تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور

0

در این مقاله ابتدا به معرفی دستگاه‌های دیزل ژنراتور پرداخته و سپس نکاتی را در مورد تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور بررسی خواهیم کرد.

سرویس دیزل ژنراتور

تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور کاترپیلار

دیزل ژنراتورها دستگاهی ترکیبی هستند که از یک ژنراتور الکتریکی و یک موتور دیزل تشکیل شده اند. وظیفه اصلی این دستگاه ها تولید و تهیه انرژی الکتریکی است. معمولا از دیزل ژنراتورها یا Diesel Generator در مراکز بزرگ صنعتی و غیر صنعتی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود. در بیان عامیانه این دستگاه ها را “موتور برق” می نامند.

بیشتر استفاده از این دستگاه ها در مناطقی است که دسترسی به برق وجود ندارد. البته در برخی مناطق که به برق هم دسترسی دارند, از دیزل ژنراتورها برای تغذیه برق اضطراری استفاده می شود. تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور به مهارت بالایی نیاز دارد و کوچکترین اشتباه می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به این دستگاه ها وارد کند.

یک دیزل ژنراتور از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

سرویس دیزل ژنراتور

نمایی از یک دیزل ژنراتور

۱٫ موتور

اصلی ترین بخش هر دیزل ژنراتور “موتور” آن است. در واقع موتور وظیفه دارد با دریافت سوخت, ژنراتور را به حرکت درآورد.  این بیانی ساده از روند تولید برق است.

۲٫ دینام

دینام در واقع منبعی برای تولید برق و جریان الکتریسیته است. در تمامی انواع دیزل ژنراتورها بخش های مختلف یکسان هستند و تفاوت این دستگاه ها در توان آنها است.

۳٫ تابلو فرمان ژنراتور (کنترل پنل)

این بخش از دیزل ژنراتورها با نام “کنترل پنل” نیز شناخته می شود. در مواقعی که ژنراتور و موتور دچار مشکلی شوند این بخش وظیفه دارد مشکل را رفع کند.

۴٫ باتری

باتری وظیفه دارد برق استارت ژنراتور را تامین کند.

۵٫ اگزوز

اگزوز نقش بسیار مهمی در جلوگیری از داغ کردن موتور برعهده دارد و برای خارج کردن دودهای ناشی از سوخت دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

۶٫ رادیاتور

رادیاتورها به عنوان فن خنک کننده عمل می کنند و وظیفه دارند موتور را در حین کار سرد کنند. این قطعه از ژنراتورها را می توان به عنوان یک قطعه حیاتی نام برد زیرا در صورت عدم عملکرد مناسب آنها, موتور دستگاه خواهد سوخت.

دیزل ژنراتورها چگونه کار می کنند؟

ژنراتورها انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی خروجی تبدیل می کنند.

به عبارت دیگر با استفاده از انرژی مکانیکی ورودی و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ های مدار الکتریکی، برق را به عنوان خروجی سیستم تولید خواهد کرد.

سرویس دیزل ژنراتور

نحوه کارکرد دیزل ژنراتورها

یک مثال ساده برای درک بهتر کار ژنراتور ها پمپ های آب هستند. پمپ آب باعث جریان آب می شود اما واقعا آبی ایجاد نمی کند و فقط آب جریان می یابد.

تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور کامینز

دیزل ژنراتورهای کامینز (CUMMINS) به دلیل کیفیت بالا, داشتن حداقل صدا در حین کار کردن, امکان تنظیم سرعت موتور و حداقل استفاده از سوخت محبوبیت زیادی دارند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

شما می توانید برای استعلام هزینه  تعمیر دیزل ژنراتور کامینز در تهران و سایر شهرستان‌ها با متخصصین شرکت سفلا دیزل تماس بگیرید.

دیزل ژنراتورهای کامینز در دو نوع مختلف تولید می‌شوند؛

  1. دیزل ژنراتورهای کامینز بدون کانوپی
  2. دیزل ژنراتورهای کامینز با کانوپی

دیزل ژنراتور کامینز بدون کانوپی

در نوع بدون پوشش یا بدون کانوپی این دیزل ژنراتورها، تابلوی کنترل دستی و اتوماتیک است. از دیگر ویژگی های این مدل می توان به داشتن تانک سوخت با ظرفیت بالا, کلید اتوماتیک, منبع اگزوز صنعتی و … اشاره کرد.

