۷ ابزار اندازه گیری کاربردی در زندگی روزمره

1

ابزار اندازه گیری و کاربرد آن در زندگی روزمره

شاید اندازه گیری و مباحث مربوط به آن تا حدی تخصصی به نظر برسد، اما اگر دقیق‌تر بررسی کنیم خواهیم دید که موضوع اندازه‌گیری در جای‌جای زندگی روزمره ما می‌تواند راه حلی دقیق برای بسیاری از مشکلات ارائه کند. ابزار اندازه‌گیری در بسیاری از موارد کارها را آسان‌تر کرده و دقت انجام کار را به بالاترین حد می‌رساند. تجهیزاتی مانند متر لیزری، دماسنج دیجیتال، فشارسنج و رطوبت‌سنج شاید در نگاه اول کاربردی تخصصی داشته باشند اما با استفاده از تکنولوژی روز و کاربردی‌تر کردن این ابزار، روزبه‌روز شاهد گسترش استفاده از این تجهیزات در میان عموم مردم هستیم. در این نوشته سعی شده تا ابزارهای اندازه‌گیری کاربردی معرفی و نحوه کاربرد هر یک شرح داده شود پس تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

 فروشگاه ابزار اندازه گیری

تعریف اندازه گیری

به بیان ساده، اندازه‌گیری به معنی سنجیدن یک کمیت بر اساس یک مقدار واحد (یکا) است. سنجش از ابتدا معیاری بوده تا بتوانیم یک جسم یا یک پدیده را بررسی کنیم. مثلاً مقدار گرما یا دما را علی‌الخصوص در فصول سرد همواره می‌سنجیم تا هم راحتی بیشتری در محیط زندگی داشته باشیم و هم از هدررفت انرژی جلوگیری کنیم. در زمان اوج‌گیری کرونا یک وسیله اندازه‌گیری الکترونیکی به اسم دماسنج طبی (ترمومتر طبی) بسیار مورداستفاده قرار گرفت که می‌توانست از راه دور و بدون تماس دما بدن را به‌سرعت تشخیص دهد و یا دستگاه اندازه‌گیری غلظت اکسیژن خون که تقریباً برای همه موردنیاز است. اینها نمونه‌ها کوچک از کاربرد ابزار اندازه‌گیری در زندگی روزمره هستند.

ابزارهای اندازه گیری کاربردی و کمتر شناخته شده

در اینجا ۷ ابزار مهم اندازه گیری که مطابق با تکنولوژی روز در بازار عرضه شده‌اند را بررسی خواهیم کرد. این تجهیزات بسیار کاربردی بوده و بررسی هرکدام می‌تواند به شما در تهیه آنها بر اساس نیازتان کمک کند. شاید با دیدن لیست پیش خودتان فکر کنید که این موارد بیشتر مورداستفاده تکنسین‌ها و یا تعمیر کاران باشد اما اطلاع از کاربرد آنها می‌تواند شمارا در حل بسیاری از مشکلات خودکفا کند.

۱- متر لیزری

این وسیله بسیار کاربردی است و می‌تواند فواصل را بادقت ۱ میلی‌متر اندازه‌گیری کند. برد این ابزار از ۲۰ تا ۳۰ متر شروع می‌شود و در مواردی می‌تواند فاصله‌های بیش از ۱ کیلومتر را اندازه‌گیری کند. علاوه بر اندازه‌گیری طول، به کمک متر لیزری می‌توانید مقدار سطح، ارتفاع (بر اساس رابطه فیثاغورث)، حجم را نیز بادقت بالا اندازه‌گیری کنید. ساختار این دستگاه بر اساس تابش نور لیزر و بازتابش آن است؛ بنابراین برای اندازه‌گیری نیاز به بازتابش از سطح داریم. در بسیار از دستگاه‌ها یک غلتک برای اندازه‌گیری سطوح خمیده نیز وجود دارد که کاربرد این دستگاه را چندبرابر می‌کند.

فروشگاه ابزار اندازه گیری

۲- دماسنج طبی

با شیوع کرونا و همه‌گیری این بیماری استفاده از ترمومتر طبی بسیار گسترده‌تر از قبل شد. ابزاری شبیه تفنگ که به کمک آن می‌توانند مقدار دمای پیشانی را بدون تماس اندازه‌گیری کنند و اگر شخصی مشکوک به تب باشد به‌سرعت اقدامات پیشگیری در نظر گرفته شود. نحوه کار این دستگاه بر اساس گرمای تابیده شده از سطح اجسام به‌صورت مادون‌قرمز است. با اندازه‌گیری امواج مادون‌قرمز توسط دستگاه مقدار دما اندازه‌گیری می‌شود. این ابزار اندازه­گیری استفاده‌های بسیار دیگری در صنعت دارد و رنج دمای آن می‌تواند تا ۲۰۰۰ درجه نیز برسد. دستگاهی کاربردی سریع بوده و در اندازه‌گیری با آن دیگر نیاز به تماس و هم دمایی سنسور با جسم داغ نیست.

