مواد غذایی مناسب فشار خون بالا + کاهش فشار خون

0

فشار خون بالا باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی می شود که اگر کنترل نشود مشکلات جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارد. یکی از روش هایی که می توان فشار خون را کاهش داد، استفاده از مواد غذایی کاهند فشار خون است. در این پست مواد غذایی مناسب فشار خون بالا را معرفی کرده ایم.

مواد غذایی مناسب فشار خون بالا

مواد غذایی مناسب فشار خون بالا

رژیم غذایی، تغذیه مناسب، انجام فعالیت های ورزشی مستمر در پیشگیری و درمان فشار خون در سنین جوانی و کهنسالی و همچنین در لاغری و تناسب اندام مبتلایان نقش اساسی دارد. حذف مصرف بیش از حد نمک در وعده های غذایی، اولین کار مفیدی است می بایست در پیشگیری و درمان فشار خون بالا انجام داد. مصرف مواد غذایی دارای پتاسیم، منیزیم و فیبر می تواند به کنترل فشار خون کمک کنند. میوه ها و سبزیجات، آجیل، دانه ها و مغزها، حبوبات، گوشت بدون چربی و مرغ منابع خوبی از مواد غذایی مناسب برای کنترل فشار خون بالا هستند. استفاده از رژیم DASH، یکی از راه های بسیار مناسب در درمان مبتلایان به فشار خون بالاست.

تداوم فعالیت بدنی روزانه

مواد غذایی مناسب فشار خون بالا

فعالیت فیزیکی مرتب یعنی دست‌کم ۶۰ ـ ۳۰ دقیقه فعالیت در روزهای هفته که باید از ۱۵ دقیقه در روز شروع شود و پیاده‌روی تند به کاهش فشار خون کمک می‌کند، به این دلیل که قلب می‌تواند به طور موثرتری از اکسیژن استفاده کند.

کلم بروکلی

مواد غذایی مناسب فشار خون بالا

کلم بروکلی تأثیرات و مزایای زیادی در سلامت از جمله سیستم گردش خون دارد. اضافه کردن کلم بروکلی به رژیم غذایی می‌تواند به کنترل فشارخون‌تان کمک کند. این گیاه که مملو از آنتی اکسیدان‌ها است با بهبود عملکرد سیستم عروق و افزایش دی اکسید نیترات بدن به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

رژیم DASH؛ نجات بخش مبتلایان به فشار خون

مواد غذایی مناسب فشار خون بالا

رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا یاDASH ، یک برنامه غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، ماهی، مرغ، آجیل، حبوبات و لبنیات کم چرب است. این غذاها دارای مواد مغذی کلیدی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فیبر و پروتئین هستند.

رژیم DASH می تواند فشار خون را کاهش دهد زیرا از نمک و شکر کمتری نسبت به رژیم غذایی معمول برخوردار است. بکارگیری این رژیم با کاهش مصرف دسرها، نوشیدنی های شیرین، چربی ها، گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده در برنامه غذایی روزانه شما همراه است.

جالب است بدانید زنانی که چندین سال رژیم DASH را دنبال کردند، خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق و سکته مغزی را کاهش دادند.

اثرات منیزیم بر کاهش فشار خون

مواد غذایی مناسب فشار خون بالا

براساس نتایج یافته‌های پژوهشی، منیزیم توانسته فشار خون را کاهش دهد. در بیمارانی که از دیورتیک‌ها (داروهای ادرارآور) برای دفع سدیم و درمان فشار خون به مدت طولانی استفاده کرده‌اند یا از پتاسیم به میزان بالا مصرف کرده‌اند، استفاده از منیزیم توانسته برای مدتی، فشار خون را به صورت آشکاری کاهش دهد. بد نیست بدانید، مصرف دیورتیک‌ها می‌تواند منیزیم را دفع و مقدار آن را در بدن کاهش دهد. فیبرها همچون سبوس و غلات سبوس‌دار منبع اصلی منیزیم و اغلب سبزیجات، مغزها و گوشت، حاوی مقادیر متوسط این ماده معدنی هستند.

نظرات