مهاجرت کاری برای داشتن آینده بهتر | بررسی شرایط

0

مهاجرت کاری؛ یکی از روش‌های پرطرفدار مهاجرتی

مهاجرت کاری به عنوان جابجایی افراد از کشور متبوع خود به کشور دیگر به منظور اشتغال تعریف می‌شود. در بیشتر بحث‌های مهاجرت، نقطه شروع اعداد است. درک تغییرات مقیاس، روندهای نوظهورو تغییر جمعیت‌شناسی مرتبط با تحولات اجتماعی و اقتصادی جهانی، مانند مهاجرت، به ما کمک می‌کند تا دنیای در حال تغییری را که در آن زندگی می‌کنیم بهتر درک و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. برآورد جهانی کنونی حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۸۱ میلیون مهاجر بین‌المللی در جهان وجود داشته که معادل ۳٫۶ درصد از جمعیت جهان است.

 شرایط مهاجرت کاری

مشارکت افراد در نیروی کار در سراسر جهان متفاوت است. برای بسیاری کار آبرومندانه یک رویای دور است، زیرا آنها در مشاغل با دستمزد ضعیف و محافظت ضعیف به حاشیه رانده می‌شوند. دو اتفاق در کنار هم افراد را به فکر مهاجرت کاری می‌اندازد: شرایط اقتصادی نامناسب در کشور مبدا و در مقابل کمبود نیروی کار جوان و پویا در کشور مقصد. در سرتاسر جهان، تعداد افراد بی‎سابقه‌ای اکنون برای جستجوی کار و زندگی بهتر مهاجرت می‌کنند.

شرایط مهاجرت کاری به کشور آلمان

آلمان از جمله کشورهایی است که کمبود نیروی کار ماهر و بسیار ماهر را گزارش کرده است. به طور مداوم به دنبال مهندسان، متخصصان فناوری اطلاعات، کارکنان پزشکی و سایر متخصصان واجد شرایط هستند. به منظور تشویق چنین افرادی به مهاجرت به آلمان، مقامات مهاجرت خارجی شرایط سخت‌گیرانه مهاجرت به آلمان و کار را کاهش داده‌اند. در نتیجه، یکی از محبوب‌ترین راه‌های مهاجرت به آلمان، یافتن کار در این کشور است. مراحل مهاجرت کاری به کشور آلمان به شرح زیر است:

–          یافتن کاری که اتباع خارجی را می‌پذیرد.

–          داشتن ویزای کار (استخدام) آلمان.

–          مهاجرت به آلمان و دریافت مجوز اقامت کاری.

مهاجرت کاری به آلمان

علاوه بر این، برای دریافت اجازه اقامت برای کار در آلمان  ، کارفرما و نیروی کار باید ثابت کنند که:

–         کمبود کارمندانی از آلمان یا اتحادیه اروپا وجود دارد و آنها نمی‌توانند این موقعیت را پر کنند.

–         کارمند از نظر حقوق و محیط کار شرایطی مانند سایر کارمندان آلمانی داشته باشد.

–         کارمند تمام شرایط تحصیلی و تجربه کاری برای موقعیت شغلی را برآورده می‌کند.

–         شرکتی که کارمندان را استخدام می‌کند تمام نیازهای مقامات آلمانی یعنی (اسناد ثبت نام و گواهینامه) را برآورده می‌کند.

به عنوان یک کارمند در آلمان، تا زمانی که اقامت شما اجازه دهد، فرصت کار خواهید داشت. اگر کارفرمای شما می‌خواهد رابطه کاری شما را حتی پس از نزدیک شدن به انقضای مجوز کار ادامه دهد، باید برای تمدید یا حتی اقامت دائم درخواست دهید. با این حال، اگر شما در کار خود غیر ماهر هستید، مهاجرت به آلمان بر اساس شغل بسیار دشوارتر خواهد بود. اگر در طول فرآیند با مشکلات قانونی مواجه شدید بهتر است اصلا بدون کمک حقوقی وارد عمل نشوید زیرا بوروکراسی معروف آلمان می‌تواند پیچیده و کند باشد.