فروشگاه ابزار اندازه گیری

۳- مولتی متر (اهم متر)

شاید کمتر اسم این دستگاه را شنیده باشید اما اگر علاقه‌مند به مسائل فنی در حوزه الکترونیک باشید حتماً با این ابزار اندازه‌گیری پرکاربرد سروکار داشته‌اید. مولتی متر در لغت به معنی ابزار سنجش چندگانه است و خب طبیعتاً پارامترهای گوناگونی را اندازه‌گیری می‌کند. قیمت مولتی متر بر اساس تعداد، نوع و دقت اندازه‌گیری از ۱۰۰ هزار تومان تا چند صد میلیون تومان متغیر است. اما شما می‌توانید با تهیه یک مولتی متر جیبی مهم‌ترین پارامترهای الکتریکی را می‌توانید اندازه‌گیری کنید. ولتاژ، جریان، تست پیوستگی مدار الکتریکی، تست برق‌دار بودن سیم بدون تماس، ظرفیت خازن‌ها و تست معیوب بودن قطعات الکترونیکی بیشترین کاربرد را دارد.

۴- پالس اکسی متر (ابزار اندازه گیری غلظت اکسیژن خون)

این دستگاه اندازه‌گیری یکی از تجهیزات پرکاربرد پزشکی باتوجه‌به شیوع کرونا است. به کمک این دستگاه می‌توانید در عرض چند ثانیه میزان غلظت اکسیژن خون خود را بادقت بالا اندازه‌گیری کنید. دقت این دستگاه بسیار بالا بوده و نسبت به گجت‌های پوشیدنی دقیق‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند.

۵- ترموگراف (دیتالاگر دما) و دماسنج غذا

دما و رطوبت یکی از عوامل محیطی مهم در بحث آسایش و راحتی افراد در خانه، نگهداری مواد غذایی و حساس به دما، نگهداری گل‌وگیاه و … است. دستگاه‌های ترموگراف در قسمت لجستیک مواد غذایی بسیار کاربردی است نمی‌توان به کمک آن مقدار تغییرات دمایی و رطوبتی را در طول حمل‌ونقل و توزیع بررسی کرد.

فروشگاه ابزار اندازه گیری

در حوزه غذا و مواد غذایی دماسنج‌های میله‌ای مخصوص غذا نیز بسیار پرکاربرد است. این دماسنج‌ها عموماً از یک میله بلند استیل با سری باریک و یک نمایشگر تشکیل شده است. در مدل‌های پیشرفته‌تر میله دماسنج به‌صورت تاشو است و در سر دیگر دماسنج یک ترمومتر لیزری برای اندازه‌گیری به‌صورت غیرتماسی هم تعبیه شده است. با این کار کاملاً می‌توان دمای غذا و مواد غذایی را پایش کرد.

۶- اسیدسنج

پی اچ متر یا همان اسیدسنج دستگاهی برای اندازه‌گیری غلظت یون H و OH است. قیمت ph متر حدوداً بین ۵۰۰ هزار تومان تا چند ده میلیون تومان است و می‌تواند به‌صورت دیجیتال مقدار اسیدیته را نمایش دهد. کاربرد این دستگاه برای نگهداری آبزیان و ماهی‌ها است. ماهیان آب‌شور نسبت به تغییرات بسیار حساس هستند و مقدار غلظت مواد محلول و مقدار اسیدیته بر روی آنها به‌سرعت تأثیر می‌گذارد. دستگاه‌های دیگری که برای آکواریوم مورداستفاده قرار می‌گیرد عبارت‌اند از:

  • چکر فتومتر برای اندازه‌گیری مقدار نیتریت، قلیایت و …
  • تستر اکسیژن محلول در آب
  • کاغذهای شناساگر

۷- ضخامت سنج رنگ

به کمک این دستگاه می‌توانید ضخامت رنگ و ‍پوشش را در حد میکرون اندازه‌گیری کنید. این ابزار بسیار کاربردی برای فروشندگان خودرو بوده زیرا می‌توانند به کمک آن رنگ فابریک خودرو را تشخیص دهند. انواع مدل‌های این دستگاه در بازار وجود دارد که مدل‌های بلوتوثی این دستگاه با سنسور جداشونده از جدیدترین مدل‌های عرضه شده در بازار است.

 

نتیجه‌گیری

ابزار اندازه‌گیری به‌مرورزمان در حال پیشرفت هستند و قابلیت‌های متعدد در کنار کارایی روتین دستگاه با مرور زمان به آنها اضافه می‌شوند. مولتی پارامتر شدن ابزارها در کنار افزایش دقت و سرعت و ایجاد نوآوری‌ها جدید در خلق آنها لزوم آشنایی هرچه بیشتر جهت رفع نیازهای روزمره را بیش‌ازپیش ضروری کرده است. فروشگاه تجهیزات اندازه‌گیری و ابزار دقیق تست ابزار همگام با ارائه تکنولوژی‌های روز دنیا سعی بر آن دارد تا باکیفیت‌ترین ابزار اندازه‌گیری را دارد. تحقق شعار – ما با شما بهترینم – در تست ابزار تنها به کمک مخاطبین و مشتری‌های وفادار قابل تحقیق است. برای خرید و مشاهده قیمت انواع تجهیزات ابزار اندازه‌گیری می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید.

فروشگاه ابزار اندازه‌گیری و ابزار دقیق تست ابزار: https://testabzar.com/

1 دیدگاه در “۷ ابزار اندازه گیری کاربردی در زندگی روزمره

  1. سعید گفت:

    کاملاً با این مقاله موافقم. ابزارهای اندازه گیری در هر کسب وکاری موردنیازمون هست

نظرات