بیوگرافی سعید تشکری نویسنده و رمان نویس و همسرش + عکس درگذشت و آثار

0

سعید تشکری, متولد ۱۳۴۲ در قوچان، نویسنده و رمان نویس برجسته اهل ایران بود که در روز سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در سن ۵۸ سالگی یک روز پس از عمل جراحی در بیمارستان درگذشت و ۲۱ بهمن در خیابان هاشمیه مشهد و حرم رضوی تشییع شد. در ادامه بیوگرافی سعید تشکری نویسنده و رمان نویس و همسرش + عکس ها و آثار و کتاب های سعید تشکری همراه با زندگی شخصی و هنری او و علت دقیق فوت و علت درگذشت سعید تشکری را در ادامه از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی سعید تشکری نویسنده و رمان نویس و همسرش + عکس درگذشت و آثار

بیوگرافی سعید تشکری نویسنده و رمان نویس و همسرش + عکس درگذشت و آثار

سعید تشکری, متولد ۱۳۴۲ در قوچان، نویسنده و رمان نویس برجسته اهل ایران بود که در روز سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در سن ۵۸ سالگی یک روز پس از عمل جراحی در بیمارستان درگذشت و ۲۱ بهمن در خیابان هاشمیه مشهد و حرم رضوی تشییع شد

او متولد ۱۳۴۲ در قوچان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر، عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و داستان‌ نویسی بود.

زندگی شخصی سعید تشکری رمان نویس

سوابق و سال های فعالیت

استاد تشکری از سال ۱۳۴۸ با شرکت در کلاس های خلاق داستان نویسیِ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان وارد عرصه ادبیات شد و در سال ۱۳۵۷به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و در رشته ادبیات نمایشی فارغ‌التحصیل شد.

سعید تشکری در سال ۱۳۷۸ به عضویت کانون ملی منتقدان تئاتر و در سال ۱۳۸۰ به عضویت کانون جهانی تئاتر ITCA درآمد و از سال ۱۳۶۳ تاکنون هم زمان با خلق آثار هنری به تدریس در حوزه ادبیات نمایشی و داستان نویسی پرداخت.

همسر و فرزندان

از زندگی شخصی ایشان خبری منتشر نشده است

سوابق و آثار سعید تشکری

رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و هنر، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی، نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره‌کل نمایش رادیو و انتشار بیش از ۴۰ عنوان کتاب در کارنامه سعید تشکری وجود دارد. «بار باران»، «غریب قریب»، «مفتون و فیروزه»، «آبی ها»، «موقف» و… از جمله آثار این نویسنده است.

او از نویسندگان مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از وی نمایشنامه‌ها و کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده است از جمله کتاب‌هایش، آینه چشمان، آبی‌های زمین، قاف، اینک‌ هاویه است که توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسیده است.

عکس های سعید تشکری نویسنده

او شاگردان زیادی را در حوزهٔ هنر و ادبیات تربیت کرد و امروزه نیز در جای یکی از رمان‌نویسان طراز اول کشور در حوزهٔ ادبیات دینی و انقلاب مطرح است. ایشان جایزهٔ سه دوره کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی‌پور، در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸و ۱۳۹۰ برای نگارش رمان «بارِ باران» که توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده‌است، می‌باشد و بارها به عنوان نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و فیلم‌نامه‌نویس برتر برندهٔ جایزه شده و با حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی چون فجر، امام رضا، یونیسف و … در کارنامهٔ سی و چند سالهٔ فعالیت ادبی – هنری عناوین زیادی کسب کرده‌است.

