری انجام می‌شود.
  2. دومین رویکرد نگاه پدرانه به کارکنان است. یک مدیر حرفه‌ای و با تجربه ضمن در نظر گرفتن سطوح سازمان، مانند یک پدر به کارکنان خود اهمیت می‌دهد. در صورتی که واقعاً به فکر منابع انسانی باشید و نگرانی خود را به آن‌ها نشان دهید، بدون شک کارکنان نیز برای اهداف شرکت تلاش کرده و برای آینده شرکت احساس نگرانی می‌کنند.

آموزش منابع انسانی

گزینش در آموزش منابع انسانی

سومین مرحله از آموزش منابع انسانی گزینش است. مهم‌ترین وظیفه مدیر منابع انسانی استخدام نیروی کارآمد و حرفه‌ای است. بنابراین در آموزش‌های مربوط به مدیریت منابع انسانی، مدیران با نحوه پیدا کردن و استخدام یک نیروی کار حرفه‌ای آشنا می‌شوند. در این آموزش مدیران یاد می‌گیرند که در استخدام کارکنان سخت گیر باشند و با دقت بیشتری عمل کنند. در صورتی که یک نیروی کار بی حاشیه، کارآمد، آموزش پذیر و با دانش کافی استخدام کنید ادامه کار بسیار ساده خواهد شد. مرحله استخدام کارکنان از مهم‌ترین مراحل مدیریت است و در صورت نداشتن دانش کافی مدیران در این زمینه اهداف سازمان با مشکل مواجه خواهد شد.

آمـوزش منـابع انسانی چیست؟

از اشتباهات بزرگی که بسیاری از مدیران با آن مواجه می‌شوند عدم آموزش منابع انسانی بعد از استخدام می‌باشد. مدیران بدون اینکه به توجیه نیرو بپردازند او را وارد محیط کار کرده و از اون توقع دارند تا وظیفه‌اش را به بهترین صورت انجام دهد. این روش مشکلات بسیاری را برای سازمان ایجاد می‌کند. زیرا تا زمانی که بهره وری نیرو کار پایین است، کارکنان دیگر نیز زمان زیادی را از دست داده و در نتیجه سازمان با اختلال روبرو می‌شود. برای رفع این مشکل باید به صورت سیستمی به آموزش کارکنان تازه استخدام شده بپردازید. این آموزش باید فشرده و سخت باشد. زیرا در صورتی که یک نیرو کار خود را راحت شروع کند، در ادامه نیز از انجام کارهای سخت فرار می‌کند. اگر قصد دارید آموزش را با کمترین زمان و هزینه تکمیل کنید می‌توانید آموزش‌ها را به صورت ویدئو برای منابع انسانی استخدام شده ارسال نمایید تا با سازوکار سازمان شما و وظیفه خود آشنا شوند. ۳ مورد از مهم‌ترین آموزش‌هایی که باید به کارکنان خود بدهید به شرح زیر است:

  • فرآیندهای سازمان را برای منابع انسانی شفاف سازی و توجیه کنید. بسیاری از موارد برای شما بدیهی است در صورتی که پرسنل اطلاعی از آن ندارند.
  • قوانین و مقررات سازمان را برای منابع انسانی شفاف کرده و به آموزش آن‌ها بپردازید. برای این کار می‌توانید یک آیین نامه تهیه کنید.
  • تجربه‌های پرسنل قبلی را از طریق آموزش به کارکنان جدید انتقال دهید. این کار احتمال آزمون خطاها را کاهش می‌دهد.

چینش درست افراد جایگاه شغلی

فرض کنید شما توانستید بهترین نیروها را استخدام کنید و با استفاده از آموزش منابع انسانی تمام آموزش‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار دادید. حال به عنوان مدیر بخش منابع انسانی باید چه کارهایی انجام دهید؟ بدون شک برای آنکه سازمان به اهداف خود برسد، تنها استخدام بهترین نیروها و آموزش آن‌ها کافی نیست. اگر این نیروها در جایگاه مناسب خود قرار نگیرند می‌توانند باعث بروز مشکلات بسیاری در سازمان شوند. بنابراین یک مدیر کارآمد باید به چینش منابع انسانی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد. چینش منابع انسانی باید با در نظر داشتن توانایی‌ها و استعداد هر یک از کارکنان انجام شود.

