آشنایی با انواع قفل

0

اشنایی با انواع قفل

از گذشته های دور تا عصر حاضر، از تجهیزات ویژه و قفل های مختلفی، جهت تامین امنیت و پیشگیری از سرقت از طریق بسته نگه داشتن درب های ورودی، درب های داخلی آپارتمان، درب مغازه ها و غیره بهره گرفته شده است. قفل ها، تاثیر بسزایی در تامین امنیت هر مکانی دارند و به علت کاربرد بسیار گسترده، در انواع طرح ها و مدل ها ساخته شده اند؛ بگونه ای که امروزه شاهد انواع قفل های حیاطی، آویزی، کتابی، زبانه دار، شب بند و…هستیم. قفل ها علاوه بر تنوع در طرح، از تنوع بالایی در جنس نیز برخوردار هستند و از استیل، آهن، فولاد، برنج و نیکل ساخته می شوند. به دلیل اهمیت بالای خریداری قفل با کیفیت و ایجاد امنیت مناسب، آشنایی با انواع قفل ضروری می باشد که ما در این مطلب به شرح انواع مدل ها و کارکرد آنها می پردازیم تا به طور کامل، با ویژگی قفل های مختلف آشنا شوید.

انواع قفل

اگر نیاز به ساخت سوئیچ خودرو ایرانی و خارجی فوری داشتید میتوانید با شرکت امداد کلید تهران در ارتباط باشید.


قفل حیاطی – قفل حیاطی برقی

اهمیت حفاظت و امنیت درب های ورودی ساختمان منازل، ساختمان های اداری و تجاری بر هیچکس پوشیده نیست. نصب قفل حیاطی، یکی از اصلی ترین راه های برقراری ایمنی در آپارتمان ها و تمام اماکن می باشد. قفل های حیاطی در دو نوع مکانیکی و برقی تولید می شوند که هر کدام کارکرد متفاوتی دارند. قفل حیاطی مکانیکی از بدنه و توپی تشکیل می شود و هنگامیکه کلید وارد آن می شود، ابتدا توپی قفل از بدنه آزاد می شود و سپس زائده اول و زائده دوم حرکت می کنند و با یکدیگر درگیر می شوند. در انتها، زبانه قفل، به دلیل تکان خوردن زائده اول، حرکت می کند و قفل حیاطی مکانیکی باز می شود. دسته دوم مربوط به قفل حیاطی برقی می باشد که به عنوان یک جایگزین ایمن برای قفل حیاطی مکانیکی در نظر گرفته می شود. مرکز کنترل قفل، مولد، سیستم فرمان رادیویی، چشمی، چراغ مادون قرمز، فلاشر، میکروسوئیچ و ریموت کنترل از اجزای تشکیل دهنده قفل حیاطی برقی هستند. امنیت بالا، افزایش سرعت عمل، کیفیت بیشتر و قابلیت باز و بسته شدن درب ها به صورت اتوماتیک از جمله مزایای قفل حیاطی برقی نسبت به نوع مکانیکی می باشند.


قفل اویز

یکی از متداول ترین و رایج ترین قفل های حال حاضر که برای امنیت انواع درب ها همچون درب ساختمان ها، درب صندوق، درب چمدان، درب کمد و غیره مورد استفاده قرار می گیرد قفل آویز نام دارد. ساختار این قفل از تعدادی پین تشکیل شده است که به فنر متصل هستند و با چرخاندن کلید، این پین ها حرکت می کنند و برای باز و بسته شدن قفل، در جایگاه مخصوص خود قرار می گیرند. قفل آویز برنجی، قفل آویز طرح برنجی، قفل آویز پایه بلند، قفل آویز گاردی و قفل آویز رمزدار از انواع مختلف این نوع قفل می باشند. این قفل از جنس آهن، برنج و فولاد ساخته می شود که در انواع سایزها متناسب با نوع کاربرد و مکان مورد استفاده در دسترس هستند.


قفل کتابی

قفل کتابی یکی از ایمن ترین قفل های موجود در بازار است که سطح زبانه آن، تا حد مناسبی پنهان بوده و ابزار سارقین همچون اره آهن بر و قیچی آهن بر، به سختی با این زبانه درگیر می شود. این قفل ها از ساختاری مکعب مستطیل شکل و مجهز به یک سیلندر میله ای تشکیل شده اند که از طریق سه روش کلید، رمز و برق می توان نسبت به جابجایی این سیلندر اقدام کرد و قفل را باز و بسته نمود. انواع قفل کتابی برای امنیت درب ها، خودروها، درب آکاردئونی کرکره ای جلوی درب ها و حفاظ مغازه ها بکار می روند که در دو نوع برنجی و فولادی ساخته می شوند.


