نقشه راه یادگیری بورس

0

((هر روز برای اینکه داناتر از روز قبل بیدار شوید، سعی کنید مقداری برای این کار هزینه کنید.)) این جمله‌ای ست که چارلی مانگر سرمایه‌گذار موفق آمریکایی گفته‌است. آموزش همچون چراغی ست که مسیر درست را برای رسیدن به هدف روشن می‌کند. در بازارهای مالی کوچک‌ترین اشتباه ممکن است ضرر جبران‌ناپذیری را به بار آورد و هرچه تخصص و تسلط شما بر بازار بیشتر باشد، ریسک سرمایه گذاری کمتر است. در واقع هیچ چیز به اندازه ی آموزش بورس نمی‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. ناصر حجتی معامله‌گر موفق ایرانی می‌گوید: ((در بازارهای مالی بیش از ۹۰ ‌درصد از معامله‌گران در همان ابتدا کل سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهند زیرا آنها توهّمِ دانستن دارند.)) اما سوال این است که برای آموزش بورس از کجا شروع کنیم؟ با ما همراه باشید تا نقشه راه را با هم بررسی کنیم.

 یادگیری بورس

۶ گام برای تریدر شدن

مدتی است که کانال‌های آموزش بورس در تلگرام راه‌اندازی شده‌اند که صرفا به تحلیل‌های تکنیکال می‌پردازند. این کانال‌ها توسط افرادی اداره می‌شوند که بر حسب تجربه در بازارهای مالی، موفقیت هایی کسب کرده‌اند، اما به صورت حرفه‌ای و آکادمیک آموزش ندیده‌اند.بهتر است برای تریدر شدن در کالج آموزش بورس در مشهد ثبتنام کنید. برای یادگیری بورس به صورت حرفه‌ای باید ۶گام زیر را طی کنید:

گام اول: بازارهای مالی را بشناسید

بازار مالی بازاری است که افراد می‌توانند در آن اوراق بهادار، کالا یا هرچیز دیگری را معامله کنند. بازارهای مالی پول را از سمت سرمایه‌گذارها به کسب‌وکارها هدایت می‌کنند؛ با این کار دارایی سرمایه‌گذاران افزایش یافته و کسب‌وکارها رونق می‌گیرند.

مهمترین بازارهای مالی عبارتند از:

  1. بازار سهام (Stock Market): یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین بازارهای مالی دنیاست. در این بازار جهت افزایش سرمایه و رونق کسب‌وکار، سهام شرکت‌ها به صورت عمومی خرید و فروش می‌شود. بازارهای سهام نیویورک (NYSE) و نزدک (Nasdaq) در جهان، و بازار بورس اوراق بهادار تهران در ایران، جزء بزرگترین بازارهای سهام هستند.
  2. بازار اوراق قرضه (Bond Market): همان‌طور که از اسم آن پیداست در این بازار اوراق بهادار توسط سرمایه‌گذاران با مدت و درصد سود مشخص شده به متقاضیان قرض داده می‌شوند. هدف از فروش اوراق قرضه تامین سرمایه‌ی لازم برای پروژه‌های مختلف است.
  3. بازار تبادل ارزهای خارجی (Foreign Exchange): در این بازار ارزهای رایج کشورهای خارجی نظیر دلار، پوند، ین، فرانک و… مبادله می‌شوند. این بازار بیشترین حجم نقدینگی در بین بازارهای مالی را داراست.
  4. بازار رمز ارزها (Crypto Currency Market): جدیدترین بازار مالی در حال حاضر است. از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال می‌توان به بیت‌کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) اشاره کرد. رمز ارزها ماهیت فیزیکی ندارند و فقط بر روی شبکه‌ی بلاک‌چین و کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شوند.برای یادگیری همه‌ی آنچه که باید درباره‌ی کریپتو بدانید در کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد شرکت کنید.
  5. بازار کالاها (Commodities Market): در این بازار کالاهای مختلف نظیر فلزات گرانبها، سوخت‌های فسیلی، محصولات کشاورزی و کالاهای سافت نظیر پنبه، شکر و… خرید و فروش می‌شوند.
  6. بازار مشتقات (Derivative Market): در این بازار معامله‌ها بر روی ارزش دارایی‌هایی نظیر سهام، ارز دیجیتال و کالا صورت می‌گیرد.
  7. بازار OTC (Over The Counter Market): مبادلات در این بازار به صورت فیزیکی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه بدون دخالت بروکر و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در این بازار حجم نقدینگی و مقررات کمتری وجود دارد و معاملات شفافیت زیادی ندارند.

