چرا ماهی و میگو در اقامتگاه های بوم گردی قشم سرو می شود؟

0

غذاهای دریایی در گروه غذاهای سالم و مقوی هستند. ماهی و میگو دو غذای دریایی رایج هستند که در جنوب ایران به صورت تازه و با کیفیت طبخ می‌شوند. جزیره قشم از جزایر جنوبی ایران است در اقامتگاه‌های بوم گردی آن، غذاهای متنوعی با ماهی و میگو سرو می‌شوند.

 سرو ماهی و میگو

چرا ماهی و میگو در اقامتگاه های بوم گردی قشم سرو می شود؟

جزیره قشم مرکز گردشگری بومی جنوب محسوب می‌شود. فرهنگ اصیل این جزیره به حیات سنتی خود ادامه می‌دهند و مسافران به معنی واقعی کلمه می‌توانند در قشم بوم گردی را تجربه کنند. لباس‌های محلی که مردم به تن دارند، بوی جذاب غذاهای خوشمزه که در کوچه‌های پهن جزیره می‌پیچد، لهجه شیرین جنوبی که فضا را پر می‌کند و صدای سازهای محلی که در زمینه تمام صداها شنیده می‌شود، این جزیره را به مرکز بوم گردی جنوب بدل کرده است. اگر می‌خواهید اصالت جنوب ایران را در یابید، سفر به قشم را تجربه کنید.

اقلیم جزیره قشم که در میان آب‌های خلیج فارس واقع شده، از بکرترین مناطقی است که می‌توانید به چشم ببینید. این جزیره که بزرگترین جزیره در ایران است، جاذبه‌های طبیعی جذابی دارد که نظیر آنها را هر جایی نمی‌توان یافت.

اما چیزی که در این مطلب قرار است به آن بپردازیم، غذاهای محلی جزیره قشم به خصوص غذاهای دریایی تازه و خوشمزه‌ای است که در آنها ماهی و میگو وجود دارد. بهتر است اول بدانیم چرا ماهی و میگو در گروه غذاهای مقوی و سالم هستند؟

خواص ماهی و میگو

همان طور که می‌دانیم، شیوه تغذیه تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت و مدت عمر ما دارد. غذاهای دریایی به خصوص انواع ماهی و میگو دارای خواصی هستند که مصرف آنها به بدن برای مبارزه با بیماری‌ها و تامین انرژی لازم کمک می‌کند. در ادامه به چند مورد از خواص مهم ماهی و میگو اشاره می‌کنیم.

  • هر۱۱۰ گرم میگو دارای ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است اما این غذای دریایی با وجود اینکه کلسترول بالایی دارد کاملا سالم است. چرا که میزان کلسترولی که در صد گرم میگو وجود دارد، تقریبا دو سوم میزان کلسترولی است که در یک عدد تخم مرغ است.
  • پروتئینی که در ماهی و میگو وجود دارد از پروتئین گوشت و مرغ مفید تر است. میگو حاوی اسیدهای آمینه ضروری برای رشد و تقویت بدن است و بافت آن به گونه‌ای است که راحت هضم می‌شود.
  • میگو و ماهی دارای آهن و فسفر هستند. این دو ماده ضروری به خصوص برای سلامت بچه‌ها و زنان باردار لازم هستند.
  • میزان کالری موجود در ماهی و میگو نسبت به گوشت و مرغ بسیار کمتر است.
  • غذاهای دریایی انرژی لازم برای فعالیت مغز را به سادگی تامین می‌کنند.
  • ماهی و میگو دارای میزان قابل توجهی B12‎،A ، B6 ‎،B12‎، ‏C، ‏D، ‏E، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز، و سلنیوم هستند. تمام این مواد و ویتامین‌ها برای رشد و همچنین حفظ سلامت ضروری محسوب می‌شوند.‏
  • میگو به تقویت حافظه و توانایی‌های ذهنی کمک زیادی می‌کند.
  • خواص ماهی و میگو اگر تازه از آب گرفته شده و طبخ شوند، چندین برابر حالت منجمد شده آن است.

سرو ماهی و میگو

چشیدن طعم غذاهای دریایی در اقامتگاه بوم گردی قشم

با توجه به خواص ماهی و میگو، بهتر است آنها را تازه مصرف کرد. جنوب ایران تنها نقطه‌ای از ایران است که می‌توان طعم تازه انواع ماهی‌های مقوی و میگو را در آن چشید. از آنجا که اقامتگاه بوم گردی، محلی برای آشنایی مسافران با فرهنگ بومی منطقه است، امتحان کردن غذاهای دریایی در بوم گردی یکی از بهترین تجربه‌های سفر به قشم است. منوی غذاهای محلی که در اقامتگاه بوم گردی طبخ و سرو می‌شوند، دارای تنوع بالایی است. در اغلب غذاهای محلی جزیره قشم ماهی و میگو وجود دارد.  به طور مثال اگر در اقامتگاه بوم گردی نخل ناخدا اقامت داشته باشید، تعداد زیادی از وعده‌های غذایی شما دریایی خواهد بود.

شیوه سرو غذا نیز یکی از موارد منحصر به فرد اقامتگاه بوم گردی قشم است. این نوع اقامتگاه در قشم اغلب به وسیله ساکنین جزیره تاسیس و اداره می‌شود. مردم بومی خوش رفتار جزیره قشم، با آداب مهمان نوازی خاص خود سفره رنگینی از غذاهای محلی قشم را در بوم گردی برای مسافران پهن می‌کنند. سفره‌ای ساده که پر از غذاهای مفید است. ظرف‌هایی که در بوم گردی غذا را در آن سرو می‌کنند، بر اساس فرهنگ بومی منطقه انتخاب می‌شوند. همین حفظ اصالت است که بر تجربه چشیدن طعم غذاهای تازه دریایی اثر مثبتی دارد. اقامتگاه بوم گردی پیرحرا نیز یکی دیگر از اقامتگاه‌های قشم است که طعم غذاهای دریایی آن بی‌نظیر است.

سرو ماهی و میگو

قشم یکی از مناطقی است که دارای بیشترین اقامتگاه‌های بوم گردی ایران است. هر اقامتگاه بوم گردی حال و هوای ویژه خود را دارد. اما آنچه در هوای تمام آنها موج می‌زند، خونگرمی میزبان جنوبی است که با خنده‌های شیرین در اقامتگاه را روی مهمان خود باز می‌کند. اقامت در اقامتگاه بوم گردی قشم دریچه تازه‌ای برای دیدن آدم‌ها را برای مسافران این جزیره متفاوت باز می‌کند. دریچه‌ای که از آن شکوه طبیعت و سرشت ناب انسان را می‌توان به چشم دید. این واقعیتی است که مهمانان جزیره را شگفت زده کرده و خداحافظی را برای نفر به نفر آنها سخت می‌کند. در صورت سفر به قشم و اقامت در بوم گردی می‌توانید با مراجعه به صفحه https://www.jabama.com/stays-qeshm-ecotourism بهترین گزینه‌های بوم گردی در قشم را مشاهده کنید.

نظرات