 

شرایط مهاجرت کاری به ترکیه

کشور ترکیه با موقعیت خاص جغرافیایی خود پل ارتباطی میان آسیا و اروپاست که در سال‌های اخیر از محبوبیت زیادی بین مهاجران برخوردار بوده است. اگر قصد دارید در ترکیه کار کنید، باید از قبل برای ویزای ترکیه اقدام کنید. اینکه کدام ویزا نیاز مورد نیاز است بستگی به مواردی مثل نوع کاری که قصد انجام آن را دارید، اینکه چه کسی برای کار به شما پول خواهد داد و نیز مدت زمان اقامت شما دارد. ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای اخذ ویزای ترکیه، ارسال درخواست ویزای آنلاین است. با این حال، انتظار می‌رود که شرایط ویزای الکترونیکی را برآورده کنید. اگر مایل به کار در ترکیه   هستید، اغلب با ویزای آنلاین امکان پذیر است، اما نه همیشه. مطمئن شوید که آیا شرایط لازم برای کار در ترکیه با ویزای الکترونیکی را دارید یا خیر. اگر واجد شرایط نیستید، می‌توانید برای ویزای خاص در کنسولگری ترکیه اقدام کنید. برای استفاده از ویزای آنلاین ترکیه، شما (و کارتان) باید شرایط زیر را برآورده کنید:

–         در حال خدمت به یک کارفرمای خارج از ترکیه باشید.

–         برای تمام مدت اقامت خود در ترکیه در خدمت این کارفرما باشید.

–         در یک سازمان ترکیه‌ای استخدام نشوید.

–         در طول اقامت خود در ترکیه شرکت یا سازمان دیگری راه‌اندازی نکنید.

مهاجرت کاری به ترکیه

برای مهاجرت کاری به این کشور باید بدانید آیا کارفرمای شما هم در ترکیه و هم در ایران شرکت دارد؟ به این معنی که شما باید برای شعبه شرکتی که در کشور شما واقع شده است کار کنید. یعنی این شعبه وظیفه پرداخت حقوق شما را بر عهده داشته باشد. حضور یک شرکت تابعه در ترکیه در این مورد اهمیتی ندارد. شما می توانید با ویزای آنلاین به ترکیه سفر کنید و به طور موقت در شعبه ترکیه شرکت خود یا برای یک سازمان ترکیه ای دیگر کار کنید.

مقایسه دو کشور برای مهاجـرت کاری

از نکاتی که برای مهاجرت کاری به یک کشور قبل از هرچیز باید مورد بررسی قرار گیرد نرخ بیکاری در آن کشور است. با اینکه ترکیه اقتصاد محکم و پیشرفته‌ای دارد و رتبه ۲۰ اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده، نرخ بیکاری این کشور در سال‌های اخیر ۱۴ درصد بوده، درحالی که این عدد در کشور آلمان ۵ درصد است. همچنین میانگین درآمد مشاغل مختلف در کشور مورد نظر را می‌توان مورد بررسی قرار داد تا نسبت به وضعیت رفاهی که در انتظار شماست آگاه باشید. ترکیه حداقل دستمزد را به کارمندان خود پرداخت می‌کند درحالی که کشور آلمان رتبه سوم بیشترین میزان حقوق پرداختی به کارکنان در قاره اروپا را داراست.

مهاجرت کاری

با این حال ترکیه از نظر فرهنگی شباهت زیادی به ایران دارد که برای برخی ملاک مهمی است. همچنین هزینه‌های زندگی در آلمان به نسبت ترکیه بسیار بالاست و امید اینکه در آینده کشور ترکیه عضو اتحادیه اروپا خواهد شد زمینه رضایت مهاجران را فراهم می‌آورد.

مهاجـرت کاری خود را به سادگی انجام دهید

در این مطلب به بررسی شرایط مهاجرت به دو کشور محبوب و مهاجرپذیر آلمان و ترکیه پرداختیم، اگر قصد مهاجرت کاری به یکی از این دو کشور را دارید می‌توانید از طریق موسسه هرمس اپلای برای دریافت خدمات مهاجرتی کمک بگیرید. اگر پرسشی در این زمینه دارید مشاوران این موسسه آماده پاسخگویی به شما هستند.

نظرات