گام دوم: با مفاهیم اولیه بورس آشنا شوید

مفاهیم اولیه بورس شامل:

  1. تحلیل تکنیکال (Technical Analysis): روشی برای پیش‌بینی قیمت‌های بازار و حجم معاملات، با توجه به روندهای گذشته و مطالعه‌ی نمودار است.
  2. تحلیل بنیادین (Fundamental Analysis): تحلیل تمامی عوامل موثر بر یک پروژه یا یک شرکت برای تشخیص ارزش ذاتی و پتانسیل‌های آن است.
  3. شناخت مفاهیم پایه: شناخت و یادگیری مفاهیمی همچون حجم معاملات، اسپرد، سوآپ، قیمت‌های Ask و Bid و … که در تمام بازارها مشترک‌اند.
  4. روانشناسی بازار: روانشناسی شامل موضوعاتی نظیر پیش‌بینی رفتار سرمایه‌گذاران، وابستگی‌های احساسی‌، رفتارهای تقلیدی از دیگران و… می‌شود. به قول جان مینارد کینس: ((سرمایه گذاری موفق، پیش بینی کردن پیش بینی های دیگران است.)) راه‌های پیش بینی بازار را می‌توانید در کلاس‌های آموزش بورس در مشهد یاد بگیرید.

یادگیری بورس

گام سوم: استراتژی معاملاتی داشته باشید

قبل از انجام معاملات باید هدف خود را مشخص کنید.استراتژی‌های معاملاتی سه نوع اند:

  1. Hold: در این استراتژی شاخص مورد نظر خود را در کف بازار می‌خرید و در سقف می‌فروشید.
  2. Swing: هدف از این استراتژی، کسب سود طی یک‌روز تا یک‌هفته است.این استراتژی را روزانه نیز می‌نامند.
  3. Scalp: هدف این استراتژی کسب سود در کمتر از یک روز است.

گام چهارم:  انواع معاملات را بشناسید

روش‌های معامله در بورس سه‌نوع است.

  1. معاملات عمده: حجم سهامی که در این‌گونه معاملات است، بسیار بالاست و دامنه‌ی نوسان و محدودیت حجمی در آن رعایت نمی‌شود.
  2. معاملات بلوکی: هدف از این معامله انتقال سهام یک شرکت به شخصی دیگر، بدون تاثیر چشمگیر بر قیمت جاری آن است. در این معاملات محدودیت حجمی و قیمتی اعمال نمی‌شود.
  3. معاملات خرد: همان معاملات عادی در بازار بورس است که حجم کمی از سهام در آن مبادله می‌شود. قیمت این معاملات توسط عرضه و تقاضای روزانه مشخص می‌شود.

با آموزش بورس می‌توانید انواع معاملات را بهتر بشناسید.

