تاثیر دارو و پماد در درمان بواسیر (هموروئید)

0

با توجه به سبک زندگی و تغذیه نادرست در جوامع امروزی، آمار ابتلا به بیماری بواسیر یا هموروئید روز به روز در حال افزایش است. بیماری بواسیر باعث ایجاد علائم دردناک و پایین آمدن کیفیت زندگی فرد مبتلا به این بیماری می شود. بنابراین هر چقدر زودتر برای درمان این عارضه اقدام شود، روند درمان بیماری سریع تر است و بیمار متحمل درد و ناراحتی کمتری می شود.

 داروی بواسیر

با توجه به اینکه بسیاری از بیماران هنگام ابتلا به هموروئید به سراغ دارو و پماد بواسیر یا هموروئید می روند، در ادامه به بررسی بهترین داروها و پمادها مثل پماد آنتی هموروئید، ام جی و هیدروکورتیزون و نحوه مصرف و میزان تاثیرگذاری هر یک می پردازیم:

البته انتخاب بهترین پماد برای بواسیر با توجه به نوع هموروئید (داخلی یا خارجی) و میزان پیشرفت آن باید توسط پزشک تعیین شود تا نتیجه مطلوب در کاهش علائم بیماری حاصل شود. اما بهترین دارو که برای تسکین موقت تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از هموروئید استفاده می شود، پماد آنتی هموروئید است. این دارو حاوی فنیل افرین و پراموکسین است که با تنگ کردن موقت رگ های خونی در ناحیه عمل می کند و تورم و ناراحتی را کاهش می دهد.

منبع: clinicdarman.com

بیماری بواسیر یا hemorrhoid

هموروئید وریدهای متورم در پایین ترین قسمت راست روده و مقعد شما هستند. گاهی اوقات دیواره های این رگ های خونی به قدری نازک می شوند که رگ ها برآمده و تحریک می شوند، به خصوص وقتی مدفوع می کنید. این رگ های متورم با عبور مدفوع سخت ممکن است دچار پارگی و ایجاد خونریزی شوند. هموروئید یکی از شایع ترین علل خونریزی مقعدی شناخته می شود.

بیماری بواسیر در دو نوع خارجی و داخلی ایجاد می شود که هر یک علائم متفاوتی ایجاد می کنند. اگر عروق متورم هموروئید در اطراف مقعد نمایان شوند، فرد دچار بواسیر خارجی شده است. اما زمانی که رگ های دیواره و داخل مقعد متورم شوند، بواسیر از نوع داخلی است.

هموروئید داخلی

هموروئیدهای داخلی آنقدر در داخل راست روده قرار دارند که معمولاً نمی توانید آنها را ببینید یا احساس کنید. هموروئید داخلی در مراحل ابتدایی بدون علائم است، زیرا اعصاب حس کننده درد کمی در داخل راست روده وجود دارد. علائم هموروئید داخلی عبارتند از:

  • مشاهده خون روی مدفوع، روی دستمال توالت بعد از پاک کردن، یا در کاسه توالت
  • بافتی که از دهانه مقعد شما بیرون زده (پرولاپس شده) و ممکن است زمانی که مدفوع می کنید باعث درد و خونریزی شود. (بیرون زدگی هموروئید از درجه یک تا چهار می تواند متفاوت باشد)
  • احساس دفع ناکامل مدفوع یا مدفوع تکه تکه

هموروئید خارجی

هموروئیدهای خارجی زیر پوست اطراف مقعد شما هستند، جایی که اعصاب حس کننده درد بسیار بیشتری وجود دارد. علائم هموروئید خارجی عبارتند از:

  • درد هنگام دفع
  • خون ریزی
  • خارش
  • تورم

هموروئید ترومبوزه

تجمع یک لخته خون در رگ های هموروئیدی می تواند هموروئید خارجی را بنفش یا آبی کند. به این حالت بواسیر ترومبوزه می گویند. شما ممکن است متوجه علائمی مانند زیر شوید:

درد شدید

خارش

خون ریزی

در صورت بروز علائم هموروئید ترومبوزه خیلی سریع و بصورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی ممکن است به هموروئید مبتلا شوند؟

هر کسی ممکن است به بواسیر علامت دار مبتلا شود، حتی در نوجوانان. (از آنجایی که هموروئید مدتی طول می کشد، در کودکان غیر معمول است) اگر شما هر یک از شرایط زیر را دارید، ریسک ابتلا به این بیماری در شما افزایش می یابد:

 

  • داشتن اضافه وزن
  • بارداری
  • داشتن رژیم غذایی کم فیبر
  • یبوست یا اسهال مزمن
  • بلند کردن اجسام و وزنه های سنگین
  • نشستن طولانی در توالت
  • زور زدن زیاد هنگام دفع

آیا بواسیر با دارو درمان می شود؟

استفاده از دارو برای درمان بواسیر یا هموروئید یکی از رایج ترین روش های درمان این عارضه است که بسیاری از مبتلایان به صورت خودسر و بدون تجویز پزشک از آن استفاده می کنند.