آموزش منابع انسانی

برای آن که بتوانید توانایی‌ها و استعدادهای منابع انسانی با توجه به اهداف سازمان پیدا کنید، باید آموزش‌های لازم را در زمینه مدیریت منابع انسانی دنبال کنید. شما می‌توانید برای دنبال کردن آموزش‌های مختلف در این زمینه به فرادرس مراجعه نمایید.

ایجاد انگیزه در افراد سازمان

همانطور که در بخش‌های قبل به آن اشاره شد کارکنان شما ماشین نیستند و نیازمند انگیزه در کار هستند. یکی از مهم‌ترین مراحل آموزش منابع انسانی ایجاد انگیزه در کارکنان می‌باشد. برای آن که بتوانید یک مدیر منابع انسانی موفق باشید باید بدانید چگونه می‌توان برای کارکنان انگیزه ایجاد کرد. انگیزش از اهمیت بسیاری در سازمان برخوردار است زیرا یک نیروی کار حرفه‌ای و آموزش دیده، بدون انگیزه نمی‌تواند بازدهی لازم را برای سازمان داشته باشد. دو روش ایجاد انگیزه در کارکنان به شرح زیر می‌باشد:

  1. پاداش: اولین روش ایجاد انگیزه در منابع انسانی استفاده از سیستم پاداش است. با استفاده از این روش شما می‌توانید با در نظر گرفتن اهداف سازمان پاداش‌هایی را برای کارکنان در نظر بگیرید. برای مثال شما می‌توانید با مشخص کردن حداقل میزان فروش برای گرفتن پورسانت، بازایاب های شرکت خود را به فروش بیشتر محصولات سوق دهید.
  2. ابزار DISCدومین روش ایجاد انگیزه در منابع انسانی سازمان، روش DISC می‌باشد. در این روش مدیران به رفتارشناسی کارکنان خود پرداخته و با توجه به ویژگی‌های شخصتی آن‌ها روش‌های مختلفی را برای ایجاد انگیزه در آن‌ها انتخاب می‌کنند. در این روش رفتار و شخصیت افراد به چهار دسته D، I ، S و C تقسیم بندی می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی های شخصیتی متمایز هستند.در نتیجه این تفاوت میان افراد و شخصیت آن‌ها، جایگاه و نوع رفتار با آن‌ها در سازمان متفاوت خواهد بود. برای مثال برای ایجاد انگیزه در مدل D باید به آن‌ها آزادی عمل داده و آن‌ها را با چالش‌های جدید مواجه کنید. در مقابل اگر کارهای روتین را به آن‌ها بسپارید و یا اختیارات آن‌ها را محدود متوجه خواهید شد که انگیزه آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

پایش؛ مرحله آخر مدیریت منابع انسانی

آخرین مرحله از آموزش منابع انسانی پایش آن‌ها می‌باشد. به طور کلی پایش به معنای آنالیز و کنترل عملکرد منابع انسانی است. در مدیریت منابع انسانی ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. تهیه شاخص عملکردی هر نیرو: با استفاده از تهیه شاخص‌های عملکردی برای هر نیرو، می‌توانید کار او را مورد بررسی قرار داده و متوجه نحوه عملکرد او شوید. متاسفانه بسیاری از مدیران از این روش استفاده نکرده و در نتیجه از نحوه عملکرد منابع انسانی خود آگاه نیستند.
  2. ابزارهای کنترل منابع انسانی: برخی از مدیران برای کنترل منابع انسانی خود از دیگر کارکنان استفاده می‌کنند اما خود آن کارکنان نیز نیاز به نظارت دارند. شما می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل از ابزارهای کنترل منابع انسانی استفاده کنید. برای مثال نرم افزار CRM یکی از این ابزارها می‌باشد.

آموزش منابع انسانی

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات داده شده یک سازمان نیازمند مدیریت است. از آن جایی که منابع انسانی مهم‌ترین اعضای یک سازمان هستند، برای آن که بتوانید سازمان خود را مدیریت کنید باید با منابع انسانی و نحوه برخورد با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. بسیاری از مدیران بدون آموزش منابع انسانی به کنترل سازمان خود می‌پردازند و این موضوع باعث عدم پیشرفت سازمان می‌شود. مدیریت منابع انسانی در مراحل و به شیوه های مختلفی انجام می‌شود که در این مطلب به مهم‌ترین موارد در این باره اشاره شده است. در صورتی که علاقمند به موضوع مدیریت هستید می‌توانید با فرادرس به عنوان یک منبع معتبر آموزشی مراجعه کرده و انواع آموزش‌ها را در زمینه مدیریت منابع انسانی دنبال نمایید.

نظرات