خواص شگفت انگیز سماق + ویژگی های بی نظیر سماق

0

سماق یکی از ادویه های منحصر بفردی است که دارای طعم بی نظیری است که باید از آن در غذاها استفاده کنید. یکی از مهم ترین خواص سماق کنترل فشار خون است. ما در این پست به خواص شگفت انگیز سماق و ویژگی های بی نظیر سماق پرداخته ایم.

خواص شگفت انگیز سماق

خواص شگفت انگیز سماق

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که سماق، یکی از سین‌های سفره‌ی هفت‌سین هرساله‌تان، چه خواصی می‌تواند داشته باشد؟ سماق از یک گیاه گلدار هم‌خانواده بادام هندی و انبه به نام «Anacardiaceae» بدست می‌آید. این درختچه خوشه‌های مخروطی شکلی از توت‌های بنفش و قرمز روشن تولید می‌کند. این توت‌ها را خشک و پودر می‌کنند تا ادویه سماق تولید شود. در این مطلب به معرفی خواص سماق، عوارض جانبی مصرف و تداخل آن با دارو‌ها می‌پردازیم.

خواص سماق برای لاغری

خواص شگفت انگیز سماق

خواص سماق برای لاغری از مهم‌ترین خواص آن محسوب می‌شود که مورد توجه پزشکان تغذیه نیز قرار گرفته است. در واقع سماق از پروتئین و ویتامین تشکیل شده که مصرف آن منجر به از بین رفتن چربی‌ها می‌شود. این گیاه به طور ویژه چربی‌های معده را می‌سوازند و به هضم آسان‌تر غذاهای چرب کمک می‌کند.

سماق از طریق متعادل نگه داشتن میزان قند احساس نیاز به خوردن شیرینی‌جات را که ممکن است به صورت ناگهانی افزایش و کاهش پیدا کند، از بین می‌برد. برای کاهش وزن، سماق را به سالادها و غذاهای خود اضافه کنید. این گیاه میزان کالری دریافتی شما را نیز متعادل می‌سازد.

خواص سماق برای کبد چرب

خواص شگفت انگیز سماق

احتمالا تا به حال در مورد کبد چرب زیاد شنیده‌اید و شاید خودتان به آن مبتلا باشید. در سال‌های اخیر توجه زیادی به نقش داروهای گیاهی در مدیریت بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شده است. بنابراین شاید برای شما جالب باشد که بدانید آیا خواص سماق بر کبد چرب تاثیر دارد یا خیر؟

یکی از روش‌هایی که محققان برای مشاهده تاثیر یک گیاه دارویی بر یک بیماری خاص به کار می‌برند این است که تاثیر گیاه را با دارونما (که تنها اثر تلقینی در فرد آزمایش‌شونده دارد)، مقایسه می‌کنند. در یک آزمایش، ۸۰ بیمار مبتلا به NAFLD انتخاب شدند و روزانه ۲۰۰۰ میلی‌گرم پودر سماق یا دارونما به‌طور تصادفی، به مدت ۱۲ هفته، به آن‌ها داده شد.

مبارزه با سرطان

خواص شگفت انگیز سماق

در تحقیقات آزمایشگاهی، نشان داده شده که سماق می‌تواند با تکثیر غیر عادی سلول‌ها مبارزه کند. یک مطالعه نیز نشان می‌دهد که صمغ درخت سماق می‌تواند مانع از رشد رگ‌های خونی جدید در تومور‌ها شود. دانشمندان کانادایی معتقدند که این عصاره می‌تواند در ساخت دارو‌هایی ضد سرطان سینه بسیار مفید باشد. همچنین به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار بالای این ادویه و سایر اجزای درخت آن، می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان بسیار کمک کننده باشد.

خواص شگفت انگیز سماق برای پوست

سماق دارای مقادیر بالایی از ویتامین C است که استفاده از آن به رفع چین و چروک پوست کمک می‌کند. فواید خارق‌العاده و بی شمار این گیاه در بسیاری از مقاله‌ها و مجله‌های زیبایی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

خواص شگفت انگیز سماق

با توجه به امکان حساسیت زایی سماق برای پوست، قبل از استفاده از ماسک آن مقداری از محتویات ماسک را روی پوست دست خود بزنید. در صورتی که هیچ گونه حساسیتی مشاهده نکردید، از آن برای پوست صورتتان استفاده کنید. ویتامین ث و خاصیت آنتی اکسیدانی سماق به از بین رفتن چروک‌های عمیق و سطحی پوست و جوان سازی آن کمک می‌کند. همچنین ریشه و برگ گیاه سماق برای از بین بردن کک و مک نیز مفید است. برای بهره مندی از این خواص سماق ابتدا ساقه و ریشه گیاه آن را بجوشانید و سپس جوشانده حاصل را روی کک و مک بمالید. این کار را تا رفع کامل کک و مک به صورت روزانه ادامه دهید. همچنین ترکیب سماق و جوش شیرین برای رفع کهیرپوستی مناسب است.

نظرات