دیزل ژنراتور کامینز کانوپی دار

این دستگاه ها دارای کیفیت بسیار زیادی هستند و بی صدا بودن آنها یکی از ویژگی های مهمی است که خریداران را جذب می کند. نوع کانوپی دار این دستگاه ها از تمامی استانداردهای لازم برخوردار است و به دلیل قابلیت های بالایی که دارد با نوع بدون کانوپی رقابت می کند.

تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور ولوو

نزدیک به صد سال است که کمپانی موفق ولوو محصولات خود را در سراسر جهان عرضه می کند. محصولاتی با کیفیت و کارایی عالی.

دیزل ژنراتور ولوو یکی دیگر از محصولات مطرح این شرکت است که وظیفه تولید برق را بر عهده دارد. دامنه قدرت ژنراتورهای تولید شده در این کمپانی بسیار بالاست و ظرفیت خیلی خوبی جهت تحمل بار دارند. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به استخراج انرژی نسبت به همان اندازه و حجم بنزین، دوام بالا و عملکرد بسیار سریع و آسان آن اشاره کرد.

سایر ویژگی های این محصول

  • ایمنی بالا
  • طراحی خوب و رفع نواقص ظاهری نسبت به مدل های قدیمی
  • دسترسی راحت به تمامی لوازم جانبی و یدکی
  • قیمت مناسب
  • امکان نصب ساده و راحت
  • حداقل استفاده از سوخت
  • دارای مدرن ترین مشخصات فنی
  • و …

تعمیرکار حرفه ای دیزل ژنراتور کاترپیلار

شرکت کاترپیلار در سال ۱۹۲۵ توسط هولت و از ادغام شرکت تراکتورسازی سی.ال. بست با شرکت کارخانجات هولت، تأسیس شد. از جمله محصولات این شرکت می توان به ماشین‌آلات سنگین عمرانی، ماشین‌آلات استخراج معدن، موتورهای دیزلی، موتورهای گازسوز، موتورهای درون‌سوز و … اشاره کرد.

دیزل ژنراتور یکی دیگر از انواع محصولات تولیدی این شرکت است.

دیزل ژنراتورهای کاترپیلار به طور معمول با ژنراتوری چون MeccAlte بر روی شاسی و به صورت کاترپیلار کوپله فابریک و کاترپیلار کوپله داخل همراه با تابلو دستی ( Manuall ) و به شکل شاسی باز یا اتاقک سایلنت ( Canopy ) ساخته و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

ژنراتورهای این شرکت از توان ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کاوا تولید شده و به فروش می رسند. قیمت مناسب, توان بالا, پشتیبانی تخصصی در کشورهای مختلف, عملکرد مورد انتظار و کیفیت خوب این محصول باعث شده تا از تمامی نقاط جهان برای خرید آن اقدام کنند.

فرسودگی دیزل ژنـراتور

در یک دستگاه دیزل ژنراتور برق پس از کارکردهای طولانی، قطعات و سیستم های مختلف موتور دیزل فرسودگی بیش از حد مجاز شده که در راندمان کلی موتور دیزلی و در نتیجه در راندمان کلی دستگاه مولد برق تاثیر گذارند.

در این صورت موتور دیزلی دستگاه دیزل ژنراتور نیازمند تعمیرات و تعویض قطعات فرسوده و البته نیازمند یک تعمیرکار دیزل ژنراتور حرفه ایی می باشد. دلیل دیگری که منجر به خرابی و فرسودگی قطعات موتور دیزلی دستگاه دیزل ژنراتور می گردد، کاربری نادرست و یا عدم سرویس و نگهداری مرتب و به موقع دستگاه می باشد.

تعمیر موتورهای دیزل نیاز به یک تعمیرگاه مجهز و دارای کلیه ابزار آلات مربوط به باز و بسته کردن، تمیز کاری، اندازه گیری، تعمیر، تنظیم، مونتاژ و … دارد. به همین دلیل شما می توانید با خیالی آسوده به سفلا دیزل و تعمیرکاران متخصص این شرکت اعتماد کنید.

نظرات