ورق اسیدشویی چیست؟ | آشنایی با انواع و ویژگی‌های هرکدام

0

همانطور که می‌دانید ماده خام مورد نیاز برای تولید انواع محصولات فلزی به صورت ورق است. این ورق‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و با اهداف خاصی تولید می‌شوند. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورقه‌های فلزی در جهان است که یکی از انواع این ورقه‌ها می‌توان به ورق اسیدشویی اشاره نمود. این محصول از ورق گرم تولید می‌شود و سپس اسیدشویی می‌گردد. در واقع برای تمیزکردن سطح ورق از عملیات اسید شویی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید با ورق اسید شویی و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله و معرفی وب سایت پیوان (pivan.co) همراه ما باشید.

قیمت ورق اسیدشویی

منظور از ورق اسیدشویی چیست؟

یکی پر کاربردترین ورق‌هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد ورق اسید شویی است. این ورق‌ها تولید شده از ورق سیاه نورد گرم شده هستند. در واقع منظور از اسید شویی انجام عملیاتی جهت حذف ناخالصی‌ها، خوردگی، زنگ زدگی و … از سطح ورق است. این فرآیند به منظور ارتقا کیفیت سطحی ورق به میزان استاندارد و مطلوب برای ورود به عملیات نورد سرد و تولید نوع روغنی است.

در طی این فرایند یک لایه اکسید روی سطح فلز ایجاد می‌شود. در واقع هنگامی که سطح در تماس با اکسیژن هوا قرار می‌گیرد روی سطح فولادی لایه‌ای از اکسید و چربی ایجاد می‌شود. برای زدودن این چربی و آلودگی‌ها از نوعی اسید استفاده می‌کنند. این فرآیند اسید شویی یا همان فلاکسینگ نام دارد و به ورق های حاصل از آن ورق اسید شویی می‌گویند که دارای سطح براق‌تری است.

انواع روش های اسید شویی ورق

فرایند اسید شویی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • غوطه وری در مخزن
  • اسید شویی ساکن
  • اسید شویی دسته ای
  • روش افسانه ای
  • روش بازگردشی

خرید ورق اسیدشویی

انواع اسید مورد استفاده در اسیدشویی ورق فولادی

در فرایند اسید شویی ورق فولادی از اسیدهای متفاوتی استفاده می‌شود که هر یک دارای مزایا و معایب خاصی هستند. از جمله اسیدهای مورد استفاده در انواع ورق اسید شویی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هیدروکلریک اسید

هیدروکلریک اسید از پرمصرف‌ترین اسیدها در فرآیند اسید شویی ورق‌های فولادی است. از ویژگی‌های این اسید می‌توان به امکان استفاده از آن در دمای اتاق وکاهش هزینه گرمایش، رسوب کمتر هیدروژن طی انتشار، ایجاد نمک‌های آهنی کمتر بر روی سطح اسید شویی و … اشاره نمود؛ اما این اسید دارای معایبی نیز می باشد  که از جمله آن می‌توان به ایجاد خوردگی بیشتر، گران بودن سیستم بازیابی اسید، خارج شدن بخار در دمای بیشتر از محیط و … اشاره نمود.

  • سولفوریک اسید

برای ایجاد ورق اسید شویی از سولفوریک اسید نیز استفاده می‌شود. این نوع اسید به راحتی تجدید می‌شود و می‌توان سولفات آهن آن را بازیابی نمود. از طرفی افزیش دما موجب می‌شود که در غلظت پایین شستشو به راحتی امکان پذیر باشد. البته مواردی چون نفوذ زیاد اسید در فولاد، چسبنده بودن باقی مانده‌های اسید شویی، نیاز به گرم نمودن محلول اسیدی موجب شده که نسبت به هیدروکلریک اسید کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد ورق های اسید شویی

ورق اسید شویی سطحی تمیز، درخشان و عاری از هرگونه آلودگی دارد. ورق‌های فولادی پیش از استفاده در هر نوع عملیاتی باید به چنین ویژگی‌هایی دست یابند. ویژگی ورق اسید شویی باعث شده که این ورق کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف داشته باشد. از جمله کاربردهای این ورق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صنایع لوله سازی مثل صنایع تولید لوله های انتقال نفت، آب و گاز
  • تولید مخزن های تحت فشار و مخازن مایعات و گازها
  • تولید محصولات گالوانیزه
  • شکل دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز
  • صنایع ساختمان سازی
  • صنایع اتومبیل سازی و تولید رینگ و شاسی، چرخ خودرو و …

 

رایج ترین ابعاد ورق اسیدشویی

ورق اسید شویی در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید می‌شود؛ اما به طور متداول ورق‌های اسید شویی که در بازار موجود هستند دارای ضخامت ۱٫۵ الی ۶ میلی متر می‌باشند. علاوه بر این ورق‌های اسید شویی به صورت رول و شیت و در عرض های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر نیز توسط کارخانه های مختلف تولید می‌شوند. لازم است که اشاره کنیم از لحاظ طولی هیچگونه محدودیتی برای ورق اسید شویی وجود ندارد و مشتریان با توجه به نیاز خود می‌توانند آن را سفارش دهند؛ اما به طور کلی ورق‌های اسید شویی شیت موجود در بازار در دو ابعاد زیر هستند:

  • ورق اسید شویی شده به ابعاد ۱۰۰۰ در۲۰۰۰ میلی متر
  • ورق اسید شویی شده به ابعاد ۱۲۵۰ در ۲۵۰۰ میلی متر

استاندارد ورق های اسید شویی

ورق‌ها اسید شویی بر اساس استانداردهای خاصی تولید می‌شوند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به استاندارد BS EN 10111 و DIN 1614 اشاره نمود. لازم است که اشاره کنیم هر یک از این ورق‌های اسید شویی چهار گرید متفاوت دارند که در بیشتر مواقع آن‌ها را یکسان می‌دانند.

بررسی ورق اسید شویی

قیمت و خرید ورق اسید شویی

ورق اسید شویی محصولی ما بین ورق سیاه و ورق روغنی است و توسط بهترین کارخانه‌های کشور تولید می‌شود. برای تهیه این کالا می‌توانید به شرکت‌ها و نمایندگی‌هایی که عرضه کننده انواع ورق‌های فولادی است مراجعه کنید. وب سایت پیوان https://pivan.co/product-category/sheet/hrc/acid-sheet یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین مجموعه‌های ارائه دهنده انواع محصولات آهن آلات، ورق فولادی و اسید شویی است. این مجموعه مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات کارخانه‌های داخلی و خارجی را با قیمتی مناسب عرضه می‌کند. از این رو می‌توانید با اطمینان خاطر از درجه یک بودن ورقه های اسید شویی برای خرید آن‌ها اقدام کنید.

قیمت ورق اسید شویی با توجه به استانداردها، اسید مصرفی، روش تولید و … متفاوت است و می‌تواند آن را افزایش یا کاهش دهد، البته نوسانات بازار آهن آلات نیز روی تغییرات قیمت آن موثر باشد. برای اطلاع از قیمت ورق اسید شویی و انواع آن می‌توانید به وب سایت پیوان مراجعه کنید و با استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان فروش این مجموعه به خرید محصول مورد نظر خود که کارایی لازم را داشته باشد اقدام کنید.

نظرات