از آخرین کارهای او در حوزه تلویزیون می‌توان به نگارش بخش اول «سریال زمانه» که از سریال‌های موفق و پربینندهٔ شبکه سوم سیما در سال ۱۳۹۱ بود اشاره کرد

در زمینهٔ ادبیات نمایشی، کارهای او بارها و بارها توسط ناشران مختلف تجدید چاپ گردیده‌است. همچنین مجموعه نمایش‌های او در دو جلد توسط انتشارات نیستان به نام‌های «وصل هزار مجنون» و «وقتی زمین دروغ می‌گوید» چاپ شده، که مجموعه «وقتی زمین دروغ می‌گوید» در زمستان ۱۳۹۱ عنوان کتاب برتر سال را به خود اختصاص داد.

علت فوت و علت درگذشت سعید تشکری

علت درگذشت و علت فوت سعید تشکری

زنده یاد تشکری چندی پیش هم به دلیل بیماری معده در بیمارستان رضوی خراسان بستری شده بود که بر اثر عوارض ناشی از این بیماری به کما رفته است.

پیکر این نویسنده ۵۸ ساله مشهدی که روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه یک روز پس از عمل جراحی در بیمارستان، درگذشته بود، روز پنجشنبه ۲۱ بهمن قبل از مقابل حوزه هنری انقلاب اسلامی در خیابان هاشمیه مشهد تشییع شده بود.

مراسم تشییع و خاکسپاری سعید تشکری

پیکر این نویسنده ۵۸ ساله مشهدی که روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه یک روز پس از عمل جراحی در بیمارستان، درگذشته بود، روز پنجشنبه ۲۱ بهمن قبل از مقابل حوزه هنری انقلاب اسلامی در خیابان هاشمیه مشهد تشییع شده بود.

این مراسم با حضور وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در این سازمان، حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، جمعی از خدام، هنرمندان، ادیبان، شعرا، نویسندگان و اقشار مختلف مردم برگزار و نماز میت بر پیکر وی نیز توسط آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد، اقامه شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری سعید تشکری در مشهد

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در پیام محمد مهدی اسماعیلی آماده است: روح لطیف و جان شریف هنرمند عزیزمان، سعید تشکری به سوی جان جانان پرکشید و کوهی از غم و انبوهی از اندوه و حسرت را بر دل اصحاب فرهنگ، هنر و ادبیات ایران اسلامی برجای گذاشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه آورده است: فقدان این نویسنده پرانگیزه و خوش‌قریحه ایرانی و این نمایشنامه نویس نامدار خراسانی نه فقط برای خانواده و دوستان و شاگردان بلکه برای نسل‌های آینده کتابخوان و هنردوست کشور نیز خسارت‌بار است . قصه‌های دلنشین رضوی و رمان‌های توحیدی و انقلابی و نمایشنامه‌های ضداستبدادی و ضداستعماری سعید تشکری عزیز در بارگاه حق تعالی گم نخواهد شد و در حافظه تمدنی ملت فرهنگ پرور و پرافتخار ایران همیشه خواهد درخشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده داغدیده ایشان و به جامعه ادبیات و هنر ایران تسلیت گفت و از درگاه حضرت باریتعالی برای آن فقید که مفتخر به نشان خادمی آستان قدس حضرت علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا بود، رحمت و مغفرت الهی و همنشینی با مولایش و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی و اجر آرزو کرد.

آثار سینما و تلویزیون

مجموعه تلویزیونی زمانه
واقعه
یوسف می‌آید
محله س‍پیدار
شکر تلخ
گل آباد
رویت
بهشت منتظر می‌ماند

آثار رمان و داستان بلند و کتاب های سعید تشکری

ولادت
پاریس‌ پاریس
بارِ باران
غریب، قریب
مفتون و فیروزه
هرایی ۱۳۹۴
هندوی شیدا ۱۳۹۴
پاکان و الماس ۱۳۹۷
آبی‌ها / به نشر / ۱۳۹۸
موقف
اوسنه گوهرشاد ۱۳۹۸
چاپ دوم «پاریس‌پاریس» ۱۳۹۸
دورتاب؛ ۱۳۹۸
سیمیا
آرتیست
سینما مایاک

نظرات