بیوگرافی لتا منگیشکر خواننده سینمای هند و همسرش + عکس های جوانی و ماجرای درگذشت

3

لتا منگیشکر, زاده ۲۸ سپتامبر ۱۹۲۹ در ایندور هند, خواننده هندی است که در ۶ فوریه ۲۰۲۲ در سن ۹۲ سالگی بر اثر کووید ۱۹ درگذشت. در ادامه بیوگرافی لتا منگیشکر خواننده هندی و همسرش از شروع خوانندگی تا شهرت و سوابق هنری و آثار و زندگی شخصی لتا منگشکار خواننده محبوب و قدیمی سینمای هند همراه با عکس های جوانی و پیری و ماجرای همسر و ازدواجش و علت مرگ و علت درگذشت لتا منگیشکر خواننده سینمای هند و مراسم تشییع و سوزاندنش را در ادامه از ای نبخش میخوانید.

بیوگرافی لتا منگیشکر خواننده سینمای هند و همسرش + عکس های جوانی و ماجرای درگذشت

بیوگرافی لتا منگیشکر خواننده هندی

لتا منگیشکر, متولد ۲۸ سپتامبر ۱۹۲۹ در ایندور، هند, خواننده هندی است که در ۶ فوریه ۲۰۲۲ در سن ۹۲ سالگی بر اثر کووید ۱۹ درگذشت.

لتا منگشکار خواننده محبوب و قدیمی سینمای هند که چند دهه بجای قهرمانان زن فیلم‌های هندی آواز خوانده بود و پنجمین زن و دومین خواننده‌ای است که بالاترین نشان شهروندی، بهارات راتنا را در سال ۲۰۰۱ دریافت کرد.

به او لقب «مکله ملودی» و «نایتینگل هند» و بلبل هند داده بودند. او یکی از پرکارترین و تأثیرگذارترین خوانندگان هندی بود که صدایش در فیلم‌ها بر روی اجرای بازیگران زن قرار می‌گرفت.

سوابق و شروع موسیقی

لتا منگیشکر، بلبل هند، کار خود را در سینمای هند از ۱۳ سالگی در سال ۱۹۴۲ شروع کرد. برای بیش از ۳۰ هزار ترانه به گویش‌های مختلف کشورش خواند. نخستین ترانه او به نام «دل مرا تورا» برای فیلم «مجبور» در سال ۱۹۴۸ منتشر شد و آخرین آلبوم ترانه های او برای یک فیلم سینمایی برای یاش چوپرای فقید در فیلم «ویر زارا» ۲۰۰۴ بود.

آخرین تک ترانه لاتا منگشکار در سال ۲۰۲۱ منتشر شد که ادای دینی به ارتش کشورش بود. لاتا منگشکار جوایز ملی فراوانی را در طول زندگی خود بدست آورده بود. لتا منگیشکر همچنین به آهنگسازی و تدوین فیلم نیز پرداخته‌است

زندگینامه لتا منگیشکر خواننده سینمای هند و همسرش + عکس های جوانی و ماجرای درگذشت

ازدواج و همسر لتا منگیشکر

این خواننده سرشناس هیچگاه ازدواج نکرده و تمام زندگی اش را وقف موسیقی کرد. گفته می شود که لتا منگیشکر در هنگام مرگ بیش از ۵۰ میلیون دلار ثروت داشته است.

علت فوت و علت درگذشت لتا منگیشکر

لتا منگیشکر خواننده معروف سیپنمای هند در در ۶ فوریه ۲۰۲۲ در سن ۹۲ سالگی بر اثر کرونا درگذشت. او ماه ژانویه به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شد و کم خونی داشت. به همین خاطر و به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شده بود. پس از مرگ او دولت هند دو روز عزای عمومی اعلام کرد.

علت فوت و علت درگذشت لتا منگیشکر

خانواده و زندگی شخصی

لتا در ۲۸ سپتامبر ۱۹۲۹ در خانواده‌ای از موسیقی‌دانان در ایندور در مادیا پرادش به دنیا آمد. پدرش که خواننده و بازیگر تئاتر بود، از پنج سالگی آموزش موسیقی به لتا را آغاز کرد. با مرگ ناگهانی پدر در سال ۱۹۴۲ لتا که سه خواهر و یک برادر کوچکتر از خود داشت مسئولیت خانواده را برعهده گرفت.

لتا در ابتدا به بازیگری در چند فیلم پرداخت. او برای نخستین بار در سال ۱۹۴۲ در فیلمی مرآتی به‌جای یک بازیگر زن خواند اما صدای او در تدوین فیلم از آن حذف شد. در سال ۱۹۴۷ در فیلمی هندی خواند اما نتوانست توجهی را به خود جلب کند.

در آن زمان سینمای بالیوود به صداهای پرقدرت مانند نور جهان بیشتر توجه نشان می‌داد؛ و برای لتا با صدایی نازک سخت بود که بتواند موقعیت خود را تثبیت کند. در نهایت در سال ۱۹۴۸ بود که آهنگسازی لتا را برای فیلمش انتخاب کرد و او توانست به شهرتی دست یابد.

درگذشت لتا منگیشکر بلبل هند

ترانه ملی

لتا در ۱۹۶۲ میلادی، پس از جنگ هند و چین، ترانه‌ای میهن‌پرستانه اجرا کرد که گفته می‌شود نخست‌وزیر هند را به گریه انداخت

در سال ۱۹۷۴ نخستین کنسرت خارج از هند خود را در رویال آلبرت هال لندن برگزار کرد.

جایزه‌ها و افتخارها

لتا منگیشکر پس از ایندیرا گاندی، مادر ترزا، آرونا آصف علی و ام. اس. سوبولاکشمی، پنجمین زنی است که والاترین نشان شهروندی کشور هند، بهارات راتنا را دریافت کرده‌است.

در سال ۱۹۷۴ کتاب رکوردهای جهانی گینس نام لتا منگیشکر را در سال ۱۹۸۴ با بیش از ۳۰۰۰۰ ترانهٔ ضبط‌ شده در میان سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۷در کتاب گینس ثبت شد.

3 دیدگاه در “بیوگرافی لتا منگیشکر خواننده سینمای هند و همسرش + عکس های جوانی و ماجرای درگذشت

  1. مهناز گفت:

    لاتا مانگشکار برای من یعنی تمام خاطرات شیرین زندگی چ سینما وچ رادیو،صدایش روح آدمو نوازش میکرد روحش شاد

  2. احسان نهامی گفت:

    با درود و به قول مردم خوب هندوستانی انا چی چنان آهنگ های عاشقانه خوانده که با شنیدمش اشک در چشمان آدم جاری می شود صدای لنا چی صدای ماندگار خواهد بود

  3. ساحل گفت:

    اهنگ هایش و صدایش بینظیر بود من ازکودکی تابه امروز آهنگ هایش را گوش میکنم وبسیارزیباست

نظرات