قفل های زبانه دار

یکی از انواع قفل های مغزی، قفل زبانه دار است که بیشترین کاربرد آن برای درب ورودی ساختمان ها و درب پارکینگ محسوب می شود. این نوع قفل در وسط درب وصل می شود و از طریق ورود و خروج یک زبانه که در غلاف جای می گیرد، بسته و باز می شوند؛ در واقع این قفل تحت فشار عمل می کند و توسط یک فنر کشیده می شود، هنگامی که فشار اعمال می شود، قفل زبانه دار باز می شود و هنگامی که فشار از روی فنر متصل به آن برداشته شود، زبانه قفل به حالت اولیه باز می گردد. قفل زبانه دار از جنس برنج، آهن و نیکل ساخته می شود و از کلید برای باز و بسته شدن استفاده می‌ نماید.


قفل های شب بند

قفل شب بند یکی از انواع تجهیزات قفل های مورد استفاده در درب ها می باشد که برای افزایش امنیت در کنار قفل اصلی درب یا درب های ضد سرقت بکار می رود. قفل شب بند مکانیکی، قفل شب بند مغزی دار، قفل شب بند دیجیتال، قفل شب بند زنجیری و قفل شب بند درب چوبی از انواع مختلف این نوع قفل هستند که از مکانیزم عملکرد متفاوتی برخوردار هستند. همچنین نوعی از قفل های شب بند امروزه تولید شده اند که از چارچوب کناری یا کف آپارتمان برای اهرم کردن فشار وارده به درب استفاده می کنند و مانع از ورود سارقان می شوند. نصب قفل شب بند بسیار سریع و راحت است و پیچیدگی خاصی ندارد.


قفل درهای شیشه ای

قفل های مخصوصی برای انواع درب های شیشه ای، تولید شده اند که متناسب با ضخامت شیشه تعبیه می شوند و با انواع قفل های درب چوبی متفاوت هستند. قفل درهای شیشه ای در انواع کلیددار، رمزدار و برقی وجود داشته که برای درب مغازه ها، درب بالکن، درب پارتیشن ها و تمام درب های شیشه ای کاربرد دارند. قفل کمری، قفل دیجیتال، قفل ۱۰۵ و…از انواع مختلف این نوع قفل هستند که عموماً از جنس استیل ساخته می شوند.


قفل پنجره

این نوع قفل باعث بسته شدن پنجره به چهارچوب یا فریم می شود که سبب جلوگیری از ورود سارقین و عایق بندی پنجره می شود. این قفل برای پنجره های باز شونده به سمت بیرون یا درون و همچنین پنجره های لغزان مناسب بوده و عموماً از جنس فولاد ساخته می شوند. اسپانیولت پنجره و انواع قفل های ساده از مدل های قفل پنجره می باشند.


قفل در دسشویی

قفل در دستشویی برای حریم خصوصی افراد بر روی انواع درب های چوبی و فلزی در اماکن مختلف تعبیه می گردد که در دو نوع مغزی و کشویی موجود است. قفل در دستشویی کشویی به راحتی با جلو و عقب کشیدن یک ضامن، باز و بسته می شوند اما قفل دستشویی مغزی دار، به همراه دستگیره موجود است که با استفاده از آن دستگیره، میله ای چرخانده می شود و قفل باز و بسته می شود. قفل در دستشویی از دو زبانه برخوردار است که زبانه ی بالایی قفل، به چپ و راست میچرخد و زبانه ی پایینی آن، در یک مرحله به چهارچوب درب وارد می شود.


قفل در اتاق خواب

قفل در اتاق خواب در انواع مختلف کلیدی، سوئیچی و دیجیتال ساخته می شود که انتخاب قفل مناسب برای اتاق خواب بستگی به نوع درب دارد. قفل در اتاق خواب کلیدی، دارای دو زبانه است که زبانه بالایی امکان چرخش به چپ و راست را دارد و زبانه پایینی در دو مرحله وارد چارچوب درب می شود. قفل در اتاق خواب دیجیتال نیز از طریق اثر انگشت، رمز عبور و کارت باز می شود که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.


سخن پایانی

در ابتدا باید گفت شما شاید به نیاز به کلید سازی شبانه روزی داشته باشید. پس به یک شرکت معتبر اعتماد کنید. همچنین هنگام خرید قفل، به نوع کاربرد و محل موردنظر توجه ویژه ای داشته باشید زیرا قفل ها در سایزهای مختلف و با کاربردهای متنوعی ساخته شده اند که هر کدام وابسته به طراحی بدنه خود، از امکانات متفاوتی برخوردار هستند. در این مقاله تلاش کردیم تا انواع قفل را به شما عزیزان معرفی نماییم؛ امیدواریم از مطالعه مقاله لذت برده باشید.

خبر ویژه برای ساکنین غرب تهران : کلید سازی سیار غرب تهران با شرکت امداد کلید تهران

 

نظرات