بیوگرافی ایران درودی و همسرش پرویز مقدسی + عکس های جوانی و ماجرای درگذشت

0

ایران درودی, متولد ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد نقاش و منتقدایرانی در ۷ آبان ۱۴۰۰ درگذشت. در ادامه بیوگرافی ایران درودی و عکس های جوانی و سوابق هنری و خانواده و زندگی شخصی از شهرت تا مرگ و علت درگذشت ایران درودی هنرمند نقاش و ماجرای ازدواج با همسرش پرویز مقدسی و علت شهرت و فرزندان ایران دَرّودی و آثارش به همراه عکس های دیده نشده جوانی او را در ادامه با مجله حرف تازه همراه باشید.

بیوگرافی ایران درودی نقاش ایرانی و همسرش پرویز مقدسی + عکس های جوانی و ماجرای درگذشت

بیوگرافی ایران درودی

ایران درودی متولد ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد نقاش ، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر است.
سبک نقاشی درودی به عقیده برخی پیرو مکتب فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) است. سالوادور دالی هیچ‌گاه سبک درودی را نزدیک به سبک خود نمی‌دانست و درودی را هنرمندی از خطه شرق با ذوق و استعداد بی‌نهایت توصیف کرد.

زندگی شخصی و خانواه

خانم درودی در خانواده‌ای اشرافی در خراسان به‌دنیا آمد. پدرش خراسانی و مادرش قفقازی تبار بود و شغل خانوادگیشان بازرگانی بود.
مادرش به همراه خانواده بعد از انقلاب اکتبر و تشکیل کشور شوروی از قفقاز به ایران مهاجرت کرد.

مدتی در کودکی به همراه خانواده در هامبورگ زندگی کرد و با شروع جنگ به ایران بازگشتند و مدتی در مشهد زندگی کردند و بعد به تهران آمدند و ساکن تهران شدند.

عکس های جوانی ایران درودی

پرویز مقدسی همسر ایران درودی کیست

او در اوایل دهه ۴۰ با پرویز مقدسی کارگردان و تهیه کننده ازدواج کرد، اما این ازدواج با مرگ ناگهانی پرویز مقدسی در اوج جوانی به پایان رسید.

این هنرمند برجسته عرصه نقاشی تاکنون بیش از ۶۳ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۲۵۰ نمایشگاه گروهی در ایران و سراسر جهان، دایر کرده و با نوشتن کتاب «در فاصلهٔ دو نقطه» به نویسندگی نیز روی آورده‌است.

ماجرای آشنایی و ازدواج

در دهه ۱۳۴۰ برای برگزاری آثار نقاشی راهی آمریکا شد و در آمریکا با پرویز مقدسی کارگردان تآتر و سینما آشنا شد و با یکدیگر ازدواج کردند.

هر چند دوران زندگی مشترک این دو طولانی نبود و با مرگ زود هنگام مقدسی به پایان رسید اما تأثیر بسیار عمیقی بر درودی گذاشت و او دیگر هرگز ازدواج نکرد.

بیوگرافی ایران درودی نقاش و منتقد ایرانی

شروع نقاشی

درودی به دلیل علاقه به نقاشی به کلاس‌های آزاد طراحی و نقاشی رفت تا فنون و تکنیک های نقاشی را بیاموزد و در نهایت در سال ۱۹۵۴ برای تحصیل در رشته نقاشی در دانشکده بوزار در پاریس به تحصیل مشغول شد و پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و در اردیبهشت ۱۳۳۹ آثارش در تالار فرهنگ تهران به نمایش گذاشته شد.

دوستی نزدیک با فرح پهلوی

ایران درودی زمانی که در پاریس زندگی میکرد با فرح پهلوی همسایه بود و فرح پهلوی مشتاق صحبت با درودی و گرفتن راهنمایی‌هایی از او در زمینه نقاشی بود. پوران درودی خواهر ایران درودی، طراح لباس مشهوری بود که طراحی و دوخت شنل تاج‌گذاری فرح را انجام داد.

پرویز مقدسی همسر ایران درودی کیست

 

همچنین ببینید: بیوگرافی همایون ثابتی مطلق نقاش و مجسمه ساز + علت درگذشت و آثار هنری

فیلم چه شگفت است عشق که هم زخم است و هم مرهم

فیلم چه شگفت است عشق که هم زخم است و هم مرهم به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی دربارهٔ «ایران درودی» ساخته شده‌است. در این فیلم شعر اشارتی شاملو با صدای مهتاج نجومی و بقیه گفتار فیلم با صدای آتنه فقیه‌نصیری خوانده است.

هنچنین فیلم «مستندی دربارهٔ ایران درّودی» به کارگردانی حسن امامی و فیلم «ایران درّودی، نقاش لحظه‌های اثیری» به تهیه و کارگردانی بهمن مقصودلو ساخته شده است.

تابلوی نفت ایران

در سال ۱۳۴۷ به سفارش شرکت آی.تی.تی که لوله کشی نفت آبادان به ماهشهر را انجام داده بود تابلوی نفت ایران را خلق کرد. تابلویی که تصوير آن با تیراژى چند میلیونی در مطبوعات مهم امريكا از قبیل لایف، تایمز، نیوزویک به چاپ رسید

آثار نقاشی ایران درودی

آثار نقاشی ایران درودی

موزه ایران درودی

ایران درّودی در آخرین فعالیتش، بعد از تاسیس بنیادی در سال ۱۳۹۰، ۱۹۵ اثر برگزيده­ خویش را كه طى ٤٧ سال با هدف ارائه در موزه ­­ی شخصی خود حفظ كرده بود، به صورت محضری به این بنیاد و مردم ایران بخشید، وهزينه ی ساخت موزه را از محل فروش منزلش در پاريس تامين كرد.

در خردادماه ۱۳۹۷ شوراى اسلامی شهر تهران بهره بردارى از زمين مذکور را پس از دوسال وچهار ماه با اكثريت آراء تصويب كرد. اكنون بنياد بی ­صبرانه منتظر ابلاغ رسمى آن است تا كار ساختمان موزه شروع شود.

درگذشت ایران درودی نقاش

درگذشت و علت فوت ایران درودی

ایران درّودی، نقاش نامدار و معاصر ایران، امروز جمعه هفتم آبان‌ماه، پس از تحمل ۳ ماه بیماری، در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

ایران درّودی که از پیشگامان نقاشی معاصر ایران بود در سال ۱۳۱۵ در شهر مشهد به دنیا آمد، پدرش خراسانی بود و مادرش قفقازی و خانه‌شان محل تلاقی فرهنگ‌ها و زبان‌های متفاوت.

او همچنین کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه در رشته تاریخ هنر نیز بود.

سالوادور دالی، نقاش فراواقع‌گرای مشهور اسپانیایی درودی را هنرمندی از خطه شرق با ذوق و استعداد بی‌نهایت توصیف کرده بود.
روحش شاد و یادش گرامی 💐

عکس های ایران درودی هنرمند نقاش

 

عکس های ایران درودی

زندگینامه ایران درودی عکس

عکس نوشته های ایران درودی

ایران درودی درگذشت بیوگرافی

بیوگرافی ایران درودی نقاش ایرانی و همسرش پرویز مقدسی + عکس های جوانی و ماجرای درگذشت

 

نظرات