بی شک استفاده از دارو و پماد برای درمان هموروئید در زمان شروع بیماری می تواند علائم این عارضه را بهبود ببخشد و در مواقعی ای بواسیر را درمان می کند.

البته این روش فقط در مراحل ابتدایی و قبل از وخامت بیماری می‌تواند برای کنترل درد، خونریزی، خارش و سوزش مقعد که برای فرد بسیار آزاردهنده است، مناسب باشد و علائم بیماری را کاهش دهد. بنابراین به عنوان درمان قطعی بواسیر شناخته نمی شود.

در ادامه برخی از بهترین داروها و پمادهایی که برای درمان هموروئید مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی می کنیم:

پماد آنتی هموروئید

می توان گفت پماد آنتی هموروئید یکی از بهترین گزینه های درمان بواسیر خارجی و داخلی درجه ۱ است که بدون نسخه هم از داروخانه قابل تهیه است، اما توصیه میکنیم حتما با دستور پزشک از آن استفاده کنید.

زیرا این دارو در درمان درجات بالاتر بواسیر کارساز نبوده و ممکن است با ایجاد تاخیر در روند بهبودی فرد منجر به تشدید آسیب های بافت مقعد و از دست رفتن زمان طلایی در درمان برخی از بیماری‌های جدی گوارشی و مقعدی شود.

درمان بواسیر

پماد آنتی هموروئید، دارویی است که برای مقابله با تحریک و تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از هموروئید، کنترل التهاب شدید و تورم مقعد، التهاب راست روده و تورم بعد از جراحی ناحیه استفاده می‌شود.

به یاد داشته باشید که بعد از گذشت یک هفته از مصرف این پماد باید در علائم شما بهبودی حاصل شود. در غیر اینصورت باید به سراغ روش های درمان قطعی بواسیر با لیزر و جراحی بروید.

نحوه مصرف: اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی در مورد دستور مصرف پماد مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. قبل از استفاده، ناحیه مقعد را با شوینده ملایم و آب تمیز کنید، خوب شستشو دهید و سپس خشک کنید.

۴ بار در روز محصول را به پوست ناحیه آسیب دیده، معمولاً صبح هنگام و قبل از خواب یا بعد از هر بار اجابت مزاج و یا مطابق دستور پزشک خود استعمال کنید. این فرم‌ها از این دارو برای استفاده در محیط اطراف و فقط در خارج از مقعد استفاده می‌شود.

پماد هیدروکورتیزون

داروی هیدروکورتیزون در گروه داروهای ضد التهاب های استروئیدی قرار دارد و به اشکال قرص،  آمپول، پماد چشمی، کرم و پماد موضعی موجود می باشد.

این پماد به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، علائم بواسیر مثل التهاب، خارش و سوزش و غیره را کاهش می دهد.

نحوه مصرف: بسته به تجویز پزشک، می توانید این دارو را بصورت خوراکی یا موضعی مصرف کنید. استفاده از پماد هیدروکورتیزون به صورت موضعی و با استفاده از اپلیکاتور در داخل مقعد و برای هموروئید داخلی هم امکانپذیر است.

پماد ام جی

پماد ام جی از داروهای گیاهی و طبیعی برای درمان بواسیر است و ترکیب اصلی آن گیاه مورد است. پماد ام جی ضد قارچ، ضد التهاب و قابض است و استفاده از آن می تواند تاثیر زیادی در کاهش علائم و بهبود هموروئید داشته باشد. مصرف این دارو هم باید بر اساس توضیحات یا تجویز پزشک انجام شود.

به یاد داشته باشید که دارو و پماد بواسیر را نباید بیشتر از یک هفته استفاده کنید و اگر علائمتان بهبود پیدا نکرد، برای درمان به پزشک مراجعه کنید. درمان های دارویی و استفاده از پماد، به عنوان درمان قطعی هموروئید شناخته نمی شوند و در گرید سه و چهار بیماری باید به سراغ روش های درمان جدی تر مثل عمل جراحی و لیزر هموروئید رفت.

 

https://darman.clinic/%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF

نظرات