معرفی چند مورد از رشته های پرطرفدار مهندسی

0

رشته های مهندسی در جهان از رشته های پولساز است. و با داشتن مهارت کافی در این رشته ها میتوانید به مهاجرت و یا ادامه تحصیل در خارج از ایران فکر کنید. متاسفانه در سالهای اخیر درامد رشته های مهندسی بسیار کاهش یافته است. اما به معنی این نیست که این رشته ها در سرتاسر جهان کم درامد هستند. بصورت میانگین حداقل درامد سالانه یک مهندس حدود ۱۰۰ هزار دلار است. پس در ادامه به معرفی چند رشته پرطرفدار میپردازیم.

رشته مهندسی عمران:

رشته مهندسی عمران یکی از گسترده ترین رشته های مهندسی است و حوزه کاری آن چنان گسترده است که شمردن همه آنها در حوصله این مقاله نمیگنجد! شاخه های اصلی رشته عمران شامل:

طراحی سازه های ساختمانی و برج ها

طراحی تاسیسات حمل و نقل زمینی مانند راه ها و پل ها و خطوط ریلی

طراحی تاسیسات حمل و نقل دریای مانند بنادر و اسکله

طراحی تاسیسات و سازه های آبی مانند کانال های آب رسانی و سد ها

طراحی سازه های دریایی مانند سکو های نفتی

طراحی و برنامه ریزی سیستم های حمل و نقلی و….

برای موفقیت در رشته عمران شما با حل تمرین های دانشگاهی دروس مهم مانند تحلیل سازه، مقاومت، بتن، فولاد و سیالات تا حدودی میتوانید به اصول اولیه این رشته مسلط شوید. اما کلید موفقیت در رشته عمران انجام پروژه متلب است.  همانطور که خودتان بهتر میدانید. متلب کاربردهای زیادی دارد و  رشته عمران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رشته مهندسی برق:

افرادی که هوش محاسباتی بالایی دارند از عاشقان این رشته هستند! در واقع این رشته برای افزار باهوش بسیار جذاب است. رشته برق یکی از سخت ترین رشته های دانشگاهی است. و موفقیت در این رشته به تلاش بسیار نیاز دارد. افرادی که حل تمرین دانشجویی زیادی انجام داده اند به راحتی میتوانند تمام مفاهیم اصلی این رشته را یاد بگیرند. رشته برق پایه ریاضیات قوی نیاز دارد. واکثر دروس برق مرتبط با ریاضیات مهندسی و فیزیک است.

رشته های مهندسی

رشته برق نیز از رشته های گسترده ای  است و زمینه کاری گسترده ای را برای علاقه مندان فراهم میکند.

طراحی و تحلیل مدارهای الکترونیکی

طراحی فیبرهای چاپی قطعات الکترونیکی

طراحی سیستمهای دیجیتال، و ناوبری

طراحی و تحلیل مدارهای الکتریکی

طراحی و برنامه نویسی میکروکنترلرها

طراحی و کدنویسی سیستمهای دیجیتال

طراحی مدارهای فرمان صنعتی

طراحی خطوط انتقال و شبیه سازی مدارات قدرت

شبیه سازی و تحلیل کنترل خطی و کنترل مدرن و…

رشته مهندسـی مکانیک:

رشته مکانیک نیز مانند دو رشته قبلی بازه گسترده ای از زمینه های شغلی را در برمیگرد. اغلب مهندسان مکانیک در بخشهای صنعتی مشغول به فعالیت میشوند. از مهمتین صنایع مرتبط با مکانیک صنعت هوافضا است. که به طراحی قطعات هواپیما، جت، جنگنده و شاتلهای فضایی میپردازد. ایرانی های زیادی که جزو نوابغ جهان محسوب میشوند در ناسای آمریکا مشغول فعالیت هستند و بخش عمده حرکت رو به جلوی صنایع فضایی جهان توسط مهندسان مکانیک رهبری میشود.

صنعت خودرو سازی که نیازی به توضیح بیشتر ندارد! و تمام قطعات مکانیکی و اتاقک خودرو که در خودرو سازی استفاده میشود. همگی توسط مهندسین مکانیک طراحی میشود. و همین موجب پیدایش زمینه گسترده تری بنام صنعت قطعه سازی شده است. حتی در ایران نیز که رشته های مهندسی اشباع شده اند. با نگاهی به اگهی های استخدامی میتوان دریافت که بخش اعظم درخواست نیروی کار مرتبط با رشته های مکانیک است.

نظرات