گام پنجم: از نرم‌افزارهای بورس استفاده کنید

استفاده از نرم‌افزارهای بورس شما را در سرمایه گذاری امن و با ریسک کمتر یاری می‌کند. این نرم افزارها با استفاده از فرمول‌های ریاضی، به شناخت و تحلیل بازار کمک می‌کند، اما استفاده از آنها نیاز به یادگیری دارد. برای یادگیری نرم‌افزارها از موسسه آموزش بورس در مشهد کمک بگیرید. معروف‌ترین این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  1. متاتریدر (Meta Trader): یکی از رایج‌ترین نرم‌افزارهای تحلیل بازارهای مالی است که امکان معامله‌ی خودکار و ثبت سفارش را داراست.این نرم‌افزار تاریخچه‌ای کامل از تمام معاملات انجام شده را به شما ارائه می‌دهد.
  2. مفید تریدر (Mofid Trader): نسخه بومی شده متاتریدر است و تمام شاخص‌های آماری مورد نیاز را در قالب نمودار به سرمایه‌‍‌‌گذاران نشان می‌دهد.
  3. داینامیک تریدر ((Dynamic Trader: یکی از بهترین نرم‌افزارهای بورس است که امکاناتی همچون شماره‌گذاری موج‌های الیوت و تحلیل زمانی را ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار می‌تواند خطوط اضافی نمودار را پاک کند و تحلیل نسبتی بین دو نمودار انجام دهد.شما می‌توانید از ابزارهای آموزشی آن نیز جهت تحلیل بهتر کمک بگیرید.
  4. امی بروکر (Ami Broker): یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای تحلیل بازار است که ابزارهای تحلیل تکنیکال فضا و نمایش الگوهای هارمونیک را دربردارد.این نرم‌افزار به دلیل گرافیک بالا و نمایش نمودارها در رنگ‌های متنوع از محبوبیت بالایی برخوردار است.

از آنجایی که تلفن‌های همراه همیشه در دسترس‌اند، اپلیکیشن‌های موبایل نیز برای کمک به عملکرد بهتر در این حوزه ساخته شده اند. ۵مورد از بهترین اپلیکیشن‌های موجود عبارتند از: تریدینگ ویو(Trading view)، تریدر(Trader)، رایان‌همراه، سیگنال و ره‌آورد۳۶۵٫

گام ششم: مراقب سوء استفاده افراد سودجو باشید

سرمایه‌گذاران قدرتمند در بازارهای مالی با خرید مقدار قابل توجهی سهام یا فروش آن قیمت‌های بازار را دست‌کاری می‌کنند. این افراد سعی بر کنترل احساسات سرمایه‌گذاران دارند. آن‌ها با تغییر روندهای ناگهانی، سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای را به تصمیمات عجولانه و نادرست ترغیب می‌کنند.رابرت کیوساکی در این‌باره می‌گوید: ((در دنیای پول وسرمایه‌گذاری باید یاد بگیرید احساسات خود را کنترل کنید.)) برخی افراد سودجو نیز با ارائه سیگنال‌های نادرست در کانال‌های تلگرامی کلاهبرداری می‌کنند. افراد غیر حرفه‌ای به جای آموزش دیدن به دنبال توصیه‌های خرید و فروش در اینترنت می‌گردند و در دام سودجویان گرفتار می‌شوند. این سیگنال‌ها بیشتر مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال اند. آموزش ارز دیجیتال در مشهد به شما یاد می‌دهد که چگونه این سیگنال‌ها را تشخیص دهید.

یادگیری بورس

سخن پایانی

همانطور که دیدید آموزش بورس پروسه‌ای مهم است. بدون آموزش درست و اصولی ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شوید. بهتر است با ثبتنام در موسسه‌های آموزش بورس، درصد موفقیت خود را بالا ببرید. بسیاری از موسسات در ایران پکیج های آموزشی متنوعی ارائه می‌کنند، اما این پکیج‌ها صرفا آموزش از راه دور است و از شما امکان پرسش و پاسخ و حل تمرین را می‌گیرد.علاوه بر این به روز بودن آموزش‌ها در دنیای دیجیتال امروزی بسیار مهم است.نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که صرفا آموزش شما را به تریدری حرفه‌ای تبدیل نخواهد کرد. تریدر شدن فقط و فقط با انجام معاملات و تجربه به دست می‌آید.

کالج تی بورس موسسه‌ای حرفه‌ای برای آموزش بورس در مشهد است. این موسسه با همکاری اساتید موفق در زمینه بورس و آموزش ارز دیجیتال در مشهد فعالیت می‌کند.علاوه بر این کالج تی بورس پس از آموزش، تا حرفه‌ای شدن شما همراهتان خواهد ماند. اگر می‌خواهید بازارهای پر رونق امروزی،مفاهیم بورس و نحوه‌ی استفاده از بروکرها را یاد بگیرید و در نهایت یک تریدر حرفه ای شوید، دوره‌ی آموزش تخصصی بورس و ارز دیجیتال را در کالج تی بورس با نشانی https://tboursecollege.com/ ثبت‌نام کنید.

نظرات